Ny formel til beregning af aldersbestemt maximalpuls

Traditionelt har man brugt formlen: 220 minus alder til at estimere en persons maximalpuls. I dette studie undersøgte man, om der kunne findes en mere præcis, men stadig enkel formel.

Studiet bestod dels af en meta-analyse, hvor man lavede statistisk behandling af 351 tidligere studier (18712 forsøgspersoner) og dels af et direkte studie på 512 forsøgspersoner.
Begge studier gav stort set den samme formel: 208 – 0,7 x alder.
Studiet viste yderligere, at maxpulsen ikke var påvirket af forskelle i dagligt aktivitetsniveau eller af køn.

Redaktionens kommentar: Det er udemærket med en bedre formel, men man skal huske på, at bestemmelse af en persons maxpuls ud fra alder har en usikkerhed, der betyder, at statistisk set vil hver tyvende person få vurderet sin maxpuls 20 slag forkert. Som man hurtigt kan regne ud, så får en person på 40 år den samme maxpuls med begge formler. Specielt for ældre personer er det dog en god ide at anvende den nye formel, da ældre meget ofte vil få undervurderet deres maxpuls, hvis man bruger 220 – alder.

Reference:
Age-predicted maximal heart rate revisited.
Tanaka H, Monahan KD, Seals DR
J Am Coll Cardiol 2001 Jan;37(1):153-6

Del artiklen:

18 thoughts on “Ny formel til beregning af aldersbestemt maximalpuls

  1. Jeg er 45aar og min puls er 182 naar jeg lober paa lobebaand ca. 14 km/time. Paa 11 km / time kan jeg lobe 5 km og pulsen er ca. 150.
    Hvad er mit kondital og hvor lenge er det ok at loebe med max puls paa 182. Er det ok at loebe 12 min cooper test med max puls

  2. Alle genvejene til bestemmelse af max. puls er meget usikre. Michalsik & Bangsbo oplyser i deres glimrende bog: Aerob og Anaerob Træning, at spredningen blandt 16-19 årige var 180-230. Og så er usikkerheden vist tydeligt markeret. For mit vedkommende (64 år og 10.000 km på cykel om året) er formlen 210 minus halv alder den der passer bedst. Faktiskt rammer den prik præcist på den max. puls jeg konstaterer [178]. Den skulle passe godt på især ældre personer i god form.

  3. hey
    det er da dejligtder bliver forsket i det, men testen siger min max puls er 199, og ved at jeg har været oppe på 203 (:

  4. Stadig store individuelle forskelle. Jeg er 66 år, dvs gammel formel giver max puls på 154, ny formel 162.
    Jeg har lige løbet en tur, og målt max puls til 197.
    Som kuriosum:
    Det skulle efter gammel formel svare til alder = 220-197= 23 år, ny formel alder = (208-197)/0,7 = 16 år.

  5. Jeg kan ikke helt finde ud af hvad min maxpuls er. Jeg er en kvinde på 34 år. Hvis formlen med 220 minus alder skal holde, så skulle min maxplus være 186. De sidste to gange jeg har været ude og løbe har jeg undervijs fået “galopperende hjerte” i omkring to minutter. I mens det står på har jeg en maxpuls på 220 den første gang og 222 den anden gang. Nogen der ved hvad det kan skyldes, og er det farligt?

  6. Jeg er 36 år og har en enkelt gang været oppe på 185 slag i minuttet til bike fitness, det gjorde virkelig ondt. Den eneste og sidste gang jeg har grædt til Rammstein. det passer bedre med den gamle formel 220 minus 36 – for mit vedkommende.
    /Morten

  7. På mig passer den nye formel helt ad hekkenfeldt til 🙂
    Jeg er en mand på 54 år, og med den nye formel (208-(0,7×54)) skulle min max-puls være 170. Jeg kan, uden at overanstrenge mig, få min puls op på 175 på en cross-trainer og sidste gang jeg var ude at løbe, ramte min puls 184

    Peter

  8. Denne nye formel passer heller ikke på mig (54 år og i god form). Den vil give 171 i maxpuls. Anders’ formel med 210 minus halv alder rammer bedre (183,5), men er heller ikke helt præcis. I går cyklede jeg, hvad der (anslået) svarer til 90% af makspuls med et pulstal på 180 i en periode på mere end 10 min. Min makspuls kan derfor antages at ligge over 200 slag i minuttet, hvilket passer bedre med målinger fra dengang, jeg var i tyverne, hvor jeg fik målt min makspuls til mellem 210 og 220.

  9. Jeg er blevet målt i maxpuls test til 228 som max, så den med de 220-alder passer igen steder på mig :o)
    Og det er vist ligemeget hvor gammel jeg så end når at blive

  10. Den nye formel passer slet ikke på mig. Jeg har næsten lige løbet 20km, hvor min makspuls kom op på 220, hvor formlen “kun” giver 196… Noget jeg har gjort forkert?

  11. Tja, som 40 årig rammer de to formler jo lige godt, eller lige skidt.

    Min makspuls burde være 180, men er kun 175.

    Heldigvis er hvilepulsen kun 48, så der er stadig lidt rum at arbejde i 🙂

  12. At max pulsen er indivuduelt genetisk bestemt og falder med alderen er velkendt. Men hvordan påvirker konditionstræni ng max pulsen?
    I Politiken 30.5015 skriver Bente Klarlund at max pulsen ikke ændres med konditionstræni ng. Andre taler for at max pulsen kan forhøjes med træning. I min tid på idrætsstudiet var det god latin, at max pulsen ville falde med forbedret kondition.
    Konditionstræni ng træner hjertemuskelen. Det giver mere muskelvæv og et større hjerte. Det er kendt fra dyr, at små dyr med små hjerter har en højere pulsfrekvens end store dyr. Kvinder – som generelt er mindre end mænd har en højere max puls. Det kunne indikere, at et større hjerte vil have en lavere max puls end et mindre hjerte, og at max pulsen vil falde med forbedret kondition. Jeg har testet enkelte meget veltrænede cykelryttere, som havde en lavere max puls end forventet i forhold til deres alder. Findes der en viden / statistik som kan belyse problemstilling en?

  13. Fylder snart 52 år og var ude at køre mtb i dag hvor jeg efter ca. 11 kilomeetrs kørsel virkelig gav fuld gas i 40-60 sekunder for at komme op ad en lang stejl bakke. Endte med at gispe så meget efter vejret at jeg et kort øjeblik blev bange. Det var som om min hals snørrede sig sammen …

    Pulsmåleren viste efterfølgende en max. puls på 209.

    Dyrker normalt ikke motion, men har vel kørt ruten ca. 6 gange over 4 måneder. Dog var dette den tredie gang indenfor en uge.

    Har flere gange i løbet at mit liv været i situationer hvor jeg har kunnet yde mere end kroppen kunne klare over et korte tidsrum (typisk spurt af en slags), med kvalme/opkast til følge.
    Køber lidt den med at dårlig kondi / lille hjerte giver højere puls.

  14. Beregningsmetod en fejler ikke noget, det er et godt stykke værktøj til at finde ud af hvad ens Maxpuls er ca. så der selvfølgelig XYZ der henholdsvis ligger over & under denne grænse det har selvfølgelig noget at gøre med ens form osv. Men gennemsnittet rammer den fint.
    Selvfølgelig hvis man vil have den 99% rigtige hvile/maxpuls så bør man få lavet en test med dokumentation.

  15. Roede 10 km kap roning, er et stykke fra min topform, 41 år men havde en puls på 184 i snit og toppede 198
    Det tog 46 min
    Måler pulsmåleren korekt, eller kan man virkelig have så høj en puls i min alder, hvor det er sundt ?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *