Faren ved for hurtigt vægttab


AndersHøjsted
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

jeg er pt inde i en periode hvor jeg spiser forholdsvist lidt, fordi min økonomi er i stykker (der går penge ind på fredag).

Jeg har vejet mig dagligt over en periode for at finde ud af hvordan sammenhængen er mellem mit spejlbillede og min vægt. Jeg vejer 113 kilo og er 188 cm høj (BMI 32), så jeg trænger til at tabe mig (min familie er delvist disponeret for sukkersyge; - min onkel døde af det).

Jeg har tabt 3,7 kilo over de sideste 10 dage (117,1-113,4).

Jeg har hørt hist og her at for hurtigt vægttab kan være farligt; er der nogen videnskabelige undersøgelser af det? hvor hurtigt er for meget? og hvilke risici er der ved det?

Mvh.,

Anders

Link to comment
Share on other sites

Faktorer som muskeltab og manglende ernæring er vel de vigtigste, når man snakker om et for hurtigt vægttab. Hvis du ikke indtager nok kalorier og dermed ikke nok vitaminer/mineraler/fibre/fedtstoffer etc. vil det have forskellige fysiologiske effekter.

Jo mere fedt du slæber rundt på, jo hurtigere vil jeg sige du kan tillade dig, at tabe det, og jo nemmere er det også. Om dit tilfælde er for meget vil jeg ikke udtale mig om. Det er forskelligt, og folk har forskellige mål.

Link to comment
Share on other sites

Skræk senariet er nok det man så ved "The Last Chance Diet." i 70-80'erne, hvor der rent faktisk var tale om dødsfald (en psmf diæt), - dette skete hovedsageligt pga. proteinet var af alt for ringe kvalitet 'cardiac heart loss (from the total lack of protein)'- . - På kort sigt er det vigtigste derfor at du får protein NOK, af den rigtige type! - Sekundært var der problemer med 'arrhythmias from the lack of' minerals.' - så mineraler og vitaminer er også et must.

I forhold til helbredet disideret vil jeg derfor på KORT sagt sige, du er sikker såfremt du feks søger for MIN at opretholde de krav Lyle McDonal sætter i sin 'rapid fat loss handbook':

1. Protein intake set depending on bodyfat percentage and activity

2. Basically unlimited amount of vegetables (a few are off limits)

3. Either fish oil capsules or 1 tbsp of flaxseed oil per day for EFAs

4. A basic multivitamin/mineral supplement. One or two other key supplements.

5. Planned diet breaks depending on activity and bodyfat percentage

6. Length of PSMF to be set depending on bodyfat percentage and activity level

Hvis du vil have en den eksakte opskrift - må du købe bogen når du får råd (for at være fair over for Lyle) - MEN

1. Hans protein anbefaling på PSMF; ligger imellem 0,8-1,5-2 gram protein pr pound LBM(bemærk IKKE kropsvægt, men fedt frie masse) - sigter du på de 1,5 gram, altså 3,3 gram protein per kg LBM vil jeg mene ALLE er sikre, du kan sikkert gå en del lavere - men ikke under de 1,76 gram per kg LBM. - Her er du som min (med følgende råd taget ibrug osse) sikret overlevelse på kort sigt.

2. Giver sig selv

3. Lyle anbefaler man min spiser EFA's svarende til 6 gram fiske olie - igen så er du som min (med de andre råd taget ibrug osse) sikret overlevelse på kort sigt.

4. Lyle anbefaler et multivitaion/mineral suplement for at sikre du får den nødvendige mikroernæring (kan gøres billigt hvis eneste krav er overlevelse), hertil anbefaler han tilskud af calcium(hvis du ikke drikker mælk eller lign - en litter mælk dagligt er nok billigere), og så de nødvendige elektrolytter, især kalium, og lidt salt.

Overstående burde sikre overlevelse på kort sigt for de fleste; - på længere sigt handler det selvfølgelig om konsekvensen af disideret underernæring. - Skal også siges at hvis man kikker i Lyles forum, så er der masser derovre (faktisk alle), der 'påstår', stort set at gennemføre hans version af PSMF diæten igennem KORTERE tid uden muskeltab overhovedet - jeg har selv kørt nogle omgange på et tidspunkt, for at teste indne brug på specifikke klienter, men her var der et væsentligt muskel tab (dog et mange vil finde OK, og langt mindre end jeg havde regnet med.) - Det skal selvfølgelig siges at Lyles diæt, også indeholde reefeed, og snyde måltider - så du vil nok opnå større muskeltab her. Sumu sumarum, er at jeg tror du vil slippe OK afsted rent sundhedsmæssigt(fysiologisk set, ikke nødvendigvis psykologiskt) igennem KORTERE tid - selv har jeg kørt perioder på op til 6 uger. - Ud over muskeltabet, så har jeg ikke RIGTIGT bemærket de tit påstulerede kroniske nedsatte energi omsætning, der tit er skræmme billedet; tværtimod, har jeg fået forbrændingen op at køre, med en enkel reefeed hver gang.

For at sumere op, så ville jeg nok invistere mine kostpenge i den kortere periode således at jeg som MIN dagligt fik følgende;

1. billgste kød, svarede til dne nævnte

2. 6 gram fiske olie

3. 1 litter mæk / eller dyrere calcium tilskud

4. multivitamin/ mineral tilskud + kalium + salt

5. så mange grøntsager som muligt

6. evt. godt med frugt, havregryn, eller rugbrød, som du nu ønsker for at justere energi ballancen

Enjoy.

M.V.H

Helio

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share