Foam roller test

Forøg dine musklers velvære og få afspændt din krop for alvor med en foam roller. De aflange massageredskaber er en gave sendt fra oven for dig, der døjer med ømme muskler og anspændthed. Med ganske enkle øvelser kan du nemlig afspænde og massere din krop. Der er ikke det, en foam roller ikke kan klare – de kommer nemlig i mange forskellige størrelser og typer.

Når du først har købt en foam roller, er den allerede godt på vej til at blive din nye bedste ven. En foam roller er nemlig ideel til flere formål og vil hurtigt blive et køb, din krop vil takke dig for.

Video guide til køb af foam roller

Top liste over foamrollers hos danske forhandlere

Hvad er en foamroller?

Foam rollers kan have mange forskellige længder, farver, hårdhedsgrader og overfladestrukturer. Fælles for alle foam rollers er dog, at de er aflange redskaber dækket af et lag skumgummi. Foam rollers kan bruges til mange forskellige øvelser og formål, afhængigt af hvilken type du køber.

Hvordan bruges en foamroller?

En foam roller bruges til massage af ømme områder. Det er ganske enkelt at bruge en foam roller: placer den på det område, du vil behandle og rul den frem og tilbage. Du kan enten selv rulle den over din krop eller få en anden til at gøre det. En foam roller er således perfekt til dybdemassage af dine muskler og dit bindevæv.

Derudover kan du også bruge din foam roller på områder med cellulite og fedtdepoter for at øge blodcirkulationen på netop disse steder.

Hvorfor bruge en foam roller?

Der er mange gode grunde til at bruge en foam roller. For det første reducerer brugen af den ømhed fra træning. Vink derfor farvel til dine ømme muskler! Desuden øger en foam roller din mobilitet og smidighed.

Endvidere er det faktisk også skadesforebyggende at bruge en foam roller. På denne måde undgår du nemlig, at dine muskler bliver hårde som følge af din træning. Bløde, smidige muskler er klart det mest ønskværdige og også det, der giver færrest skader.

Som om det ikke var nok, hjælper en foam roller dig også til at stresse af. At bruge en foam roller er nemlig en form for massage og dermed ren selvforkælelse.

Hvor ofte skal en foam roller bruges?

Generelt kan du ikke bruge en foam roller for tit! Afspænding, afslapning og øget smidighed er jo ikke ligefrem noget, du kan få for meget af. Du kan derfor bruge en foam roller lige så tit, som du har lyst til.

Det er dog altid en god idé at bruge den efter træning, når dine muskler har brug for afspænding. Derudover kan du også bruge din foam roller, når du oplever anspændte muskler som følge af en dårlig nattesøvn.

Men altså: brug din foam roller lige så tit, du vil! Fordelene bliver ikke mindre af den grund.

Hvilken foam roller er bedst?

Det er faktisk ganske vanskeligt at svare på hvilken foam roller, der er bedst. Dette skyldes, at de forskellige foam rollers egner sig i forskellig grad til forskellige formål. Læs derfor de følgende afsnit grundigt og overvej, hvilke krav du stiller til din foam roller og tænk specielt over:

  • Skal den kunne give en blid eller mere dybdegående behandling?
  • Skal du have den med dig andre steder hen, så den skal være lille?
  • Vil du have en foam roller, der kan bruges over hele kroppen eller en, der passer til et specifikt område?

Som du kan se, er der en del at overveje, før du finder den foam roller, der matcher dine ønsker perfekt. Det er derfor ikke til at sige, hvilken foam roller der er bedst. Det må du helt selv afgøre.

Hvilken foam roller skal jeg vælge?

Når du vælger din foam roller, er det vigtigt, at du gør det ud fra de øvelser, du vil lave. Overvej, om du vil fokusere på et stort område eller måske et mere specifikt sted på din krop.

Tænk derefter på, hvor hård en behandling du vil have. Der findes nemlig foam rollers af forskellig hårdhedsgrad og med forskellige typer overflader.

Hvilken størrelse foam roller skal jeg vælge?

Længden på din foam roller kan afhænge af den type øvelser, du vil lave med den eller hvilke kropsdele, du fokuserer på.

Der findes eksempelvis nogle helt små udgaver af foam rollers. Disse er ideelle at have med på farten og kan sagtens klemmes ned i tasken. De små foam rollers egner sig godt til din rygsøjle eller meget specifikke områder af din krop.

Vælger du derimod en lidt længere foam roller, fylder den naturligvis mere. Til gengæld giver den dig mulighed for at lave et bredere udvalg af øvelser og behandle større dele af din krop på en gang.

Hvilke typer foam rollers findes der?

Den mest almindelige type foam roller er den helt glatte model. Den giver et let tryk alt afhængigt af, hvor hårdt du trykker med den. Den glatte foam roller egner sig godt til rigtig mange forskellige øvelser.

Der findes også en anden type foam roller med knopper på. Denne type giver en mere intens behandling. Den går nemlig ind og trykker på mere specifikke steder og rammer dine ømme punkter. Således går denne type foam roller lidt mere hårdt til værks, hvilket foretrækkes af nogle.

Hvilken hårdhedsgrad skal min foam roller have?

Foam rollers kommer i både bløde og hårde udgaver og en hel masse, der placerer sig et sted derimellem. Om du skal vælge en blød, medium eller hård foam roller er op til dig. Det kommer blandt andet an på, hvilke områder du vil bruge den på og hvor dybdegående behandlingen skal være.

På de mest spændte områder af din krop er det en god idé at starte med en forholdsvist blød foam roller. Herefter kan du altid skifte over til en hårdere model.

Hvem kan bruge en foam roller?

Foam roller et et godt træningsredskab, der kan bruges af alle. Ja, faktisk er der slet ingen begrænsninger for, hvem der kan få glæde af en foam roller.

Uanset om du træner meget og ofte har ømme muskler eller blot leder efter et redskab til selvmassage, er der en foam roller som passer dig. Så kom du blot i gang med jagten på den foam roller, der passer dine behov. Og god fornøjelse!

Del artiklen:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *