Koffein – Hvad er koffein og kan koffein hjælpe dig til et større vægttab?

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Alle ved formentlig, at koffein er en vigtig ingrediens fra kaffebønner og teblade – (grøn, sort, oolong, matcha), men det kan også findes i nogle andre planter som guarana, yerba mate og kakaobønner.

Det er interessant, at koffein har forskellige navne, hvis det kommer fra forskellige kilder. Hvis koffein er fra kaffe så er navnet koffein, hvis det er fra te er navnet er theine (må ikke forveksles med theanine), hvis det er fra guarana – guaranine og hvis det er fra mate, er det mateine, ​​men der er intet særligt navn for koffein udledt fra kakao. Alt dette koffein er det samme kemiske stof trimethylxanthin.

Koffein i daglige drikkevarer

 

Hvor meget koffein er der i en kop kaffe?

Koffein i forskellige drikkevarer kan variere i et stort udvalg, selv når der bruges samme grundlæggende ingrediens som kaffe. For at besvare spørgsmålet: “Hvor meget koffein er i en kop kaffe” afhænger det af hvilken type kaffe! Afhængig af udarbejdelsen af bønner og måden at blande kaffen med vand, kan koffein variere fra 27 mg pr kop (250 ml) – neskaffe, op til 600 mg pr kop (250 ml) – espresso (espresso serveres næsten aldrig i en stor kop, så når den serveres i små normale espresso kopper – 30ml er koffeinmængden 47 mg-75 mg, hvilket gør espresso højest i koncentration af koffein).

  • Aktive T5 Plus
    Aktive T5 Plus
    Aktive T5 er et nyt avanceret kosttilskud, som allerede har hjulpet tusindvis af mennesker i Europa med at komme i form og skaffe sig af med de ekstra kilo. Disse slankepiller kan hjælpe dig med at øge dit stofskifte og fedtforbrænding samt hjælpe dig med at give dig et boost af energi, så du bliver mere motiveret til at træne. Synes du, at det er svært at komme i form? Så skulle du prøve Active T5 Plus+ fedtforbrændende kapsler.
    • Termogenisk kosttilskud
    • Kraftfuldt og naturlige ingredienser
    • For et boost i energi, vitalitet og udholdenhed
    • Med vitamin B6 for normal kropsforbrænding
    • Forsynet med bioperin fra sort peber
    • Forseglet for at bevare friskheden
    ForhandlerPrisLeveringTotalprisLæs mere
    Weightworld.dk29959358Læs mere

Koffein og vægttab

 

Mange undersøgelser har bekræftet, at koffein kan hjælpe med at reducere vægten, for at være præcis mindske kropsfedt og øge stofskifte, basalt, aktivt og hvilende.

Øget hvilende stofskifte betyder, at kroppen vil bruge flere kalorier, selv når den hviler. Basalt stofskifte er grundlæggende, minimum energiforbrug fra kroppens organer.

Koffein har evnen til at øge hele kroppens stofskifte, sandsynligvis ved stimulering af centralnervesystem.

Koffein har evnen til at øge hele kroppens stofskifte, sandsynligvis ved stimulering af centralnervesystem.

Centralnervesystemets stimulation

Der er minimum to mekanismer ved hvordan koffein påvirker vægttab. Før vi forklarer disse mekanismer og virkninger på vægttab, er det vigtigt at vide, at koffein er en CNS (centralnervesystem) stimulans – psykostimulerende. Det betyder, at det kan foretage ændringer i adfærd og motoriske funktioner som stigende energi, forbedre humør, vågenhed og så videre, som alle vil føre til øget stofskifte.

Selvom koffein kan stimulere CNS og forbedre nogle fysiske evner, anses det anses som doping stof hos atleter længere. For et par år siden var der begrænset mængder, der blev tilladt for atleter at tage (600-800mg) under officielle konkurrencer, men det blev fjernet fra listen over forbudte stoffer i 2004. Nu efter flere nye undersøgelser viste, hvordan potent koffein kan påvirke ydeevnen og efter atleter begyndte at bruge det meget mere, overvejer WADA (World Anti-Doping Agency) at begrænse brug af koffein igen hos atleter under konkurrencer.

Præstationsfremmende virkninger, både fysiske og mentale blev undersøgt hos soldater. Alle undersøgelser viste bedre resultater i grupper, der indtog koffein end i placebogruppen. Soldater var i stand til at løbe bedre (hurtigere), de hade bedre indlæring, hukommelse og motorisk indlæring.

Kilde: https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/1550-2783-7-5

Stigende stofskifte

“Hurtigere” stofskifte opnås ved forskellige mekanismer, og de fleste af dem blev undersøgt hos atleter før eller under træning. Selvom koffein ikke vil øge iltoptagelsen (højere iltoptagelse betyder, at kroppen arbejder med højere intensitet, så den har brug for mere ilt) vil det tillade atleter at træne i længere tid – hvilket betyder koffein vil hjælpe med at forsinke træthed, hvilket vil føre til udnyttelse af flere kalorier. Da udholdenhedstræning er mere effektiv, hvis den er længere, kan koffein hjælpe med at forbedre udholdenheds ydeevne ved at forlænge træningen. Selv at gå er en type udholdenheds aktivitet, så koffein kan hjælpe med at forlænge gåture, som kan have stor indflydelse på reduktion af fedt.

 

Du kan teste dit stofskifte på denne side – Klik her

”Fedtforbrændende” effekt

Selvom koffein kan stimulere stofskiftets stigning, har den meget større effekt på lipolyse (nedbrydning af fedt) af fedtceller (adipocytter). Dette er grunden til, at nogle af de anvendte fedtbrændere i bodybuilding har koffein som hovedingrediens. Mange andre kemikalier er blevet indført i de seneste par år som fantastiske fedtbrændere, men koffein er stadig i brug som en af ​​de bedste.

Koffein og cellulite

Koffein er også en vigtig ingrediens i anti-cellulite cremer og geler. Cellulite er en anderledes type fedt, eller for at være præcis, er det i stedet (dybe lag af huden), hvor kroppen ikke bruger det som en primær energikilde, så det er næsten umuligt, når fedt er sat som cellulite, at forbrænde ved træning og kost. Den eneste og bedste måde at behandle hud – cremer og massage, er at stimulere dette område og for at forbedre mikrocirkulationen og termogeniske effekt. Koffein kan stimulere nedbrydningen af ​​fedt i huden.

Hvor lang tid holder koffeinen?

Det kan afhænge meget af drikkevaren. Koffein fra kaffe vil vare meget kortere end koffein fra grøn te. Andre stoffer fra koffeinrige drikke kan have indflydelse på koffein absorption. Koffein fra kaffe vil nå maksimal koncentration efter 30-60 minutter, og efter det vil det begynde at gå ned meget hurtigt. Koffein fra grøn te vil blive absorberet langsommere, og det kan blive på maksimal koncentration på op til 4 timer, og falder efter 4 timer, vil ikke være så hurtigt som faldet i koffein efter indtagelse kaffe.

Hvor længe koffein vil vare, taget som en del af kosttilskud, afhænger af andre stoffer i kosttilskuddet.

Koffein tilbagetrækning

Ifølge nogle læger er koffein ikke vanedannende, men undersøgelser viste, at fysisk afhængighed er grund til abstinenser, ikke kun hos mennesker, men også hos dyr. * ”DSM, femte udgave (DSM-5) omfatter koffeinlidelser i stof-relaterede og vanedannende lidelser kapitlet.”- American Psychiatric Association. DSM, femte udgave. Washington, DC: American Psychiatric Association; 2013. 503-509.

Bemærkelsesværdige ændringer hos mennesker var hovedpine, lavere energi, irritabilitet, søvnighed, sløvhed, nedtrykthed, manglende evne til at koncentrere sig og så videre. Symptomer varede fra få timer op til en uge og forsvinder meget hurtigt efter koffein indtagelse.

Koffein som adjuvant af analgetika

I nogle analgetika tilsættes koffein for at øge effektiviteten af ​​analgetika. Undersøgelser viste, at selv små mængder stadig forbedrede effektivitet og var statistisk signifikant, hvis beløbet var 100 mg.

kilde: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22419343

Koffein overdosis

 

Overdosering er normalt med drikkevarer som energidrikke eller ved at tage smertestillende medicin, der indeholder koffein. Symptomerne kan variere fra mild til svær: Hurtig hjertebanken, forvirring, hovedpine, uro og meget mere.

http://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/caffeine-oral-route/side-effects/drg-20137844

Har du spørgsmål til artiklen eller angående koffein, så skriv dit spørgsmål i kommentar feltet.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *