Kettlebell

Indholds oversigt

At træne med kettlebells er blevet særdeles populært i de seneste år, særligt blandt dyrkere af crossfit. Men hvad er en kettlebell egentlig? Og hvordan vælger du den rigtige for dig? Der findes nemlig mange forskellige modeller og ligeledes en del faldgruber, når du skal vælge kettlebell. Læs derfor med her og bliv bedre rustet til at foretage det rigtige valg.

Når du leder efter et motionsredskab, der giver gode resultater og kan bruges til mange forskellige øvelser, er en kettlebell nærmest uundgåelig. Den lille kugle med håndtaget er enormt alsidig og sikrer dig effektiv træning af nærmest hele din krop.

Denne korte guide til at navigere i junglen af kettlebells er baseret på Motion-online.dk’s video om emnet, som du kan se herunder. Her diskuteres både de forskellige typer af kettlebells, den rigtige vægt for begyndere samt belægningen på din kettlebell.

Udvalg af kettlebells på det danskemarked

Hvad er en kettlebell?

En kettlebell er et motionsredskab, der egner sig godt til flere forskellige øvelser. Kettlebells er støbejernskugler med støbt håndgreb. Dette greb skal du holde fast i med dine hænder, når du laver øvelser med din kettlebell.

Kettlebells stammer fra den træning, soldater i den russiske hær skal gennemgå. Der er derfor tale om en velafprøvet og effektiv form for redskab, der giver resultater! Kettlebells anvendes som regel mest til styrketræning, men også udholdenhed er i fokus, når du træner med en kettlebell.

Hvorfor hedder det en kettlebell?

Når du ser på en kettlebell, minder dens form dig sikkert lidt om en te-kedel. Derfor overrasker det dig nok ikke, at det engelske navn for en kedel netop er ”kettle”. Derudover er kettlebells som nævnt udarbejdet i støbejern, ligesom flere kirkeklokker er det. Fra disse to fakta stammer altså det lidt specielle navn kettlebell.

Lad dig dog ikke snyde af det særprægede kaldenavn – redskabet bag navnet er effektivt, veldesignet og egner sig til alle motionsdyrkere.

Hvad er kettlebell-træning?

Træning med en kettlebell er styrketræning baseret på øvelser foretaget med dette særprægede træningsredskab. Her er tale om både øvelser for ben, arme, ryg, mave og nærmest alle de muskler, du kan komme i tanke om.

Kettlebell-træning er således særdeles effektiv og alsidig træning, som du kan udføre derhjemme såvel som i fitnesscentret. Når du træner med en kettlebell, bestemmer du selv antallet af gentagelser, du tager af dine øvelser. Kettlebell-træning er derfor også meget let at styre efter din form og dit temperament.

Hvorfor træne med en kettlebell?

Der er mange gode grunde til, at så mange allerede træner med kettlebells. Blandt andet giver træning med en kettlebell dig en mere længerevarende og funktionel styrke end vægttræning. Desuden kan kettlebells bruges af alle, der træner for at øge muskelstyrke såvel som udholdenhed.

Endvidere kan du også anvende en kettlebell, når du vil tabe fedt eller øge din kraftudfoldelse eller ”eksplosivitet” – altså de hurtige kraftudbrud, du præsterer ved starten af en øvelse. Sidst men ikke mindst fylder en kettlebell næsten intet og egner sig derfor perfekt til hjemmetræning.

Hvilken kettlebell skal jeg vælge?

Når du skal finde den kettlebell, der passer til dig, skal du overveje flere ting. Blandt andet skal du overveje, hvor du vil bruge din kettlebell henne. Skal du bruge den på et underlag af eksempelvis træ eller andet, der kan tage skade, bør du vælge en kettlebell med gummifod. På denne måde skåner du dit underlag.

Derudover kan du vælge kettlebells belagt med vinyl. De kommer i lidt sjovere farver og designs. Synes du, at det kan være med til at løfte din motivation for at træne, kan sådanne typer være det rette valg for dig. Slutteligt skal du selvfølgelig have vægten in mente. Dette er dog så vigtigt, at det får sit eget afsnit.

Hvilken kettlebell skal jeg starte med?

En god vægt at starte med for dig, der ikke har trænet med kettlebell før, er cirka 8 kilo. En kettlebell på denne størrelse giver dig mulighed for at træne teknikken, samtidig med at du undgår skader.

Skader er nemlig en risikofaktor, du i høj grad skal have med i dine overvejelser, såfremt du vælger en tungere model. Start derfor hellere med en kettlebell på 8 kilo og arbejd dig opad i vægt, når du har styr på teknikken og sikkerheden.

Hvor tung skal en kettlebell være?

Når det gælder vægten af din kettlebell, kan det ikke understreges nok, at du bør gå langsomt frem. Start med en kettlebell på de førnævnte 8 kilo. Herefter kan du arbejde dig frem til at anvende tungere kettlebells for fortsat at udbygge din styrke.

Når du træner med kettlebells, er det nemlig enormt vigtigt, at teknikken er på plads. Kun på den måde undgår du skader og får det fulde udbytte af din træning. Så start helst med 8 kilo og gå først op i vægt, når du er klar.

Hvad træner kettlebell swing?

Et kettlebell swing er en af basisøvelserne inden for træning med kettlebells. Øvelsen træner både haser, baller, lænd og naturligvis arme. Øvelsen er ikke vanskelig at lave, men det er vigtigt at have teknikken på plads, så du får optimalt udbytte af den.

Kort fortalt går et kettlebell swing ud på, at du står med spredte ben og svinger din kettlebell ind mellem benene og op foran dig. Hav godt styr på øvelsen, inden du går i gang. Det er dog helt sikkert, at også du kan lave kettlebell swings og nyde godt af deres store træningsmæssige effekt, når du først mestrer dem.

Hvor ofte skal jeg træne med min kettlebell?

Træning med kettlebells er enormt effektiv træning. Derfor er det naturligvis også hårdt for din krop, idet den bliver presset til at yde sit ypperste. Det er derfor vigtigt, at du ikke træner samme område af din krop hver dag.

Det betyder dog ikke sige, at du ikke kan anvende din kettlebell dagligt! Du skal såmænd blot sørge for, at du ikke træner samme muskelgrupper to dage i træk. Det er nemlig vigtigt, at du giver dine muskler mulighed for at restituere. Kun på den måde kan kroppen nå at generere ny muskelmasse.

Men når så det er sagt, så bare klø på! En kettlebell er nemlig et meget alsidigt redskab, som du kan få glæde af hver eneste dag.

Del artiklen:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *