Vægtstang

Rate this post

Vægtløftning er for alle, uanset niveau. Det er nemlig en træningsform, hvor du selv kan regulere vægten, du ønsker at træne med samt antallet af gentagelser, du tager. Vægten ændres nemlig let ud fra de vægtskiver, du vælger at sætte på. For at kunne dette har du naturligvis brug for en god vægtstang at placere dine vægtskiver på.

Med vægttræning kan du træne nærmest samtlige muskler i din krop. Det er dog vigtigt, at dit udstyr er i orden, for at dette overhovedet kan lade sig gøre. Derfor er det alfa og omega at vælge en god vægtstang. Vægtstangen er nemlig fundamentet for hele din træning med vægte, idet det er den, der skal holde vægtskiverne på plads.

Vægtstænger til alle former for træning

Hvad er en vægtstang?

Vægtstangen er det aflange rør, du holder ved, når du træner med vægte. Det er herpå, du monterer de vægtskiver, du ønsker at træne med.

Når du træner med en vægtstang, er din krop under pres, men dog i balance. Det skyldes, at du træner begge sider af din krop med den samme belastning. Det er således en super træningsform for dig, der vil øge din samlede muskelstyrke.

Hvilke typer vægtstænger findes der?

Der findes faktisk mange forskellige typer af vægtstænger, selvom de måske virker meget ens. De to mest almindelige typer er den lige vægtstang og curl-vægtstangen. Den lige type kaldes også for en olympisk vægtstang.

Det skyldes, at det er denne type vægtstang, olympiske deltagere bruger til deres konkurrencer. Denne type egner sig godt til øvelser som bænkpres på træningsbænk, dødløft, squats og lignende. Som regel er de olympiske vægtstænger 180 cm lange og 50 mm i diameter. Dette passer til det meste udstyr og de fleste vægtskiver.

Curl-vægtstangen er derimod oplagt for dig, der primært vil træne arme. Særligt derfor er de udformet i forskellige vinkler. Curl-vægtstænger er typisk omkring 120 cm lange.

Hvad træner jeg med en vægtstang?

Med træning med vægtstang er der naturligvis fokus på dine muskler. Men det betyder ikke – som mange fejlagtigt tror – at det nødvendigvis er store arme, der er målet.

Når du træner med vægte og vægtstang, kan du nemlig reelt komme alle dine muskler rundt. Langt de fleste øvelser med vægtstang træner både din styrke og din udholdenhed. Du kan derfor frit vælge, hvilken muskelgruppe du vil lægge fokus på, når du træner.

Hvor tung skal min vægtstang være?

Du skal altid vælge en vægtstang, der passer til dit niveau. Læg ikke for hårdt ud. Det vil knuse motivationen for selv den mest entusiastiske vægtløfter, at vægtstangen i sig selv er for tung.

Det er derfor bedre at lægge lidt blidt ud og bygge din styrke langsomt op. Når du er klar til det, kan du så skifte over til en tungere vægtstang eller tilføje vægtskiver.

Hvordan tester jeg, at vægten af min vægtstang passer til mig?

Det er faktisk ganske enkelt at teste, om du har fundet en vægtstang, der passer til dit niveau. Du kan udføre følgende simple test. Stil dig med vægtstangen i hænderne. Pres den nu op foran dine skuldre. Forsøg at gentage løftet et par gange. Kan du ikke klare det, er din vægtstang for tung for dig.

Kan du derimod sagtens gøre det, bør du overveje at prøve med en vægtstang, der er lige nummeret tungere.

Hvad er fordelene ved at træne med vægtstang?

Der er mange fordele forbundet med at træne med vægtstang. Du forbedrer naturligvis din overordnede sundhed og fysik. Derudover kan du tilpasse vægten af din træning nemt og hurtigt ved at tilføje eller fjerne vægtskiver. Alternativt kan du skifte fra en tungere til en lettere vægtstang.

Det er desuden muligt for dig at træne hele din krop med blot ét redskab, nemlig vægtstangen. Afhængigt af hvilke øvelser du laver, kan du nemlig komme hele kroppen rundt.

Sidst men ikke mindst får træning med en vægtstang dit hvilestofskifte til at stige. På denne måde forbrænder du flere kalorier, selv når du ikke er fysisk aktiv.

Hvordan kommer jeg i gang med at træne med min vægtstang?

Du kan træne med din vægtstang på mange forskellige måder. Sandsynligvis foregår din træning dog nok derhjemme. En vægtstang fylder jo ingenting!

Derfor er det vigtigt, at du har styr på sikkerheden, når du har med disse tunge redskaber at gøre. Lær derfor den gode løfteteknik, så du undgår skader.

Overvej desuden det underlag, du træner på. En vægtstang, der smutter, kan lave ridser og buler i gulvet. En måtte eller gulvtæppe er derfor altid en god idé at have på plads under træningen.

Del artiklen:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *