Brug af kreatin?


archon-
 Share

Recommended Posts

Jeg har brugt kreatin i 1 månede nu... Men hvis man spørger folk om hvordan man skal bruge det så er der 1 mill. forskellige meninger.. Nogle mener man skal tage under træningen i sit drikkevand og andre mener man skal tage det efter... Jeg har nu fået af vide at man bør tage det en time før træning med kulhydrater, fx juice for at kroppen bedre kan optage det...

Er der nogen her som ved hvordan man får det bedste ud af kreatin? Hvis det spiller nogen rolle så er det kreatin fra Matas jeg bruger som er produceret af Carisan.

Der står på emballagen at man kun må bruge en ske om dagen med mindre man har fået anbefalet mere af sin læge.

På forhånd tak :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ihvertfald at der ikke er nogen grund til at tage mere end 5g/dagen.....

Mht. hvornår det skal tages så ved ikke helt om kroppen kan nå at omdanne Creatin til creatinphosfat på en time (det er jo den primære virkning, som et ekstra energilager i eksplosive sportsgrene).... Jeg ville hellere tage det efter træning, sammen med min proteindrik....

Der er sikkert en masse andre som har en mening omkring det

Link to comment
Share on other sites

Ja det er en slags ekstra energilager.... meningen er bare at man skal opretholde creatinkoncentrationen i musklerne og derfor indtage de 5g. dagligt.... ved at indtage det efter træning, hvor kroppen er meget modtagelig overfor både kulhydrat, protein og creatin, tror jeg at udnyttelsen bliver bedst.

Creatin skulle også hjælpe på restitutionen, derfor endnu et argument for at indtage det efter træning. Ikke dermed sagt at det ikke virker hvis man indtager det en time før træning. Jeg ved bare ikke om det kan "nå" at blive omdannet til energi (creatinphosfat) og derfor ville jeg tage det efter træning, eller om morgenen.

Man kunne måske også dele sin dosis på eks. 5g op, så man to 2,5g før træning og 2,5g efter træning?????

Link to comment
Share on other sites

1. Du skulle nok have stillet dit spørgsmål i "kost og kosttilskud"-forummet...

2. Du skulle nok have prøvet at søge først...

3. Her er det svar du leder efter;

Loading: 0.2g pr. kg i 3-4 dage

Maintenance: 1/3 x loadingdosen

Ovenstående anbefales til mænd med fedtprocent mellem 10-20

Ovenstående har jeg tyvstjålet fra JS, - og det virker enkelt og uhyre fornuftigt!

Artiklerne på GetBig vedr. kreatin er mestensdels pølsesnak!

Sakset fra denne tråd

Nb. Hvis du søger lidt videre vil du finde ud af at det er smart at fordele dit indtag over tre lige store portioner pr. dag. F.eks. til de tre hovedmåltider.

I øvrigt vil jeg anbefale dig at købe kreatin på nettet; der er mange butikker, konkurrencen er enorm, og priserne er MEGET lave...

Link to comment
Share on other sites

Loading: 0.2g pr. kg i 3-4 dage

Maintenance: 1/3 x loadingdosen

Ovenstående anbefales til mænd med fedtprocent mellem 10-20

Ovenstående har jeg tyvstjålet fra JS, - og det virker enkelt og uhyre fornuftigt!

Artiklerne på GetBig vedr. kreatin er mestensdels pølsesnak!

Jeg så en tråd som byggede på en undersøgelse omkring loadingfaser osv.

Her blev det påvist at man ved at loade med 20g/dag i mere end 2 dage ville udskille 90% af kreatinen. Derfor er loadefasen 2 dage a 20g, fordelte over 4 indtag pr. dag, resten er spild.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så en tråd som byggede på en undersøgelse omkring loadingfaser osv.

Her blev det påvist at man ved at loade med 20g/dag i mere end 2 dage ville udskille 90% af kreatinen. Derfor er loadefasen 2 dage a 20g, fordelte over 4 indtag pr. dag, resten er spild.

Var der nogen spredning og usikkerhed på den undersøgelse. Var alle loadede efter 2 dage, blev doseringen udmålt efter kropsvægt osv?

Jeg mener, når skidtet er så billigt kan man vel ligeså godt være på den sikre side og loade en dag eller to ekstra. Det overskydende ryger så vidt jeg har forstået bare ud når man lader vandet :)

Link to comment
Share on other sites

Fra det blad jeg elsker; Workout og Fitness - saxet ud af en artikel af Henrik Duer (cand. scient i idræt og kemi):

Undersøgelser har vist, at kreatinindtagelsen er klart størst de første to dage, hvorefter den falder markant.

Ved indtagelse af 20 g om dagen i fem dage, bliver ca 85-90% af den indtagede kreatin på dag tre og fire udskilt i urinen.

Når kreatin-depoterne er fyldt op, skal de holdes vedlige. En undersøgelse viste, at hvis man stoppede efter 6 dage med 20 g kreatin om dagen, ville depoterne være tilbage til normal "størrelse" efter 30 dage. For at undgå dette kan man vedligheolde sine depoter med ca. 2-5 g kreatin om dagen i så lang tid man nu ønsker.

At indtage mere end dette til vedligholdelse vil være spild af penge.

Her var tråden sgu, hehe

Link to comment
Share on other sites

Har nogle flere spørgsmål til ovenstående:

Er der forskel på det kreatin man kan få på internettet og i matas?

Der står omme bagpå at man ikke bør tage mere end 2 gram om dagen medmindre ens læge siger man skal.

Er det ikke fordi det er skadeligt for kroppen hvis man tager mere? For 20gr om dagen lyder noget voldsomt synes jeg.

Feder kreatinen ikke hvis den ikke bliver forbrændt?

Jeg træner mandag, onsdag, fredag og tager kun kreatin de dage, bør jeg også tage det de dage jeg ikke træner?

Har hørt man ik må træne hver dag fordi det ødelægger ens muskler.

Håber i kan finde rundt i det :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Der burde ikke være nogen væsentlig forskel på kreatin fra nettet og i matas, dog er noget mikroniseret, altså hakket i mindre "korn".

De 20g/dag er kun de første to dage, altså i loadfasen. Herefter skal kroppens kreatinindhold opretholdes, og dette gøres ved et indtag mellem 3-5g/dag....

Kroppen produceres selv kreatin udfra aminosyren arginin og der sker ikke noget ved at indtage doser på 3-5g overhovedet. Dengang da debatten om kreatin ting var på sit højeste, var der mange forskere der forsøgte at påvise at kreatintilskud er skadeligt, men så vidt jeg ved er det aldrig blevet påvist. Det er vel også grunden til at det kan købes i butikkerne og at det ikke er på dopinglisten.

Der er ikke noget energi i kreatin, så derfor feder det naturligvis heller ikke. Desuden indtager man så små doser at der ikke ville have nogen betydning hvis kreatin have været ren fedt. Indtager du for meget kreatin, vil kroppen udskille det overskydende gennem urinen.

For at opretholde kreatinniveauet skal det indtager hver dag (en dag man glemmer det gør nok ikke noget), også de dage du ikke træner.

Mht. til træningen, så er det rigtigt at man ikke må træne samme muskelgruppe to dage i træk, der skal min. være 48 timer mellem hver træningspas. Men du må selvfølgelig godt træne bryst mandag og ben tirsdag.

Link to comment
Share on other sites

Mht. til træningen, så er det rigtigt at man ikke må træne samme muskelgruppe to dage i træk, der skal min. være 48 timer mellem hver træningspas. Men du må selvfølgelig godt træne bryst mandag og ben tirsdag.

Denne her udtalelse er jeg bange for du kommer til at æde igen... det passer simpelthen ikke... har du tænkt dig at sige det til eksempelvis de bulgarske vægtløftere eller Pavel der i sin power to the people cyklus anbefaler dødløft 5 gange om ugen... der er virkelig mange faktorer der spiller ind før du kan udtale dig om varigheden af restitution... bla. intensitet worklad progression og valg af øvelser bare for at nævne nogle parametre af betydning ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Jeg ved ihvertfald at der ikke er nogen grund til at tage mere end 5g/dagen.....

Mht. hvornår det skal tages så ved ikke helt om kroppen kan nå at omdanne Creatin til creatinphosfat på en time (det er jo den primære virkning, som et ekstra energilager i eksplosive sportsgrene).... Jeg ville hellere tage det efter træning, sammen med min proteindrik....

Der er sikkert en masse andre som har en mening omkring det

Lige præcis dét svar har jeg set så tit. Hvorfor ville man tage det efter træning, hvis man skal bruge energien under træningen? Ville det så ikke give mening at tage det før træning? Jeg ved det nemlig ikke ;)

Link to comment
Share on other sites

Lige præcis dét svar har jeg set så tit. Hvorfor ville man tage det efter træning, hvis man skal bruge energien under træningen? Ville det så ikke give mening at tage det før træning? Jeg ved det nemlig ikke ;)

Vi har et kreatin faq herinde og tråden her er 7 år gammel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share