Endorfinjunkie på genoptræning


CoqRouge
 Share

Recommended Posts

DBM>Mine lejlighedsvise onsdagsherredoubler foregår i hjemmeklubben og ja - jeg er selv efter indtagelse af 1/2 flaske Amarone den stærkeste spiller, men problemet er, at jeg i konsekvens heraf altid skal spille sammen med den svageste, og det frembyder problemer af såvel spillemæssig som social karakter. Dels er det svært at kompensere for en "kage" og dels skal jeg ikke dominere så meget, at jeg virker egocentrisk. Konsekvensen denne gang var, at jeg måtte acceptere et nederlag!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er for tiden i gang med et intensivt træningspas med Dan Turell. Uvist af hvilken grund har jeg "genopdaget" hans righoldige forfatterskab, og jeg nyder hans prosa og skarpe verbale udfald i fulde drag. For undertegnede og i hvert fald nogle jævnaldrende indtog DT i halvfjerdserne en position en art voksen, der dog ikke var SÅ voksen, at man som teenager ikke kunne identificere sig med ham.

Jeg må straks anbefale: Dan Turèll´s København - gaden var min far, gården var min mor

af Peder Bundgaard. Det er en bog om tiden - det er et bud på en biografi - og en fantastisk bog om Danmark de sidste 40 år. Velskrevet på en hver m)åde - og med en masse eksempler på Dans lyrik - og mange skønne billeder!

Link to comment
Share on other sites

Der er da ingen skam i at runde de 40. :wink:

'Pyt

Næh, det syntes jeg heller ikke - dengang!

Træningsmæssigt betyder den næste runde dag, at jeg af og til får sådan en slags bagvendte komplimenter - sådan noget i retning af, "at det er imponerende, at sådan en vildt gammel mand kan lave pistols!" Det er uden tvivl venligt ment, men måtte egentlig gerne vente sådan en 10 - 20 år endnu!

Som vanligt betyder de noget sporadiske opdateringer ikke, at der ikke er blevet trænet. Jeg kan f.eks. nævne, at vejrliget lørdag betød, at den planlagte løbetur måtte aflyses. Da dagen var sat af til kredsløbstræning, fandt jeg i stedet mit gamle PHA-program frem. (8 forskellige vægtøvelser, 1 sæt af hver, gennemført hurtigst muligt efter hinanden.) Det var yderst glædeligt at konstatere, at jeg er i bedre form end sidst, jeg trænede dette program, for jeg gennemførte 3 gennemløb i rekordtid, og den normale kvalmefornemmelse var klart svagere end ofte set!

I dag søndag har jeg bl.a. arbejdet med mine KB windmills. Det er en led og modbydelig øvelse for folk, der er smidighedsmæssigt udfordrede - altså sådan nogen som mig. Lige nu er mine skuldre så trætte som sjældent set.

Link to comment
Share on other sites

Og jeg som synes komplimentet var til at få øje på. :laugh:

'Pyt

Det var den skam også, kære 'Pyt, og jeg takker. Med forbehold for erindringers tendens til at falme med tiden mener jeg med rimelighed at kunne antage, at du er aldeles på det rene med min omtrentlige alder - og dermed falder komplimenten ind i den bagvendte kategori - for dybest set er det jo kun en kompliment at ligne en fyrreårig, når der eksisterer en fælles erkendelse af, at denne alder hører en svunden tid til.

-Men jeg er altså stadig taknemmelig, for af den slags må man ta', hva' man ka' få - også selv om de ledsages af et glimt i øjet! Keep them coming....!

Link to comment
Share on other sites

Forleden kom jeg i en ledig stund til at filosofere over, hvilken celebrity, der har det bedste "træningsnavn". Indtil videre sætter jeg mine penge på Gloria Gainer(!), men jeg hører gerne kreative og bedre forslag.

Andrew Strong er oplagt, men synes nu ikke det helt kan måle sig med dit forslag...og hvor kendt skal vedkommende være!? Jeg kan se på imdb at Rockin' Squat har medvirket i en tv-serie fra 1989. :laugh:

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Kender I også det massive problem, som går ud på, at en banan kan blive sort og blød, når den har tilbragt nogle timer i en taske, mens ejermanden plejer sin fysik? Fortvivl ej længere - for nu er løsningen kommet! I nyeste nummer af Idé-Nyt, side 46, kan man betragte et vellignende foto af den senkapitalistiske innovationstrangs nyeste frembringelse - et bananetui! Prisen er den rent symbolske sum af kr. 39,95. Køb den før din træningspartner! En familie er ikke en familie, hvis den ikke råder over et bananetui!

Fraværet af et bananetui har dog ikke forhindret mig i at træne. Således har såvel min indendørscykel, mine kettlebells og FitnessDK måttet lægge ryg til mine anstrengelser her på det seneste. Det er interessant, at ikke ét af de 3 centre i ovennævnte kæde, som jeg har besøgt, råder over ordentligt materiel til læg-/akillessenetræning, herunder naturligvis specielt mine eccentriske øvelser.

Angående eccentriske hæløvelser på ét ben er jeg nu oppe på at bruge 60 kg som belastning i de tunge sæt - 28 kg i rygsækken og en 32 kg's kettlebell i hånden. Det er den vægt, som Alfredson med flere anbefaler, at man træner sig op til at kunne håndtere, da træning med tungere vægte angiveligt ikke giver yderligere benefits for de hård plagede sener. Er der en lille bedring at spore? Ja, givetvis - men vist kun for det ben (det venstre), der i forvejen var mindst hårdt ramt. Jeg fortsætter.......

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig tidligere prøvet at KB-snatche på RKC-måden, altså den, hvor man holder en markeret pause på ca. 1 sekund på toppen af hver rep, og hvor man kun må skifte hånd én gang, hvorefter man adderer reps pr. side og sammenligner totalen med nogle standarder. I går fik jeg pludselig den idé, at det måtte jeg prøve, og som tænkt, så gjort. Resultatet var ikke opløftende. Jeg manglede 8 reps i at klare RKC-kravet.

Denne kikser illustrede ganske klart et af mine fysiologiske kendetegn: Den manglende muskeludholdenhed. I langt de fleste øvelser er mit 1 rmax væsentligt højere, end det skulle være, når det estimeres på baggrund af antal reps med en submaksimal vægt. Sagt på en anden og i denne sammenhæng nok mere relevant måde: Jeg kan ikke lave reps "nok" med relativt lave vægte! Helt galt er dette, når det gælder mine skuldermuskler, hvor jeg kun kan lave 17 reps i military med en vægt, der er ca. 45 % af 1 rmax.

Det var da også i udpræget grad mine skuldermuskler, der svigtede ved snatchtesten, hvorimod der var overskud i resten af kadaveret. Men ingen kæde er jo stærkere end det svageste led.........

Et taktisk spørgsmål: Jeg startede med min svageste side. Er det klogt eller får man et bedre resultat ved at køre igennem med den stærkeste side og så må den svage til sidst bidrage med det, som den nu kan?

Link to comment
Share on other sites

Politiken havde i anledning af ATS’ 75 års jubilæum fået den geniale idé at vende avisen på hovedet, så at sige. Derfor kunne man på forsiden læse en artikel om det stigende problem, der består i, at skilsmissebørns venner og skolekammerater ikke modtager krisehjælp. Ved første øjekast en glimrende udtænkt spøg, der rammer pylreriet lige på kornet. Ved nærmere eftertanke er spøgen så tæt på virkeligheden, at det er lige før, at det ikke er sjovt længere. Mig osse ha’ krisehjælp!

Ja, jeg kunne godt bruge lidt krisehjælp i dag. I går løb jeg 8 1-minutters intervaller med 2 minutters gåpause imellem. Det gik for så vidt udmærket, min begrænsede indsats på løbeområdet taget i betragtning. Her dagen efter er højre hæl/akillessene desværre gået fuldstændigt i selvsving, så det koster selvovervindelse og nogle sekunders ubehagelig smerte, inden jeg kan gå nogenlunde normalt efter at have siddet stille et øjeblik.

Måske er summen af smerter en konstant?! Vi ku’ jo kalde den SASVI-konstanten. (Summen Af Smerter Varierer Ikke). I hvert fald arter mine knæ, hofter og skuldre sig for tiden ganske vel.

Link to comment
Share on other sites

Stadig a' helvede til med akillessenerne. På den ene side optager det mig, på den anden side gider jeg ikke skrive om det! Øv!

Efter nogle dage med hård træning er min krop begyndt at udsende signaler om, at det ville være en god idé at holde fri mandag. Det gør jeg så - bortset fra, at akillessenerne naturligvis skal have tæsk. Hovsa, så skrev jeg om dem igen.....!

Tæl kun de lyse timer:

-det går rigtig godt med pistols

-efter en vis mængde arbejde med bevægeligheden kan jeg nu lave KB windmills med stil

-i går fik jeg at vide, at jeg holdt mig godt (én af disse bagvendte komplimenter, but what the heck...)

-jeg går sandsynligvis og vanen tro fri af den virus, der har nedlagt resten af familien

-Brøndby vandt idag

-Banditten er på gaden igen og dermed er vinteren officielt slut

Edited by CoqRouge
Link to comment
Share on other sites

I går skulle det være: Der skulle sættes ny rekord i power clean. Det er i nogen tid gået vældig godt med de submaksimale vægte, og min rekord er ikke højere, end at der er god plads til forbedring. Vægtene fløj op i opvarmningssættene, men ak - det blev kun til en tangering. Forsøgte mig 3 gange med en beskeden mervægt og 2. gang var den der næsten - men altså også kun næsten!

Irritationen fortog sig dog i nogen grad under de efterfølgende pistols, der blev udført med en 24 kg's kettlebell som belastning. Det vidste jeg faktisk ikke, at jeg kunne, men det kan jeg altså! - selv om antallet ikke var decideret imponerende, så var der dog tale om adskillige pæne singles.

De gode takter holdt sig, så jeg satte reprekord i yderligere 3 øvelser med submaksimale vægte, nemlig military, 1-arms row og janda sit-ups.

Alt i alt en yderst tilfredsstillende gang træning - hvis det altså ikke var for den forba..... power clean!

Om barberede geder og (te)birkes:

Kalorier er vigtige! Kalorier fra morgenbrød er meget vigtige!! Det var derfor med betydelig interesse, at jeg kastede mig over Politikens artikel om "tebirkesgrænsen", der angiveligt går i en linie fra nord til syd midt gennem Fyn. Artikelen var i serie om barberede geder og skulle angiveligt sætte sagerne på plads én gang for alle: Vest for denne grænse er tebirkes et stykke rundstykkeagtigt morgenbrød og øst for grænsen er tebirkes noget mere wienerbrødsagtigt, blot med masser af birkes på.

Jeg må konstatere, at ovenstående forklaring kun barberer geden halvvejs. (må slette billede af Mogens Lykketoft på nethinden!) Diskussionen af tebirkes overgås kun af diskussionen af forskellen på chin-ups og pull-ups.

1: Der findes slet ikke tebirkes i Jylland. Der findes der birkes! Når man kalder den jyske variant for tebirkes, har man allerede afsløret sig selv som københavner! Som altid er den jyske betegnelse den logiske. Er der et indhold af birkes? Er der et indhold af te?

2: I særligt velassorterede jyske bagerier, herunder indvandrerbagerier (åbnet af sjællændere!) kan man af og til finde københavnerbirkes, som er den kageagtige type. Denne afgørende oplysning må artiklens læsere helt undvære!

Jeg undlader modvilligt at tage stilling til, om det hedder en (te)birkes eller et (te)birkes. Jeg sidder nemlig og får lyst til et stykke kage........

Link to comment
Share on other sites

Som halvgammel københavner mener jeg, at det hedder EN tebirkes, og må modvilligt give dig ret i, at jyderne fører: ifølge etymologisk ordbog betyder birkes oprindelig et brød med birkes på. Derimod kan jeg ikke se, at der skulle være te i, fordi det hedder TEbirkes. Er der måske wiener i wienerbrød?

Edited by Indolencia
Link to comment
Share on other sites

Indolencia>De seneste lempelser i fødevarelovgivningen har medført, at der er lidt friere slag for, hvad man kalder tingene. F.eks. må man nu godt kalde hvidløgspeber for hvidløgspeber. Tidligere var problemet, at en sådan vare rent faktisk ikke fandtes - der fandtes derimod "krydderiblanding med peber og hvidløg"! Det stoppede dog på intet tidspunkt Danske Krydderier og andre producenter! Vi kan altså godt dispensere fra kravet om, at der skal være wienere i pølser og brød.

I ugen op til Valentinsdag fandt jeg i en tilbudsavis en vare, som den udkårne formentlig ikke ville ønske sig - nemlig en "gift boks". Jeg fik der igen bekræftet min antagelse om, at jeg formodentlig er den eneste, der rent faktisk læser, hvad de højt betalte tekstforfattere skriver.

Træningsmæssigt var det mest ophidsende søndag nok, at jeg noget mod sædvane lavede en hel del 1-arms armstrækninger. Endvidere er jeg begyndt at eksperimentere lidt med at "ro" på en Concept2. Jeg har meget svært ved at disponere kræfterne, når jeg skal ro en hurtig 500 meter. Det ender med, at jeg går død omkring 400 meter. Nå, jeg har siddet på et sådant dyr i alt 4 gange, så jeg er vel undskyldt lidt endnu.

Link to comment
Share on other sites

Endvidere er jeg begyndt at eksperimentere lidt med at "ro" på en Concept2. Jeg har meget svært ved at disponere kræfterne, når jeg skal ro en hurtig 500 meter. Det ender med, at jeg går død omkring 400 meter. Nå, jeg har siddet på et sådant dyr i alt 4 gange, så jeg er vel undskyldt lidt endnu.

Sådan er "the nature of the beast"... Man kan enten "badero" på en C2 - eller træne stenhårdt... mellemvejen findes af en eller anden grund ikke... men du fortsætter vel bare på de sidste 100 meter alligevel? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Arne>Tak for den bemærkning - det betyder rent faktisk noget for mig. Med roning har jeg kastet mig ud i noget, der er helt fremmed for mig, og jeg var begyndt at tænke over, om det var mig, der var en kylling. Det er så åbenbart ikke tilfældet - for om baderoning er der ikke tale! Og ja, jeg snupper de sidste 100 meter med, men display'et bliver pludselig til min fjende - tallene taler deres tydelige sprog om det afsluttende performancedrop.

Dagens hurtige træning var 12 x billat 30-30, udført som snatch med en 24 kg's kettlebell. Pulsen endte op omkring de 90 % af max, men rent mentalt og vel også fysisk har et sådant træningspas aldrig forekommet lettere. (Let var det på ingen måde, men sådan relativt, altså!) Der er nok ved at være basis for en ny rekord i 10-minutterstesten. Det må jeg prøve en dag, hvor jeg er i mit selvpineriske hjørne!

Link to comment
Share on other sites

Efter dagens indledende øvelser:

Power cleans

CoC's

Pull-ups

Wood choppers

Lægtræning

-var der tid til det, som egentlig var mit fokusområde for dagens træning: Intervaltræning på Concept2! Det blev til 6 x billat 1+1 - træning, og igen måtte jeg sande rigtigheden af Arnes kommentar om den manglende mellemvej - for jeg endte op med at svinge mellem for hurtigt og for langsomt i det enkelte interval. Som nævnt er jeg nybegynder på Concept2, og jeg er næppe et naturtalent, men i hvert fald er det min oplevelse, at 250 meter pr minut er det rene badetempo, mens 300 meter pr minut er mere, end jeg kan håndtere i 6 stk. 1-minuts intervaller. Forskellen på badetempo og sammenbrud er altså kun 50 meter pr minut eller ca. 20 %! Det er et ret lille område at operere inden for for en begynder, men jeg lærer det vel!

Link to comment
Share on other sites

For nogen tid siden modtog jeg en indbydelse til at deltage i en større undersøgelse, kaldet Helbred 2006. Som navnet antyder, drejer det sig om et forskningsprojekt, hvor et antal forsøgspersoner udsættes for et batteri tests og analyser, som dels bearbejdes statistisk og dels munder ud i en tilbagemelding til den enkelte forsøgsperson.

Som mine eventuelle læsere vil vide, roser jeg mig normalt af at have et godt helbred. Alligevel var det med visse betænkeligheder, at jeg modtog invitationen, for af og til er en rask person jo en syg person, der bare ikke har fået stillet den rigtige diagnose endnu! Nå, nysgerrigheden og viljen om at tjene videnskaben vandt dog over betænkelighederne, så jeg meldte mig og har været til undersøgelsen her til morgen. Indlægget her handler altså om mine resultater og kommentarer til disse.

Højde 182,3 cm - jeg er altså skrumpet en centimeter siden jeg var midt i tyverne

Vægt 82,4 kg

BMI 24,9 (så jeg undgik med nød og næppe at belaste statistikken som "let overvægtig")

Fedtprocent 11,1 - må siges at være OK

Taljemål 81 cm - iflg. min tilbagemelding skal det bare være under 102 cm for mænd

Hoftemål 99 cm

Blodtryk 138/85 - OK, men dog tæt på grænsen for normalområdet, som er 140/90 (var også lidt nervøs)

Puls 52 - ca. 10 slag over min normale hvilepuls (nervøsiteten igen)

Kolesterol 5,0 mmol/l - OK, skal være under 5,5

Blodsukker 5,1 mmol/l - OK, skal være under 7,0

Blodprocent 9,4 - OK, skal være over 8,0

Urin-albumin 0 - OK, skal være mindre end 150 mg/l

Lungefunktion 114 %

Håndstyrke 120 % af normalt

Kondital 54 - højeste kategori for min aldersgruppe.

Alt taget i betragtning tyder meget på, at det ikke bliver mit helbred, der tager livet af mig - og jeg blev testet for 117 forskellige former for allergi, som jeg heller ikke havde. Håndstyrken og konditallet vil jeg imidlertid gerne kommentere lidt yderligere.

Håndstyrken fik jeg at vide svarede til ethundredeognogleogtredive pund, hvilket jeg ikke helt forstår. Mig bekendt svarer CoC 1 til 140 pund, og den kan jeg lave pænt mange reps med. Måske ville det have hjulpet, hvis jeg havde varmet lidt op, for erfaringsmæssigt betyder det meget for håndstyrken. Dertil kommer, at jeg ikke rigtig brød mig om at klemme på et dynamometer, der ikke "giver" sig - jeg manglede lidt direkte respons på anstrengelserne.

Konditesten var såmænd med Morten Z.'s nye steptest. Selv om step-tempoet øges jævnt, savnede jeg også her muligheden for at varme lidt op. Endvidere vil jeg mene, at resultatet ikke just forbedres af en test, der foregår om morgenen på fastende hjerte og efter afgivelse af et astronomisk antal mindre blodprøver. Selve testen oplevede jeg på den måde, at der i høj grad er tale om en form for færdighedstest sideløbende med konditesten, for det er ganske teknisk udfordrende at steppe meget hurtigt. I mit tilfælde fik en skosnude fat i bænkens kant efter 5 min 20 sekunder, jeg mistede rytmen og blev "dømt ude" nogle sekunder senere. På det tidspunkt var der stadig disponible reserver til rådighed!

Undskyldninger, undskyldninger - ja, jeg ved det godt, og hvorfor ikke bare være tilfreds med et resultat, der ville være nok til højeste kategori, selv om jeg så også havde været 19 år yngre?! Konkurrencementaliteten, that's why! - for i min verden er sammenligningsgrundlaget ikke de andre gamlinge, men derimod mænd (eller skulle jeg sige drenge, boys will be boys!) i deres bogstaveligt talt bedste alder - og sammenlignet med disse havnede jeg kun i næsthøjeste kategori. Hvis det nu bare ikke havde været for den skosnude...........! :sneaky2:

Link to comment
Share on other sites

Efter den vellykkede helbredsundersøgelse gik jeg hele dagen i går rundt og havde lyst til at træne igennem. Det er jo sådan set positivt - men normalt er mandag min hviledag, hvor jeg lader op til tirsdagens anstrengelser på tennisbanen. Dog, noget måtte der ske, så kompromisset blev, at jeg efter diverse indledende besværgelser kørte tabata med kettlebell snatch/24 kg. Rent praktisk vil det sige, at jeg kører 10 snatches, hvilket varer 20 sekunder, når jeg kører med den højest mulige hastighed under skyldig hensyntagen til den tekniske udførelse. I 10-sekunders pauserne stiller jeg kb'en fra mig i ca. 6 sekunder.

Se, hvis jeg nu kunne fortsætte sådan i 10 minutter, var de 200 snatches jo hjemme - men det kan jeg altså ikke. 4 minutter på denne måde er alt rigeligt. Som nævnt ved andre lejligheder er det ved denne prøvelse mit cardiovaskulære system, der sætter begrænsningen - pulsen ryger ganske enkelt op i det røde felt, jeg syrer til og derefter ryger eksplosiviteten, uden at jeg for så vidt mærker en "dybere" træthed i ben, bag og lænd.

DBM og Guarden kan altså have deres 200+ i fred indtil videre!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Selvfølgelig er der blevet trænet en masse, siden jeg sidst lagde vejen forbi min log. Lige nu vil jeg dog bare nævne tildragelserne fra dagen i dag.

Første +: Efter et par forsøg, men uden egentlig målrettet træning lykkedes det mig i dag at KB-snatche tilstrækkelig mange reps med pause i toppositionen til at leve op til kravene ved RKC-testen. Ikke, at jeg vil tage testen - men det er rart at vide, at man ka', hvis man ska'!

Andet +: Selv om vejret på Vestegnen ikke blev helt så fint, som d'herrer meteorologer havde stillet i udsigt, var det dog alligevel en nogenlunde varm solskinsdag, og KB-snatchene blev brugt som opvarmning og afsæt for årets første tur på Principia'en. Det var en skøn tur. Jeg har stort set ikke cyklet siden det tidlige efterår, men grundformen er klart højere i år, hvilket godt nok ikke gav sig udslag i en høj gennemsnitsfart, men i stedet i form af hurtigt pulsfald efter forcering af bakker og den slags irritationsmomenter. Det lover godt for sæsonen.

Slut herfra på en positiv note.

Link to comment
Share on other sites

DBM>Kravet er 64, så jeg "nøjedes" med 65 reps, fordelt med 35 med højre og 30 med venstre. Spøg til side - jeg kunne ikke have taget flere! Jeg har naturligvis ikke nogen garanti for, at alle reps var blevet godkendt ved en officiel certificering - men mon dog ikke?!

Jeg mener at kunne konkludere, at det er bedst at starte med den stærkeste side. Ved mine 2 tidligere forsøg startede jeg med den svage - og endte med et klart dårligere slutresultat. Det kan selvfølgelig være et tilfælde.

Ved at kigge i kravene kan jeg konstatere, at hvis jeg taber mig 1,5 kg og bliver nogle få måneder ældre - ja, så skal jeg kun snatche 48 reps for at leve op til kravet. Badeferie! :laugh:

Link to comment
Share on other sites

DBM>Kravet er 64, så jeg "nøjedes" med 65 reps, fordelt med 35 med højre og 30 med venstre. Spøg til side - jeg kunne ikke have taget flere! Jeg har naturligvis ikke nogen garanti for, at alle reps var blevet godkendt ved en officiel certificering - men mon dog ikke?!

Jeg mener at kunne konkludere, at det er bedst at starte med den stærkeste side. Ved mine 2 tidligere forsøg startede jeg med den svage - og endte med et klart dårligere slutresultat. Det kan selvfølgelig være et tilfælde.

Ved at kigge i kravene kan jeg konstatere, at hvis jeg taber mig 1,5 kg og bliver nogle få måneder ældre - ja, så skal jeg kun snatche 48 reps for at leve op til kravet. Badeferie! :laugh:

Hehehehee @ badeferie :laugh: . Stærkt gået skipper. Kører du egentlig også MTB, eller primært racer?

Spændende at høre om din helbredstest. Er nu lidt tåbeligt at de laver en konditest sideløbende med en stor mængde blodprøver, som det lader til. :dry: . Jeg har det på samme måde med hånd-dynamometeret, irriterende at lortet knapt nok rykker sig en milimeter når der klemmes i vildskab :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share