Et simpelt spørgsmål


Fistandantilus
 Share

Recommended Posts

Vil det ødelægge noget, at man efter sine 20 rep breathingsquat kørte et par sæt leg-extensions

Det er vel primært for hypertrofi, at man vil kaster sig ud i den slags galskab ;) - og i den forbindelse vil det ikke ødelægge noget, men ej heller være særlig udbytterigt. Hvis squat-rutinen er kørt til udmattelse (and beyond), vil den spænding man efterfølgende vil være i stand til at pådrage musklen (i leg-extension) kun i ringe grad bidrage til efterfølgende yderligere hypertrofi.

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

Det ville være endnu bedre hvis du kørte dine leg extensions INDEN du laver dine 20 rep breathing squats. På den måde pre-exhauster du quadriceps muskulaturen, og øger derved hypertrofi responset i låret.

okey, sad lige og overvejede at køre 20 rep først, og så lidt frontsquat til sidst i programmet,

nogen remarks til det ?

men pre-exhaust sir du....hmm...

Link to comment
Share on other sites

Lige et spørgsmål til den: Er det ikke bedre at lave den motorisk krævende squat (især når det drejer sig om 20stk) inden træningen i maskinen?

Jo, hvis formålet var præstationsevne i øvelsen. Man laver selvfølgelig ikke leg extensions inden man skal maxe i squat. Men formålet her er at inducere så meget mikrotrauma i quadriceps som muligt. Og normalt er det ikke låret der sætter ud først i en øvelse som squat. Det er typisk rygmuskulaturen eller stabiliteten som går fløjten. Så kan man trætte quadriceps en smule inden, så opnår man en større grad af mikrotrauma. Og et par sæt leg extensions inden har ikke nogen negativ effekt på formen i squat, når vi snakker om så høje reps og "lette" vægte. Det var som sagt noget andet hvis det var et maxforsøg.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Kom iøvrigt til at tænke på et "legendarisk" HIT træningspas for ben, som Casey Viator gennemgik engang. Nu kan jeg ikke huske nøjagtigt hvor mange reps han tog, og hvad vægten var, men det er som sådan også lige meget.

Han startede med leg extensions med hele bunken til failure. Derefter gik han direkte over og kørte ekstremt tungt benpres. Også til failure. Og så sluttede han med 1 sæt høj squats, med pænt mange kg. Det var hans bentræningspas. Om det er den bedste måde at træne på kan selvfølgelig diskutteres. Men benhårdt, det må det have været.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

OK, fandt lige citatet. Det var benpres, så leg extensions og så squat.

This is what Casey Viator did. Casey Viator performed 25 nonstop reps to failure on the Leg Press with 750 pounds. Then with no rest, he performed the entire stack + 220 pounds of additional plates on the Leg Extension Machine for 22 reps. Then he immediately went to the squat rack and did ass to floor squats with 505 pounds for 12 reps. I believe Casey Viator was probably one of the strongest men to ever walk this earth. A year later, Sergio Oliva tried the same workout. After his set of Leg Extensions he clapsed before he even reached the squat rack.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Du kan også tage ud at løbe en tur inden din 20rep b-squat :lol: Tag ikke ud at løbe - det er en joke.. har meget svært ved at se formålet med at pre-exh. en muskel for at ramme failure. Men nu er breathing squat vel også mere for at mærke smerte og ubehag end noget andet ;)

Jess:

Nu arbejder der ikke synderligt mange muskler udover maven ved en isoleret maveøvelse... giver din lænd op før maven?

Link to comment
Share on other sites

Men nu er breathing squat vel også mere for at mærke smerte og ubehag end noget andet

Mit indtryk var at der er mange der har haft gode erfaringer med dette (primært observeret på udelandske boards), sådant rent muskelmasse mæssigt. Har set din smiley, men alligevel :)

Link to comment
Share on other sites

Tag ikke ud at løbe - det er en joke..
No need to fear! :bigsmile:
Kan man lige ledes overføre dette pre-exhaust princip på mave træning?

Jeg havde faktisk gode erfaringer med pullover i denne sammenhæng. Trænede jeg mave inden denne øvelse, blev min mave helt smadret.

Mit indtryk var at der er mange der har haft gode erfaringer med dette (primært observeret på udelandske boards), sådant rent muskelmasse mæssigt. Har set din smiley, men alligevel

Må helt klart give Stegger ret. Det er jo ette' for sjov, vi træner øvelsen (selvom det da er sjovt, at se voksne mænd falde sammen på gulvet i gråd efter øvelsen).

Link to comment
Share on other sites

Og er failuretræning nu blevet nødvendigt for maksimal hypertrofi?

Jeg tror faktisk at det er meget svært at køre til failure i 20rep squat....Tror det er pysken eller lungerne der sætter ud først. Ellers stopper man når man når sit rep mål (20 reps).

Hvis man ved rep #20, som man selv mente var det ABSOLUT sidste, ville man, hvis det f.eks. galt liv eller død (eller en stor pose penge), tit være i stand til lige at trække vejret 6-8 gange og så snuppe en rep mere :)

Failure i f.eks. en trippel er en helt andet boldgade... imo.

Link to comment
Share on other sites

Men nu er breathing squat vel også mere for at mærke smerte og ubehag end noget andet

Mit indtryk var at der er mange der har haft gode erfaringer med dette (primært observeret på udelandske boards), sådant rent muskelmasse mæssigt. Har set din smiley, men alligevel :)

Dem som laver 20rep breathing squat vil med garanti også tilhøre den del, som træner en del ben derudover (ellers får man ikke tanken). Om de kan henføre vækst til 20rep breathing (væksten efter inflammationen har lagt sig), eller til deres vante bentræning er jeg liiidt tvivlende overfor.

Jeg kan sagtens se ideen i at lave 20 reps til failure i squat, hvis du elsker smerte og selvpineri. Det er der trods alt utrolig mange som gør i træningscenteret - hvorfor ellers presse hver en dråbe saft ud af kroppen med forced reps, pre exh. og des lige? Men hvis målet er muskelvækst, så vil 20 reps med en belastning over konditioneringen (for at maksimere mikrotrauma) klart virke bedre IMO. Hvis konditioneringen ligger i boldgaden af 1rm, så evt. en lille dekonditionering for bentøjet og så 2x8-10 med 10rm i stedet.

Doms vil ikke være den samme - men nu er vi trods alt enige om DOMS og muskelvækst ikke er lig hinanden ;)

Link to comment
Share on other sites

>>Foodman. JEG har i hvert fald prøvet at køre 20 rep breathers hvor jeg ikke, selv med et haglgevær i røven, kunne have kørt en rep til.

Det er en ekstremt ubehagelig måde at træne på, og jeg vil til hver en tid foretrække volumentræning uden failure frem for det.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

20 rep breathing squat er et vidunder! Det øger muskelmasse helt vildt, men jeg har også oplevet at styrken stiger en smule :devil: og når man er et powervin, er det jo bare dejligt B) Hører uden tvivl hjemme i det ultimative bodybuilder squat program.

Det bedste er, at man fatisk godt selv, kan bestemme den vægt man vil reppe med, kun et spørgsmål om vilje :) Personligt har jeg selv, været tæt på at få 20 reps med 135 kilo, hvilket svare til næsten 80 % 1RM Så effektivt og destruktivt og hårdt JA! Det blev i hvertfald lang tids pause mellem settene til sidst! he he he

Evt nogle der vil udfordres til flest reps med 150 kilo :) ?????

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share