Overspisning


Guest Sportygirl
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Jeg har været på diæt i 6mrd (diætist, og det har gjort at min livstil er blevet tip top)

smidt 7kg. Ved det ikke er meget, MEN det er på en sund måde og min

livstil er lagt helt om...

LIGEPLUDSELIG op til eksamen her i en uges tid nu har jeg haft overspisning æder HELE tiden selvom jeg ikke er sulten...

hvad gør jeg er virkelig ked af det og kan ikke styre min hjerne..BLIVER VED VED VED..Selvom jeg er proppet..

Hvad sker der??

Mangler stadig 8kg...

Håber nogle har nogle gode råd, istedet for at skrive så hold med at gøre det osv..Husk det er hjernen..Bilder mig selv ind at jeg imorgen stopper og igen imorgen stopper (med overspisning, men bliver bare ved)

Knuser

Den triste som stadig mangler 8kg..Og det skal så siges at jeg spiser mig fed i rugbrød, frugt, brød, og yogurt, TING EJG ALRIG SPISER NÅR JEG PÅ DIÆT JO YOGURT OH RUBRØD MEN IKKE DE ANDRE TING .....Og slik osv har rører jeg ikke....Det er simpelhent de nævtene ting jeg overspiser i..)

Spiste MANGE grøntsager på diæten men har intet lyst til noget mere..Tror I det er fordi jeg er presset med skolen og livet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har været på diæt i 6mrd (diætist, og det har gjort at min livstil er blevet tip top)

smidt 7kg. Ved det ikke er meget, MEN det er på en sund måde og min

livstil er lagt helt om...

LIGEPLUDSELIG op til eksamen her i en uges tid nu har jeg haft overspisning æder HELE tiden selvom jeg ikke er sulten...

hvad gør jeg er virkelig ked af det og kan ikke styre min hjerne..BLIVER VED VED VED..Selvom jeg er proppet..

Hvad sker der??

Mangler stadig 8kg...

Håber nogle har nogle gode råd, istedet for at skrive så hold med at gøre det osv..Husk det er hjernen..Bilder mig selv ind at jeg imorgen stopper og igen imorgen stopper (med overspisning, men bliver bare ved)

Knuser

Den triste som stadig mangler 8kg..Og det skal så siges at jeg spiser mig fed i rugbrød, frugt, brød, og yogurt, TING EJG ALRIG SPISER NÅR JEG PÅ DIÆT JO YOGURT OH RUBRØD MEN IKKE DE ANDRE TING .....Og slik osv har rører jeg ikke....Det er simpelhent de nævtene ting jeg overspiser i..)

Spiste MANGE grøntsager på diæten men har intet lyst til noget mere..Tror I det er fordi jeg er presset med skolen og livet?

Jeg kunne måske tror at det er fordi at du under din diæt har givet afkald på alt for meget, som du egentligt er hel vild med og ikke kan udvære og nu falder du så pladask i fælden med begge ben. Egentligt er der ikke meget andet at gøre end at huske på, hvad ens mål er og hvilke midler man når det med og hvilke man ikke gør. Du kunne evt tage og når du propper dig, at vælge noget der er kcal-let, fx agurker, der kan man jo spise en hel del uden at det vælter kcal-regnskabet.

Link to comment
Share on other sites

Du vil have råd? Men du vil ikke have at vi skal sige til dig at du skal tage dig sammen og stoppe med at spise det når nu du ved at den er gal?

Hvis du helt seriøst selv tror på den med hjernen, så søg psykolog og kom videre i dit liv istedet for at have ondt af dig selv.

Link to comment
Share on other sites

Guest Femina;-)

Hej Sportygirl... :bigsmile:

Nu ved jeg ikke hvorfor du har været på diæt før, hvorfor du synes du skal tabe dig, eller hvorfor du undgåer rugbrød, frugt, brød og yogurt. (Jeg synes nu selv de er nogle ret fornuftige, sunde og mættende fødevarer...)

Omvendt kan jeg læse ud af dit indlæg, at det måske i virkeligheden ikke bare er et spørgsmål om ernæring.... du rimeligt fortvivlet, ked af det og måske magtesløs. Lige præcis de følelser skal du snakke med en veninde om, for det er svært at 'vejlede'/'hjælpe' herinde fra MOL om følelser og personlige reaktionsmønstre, som dybest set tjener større opmærksomhed og omsorg...

Du er, som du selv skriver, i en presset situation, nu hvor eksamen står for døren. Hjernen arbejder på højtryk og stressniveauet er højere end normalt og det er normalt at spise anderledes, når man er stresset/preset.

Måske du skulle fokusere mindre på 'forbudte fødevarer' og så bare spise normalt, 'alt med måde', og derudover se på dit ligevægtsindtag og energiforbrug...Hvis du har i sinde at tabe dig under eksamensperioden, så synes jeg personligt, at du sætter du også nogle ret høje mål for dig selv...

Jeg synes personlig, det er en dårlig idé at være i energiunderskud, når man læser til eksamen...

Spis hellere en normal varieret kost, så du får energi, vitaminer og lyst til at gå til den med læsningen. Næn dig selv at have det godt under eksamenslæsningen. Spis 3 måltider om dagen og 3 små mellemmåltider. Spis hovedmåltiderne langsomt, forberedt, tilberedt og velanrettet.

Gør det til en glæde, når du sætter dig til bords, næn dig at holde de pauser det tager at tilberede, anrette og spise maden. Brug 10 minutter ekstra på at dække bord, høre musik, tænde stearinlys, sætte blomster på bordet og spis så er rart... :bigsmile:

Enten kan du gøre det,at du tillader dig selv at spise det du mener er 'forbudt' i eksamensperioden, men kompenserer for det ved at løbe/powerwalke, så du også for 'befriet' tankerne fra eksamenslæsningen.

Eller også kan du gøre det, at du helt konkret smider det mad ud, du ikke synes du bør spise, og så fylder køleskabet op med alt 'det rigtige' såsom gulerrødsstave, agurkestave, små ristede rubrøds-croutoner, pindemadder med kyllingepålæg+agurk, lækre cherrytomater og ja, you name it!

På den måde har du hele tiden adgang til sunde og mættende snacks der er lige til at gå til.

Hvis problemet ligger i 'overspisning' som et generelt tager 'magten' fra dig, så kontakt din læge eller en du kan samtale med det om.

Ingen løftede pegefingre eller 'forbud' er særligt motiverende.

Du kan måske læse noget om emnet overspisning, så du kan gå i dialog med en diætisk/læge el. lign. om hvordan du skal gribe denne hårde eksamenstid an...

Link om overspisning og kulhydrater

Link om bing eating disorder

Jeg håber jeg fik mit budskab frem så positivt så muligt, ellers må du endelig spørge...! Men husk, du ved bedst selv, hvordan du har det....giv dig selv flere belønninger end straffe....Sæt tid af til pauser mellem den intensive læsning og und dig ro til at spise ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg er på banen igen med mine 1000ckl omdagen samt 10km løb 6gange om ugen....Som jeg har gjort i 6mrd + diætist,...

Eksamen skal bare lige overståes så er banenerne samt brødet lagt væk igen(vhidt)

Holder mig KUN til rugbrød:0))Selvom det hele handler om kcl....

Hygge

tak for jeres indlæg

Link to comment
Share on other sites

Jeg er på banen igen med mine 1000ckl omdagen samt 10km løb 6gange om ugen....Som jeg har gjort i 6mrd + diætist,...

Eksamen skal bare lige overståes så er banenerne samt brødet lagt væk igen(vhidt)

Holder mig KUN til rugbrød:0))Selvom det hele handler om kcl....

Hygge

tak for jeres indlæg

1000 kals om dagen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Håber ikke du har betalt den diatist alt for meget for sådan en diæt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er på banen igen med mine 1000ckl omdagen samt 10km løb 6gange om ugen....Som jeg har gjort i 6mrd + diætist,...

Eksamen skal bare lige overståes så er banenerne samt brødet lagt væk igen(vhidt)

Holder mig KUN til rugbrød:0))Selvom det hele handler om kcl....

Hygge

tak for jeres indlæg

1000kcal om dagen! Det var godt nok ikke meget. Især ikke når man tager din betragtelige motionsmængde med i regnskabet. Umiddeltbart synes jeg, du skulle overveje at løbe noget mindre, så din krop har tid til at restituere. Måske gå ned til 4 gange om ugen + 2 dage hvor du bare går en lang tur.

Kan du poste din diæt, så vi kan komme med noget forhåbentlig bedre kritik?

Link to comment
Share on other sites

1000kcal om dagen! Det var godt nok ikke meget. Især ikke når man tager din betragtelige motionsmængde med i regnskabet. Umiddeltbart synes jeg, du skulle overveje at løbe noget mindre, så din krop har tid til at restituere. Måske gå ned til 4 gange om ugen + 2 dage hvor du bare går en lang tur.

Kan du poste din diæt, så vi kan komme med noget forhåbentlig bedre kritik?

Synes jeg ikke. Motion er godt. Synes derimod du skal sætte dit indtag op!

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg vejer 67 skal ned på 60 er 163..

Desuden så er det ikke min ditæist som siger jeg skal ned på 1000kcl hun ha lavet plan til mig 1500-1700 (fordi jeg dyrker meget sport)

MEEEEEn Har selv skåret ned til 1000kcl og har gjort det i 2mrd...

Det er først efter 3mrd jeg begyndte at løbe så meget.

Har vendet mig til det,.....SÅ det er fint jeg løber hverdag..Selvf er der en dag HVOR jeg bare ikke kan få meget taget sammen eller fordi min eksamen presser så løber jeg ikke...

Knuser

Link to comment
Share on other sites

Jeg vejer 67 skal ned på 60 er 163..

Desuden så er det ikke min ditæist som siger jeg skal ned på 1000kcl hun ha lavet plan til mig 1500-1700 (fordi jeg dyrker meget sport)

MEEEEEn Har selv skåret ned til 1000kcl og har gjort det i 2mrd...

Det er først efter 3mrd jeg begyndte at løbe så meget.

Har vendet mig til det,.....SÅ det er fint jeg løber hverdag..Selvf er der en dag HVOR jeg bare ikke kan få meget taget sammen eller fordi min eksamen presser så løber jeg ikke...

Knuser

Hold dig til de 1500-1700 kcal i stedet. 1000 kcal er for lidt.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Jeg vejer 67 skal ned på 60 er 163..

Desuden så er det ikke min ditæist som siger jeg skal ned på 1000kcl hun ha lavet plan til mig 1500-1700 (fordi jeg dyrker meget sport)

MEEEEEn Har selv skåret ned til 1000kcl og har gjort det i 2mrd...

Det er først efter 3mrd jeg begyndte at løbe så meget.

Har vendet mig til det,.....SÅ det er fint jeg løber hverdag..Selvf er der en dag HVOR jeg bare ikke kan få meget taget sammen eller fordi min eksamen presser så løber jeg ikke...

Knuser

Måske overspiser du fordi du til daglig ikke indtager særlig mange kcal, og derfor pludselig får en stor træng til at spise en masse på en gang. Det giver næsten sig selv ikk :smile:

Held og lykke herfra :4thumbup:

Edited by Miss Cali
Link to comment
Share on other sites

Jeg vejer 67 skal ned på 60 er 163..

Desuden så er det ikke min ditæist som siger jeg skal ned på 1000kcl hun ha lavet plan til mig 1500-1700 (fordi jeg dyrker meget sport)

MEEEEEn Har selv skåret ned til 1000kcl og har gjort det i 2mrd...

Det er først efter 3mrd jeg begyndte at løbe så meget.

Har vendet mig til det,.....SÅ det er fint jeg løber hverdag..Selvf er der en dag HVOR jeg bare ikke kan få meget taget sammen eller fordi min eksamen presser så løber jeg ikke...

Knuser

Hvorfor går du til diatist og betaler ham/hende?????? For at ændre på det de kommer med???? Ret dumt. Der er en grund til de siger 1500-1700 kals! Du stopper din egen forbrænding (som tydeligvis allerede er sket)!

1500-1700 kals NUUUUUUUUUUU! :tongue:

Edited by cj8000
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at have læst at man ved faste indtager mindre end 1000 kcal pr døgn. På netdoktor.dk anbefaldes en pulverkur med nødvendige nærringstoffer ved faste på maks to døgn med 800 kcal pr døgn. Nu ser du bare at komme op på det din diætist anbefaler. :wink:

Edited by Casper T
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Miss Cali det er nok rigtig men det har stået på 14dage...Og har været på alvorlig diæt i 6mrd 1jnuni..SÅ trist det først NU DEN SKIDE overspisning har ramt mig..vil væddde med det er pga. eksamen osv...

Men fra imorgen tidelig hedder det 1000kcl ...+løb

Skal ha smidt 7 kg inden 20 juni...

SÅ det skal ske noget tragtisk..ved det er umuligt og ikke sundt meeeen jeg har ji fundet min livvstil og har lagt livet om..Men skal ha tabt mig så maven er ved at være bare lidt som din ej din er perfekt men at min mave går lisdt ind inden jeg skal i bikini syd på så jo 7 kg ellersmå jeg på NUPo bare der sker noget, inden ejg skal rejse vil ned på 60kg..

Også når jeg kommer hjem kører jeg som altid mit diætist program hvor jeg smider 500g om ugen

Link to comment
Share on other sites

Guest Femina;-)

Kære Sportygirl.

Er fuldstændig enig i de ovenstående råd :-) Lyt til dem, til din diætist og din krop.

Keep up the good spirit og bliv ved med at dyrke sport! Men glem ikke at lytte til kroppens signaler, især når den er sulten...du er i et helt ufatteligt energiunderskud. :blink:

Husk på at diætisten har udregnet et kcal-indtag, som er fornuftigt og forsvarligt ifht. det din krop har brug for af næring og kan klare...!

På længere sigt, tror jeg din nuværende livstil er usund, både fysisk og psykisk...

SÅ: Pas nu på dig selv, for pokker da!!!...

(Husk: Det er sundt at presse sig til at yde sit bedste, men vejen mod et varigt og sundt vægttag er ikke at underdrive sit kcalindtag, samtidig med et højt energiforbrug.) Når/hvis du får en overspisningstrang er det jo en måde kroppen siger fra overfor for lidt næring. Det er en supersvær balancegang....men lyt nu til diætisten og tag en snak med ham/hende om hvorfor hun har fastsat dit kcal-indtag til 1500-1700....

De varmeste hilsner herfra Fem.

Edited by Femina;-)
Link to comment
Share on other sites

Søg en psykolog.

Du er jo ude på et sidespor der ødelægger din krop.

Selvom du muligvis har et budskab, så vil det ikke skade at sige det pæn og ordentlig måde. Når folk laver en tråd i bedste mening, så er der ingen grund til at skyde dem ned. :wink:

Desuden er der mange piger der tænker på den måde, ikke at sultekure bliver bedre af den grund dog.

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Miss Cali det er nok rigtig men det har stået på 14dage...Og har været på alvorlig diæt i 6mrd 1jnuni..SÅ trist det først NU DEN SKIDE overspisning har ramt mig..vil væddde med det er pga. eksamen osv...

Men fra imorgen tidelig hedder det 1000kcl ...+løb

Skal ha smidt 7 kg inden 20 juni...

SÅ det skal ske noget tragtisk..ved det er umuligt og ikke sundt meeeen jeg har ji fundet min livvstil og har lagt livet om..Men skal ha tabt mig så maven er ved at være bare lidt som din ej din er perfekt men at min mave går lisdt ind inden jeg skal i bikini syd på så jo 7 kg ellersmå jeg på NUPo bare der sker noget, inden ejg skal rejse vil ned på 60kg..

Også når jeg kommer hjem kører jeg som altid mit diætist program hvor jeg smider 500g om ugen

Ikke at det ændre noget men hvilken begivenhed motiverer dig til en så drastisk tilgang?

Edited by Casper T
Link to comment
Share on other sites

Selvom du muligvis har et budskab, så vil det ikke skade at sige det pæn og ordentlig måde. Når folk laver en tråd i bedste mening, så er der ingen grund til at skyde dem ned.

Desuden er der mange piger der tænker på den måde, ikke at sultekure bliver bedre af den grund dog.

Torben, der har været så mange af disse indlæg med piger der smadrer deres kroppe og de forstår generelt ikke en hentydning. Det er fint nok at man pakker det ind og siger det sødt til dem, men de vil bare ikke indse hvor langt ude de er. Hendes krop er begyndt at lukke ned fordi den igennem længere tid har lidt under et kraftigt kcal underskud, hvis hun ikke laver om på det nu er det noget der kan skabe seriøse problemer for hende senere.

Så jeg synes bare jeg gør hende en tjeneste ved at sige tingene som de er.

Til OP: Enten tager du dig sammen og kommer igang med en rigtig diæt og kommer ud over den mentale barriere. Ellers synes jeg du skal søge hjælp for at komme over dine problemer der ellers måske kunne føre til spiseforstyrelser etc.

Link to comment
Share on other sites

Torben, der har været så mange af disse indlæg med piger der smadrer deres kroppe og de forstår generelt ikke en hentydning. Det er fint nok at man pakker det ind og siger det sødt til dem, men de vil bare ikke indse hvor langt ude de er. Hendes krop er begyndt at lukke ned fordi den igennem længere tid har lidt under et kraftigt kcal underskud, hvis hun ikke laver om på det nu er det noget der kan skabe seriøse problemer for hende senere.

Så jeg synes bare jeg gør hende en tjeneste ved at sige tingene som de er.

Til OP: Enten tager du dig sammen og kommer igang med en rigtig diæt og kommer ud over den mentale barriere. Ellers synes jeg du skal søge hjælp for at komme over dine problemer der ellers måske kunne føre til spiseforstyrelser etc.

Jeg synes egentligt at din post her er OK. Den er hård, men du kommer med detaljer der sandsynliggør at du ved hvad du snakker om og at man derfor bør lytte.

En post som "søg psykolog" nytter intet. Derimod hvis man kan fortællle at det kan have effekt x, y og z og at man på den baggrund skal søge psykolog, så er det noget helt andet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes egentligt at din post her er OK. Den er hård, men du kommer med detaljer der sandsynliggør at du ved hvad du snakker om og at man derfor bør lytte.

En post som "søg psykolog" nytter intet. Derimod hvis man kan fortællle at det kan have effekt x, y og z og at man på den baggrund skal søge psykolog, så er det noget helt andet.

Jeg mente bare at når nu det var hendes 12. oprettede indlæg under 'Vægttab', så burde man tro at hun havde fået alle fakta. Hun har oprettet en lignende tråd før, en om brugen af afføringsmidler og en om thermapower. Jeg tror vitterligt at det ville hjælpe hende at tale med nogen, psykolog eller venner/familie.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg vælger at satse på at det er pga. eksamen jeg har overspisning og dermed IKKE kan syte mine følelser..

Vil gerne til psykologi men har IKKE råd til det...Og intet er gratis så længe man er fornutig(kan jo selv et mit problem) dvs. jeg ser det oppe fra.....

JEg må simpelhent samle mig og tænke tilbage til de6 mrd hvor jeg har været super glad for min diæt ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vælger at satse på at det er pga. eksamen jeg har overspisning og dermed IKKE kan syte mine følelser..

Vil gerne til psykologi men har IKKE råd til det...Og intet er gratis så længe man er fornutig(kan jo selv et mit problem) dvs. jeg ser det oppe fra.....

JEg må simpelhent samle mig og tænke tilbage til de6 mrd hvor jeg har været super glad for min diæt ...

Du kunne også studere nogle bøger om selvhypnose og/eller visualiseringsteknikker. Disse teknikker kan være en god hjælp i forbindelse med at undgå overspisning. Der findes en bla. en (engelsk) bog der direkte retter sig imod vægttab, kan desværre ikke huske hvad den hedder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share