Hård træning forbrænder mavefedt!


Kongsfelt
 Share

Recommended Posts

http://iform.dk/traening/nyt-om-traening/h...nder-mavefedtet

Har du svært ved at slippe af med dellen på maven, trods talrige gåture og endeløse kilometer på kondicyklen? Så skru ned for træningstiden og op for intensiteten.

Det anbefaler en gruppe forskere, der har undersøgt effekten af motion ved henholdsvis lav til moderat og høj intensitet. Deres målinger på 27 overvægtige kvinder viser, at kun intensiv træning hiver ordentligt fat i mavefedtet. Begge træningsgrupper forbrændte lige mange kalorier, men kun de, der trænede intensivt, tabte sig på maven.

Virker det ikke helt forkert? Ja, jeg spørger bare :)

Link to comment
Share on other sites

Nej det lyder fornuftigt. Hård interval øger forbrændingen og nedpriorioter fedtmetabolismen til fordel for at fylde musklernes glycogen lagrene op. Så selvom man har kunne mål at der blevet forbrændt lige meget energi, så har de hormonelle processer en signifikant betydning for om de taber sig. Der har tidligere været postet et link på MOL omkring det.

Selvom du spiser de samme antal kcal på en dag, vil det gøre en forskel om de kcal du indtager er rent glykose eller rent protein. Igen de hormonelle processer har en betydning.

At det lige er på maven de har tabt sig, kan jeg ikke forklarer. Udover at de hormonelle processer også har en betydning for hvor fedtet sætter sig.

Du må endelig ikke forveklse dette med punktforbrændingsmyten. Kort fortalt går punktforbrændingmyten ud på at man ved at træne musklerne der ligger umiddelbart i nærheden af fedtlagrene kan tabe sig der. Det er selvfølgelig ikke korrekt. eller jo... men mildest talt ineffektivt. I forsøget der referes til trænes der ikke punktforbrænding men konditionstræning hvor de store musklegrupper arbejder og der forbrændes en betydelig mængde energi til forskel fra punktforbrænding.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

RuneB:

Det vil så sige at når jeg gerne vil smide de skide 2 kg. jeg synes jeg har for meget på maven, så skal jeg bare skrue helt op for styrken på min cross-fidus og jorde derud af i en halv time om dagen??

Så skulle de kg. forsvinde?

Jeg har nemlig det problem at jeg KUN vil tabe mig på maven!! (og måske et par gram hist og her) :)

Jeg frygter nemlig at hvis jeg træner for hårdt (konditionstræning) at jeg så også taber mig andre steder, hvor jeg ikke vil...

Link to comment
Share on other sites

RuneB:

Det vil så sige at når jeg gerne vil smide de skide 2 kg. jeg synes jeg har for meget på maven, så skal jeg bare skrue helt op for styrken på min cross-fidus og jorde derud af i en halv time om dagen??

Så skulle de kg. forsvinde?

Jeg har nemlig det problem at jeg KUN vil tabe mig på maven!! (og måske et par gram hist og her) :)

Jeg frygter nemlig at hvis jeg træner for hårdt (konditionstræning) at jeg så også taber mig andre steder, hvor jeg ikke vil...

Alt andet lige vil det give en større effekt hvis du kan træne på et højere belastningsniveau og derved højere pulsniveau på crosstraineren.

Lad være med at forvente du kun taber dig lige præcis der hvor du gerne vil. Det ved din krop groft sagt ikke noget om, og den har måske andre prioriteter.

Det må vel komme an på en prøve.

Link to comment
Share on other sites

Alt andet lige vil det give en større effekt hvis du kan træne på et højere belastningsniveau og derved højere pulsniveau på crosstraineren.

Lad være med at forvente du kun taber dig lige præcis der hvor du gerne vil. Det ved din krop groft sagt ikke noget om, og den har måske andre prioriteter.

Det må vel komme an på en prøve.

Tak for svaret! :smile:

Det må jeg jo hellere prøve så...

Kan man virkelig ikke træne på en bestemt måde så man hovedsageligt smider det på maven?

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret! :smile:

Det må jeg jo hellere prøve så...

Kan man virkelig ikke træne på en bestemt måde så man hovedsageligt smider det på maven?

Nej. Du kan være heldig, at det sker der. Men, det vil ikke skyldes en bestemt træningsmetode.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share