Vitaminpiller kan ødelægge effekten af god motion


J.B
 Share

Recommended Posts

Forstår ikke helt den der artikel.

Jeg tager en vitamin pille hver dag, hvad sker der af bivirkninger kort, og skal jeg stoppe?

Store mængder E-vitamin og C-vitamin kan muligvis reducere den gavnlige effekt af motion på en bestemt parameter (insulins effekt).

Mængden har intet med almindelige vitaminpiller at gøre, men er i lægemiddeldoser - i Danmark skal produkter med de mængder være lægemiddel (dvs. under en særlig lov som hedder stærke vitaminer og mineraler).

Tilskud af netop E-vitamin og C-vitamin i store mængder har også vist gavnlig effekt i en række studier. Så dette studie er en brik i det store vitamin puslespil.

Tager du en almindelig multi-vitamin/mineral pille så kan du roligt fortsætte. Faktisk anbefales det af de fleste eksperter (pånær lige i Danmark).

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej. :wink:

Som jeg skrev på Ingeniørens debatforum - se link - er 1000 mg C-vitamin en meget stor mængde. "Livol Multi Total 50 +" - som jeg bruger uden den gyldne middelvej - indeholder langt under de 1000 mg.

Man kan læse mere om antioxidanter i Ernæringsrådets rapport om disse. Den udkom for nogle år siden.

Man kan også gå ind på Vitalrådets hjemmeside. www.vitalraadet.dk

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Man kan læse mere om antioxidanter i Ernæringsrådets rapport om disse. Den udkom for nogle år siden.

På områder som dette er viden der er "nogle år gammel" ikke det store værd. Som artiklen trådstarter også henviser til er det jo tydeligt at der konstant kommer nye modstridende oplysninger frem.

Produktet du omtaler - hvorfor skulle det være bedre end så mange andre? Hvis det er fordi indholdet er lavt, kan jeg vel ligeså godt købe de der tygge vitaminpiller man fik da man var en lille purk - der får man oveni købet den lækre syntetiske jordbærsmag med :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hej Qubet. :wink:

Selv om den omtalte rapport er nogle år gammel, kan den stadig bruges.

"Livol Multi Total 50+" adskiller sig fra flere 100% ADT-piller. (ADT er myndighedernes Anbefalet Daglig Tilførsel). Den indeholder nemlig mere C-vit., E-vit., Selen, D-vit end disse. Så det er en anden slags pille end 100%ADT-pillerne.

Ligeledes indeholder den mindre jern end disse. Det synes jeg er smart til mænd. Jeg tror nemlig ikke, at mænd har brug for al det jern, som de får i en 100%ADT-pille.

Kvinder i den fødedygtige alder kan evt. supplere med lidt jern, hvis de føler behov for det.

Venlig hilsen Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig, det er brae vigtigt at huske Hegels historiefilosofi når det er et område som det her vi snakker om - hvad der er rigtigt idag er det ikke nødvendigvis imorgen :smile:

Er der nogen bivirkninger ved at have et jernindtag på højde med det i f.eks. omnimin?

Link to comment
Share on other sites

Hej Qubet. :wink:

For nogle år siden henvendte jeg mig til institutter, råd og fagfolk og bad dem vurdere sammensætningen af Omnimin. De vurderede vist allesammen, at jernindholdet i Omnimin ikke var et problem.

Jeg har lige kigget på en gammel Omnimin-dåse, som jeg har gemt. 2 tabletter indeholder 10 mg jern. Det skulle der ikke være problemer med. Tabletterne er vel godkendte.

Men jeg synes ikke, at det er smart, hvis mænd spiser meget jern via en multi-vitamin/mineral-pille. For hvorfor indtage noget, hvis det ikke er nødvendigt?

For mange år siden var der snak om, at jern i tilskud kunne være usundt for mænd. Men den teori har jeg ikke hørt noget til i mange år.

Vh Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

Men jeg synes ikke, at det er smart, hvis mænd spiser meget jern via en multi-vitamin/mineral-pille. For hvorfor indtage noget, hvis det ikke er nødvendigt?

Det er rigtigt, omvendt er det ekstremt vagt formuleret hvad der er "nødvendigt"... Så hellere lidt for meget end for lidt, i min optik :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share