Vitaminpiller (Test)

Rate this post

Hver eneste dag bruger din krop vitaminer og mineraler. Vi har alle brug for et dagligt tilskud, for at vores krop fungerer som den skal. Mange tager en vitaminpille dagligt, for at sikre sig at de har fået dækket deres behov. Men er det nu nødvendigt at tage vitaminpiller? Kan du få dækket dit behov gennem den daglige kost, og har du brug for alle slags vitaminer hver dag?

Vitaminer og mineraler er livsnødvendige, og der er stor forskel på de vitaminer, kroppen har brug for. Nogle har du brug for at spise ekstra hver dag, mens andre bliver lagret i kroppen, nogle op til månedsvis.

Vi ser nærmere på hvad de forskellige vitaminer gør, og afklarer, hvor vigtige vitmainpiller er for dig og din krop.

Hvad er vitaminpiller?

Vitaminpiller er fremstillet kunstigt i et laboratorie. De forskellige vitaminer er nøje afmålt, kvalitetssikret, og slutteligt er de pressset i en form, så de er nemme at sluge. Nogle er 100 % kunstige, mens andre består af alger, plantedele og dyrebestanddele fra f.eks. fisk. Vitmainpiller fås også i vegansk form.

Du kan få vitaminpiller, der kun indeholder et slags vitamin, og multi-vitaminpiller der indeholder flere vitaminer, samt vigtige mineraler og salte i en og samme pille. Der er mange typer og mærker på markedet, ligeså vel som der er mange forskelle former, farver og overflader på vitaminpiller. Så der er nok at vælge imellem.

For eksempel er det for nogen, lettere at sluge de pilller der er i kapsel form eller med en glat overflade af sukkerstof, fordi den glider lettere igennem halsen. En traditionel vitaminpille er oftest mere ru i overfalden og sætter sig derfor lettere fast i halsen, hvis du ikke drikker vand nok til, når vitaminpillen skal sluges.

Hvad gør vitaminpiller?

Faktisk er vitaminer nogle kemiske forbindelser, som kroppen oftest ikke selv kan danne. Derfor skal vitaminerne tilføres kroppen via kosten, eller gennem et kosttilskud.

For vitaminer er livsnødvendige næringsstoffer, som kroppen skal bruge for at fungere. De har alle sammen meget forskellige egenskaber og virkninger, og kan derfor ikke erstatte hinanden. Du skal bruge dem alle sammen.

Hvad er fordelen ved at tage vitaminpiller?

Fordelen ved at spise en vitaminpille er, at du ved præcis hvor meget vitamin, du har indtaget den dag, og er sikret at dit daglige behov er dækket.

Hvis du har specielle behov, som kan være fordi du er diæt eller kur, du har været syg, er gravid eller dyrker meget motion, kan det være en fordel at vide, om dit særlige behov er dækket godt nok ind.

Vitaminmangel er blevet mere udbredt på grund af dårlig madkvalitet, for højt indtag af sukker, rygning, stress og medicin, som bevirker, at vitaminerne i din mad ikke optages eller virker optimalt i kroppen.

Hvad er ulempen ved at tage vitaminpiller?

Det er nemt at tage en vitaminpille, men der er stadig mange kropsvigtige behov, der er uafdækkede. For eksempel dit behov for at indtage fibre, for at tarmsystemet fungerer. Så en vitaminpille er ikke nær den genvej til en sundere livsstil, som reklamerne fortæller

Du kan også komme til at indtage for mange fedtopløselige vitaminer, fordi  kroppen kun har brug for meget små mængder vitaminer og mineraler hver dag, hvis du ikke har et specielt behov.

Endelig er der et hav af producenter på markedet, og det kan tage lang tid at læse sig igennem alle varedeklarationerne på glassene i butikken eller på nettet. Er vitaminpillerne ikke produceret herhjemme, bør du sikre dig, at vælge et produktionsland, hvor du kender til kravene, så du ved, om vitaminpillerne indeholder de vitaminer og minraler, der er brug for i Danmark.

Er der forskel på vitaminer?

Vitaminer opdeles i 2 typer: De fedtoplæselige og de vandopløselige vitaminer. De optages i kroppen på forskellig måde og stiller forskellige krav for at virke optimalt.

Hvordan fungerer vandopløselige vitaminer?

De vandopløselige vitaminer B og C udskilles via kropsvæskerne, primært urinen. De oplagres kun i meget lille grad i organismen, og befinder sig i kropsvæskerne og i blodets serum. Derfor har vi brug for daglig tilførsel af dem alle.

De vandopløselige vitaminer er flygtige, og de ødelægges let ved forarbejdning af og fødevarerne. B- og C-vitaminer ødelægges således ved kogning, stegning og nedfrysning samt ved anden opvarmning og lyspåvirkning. Det er altså en god idé at vælge fødevarer, der er blevet behandlet skånsomt i alle led. Både hos producenten, hos forhandleren og hjemme i køkkenet.  

De vandopløselige vitaminer, særligt B-vitaminerne, er indbyrdes afhængige. Det er derfor vigtigt, at hele spektret indtages samtidig. Ellers kan du risikere at komme til at mangle andre vandopløselige vitaminer. Mangel på et enkelt vandopløseligt vitamin kan betyde dårlig udnyttelse af de øvrige vandopløselige vitaminer, hvorfor det er vigtigt, at spise dem alle samtidig.

Vitaminer er også afhængig af andre elementer som for eksempel olie (fedtsyrer), enzymer og mineraler, for at kunne blive optaget i kroppen, og brugt til opbygning af eksempelvis aminosyrer.

Hvad gavner de vandopløselige vitaminer?

De vandopløselige B- og C-vitaminer gavner en række af kroppens enzymprocesser, din fordøjelse og dit immumforsvar. Lad os se nærmere på de to vitaminer og hvad de gør godt for.

B-vitaminer

Der findes 6 forskellige slags B-vitaminer kaldet; B1, B2, B3, B5, B6 og B12 som kroppen har behov for hver dag. Derudover kaldes folinsyre også for B9-vitamin. B-vitaminerne aktiverer utallige enzymprocesser i kroppen, som blandt andet er vigtige for omsætningen af kulhydrater, fedtstoffer, vores fordøjelse (herunder mavesyreproduktion) og nervesystem. B-vitaminerne er desuden med til at regulere bugspytkirtlens produktion af insulin, som skal lukke energien ind i cellerne.

Symptomer på B-vitaminmangel kan blandt andet være stofskifteforstyrrelser, træthed, blodmangel, fordøjelsesproblemer, forstoppelse, indre uro, nervøsitet og søvnforstyrrelser.

Mange vegetarer, veganere og ældre mangler B12, ofte kombineret med mangel på B6 og B9 (folinsyre). Du kan få målt mængden af B12- og B9-vitamin hos din læge, hvis du hE mistanke om mangel. B12 kan gives af din læge via indsprøjtning.

B-vitaminer findes naturligt i kød, mejeriprodukter, grøntager, nødder, kerner og frugt.

C-vitamin (ascorbinsyre)

C-vitamin er vigtigt for immunforsvaret, og for at kroppen kan optage jern. C-vitamin er også vigtig for at kunne danne bindevæv, blodkar og nerveceller. C-vitamin er en antioxidant, der hjælper med at bekæmpe de frie radikaler der opstår i kroppen.

I gamle dage var C-vitaminmangel alment kendt på skibe som sygdommen skørbug, og mange sømænd døde af den. Det kræver dog en 4-7 måneder på søen uden C-vitamin at få skørbug.

Idag er C-vitamin specielt kendt for at være forebyggende mod forkølelse, men det er faktisk endnu ikke videnskabeligt bevist. Tilgæld er det bevist, at mangel på C-vitamin giver nedsat modstandskraft på dit immunforsvar, jernmangel og kan på længere sigt føre til hjerte-karsygdomme. Vitamin C har også indvirkning på hjernens signalveje og signalstoffer.

En længerevarende overdosis af C-vitamin kan føre til ophobning af krystaller fra vitaminet. Det kan føre nyresten, hvis du har tendens til dette i forvejen.

Du kan finde vitamin C i grøntsager og frugt som hyben, persille, peberfrugt, solbær, grønkål, rosenkål, broccoli og kiwi. Kartofler giver også C-vitamin, især nye kartofler.

Hvordan fungerer fedtopløselige vitaminer?

Fedtopløselige vitaminer findes i fedtstofferne i forskellige fødevarer, herunder fiskeolier, kerner, nødder, gryn og i mange grøntsager. De oplagres i kroppens fedtdepoter, og i leveren, hvor de kan dække kroppens behov op til nogle måneder. Derfor behøver kroppen fedt, for at kunne optage de fedtopløselige vitamner A, D, E og K.

Til at opløs de fedtopløselige vitaminer behøver du cirka 10-20 gram fedt om dagen, for at kunne optage de fedtopløselige vitaminer, du har brug for til dagligt. Du skal spise fedtet samtidig med, at vitaminerne indtages. Spises D-vitamin sammen med en mager kost, vil de ikke blive udnyttet godt nok af kroppen. Eventuelt overskydende fedtopløselige vitaminer bliver udskilt via afføringen.

For en person der spiser varieret og ikke træner meget, kan fedtet indtages igennem frøholdig mad. Eksempelvis som en skive fuldkornsrugbrød med hele frø, eller som en spiseske planteolie, et skive ost eller noget fed fisk.

Træner du meget eller er på diæt, skal du være opmærksom på at optagelsen af fedtopløselige vitaminer bliver mindre.

Hvad gør de fedtopløselige vitaminer godt for?

De fedtopløselige vitaminer spiller en vigtig rolle i kroppens forskellige organer. Det ser vi nærmere på her:

A-vitamin

A-vitamin er nødvendigt for øjets funktion. Mangel på dette vitamin kan føre til nedsat syn og påvirke dine øjne. F.eks. giver mangel på A-vitamin natteblindhed og irritable øjne. A-vitamin er også kendt for dets effekt på at nedsætte acne i forbindelse med zink.

Har du mangel på A-vitamin, kan det også vise sig som tørhed i slimhinderne og gentagne blærebetændelser. A-vitamin findes i store mængder i lever og i alle de fede fisk som sardiner, makrel, sild, ål, laks og hellefisk.

D-vitamin

D-vitamin spiller en stor rolle i optagelsen af calcium og mineralisering  i knoglerne. Dette vitamin regulerer calciumkoncentrationen i blodet. Er calciumkoncentrationen i blodet for lav, kan det blandt andet medføre muskelkramper.

D-vitamin sikrer også den rigtige balance i immunsystemet, og er knyttet til kroppens generelle energiniveau og blodsukkerreguleringen. Mangel på D-vitamin fører til engelsk syge – også kaldet rickets – hvor knoglerne bliver deforme og bløde. Når huden får sollys, dannes der naturligt vitamin D i huden. Du finder D-vitamin i æg, og som A-vitaminet i alle de fede fisk sardiner, makrel, sild, ål, laks og  hellefisk mm.

E -eitamin (tochopherol)

E-vitamin er en vigtig antioxidant, der også er med til at danne dine røde blodlegemer. Det arbejder ofte sammen med mineralet selen i sine processer. Der findes 8 forskellige E-vitaminer, som alle er afhængige af hinanden for at virke. Derfor er det vigtigt at alle 8 tages samtidig.  Vitamin E er med til at danne nye blodkar i kroppen, og holde et stabilt iltniveau i blodet i samarbejde med C-vitamin. E-vitamin sørger for at fedt ikke bliver harsk, og beskytter på den måde A-vitaminerne i kroppen.

Typiske mangelsymptomer er hjerte/kredsløbsproblemer, generel svækkelse, muskel- og nerveforstyrrelser, fertilitetsproblemer, hormonel ubalance og blodmangel.

Vitaminet er blodfortyndende.

E-vitamin kaldes også for tochopherol er et kendt konserveringsmidel indenfor både fødevarer og kosmetik,.

Du finder E-vitamin naturligt i hvedekim, hvedeklid, hvedekerner, broccoli, rosenkål, grønsager, havregryn, flerumættede vegetabilske olier som hvedekim, soja, solsikke, mandler, nødder og i de fleste fede fisk.

K-vitamin

Der findes 2 slags K-vitaminer: K1 og K2. K3 findes også, men er syntetisk fremstillet og betegnes ikke som et ægte vitamin. K-vitamin er vigtigt for blodets størkningsprocess, heraf navnet K for koagulation.

Ved mangel på vitamin K kan du have en tendens til øget blødning. Det kan være, du har let til næseblod, blå mærker, dårlig sårheling eller kraftig menstruation.

Det er det eneste fedtopløselige vitamin, du ikke kan få for meget af. Kroppen kan selv danne en del af det K-vitamin, du har brug for i din tyktarm.

Er vitaminer og mineraler det samme?

Vitaminer og mineraler er ikke det samme. Mineralerne er et grundstof, der hjælper vitaminerne med at fungere, og samtidig fungerer de også som byggesten i kroppen til for eksempel knogler og tænder.

Endelig kan mineraler have andre funktioner, som f.eks. jern, der er i blodets hæmoglobin og sørger for regulation af nervesystemet og kroppens væske- og saltbalance.

Herunder er listet de ti vigtigste mineraler, som er nødvendige for at opretholde kroppen velfungerende:

  • Kalk (calcium)
  • Jod
  • Jern
  • Magnesium
  • Fosfor
  • Kobber
  • Kalium
  • Krom
  • Natrium
  • Selen
  • Zink 

Mineraler findes i flere former for madvarer som f.eks. grøntsager – især de grove som broccoli, bønner og kål. Endvidere finder du dem også i nødder, frugt, fuldkornsprodukter, mejeriprodukter, fisk, skaldyr og kød – specielt i indmad.

Kan jeg spise for mange vitaminer?

Et eventuelt overskud af vandopløselige vitaminer udskilles hurtigt via kroppens væsker, primært urinen, og overdosering ses derfor sjældent. Skulle det dog forekomme, vil der være tale om uro i tarmene, mave/tarmsmerter og diarré.

Der er af etiske årsager ikke forsket i hvad overdosis af vitaminer kan føre til hos mennesker. Historien har dog givet os flere eksempler på hvad der kan ske, når kroppens behov ikke opfyldes, som eksempelvis skørbug (C-vitamin mangel

Et godt eksempel på hvad der sker ved overdosis af A-vitamin leverede grønlandsfarerne i sin tid. Når de kom til Grønland, blev de advaret af de grønlandkse fangere mod at spise rå isbørnelever. De trodsede advarslerne og resultatet var akut A-vitaminforgiftning med stærke mavesmerter, rysteture og feber.

De blev alle raske igen, men havde de fortsat med at spise den rå isbjørnelever, ville de højst sandsynlig være endt med varige leverskader.

Hvordan ved jeg om jeg får dækket min vitaminbehov?

Ved et fornuftigt indtag af varieret kost, får de fleste naturligt dækket deres behov. Det der kan dog være svært at vide, hvor store doser af vitaminer din føde egentlig indeholder.

Indholdet af vitaminer og kvaliteten af disse, afhænger af f.eks. et eventuelt høsttidspunkt for madvaren, og hvordan den er blevet behandlet hele vejen gennem produktionskæden, frem til det tidspunkt, hvor du spiser den. Jo flere gange fødevarer udsættes for temperaturskift, des ringere bliver kvaliteten af vitaminindholdet.

Det bedste du kan gøre, er at vælge lokale fødevarer, som der er sæson for på netop det tidspunkt. Så er du sikret et godt produkt med et stort indhold af vitaminer. Danske fødevarer er generelt af meget høj kvalitet. De bliver lagt på køl umiddelbart efter de er plukket eller slagtet, ligesom de rengøres og opbevares korrekt i forhold til at bevare vitaminer og mineraler i varene.

Vitaminpiller er et supplement til sund og varieret kost, og kan hjælpe dig, hvis du er i tvivl om, hvorvidt du får opfyldt dit vitaminbehov. Manglende indtag af vitaminer kan skyldes, at du er i en stresset periode af dit liv, hvis du ryger meget, er eller har været syg i en længere periode, træner meget eller er på diæt. Hvis du skal en på ferie i et trejdeverdens land kan det også være en god idé at supplere din kost med vitaminpiller undervejs.

Husk altid at drikke godt med vand til, når du tager din vitaminpille, samt også indtage et måltid sammen med vitaminpillerne, så de fedtopløselige vitaminer får noget fedt til at opløsedem. Husk også at lytte til din krop og sætte ind i tide ved tegn på vitaminmangel.

Del artiklen:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *