Sjippetov

At sjippe er en effektiv form for træning med mange fordele. Et sjippetov giver dig hurtigt en høj puls og træner dit kredsløb effektivt. Desuden er det billigt, fylder minimalt og holder i mange år.

Langt de fleste kender et sjippetov og ved, hvordan det skal bruges. Helt tilbage fra tiden i skolegården har dette tov været et redskab til leg med bevægelse i.

Men et sjippetov er ikke kun for børn. Det er nemlig også et kanon godt redskab til konditionstræning. Samtidig forbrænder det meget energi. Helt nøjagtigt forbrænder du 8 kalorier i minuttet, når du rigtigt giver den gas med sjipningen!

Online udvalg af sjippetove ​

1

Hvad er et sjippetov?

Skulle du ikke kende til sjippetovet som motionsredskab, kommer her en hurtig introduktion. Et sjippetov er ganske enkelt et tov på cirka 2,5 til 3 meter i længden.

Som oftest har det håndtag i hver ende, da det gør det lettere at svinge tovet. Der findes dog også modeller uden håndtag og for de fleste sjippetove kan du justere længden. Et sjippetov er således et meget enkelt motionsredskab, der fylder meget lidt, når det er rullet sammen.

2

Hvad træner jeg, når jeg sjipper?

Som regel bruges sjippetove til konditions- eller kredsløbstræning og opvarmning. At sjippe giver effektiv træning af hjerte, blodkar og lunger. Derudover træner du også din motorik, når du skal koordinere at hoppe over tovet.

Endelig styrker du gradvist dine knogler, når du sjipper. At sjippe kan derfor meget vel sammenlignes med løb ved høj intensitet.

3

Hvordan skal jeg træne med et sjippetov?

At sjippe er noget, de fleste har lært fra barnsben. Og når du først har lært det, glemmer du det ikke så let.

Men selv hvis du aldrig har sjippet før, kan du sagtens lære at bruge et sjippetov i din træning. Du holder hver ende af sjippetovet i hænderne. Tovet skal ligge bag dig, når du starter.

For at komme i gang med at sjippe, svinger du ganske enkelt sjippetovet hen over dit hoved og hopper så over det. Når du har lidt øvelse, kan du sætte tempoet op og måske løbe eller hinke hen over det i stedet. Det er en god idé at anvende stødabsorberende sko, når du sjipper.

4

Hvor langt skal mit sjippetov være?

Hvor langt dit sjippetov skal være, kommer an på, hvor høj du er. Her kommer en lille guide til at vælge den rigtige længde.

Stil dig på midten af dit sjippetov med samlede fødder og træk op i enderne. Håndtagene eller det yderste af tovets ender skal nå op under dine armhuler.

De fleste modeller af sjippetove kan dog let justeres i længden. Tjek ikke desto mindre altid længden på dit sjippetov, inden du køber det. Der er ingen grund til at købe det alt for langt.

5

Hvordan kan jeg bruge mit sjippetov til crossfit?

Crossfit er i løbet af de sidste par år blevet en meget populær sport, også herhjemme i Danmark. Sjippetove kan i den forbindelse anvendes, når du varmer op, men også til flere øvelser.

Derfor findes der sjippetove specielt designet til crossfit. Disse er ekstra slidstærke og lette. Uanset om du dyrker crossfit eller enhver anden form for træning, er et sjippetov dog et super motionsredskab. Effektiv, billigt, sjovt og endda pladsbesparende.

Rate this post

Del artiklen:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *