Træningselastik

Rate this post

En træningselastik er et godt køb for dig, der ønsker et træningsredskab med mange muligheder. Træning med træningselastisk er et fantastisk alternativ til den traditionelle styrketræning med håndvægte. Derudover fylder den naturligvis en del mindre og kan snildt passe ned i kufferten. Men hold godt øje med kvaliteten af den træningselastik du køber og hold dig fra de typer, vi advarer mod i denne artikel.

Hvad end du vil træne styrke eller mobilitet eller måske er i gang med genoptræning, er en træningselastik ideel for dig. Der er reelt ikke den del af kroppen, du ikke kan træne med en træningselastik. Men du bør se dig for, når du køber træningselastik.

Udvalg af træningselastikker fra danske forhandlere

Hvad er en træningselastik?

En træningselastisk er netop det, du tænker, når du hører ordet: en kæmpe elastik til træning. Der er således tale om et sjovt redskab, der desuden er enormt brugbart og kan anvendes til mange forskellige øvelser.

Faktisk kan du med en træningselastik komme hele kroppen rundt, når du først har lært nogle forskellige øvelser at kende. Desuden kommer træningselastikker i forskellige niveauer, så du konstant kan udfordre dig selv ved at gøre din træning sværere.

Hvilke typer træningselastikker findes der?

Der findes flere forskellige typer af træningselastikker. Nogle er et langt, fladt bånd, mens andre reelt ligner en forstørret elastik, som du kender dem fra køkkenet. Atter andre typer træningselastikker igen har håndtag for enden, så du kan holde bedre fast. Denne type kaldes tubes.

Desuden findes der træningselastikker af forskellig elasticitet. Dette vil sige, at du selv kan regulere det niveau, du ønsker at træne på. Jo mindre elasticitet, jo hårdere bliver øvelsen. På denne måde kan du hele tiden presse dig selv lidt mere i din træning.

Undersøg derfor altid den pågældende træningselastiks elasticitet, inden du køber den. Som regel er deres farve et udtryk for, hvor hård eller elastisk træningselastikken er.

Hvordan bruges en træningselastik?

Du kan som nævnt både anvende din træningselastik til styrketræning, genoptræning og mobilitetstræning. Der findes således mange forskellige øvelser, du kan udføre, alt efter hvad du ønsker at få ud af dem. Eksempelvis kan du anvende din træningselastik til at få større udbytte af dine squats, sideløft, brystpres og meget andet. ’

Der er dog en meget vigtig ting, du skal huske at holde styr på, når du træner med træningselastik. Det er nemlig vigtigt, at du altid har et godt greb i elastikken – særligt når du har valgt en type uden håndtag. En træningselastik, der smutter i hænderne på dig, kan nemlig godt gå hen og svirpe lidt.

Hvilken træningselastisk skal jeg ikke købe?

De fleste træningselastikker er lavet af latex. Det er dog vigtigt, at du har for øje, om det er en god kvalitet. Ingen ønsker en træningselastik, der sprænger efter kort tids brug eller som indeholder phtalater, der er et kemisk stof, der kan blødgøre elastikken. Køb derfor ikke en træningselastik produceret af latex af lav kvalitet eller som indeholder phtalater.

Har du latexallergi, skal du naturligvis heller ikke købe en træningselastik af dette materiale! Heldigvis findes der også træningselastikker af andre materialer, som er allergivenlige.

Vær desuden opmærksom på, at den første træningselastik, du køber, har en minimumslængde på 2,5 meter. På den måde kan du nemt regulere længden på den ved at snurre den om dine hænder, når du udfører øvelserne. Køb derfor ikke en for kort træningselastik, der begrænser dig i øvelserne eller en for lang, som bliver irriterende at håndtere.

Del artiklen:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *