Skridttæller

At få gået en masse skridt i løbet af dagen er med til at opretholde en sund livsstil. Det anbefales, at du hver dag går minimum 10.000 skridt. Om du når det eller ej kan dog være svært at holde øje med i en travl hverdag. En skridttæller hjælper dig derfor godt på vej ved at vise dig, nøjagtigt hvor mange skridt du har taget og viser dig også tit, hvor langt du har gået.

At kunne holde øje med, hvor meget du får gået hver dag, vil hurtigt motivere dig til at være mere aktiv. Med en skridttæller vil du nemlig opdage, at der ikke skal ret meget til for at ændre dine daglige rutiner. På denne måde kan du nemt hente ekstra skridt og fysisk aktivitet nok til, at dit samlede aktivitetsniveau bliver højere. En skridttæller er derfor det perfekte redskab for dig, der vil snige lidt mere bevægelse ind i din hverdag.

Oversigt over gode skridttællere på det danske marked

Andre brugere læste også om:


1

Hvad er en skridttæller?

En skridttæller kaldes også for et pedometer. Det er en lille maskine, der registrerer, hvor mange skridt du får gået i løbet af din dag. Det er så forskelligt fra model til model, hvordan den viser dig det.

Nogle skridttællere består kun af én del og på denne ene del er så displayet, hvor du kan følge med i dine resultater. Andre skridttællere har et tilhørende ur eller armbånd, der hurtigt giver dig overblik over dine skridt. Atter andre typer af skridttællere kan du koble til en app på din smartphone.

2

Hvordan bruger jeg en skridttæller?

En skridttæller er forbløffende enkel at bruge, sammenlignet med hvor stor en effekt den har på din sundhed.

Når du bruger en skridttæller, skal du blot have den på kroppen, mens du er i bevægelse. Det er en god idé at have den i bukselommen, når du går. Dette skyldes, at skridttælleren oftest reagerer på stød.

Hav derfor din skridttæller så tæt på dine ben som muligt. Medmindre selvfølgelig at du vælger et skridttæller-armbånd eller -ur. I så fald skal du naturligvis bære din skridttæller på armen.

3

Hvorfor skal jeg tælle mine skridt?

Som voksen skal du gå mindst 10.000 skridt om dagen. Synes du, at det lyder af meget, så pris dig lykkelig for, at du ikke længere er barn længere. Som barn bør du nemlig komme op på hele 12.000 skridt om dagen.

Når du tæller dine skridt med en skridttæller, kommer du automatisk til at følge med i antallet af skridt igennem hele din dag. På den måde kommer du til at konkurrere med dig selv og får mere aktivitet ind i din hverdag.

4

Hvad er fordelene ved at bruge en skridttæller?

En skridttæller kan fortælle dig, om du når det anbefalede daglige antal skridt. Når du gør det, er der en masse sundhedsmæssige fordele at høste. Din generelle sundhed bliver naturligvis øget, fordi du er fysisk aktiv.

Derudover forebygger de mange skridt, at du bliver overvægtig og har positiv effekt på dit blodtryk og din insulinfølsomhed. Med en skridttæller kan du sikre dig, at du går det, du skal og således opnår disse helbredsmæssige fordele.

5

Kan jeg koble min skridttæller til en app?

Har du en smartphone, tillader mange af de mest moderne skridttællere, at du kan koble dem op på en app. Der findes mange forskellige skridttæller-apps på markedet og det kan være svært at få overblik over dem. De fleste er knyttet samme med f.eks. registrering af, hvor mange kalorier du indtager og kan også registrere andre biometriske oplysninger om dig.

De fleste apps fås i en gratisversion, og du kan derfor med fordel prøve dig frem med en af gangen for at finde ud af, hvilen app der passer til dine behov. Der kan dog være lidt forskel på, hvor mange skridt de enkelte apps registrerer. De smarteste apps har brug for at kende din placering, så de kan indtegne din daglige færden på et kort.

Udbuddet af skridttæller-apps er altså lige så mangfoldigt, som det er spændende. Prøv dig derfor lidt frem og find den perfekte og mest præcise app til dig.

6

Hvad er fordelene ved et skridttæller-ur eller skridttæller-armbånd?

Selvom de fleste skridttællere skal bæres i en lomme eller i buksekanten, findes der også andre typer skridttællere på markedet. Eksempelvis kan du købe både skridttæller-ure og skridttæller-armbånd.

Denne type skridttæller skal du naturligvis bære om dit håndled. For mange er dette en fordel. Særligt når du motionerer med din skridttæller, er det nemt og hurtigt at tjekke dine resultater, når de findes lige på dit håndled. Det er i og for sig ikke sværere end at tjekke klokken.

7

Hvad kan jeg ellers få at vide af min skridttæller?

De fleste skridttællere kan mere end blot at tælle skridt. Nogle af dem fungerer også som ure eller fortæller dig, hvor mange kalorier du har forbrændt. Andre skridttællere lader dig se, hvor mange kilometer du har tilbagelagt i løbet at dagen.

Er du interesseret i en dagbog over din aktivitet, kan dette ønske også realiseres af den rigtige skridttællere, der gør det muligt at gemme dine oplysninger på en privat konto på nettet.

8

Hvad skal jeg være opmærksom på, når jeg vælger skridttæller?

Når du vælger skridttæller, skal du være opmærksom på, om den passer til dine behov. Agter du ikke at skulle motionere med den, er det eksempelvis ikke sikkert, at du behøver en meget avanceret skridttæller.

Der findes også avancerede modeller af skridttællere på markedet, der er vandtætte eller som også registrerer f.eks. din søvnrytme. Dette er fint for dig, der ønsker disse egenskaber.

Skulle det ikke være tilfældet, er det dog en god idé at kigge sig om efter simplere alternativer. Har du ikke brug for en masse ekstra funktioner, er der nemlig ikke nogen grund til at betale for dem. Desuden er der stor sandsynlighed for, at de forvirrer mere, end de gavner.

9

Hvordan kan jeg komme til at gå flere skridt i min hverdag?

Med en skridttæller kan du holde øje med, hvor mange skridt du går. Skulle dit daglige antal skridt ikke helt svare til det, du ønsker, er der dog hjælp at hente.

Mange bække små gør som bekendt en stor å og sådan er det også med skridttælling. Tag trappen i stedet for elevatoren. Parker langt væk fra indgangen på arbejdet eller i indkøbscenteret. Stå af bussen et par stop før normalt og gå resten af vejen. Der er mange små genveje til at få fået lidt ekstra skridt ind på kontoen – og det giver dig en masse sundhedsmæssige fordele!

Del artiklen:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *