Pilates bold – Sådan undgår du at vælge den forkerte

Rate this post

En pilates bold skiller sig ikke ud fra almindelige fitness bolde. Træningsbolde, fitness bolde, og pilates bolde kan alle bruges som et træningsredskab. De fleste fitness centre har træningsbolde til rådighed, men du kan også købe din egen, som du også kan bruge, når du træner derhjemme. Det er en nem og billig måde at træne pilates alene på.

Selv om det virker lige til, så er det ikke bare lige ud af landevejen at købe en ny pilates bold. Vi giver dig gode tips og råd til at komme i gang med at træne pilates med bold for første gang.

Topliste over bedste produkter

Hvornår blev der brugt pilates bolde for første gang?

Helt tilbage i 1960’erne blev pilates bolden brugt for første gang i Schweiz. Her var blev den brugt i forbindelse med en fysioterapeutisk behandling af børn med lammelser i kroppen. I dag er bolden stadigvæk hyppigt brugt til genoptræning efter sportsskader eller andre former for skader eller handicap.

Hvordan sidder man på en pilates bold?

Det er vigtigt, at dine fødder kan placeres fladt på gulvet og kropsvægten skal være ligeligt fordelt. Knæene skal være på niveau med eller lidt under bækkenet. Du skal have en vinkel på halvfems grader ved dine hofter og knæ. På denne måde kan du bedre holde balancen.

Hvilken pilates bold skal jeg købe?

For at kunne få få den rigtige position, skal du købe en pilates bold som passer til din højde. Der findes fem forskellige størrelser. Den mindste er en bold med en diamater på 45 cm, mens den største er på 85 cm. Følg denne tabel for at vælge din pilates bold:

  • 45 cm i diameter hvis du er 150 cm høj eller lavere
  • 55 cm i diamater hvis du er mellem 151 og 177 cm høj
  • 65 cm i diamater hvis du er mellem 178 og 189 cm høj
  • 75 cm i diamater hvis du er mellem 190 og 205 cm høj
  • 85 cm i diamater hvis du er højere end 208 cm høj

Hvad kan jeg bruge en pilates bold til?

Når du dyrker pilates på bolden, træner du stort set alle kroppens muskler. Her styrker du selve muskelkorsettet og det hjælper dig med at få en bedre kropsholdning.

Hvis du bliver glad for pilates bolden, så kan du måske overtale din chef til at købe en til din arbejdsplads. Det bliver mere og mere normalt, at virksomheder giver medarbejderne mulighed for at sidde på en siddebold ved skrivebordet i stedet for en normal stol.

Hvordan tager jeg pilates bolden i brug?

Det er vigtigt, at du kun pumper pilates bolden cirka firs procent op i første omgang. Vent derefter 24 timer og pump resten af bolden op. Ved at bruge dette tip får du gummiet til at give sig og minimerer derved risikoen for, at din nye bold skulle gå i stykker.

Derudover anbefales det, at du træner i bare fødder eller med træningssko. Hvis du træner i strømpesokker vil du hurtigt opleve, hvor let du kommer til at glide henover gulvet. Dermed bliver mere kompliceret at holde balancen. Du kan eventuelt købe en træningsmåtte som hjælp til, når du skal i gang med at træne med din nye pilates bold.

Del artiklen:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *