Leucine/Leucin


til_lykke
 Share

Recommended Posts

Jeg sad og læste en artikel omkring leucine/leucin i juli udgaven af "FitnessRx for Men" og ifølge artiklen kan der godt være noget at hente idet det efter sigende skulle formindske nedbrydelsen af muskelprotein.

Er der nogen som kan bidrage med lidt yderligere info omkring denne aminosyre og om det rent faktisk ville have en effekt hvis man smed det i shaken efter træning?

/MLP

Link to comment
Share on other sites

Det er essentiel aminosyre, dvs kroppen er ikke selv stand til at danne den, så derfor er den vigtig.

Men igennem normal mad burde man få rigeligt, til at dække behovet, Så længe man sørger for at få nok animalske proteiner, da jeg mener at leucin ikke er repræsenteret i så høj grad hos en del grøntsager, men hæng mig ikke op på det.

Link to comment
Share on other sites

Det er essentiel aminosyre, dvs kroppen er ikke selv stand til at danne den, så derfor er den vigtig.

Men igennem normal mad burde man få rigeligt, til at dække behovet, Så længe man sørger for at få nok animalske proteiner, da jeg mener at leucin ikke er repræsenteret i så høj grad hos en del grøntsager, men hæng mig ikke op på det.

Det står i artiklen af leucinen var prøve på to grupper af kano-sejlere ( :blink: ), hvor den ene gruppe fik 45mg pr. kg kropsvægt og den anden gruppe fik et placebo. Leucin-gruppe fik efter artiklen øget den anabole tilstand med 15% ift. carbs + proteiner.

Det skulle altså efter sigende formindske muskelprotein nedbrydelse samt booste muskelprotein anabolsk tilstand.

Derudover står der at et højt indtag af leucin skåner muskelmasse and medfører et stabilt blodsukker niveau under energirestriktion.

Giver det mening for nogen af de kloge hoveder?

/MLP

Link to comment
Share on other sites

Argh jeg har skrevet noget opgave på et tidspunkt omkring de forgrenede aminosyrer (Leucin er en af dem), poster lige det jeg skrev her i tråden, så må du selv sortere lidt i det "til_lykke"!! :bigsmile:

Citat
Ved at studere den tilgængelige litteratur omkring protein- og aminosyreindtag som supplement, finder man en vis uenighed omkring, hvorvidt der er en egentlig effekt af et ekstra indtag. Dette gør sig også gældende, når diskussionen falder på specifikt indtag af BCAA (de forgrenede aminosyrer). Denne diskrepans på området vil blive diskuteret i følgende afsnit, hvor der specielt vil blive fokuseret på, om det kan anbefales svømmere at indtage 2000mg BCAA umiddelbart efter afsluttet træningspas for at optimere deres restitution.

Når de 3 BCAA, valin, leucin og isoleucin er afgivet til blodbanen, passerer de leveren uændret i modsætning til store mængder af de andre aminosyrer, der her optages og omsættes (Nilsen, 2001). Specielt for BCAA er, at de kan optages direkte i muskelvæv (og til dels hjernevæv), hvor de oxideres eller syntetiseres afhængig af nitrogen og energi status (McArdle, 2001; Nielsen, 2001). Det frigjorte nitrogen fra forbrændingen af valin, leucin og isoleucin afgives i form af glutamin og alanin i tilknytning til glykolysen. En af glutamins mange funktioner er, at den føres til tarmmucosa, hvor den omsættes til alanin. Simplificeret er nettoresultatet af musklernes forbrænding af BCAA herved alanin, der optages i leveren og indgår i glukoneogenesen (nydannelse af glukose) (se fig.1) (Nielsen, 2001).

Den forholdsvis store udstrømning af netop alanin og glutamin, der er registreret fra aktive muskler, tyder på, at der sker en signifikant forøgelse af BCAA metabolismen i forbindelse med udholdenhedsaktiviteter (Lemon, 2000, Shimomura et al., 2004). Undersøgelser refereret af Lemon (2000) underbygger dette ved at vise, via direkte målt oxidation, at der er proportionalitet mellem intensitet målt i Vo2max og leucin oxidation (se fig.2). Derimod ses der ikke en forøget oxidation af leucin ved styrketræning, dette begrundes i, at de non-oxidative (anaerobe) energisystemer står for den primære energilevering ved det høj-intense arbejde, der udføres ved styrketræning(se fig.3).

Ud over oxidationen af BCAA ved udeholdenhedsarbejde, betragtes BCAA ligeledes som en vigtig faktor i forbindelse med stimulering af proteinsyntesen i skeletmuskulaturen, hvor især leucin lader til at være den centrale aminosyre i den forbindelse (Kimball et al., 2002, Shimomura et al., 2004). Det kan derfor tænkes, at et supplement af BCAA kan anbefales, hvis en øget fedtfri masse er målet (Juhn, 2003). Forsøg med indtag af BCAA før og efter 1 times cykelarbejde viser i den sammenhæng en anabol effekt ved længerevarende arbejde (Blomstrand et al., 2001)). Ydermere, indikerer et fund af Shimomura og medarbejdere (2004), at der er en sammenhæng mellem den øgede katabolisme af BCAA ved udeholdenhedsarbejde og en øget fedtmetabolisme, hvilket kan tyde på, at fedtsyrerne er med til at regulere oxidationen af BCAA (Shimomura et al., 2004). Et andet forsøg foreslår, at den øgede oxidation af BCAA er større ved lave glykogendepoter i musklerne (Lemon et al., 1980). Dette skyldes muligvis, at der er registreret en omvendt proportionalitet mellem glykogen tilgængelighed og et enzym, der indgår i oxidationen af BCAA (branched-chain oxoacid dehydrogenase) (Lemon, 2000)

Ovenstående fund indikerer, at indtag af BCAA har en effekt i forbindelse med restitutionen som et led i at reducere proteinnedbrydningen i muskulaturen og/eller stimulere proteinsyntesen.

Om det i praksis har en effekt at indtage 2000mg BCAA 20-30 min. efter afsluttet træningspas i svømning kræver dog lidt mere nuancering. Som en række af forsøgene påpeger, lader det til, at aminosyrernes oxidation er relateret til mængden af kulhydrat (CHO) til stede. Denne tætte relation tyder på, at den katabolske tilstand, der medfører dannelse af glukose fra alanin via glukoneogenesen (alanin-glukose cyklus) er vigtig for forståelsen af, hvorfor BCAA oxideres under arbejde. Det er en proces, der har til formål at forsyne musklerne med glukose samt for at opretholde blod glukose homeostasen under længerevarende arbejde (McArdle, 2001). Det understøtter vigtigheden af en rig CHO diæt, samt en diæt der lever op til energikravene i relation til at forhindre en uhensigtsmæssig proteinnedbrydning og for at undgå negativ nitrogen status (McArdle, 2001; Roy et al., 1997). Desuden er transport over membranen af aminosyrer ligeledes hormonelt reguleret, hvor insulin stimulerer transporten af aminosyrer ind i cellen ved anabol tilstand, og cortisol og adrenalin bidrager til nedbrydningen af muskelvæv, så aminosyrerne kan indgå i glukoneogenesen (Nielsen, 2001). Derved er det højst sandsynligt ikke tilstrækkeligt blot at indtage et tilskud af BCAA umiddelbart efter arbejde med henblik på at fremme restitutionsprocessen, da indtag af kulhydrat tilsyneladende spiller en lige så stor faktor. Hermed ikke sagt at et indtag af de essentielle aminosyrer, og herindunder også de forgrenede, ikke er en vigtig komponent i forbindelse med optimal restitution (belyses yderligere i spørgsmål 1B). Men et indtag KUN bestående af BCAA virker umiddelbart ikke til at være den optimale løsning. Derudover kan 2000mg BCAA indtages blot ved at drikke 300ml skummetmælk, som indeholder ca. 2300 mg af de forgrenede aminosyrer (plus en række andre makro- og mikronæringsstoffer (DanKost kostprogram).

For at opsummere, lader det til, på trods af de positive fund med BCAA, at der ikke er tilstrækkelig evidens for, at disse ikke ligeledes kan opnås, eller allerede er opfyldt gennem de BCAA, der indtages via proteiner fra kosten. Ligeledes lader det til, at en nuancering omkring CHO og det samlede energiindtag spiller en lige så væsentlig rolle i forbindelse med restitutionen, som de forgrenede aminosyrer gør.

Fremtidige undersøgelser kunne derfor fokusere på effekten af aminosyrer ved tilstrækkelig tilførsel af andre næringsstoffer samt have flere målbare resultater frem for blot at koncentrere sig om koncentrationer af få udvalgte stoffer i blodet.

Ved ikke om det giver mening!!! :blush:

Link to comment
Share on other sites

Argh jeg har skrevet noget opgave på et tidspunkt omkring de forgrenede aminosyrer (Leucin er en af dem), poster lige det jeg skrev her i tråden, så må du selv sortere lidt i det "til_lykke"!! :bigsmile:

Ved ikke om det giver mening!!! :blush:

Det er sgu meget rart du har skrevet det med kildehenvisninger, det gør det lidt mere troværdigt :smile: Det lader til at aminosyrene har en positiv effekt som påstået i den artikel jeg har været igennem. Men eftersom det proteinpulver jeg har indeholder hhv. 1450mg valin, 1520mg isoleucin, og 2470mg leucin, så er der ikke noget formål med at supplere ekstra med det.

Er det korrekt forstået?

/MLP

Link to comment
Share on other sites

Det er sgu meget rart du har skrevet det med kildehenvisninger, det gør det lidt mere troværdigt :smile: Det lader til at aminosyrene har en positiv effekt som påstået i den artikel jeg har været igennem. Men eftersom det proteinpulver jeg har indeholder hhv. 1450mg valin, 1520mg isoleucin, og 2470mg leucin, så er der ikke noget formål med at supplere ekstra med det.

Er det korrekt forstået?

/MLP

Nej, indholdet skal være 1450mg valin, 1520mg isoleucin, og 2457,79mg leucin. Ellers duer det ikke.
Link to comment
Share on other sites

Nej, indholdet skal være 1450mg valin, 1520mg isoleucin, og 2457,79mg leucin. Ellers duer det ikke.

Tak for svaret Stubbe - du er sgu en skat :laugh: Men nu skriver han jo bare 2000mg BCAA hvilket jo er alle tre aminosyrer, og jeg var ikke klar over om de 2000mg var af hver slags eller totalen :wink:

/MLP

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret Stubbe - du er sgu en skat :laugh: Men nu skriver han jo bare 2000mg BCAA hvilket jo er alle tre aminosyrer, og jeg var ikke klar over om de 2000mg var af hver slags eller totalen :wink:

/MLP

I ovennævnte forsøg er de 2000mg totalen.
Link to comment
Share on other sites

Yups til_lykke, der er tilsyneladende tilstrækkeligt af de forgrenede aminosyrer i mange af de proteinkilder vi får i vores dagligdag, hvorved et ekstra indtag ikke synes at give en mer-effekt.

Og som Stubbe siger, var de 2000mg BCAA totalen, og der var ikke specificeret hvor mange procent henholdsvis valin, isoleucin og leucin udgjorde af de 2000mg. Hvorfor den stillede opgave netop omhandlede 2000mg skal jeg derfor ikke kunne svare på. Men mange af de artikler der bruges til at underbygge svaret, er baseret på studier med højere doser, og/eller generelle betragtninger omkring indtag af BCAA.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share