smerter ved skinneben


phssk
 Share

Recommended Posts

Kære alle

Håber inderligt at nogen kan hjælpe mig.

Her er min historie:

I januar 2009 blev jeg ”"lokket"” med i en løbeklub og den første aften løb jeg 3 km i en 8 min/km. Det lyder ikke at meget , men jeg var pavestolt; jeg har ikke dyrket idræt i hele mit liv og da slet ikke løb. I hvert fald blev jeg grebet at stemningen og den fede fornemmelse af at overgå mig selv hver gang. 3 km blev til 4, til 5 osv. Og den 1. April løb jeg 10 km(!) Det havde stået som den ultimative og uopnåelige drøm, men da mit løbeur bibbede 10km, løb jeg, som en galning, med begge arme i vejret. Godt det var blevet mørkt, men det var det fedeste jeg længe havde oplevet. Samtidig med dette gik jeg fra 8 min/km til 7 min./km til 6:30 min./km, for at ende i 6 min./km. I denne periode fik jeg lidt ondt i højre knæ, men det gik lige så stille i sig selv igen. Trænings steg stille og roligt. Nu havde jeg fået blod på tanden og ville se om jeg kunne klare en ½ maraton. Nu oplevede jeg pludselig at jeg begyndte at få ondt i svangen mon hælen når løbeturen oversteg 12-13 km. Jeg gennemførte min første ½ maraton i juni. Det var så fedt, men blev i nogen grad ødelagt af de store smerter jeg fik efter 15-16km. Det gik især ud over min venstre fod, men resultatet blev efterfølgende at jeg dårligt kunne gå i 14 dage og slet ikke løbe i 2 måneder. Inden jeg begyndte at træne igen, opsøgte jeg en løbe-fys for at fortælle om problemet. I februar købte jeg, efter en løbetest, et par Adidas adiprene pro-moderator. Disse havde fungeret super til distancen begyndte at nåede 12-13 km (hvor også de to tæer ved siden at storetåen begyndte at sove lidt). Fys’en pillede de originale såler ud og isatte nogle med betydelig højere svang. Man skulle lige vænne sig til den, men jeg glædede mig til at se om de fungerede efter hensigten. Jeg skulle jo træne mig langsomt op efter min 2 måneders pause, men glædede mig meget til at komme op over de 12-13 km så jeg kunne se om indlæggene virkede. Min glæde begyndte hurtig at ændre sig ængstelse, da jeg nu begyndte at døje med en øm plet på indersiden af venstre skinneben, 10-12 cm over anklen. ”Pletten” blev mere og mere øm og jeg opsøgte igen fys’en. Han sagde at han var sikker på at det var skinnebensbetændelse og at kun pause, is og massage kunne afhjælpe det. Jeg gjorde som han sagde men da jeg efter 14 dage startede op med en forsigtig 3km efter fulgt af is og massage, var smerterne straks tilbage. Efterfølgende løb jeg 6km og 3km med flere dages mellemrum, men smerterne er så udtalte, at det gør ondt selv om jeg kun går rundt. Udsigten til at kunne løbe så langt at jeg kan teste mine nye såler ligger lige nu så uendelig fjern. Hvad skal jeg gøre; jeg skal af med mit smertende skinneben for at se om jeg kan løbe en ny ½ maraton uden at få ondt under svangen. Beklager den meget lange historie, jeg har forsøgt at beskrive hele forløbet, da jeg ikke kan finde hoved eller hale i det hele, endsige finde ud at hvad jeg skal gøre.

Er min tid som løber virkelig forbi før den egentlig kom i gang? Det vil virkelig gøre mig ked at det da jeg endelig har fundet en motionsform jeg syntes er sjovt og som jeg er (lidt) godt til.

På forhånd tusinde tak for hjælpen !!

Edited by phssk
Link to comment
Share on other sites

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...te=%2Bskinneben

Mon ikke der er et råd eller to.

Det er mere reglen end undtagelsen at løbere får skinnebensbetændelse. Den nemmeste og bedste måde at undgå det på er ved at opbygge træningsintensiteten og mængden stille og roligt. Begynder man først at få ondt i skinnebenene kan det være djævelsk svært at komme af med.

Link to comment
Share on other sites

Linket virker vist ikke, Rama.

Måske en lidt længere pause ville hjælpe? Jeg havde selv problemer for en 1,5 måneders tid siden. Jeg har holdt pause mere eller mindre indtil nu, som jeg blev rådet til her, og nu er jeg så småt igang igen, og uden avs i skinnebenene. Du kan evt. prøve at træne benene, særligt lægmusklerne i mellemtiden, som jeg blandt andet blev rådet til, og også har gjort.

Jeg har stødt på en del forskellige og totalt modstridende råd om, hvad man skal gøre hvis man får ondt i skinnebenene, men jeg er nu glad for at jeg fulgte rådene herindefra som er at følge et forsigtighedsprincip - better safe than sorry.

Da jeg heller ikke ved så meget mere vil jeg også henvise til andre tråde.

Her er den tråd jeg oprettede: http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=51301

Og her er en anden tråd http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=51429

God bedring!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share