Balancebræt øvelser

Et balancebræt bruger man primært til at træne sin balance og stabilitet i led omkring knæ og anklerne. 

Noget af det vigtigste ved at træne på et balancebræt det er at man får en tryghed ved at bruge brættet. 

Rigtig mange starter med at stå og holde i en ribbe eller lignende første gang de bruger balancebrættet. Men når du holder fast i eks. en ribbe, så vænner kroppen sig til dette. Når du så vælger at stoppe med at holde i noget, ja så starter faktisk bare forfra. 

Start sikkert og nemt

Begynder øvelse 1 – Vip fra side til side uden at holde

Det kan godt virke lidt ubehageligt og usikkert den første gang du står på balancebrættet. Derfor er det en god ide første gang du bruger det, ikke at lave nogle øvelser. Men mere bare øve sig i at stå på det, samt vippe fra side til side og finde ro i det. 

Begynder øvelse 2 – Vip frem og tilbage 

Når du har fundet ro i at stå på balancebrættet og vippe fra side til side. Så kan du begynde at øve dig i at vippe frem og tilbage. Mange har langt svære ved at vippe frem og tilbage, end de har ved at vippe fra side til side.

Når du har styr på disse 2 teknikker, så har du samtidig også opbygget en sikkerhed i at du til hver en tid kan gå til enten frem, tilbage eller til en af siderne når du laver en øvelse.

Øvelse 1 – Undgå at kanterne rammer jorden

Den første øvelse er den helt klassike med at undgå at kanterne rammer jorden og du altså holder balance. Dette er en utrolig god øvelse til at træne dine ankler og knæ, da du hele tiden skal justere både knæ og ankler for at holde balancebrættet for at ramme jorden.

Øvelse 2 Undegå at ramme kanterne og bøj dine knæ

Når du har styr på øvelse 1, kan du udfordre dig selv yderligere ved at lave det samme som i øvelse 1, samtidig med at du bøjer din knæ og altså laver en squat. Dette er kan være meget svært da der nu både har gang i hofte, knæ og ankler på samme tid. 

Den øvelse er rigtig god til dig der skal på skiferie, hvor det handler om at aktivere både hofte og knæ, samtidig med at du har en rank overkrop. 

Øvelse 3 – Holde balance mens du fokusere på noget andet

En anden god øvelse du kan, er at lave noget som du bliver nødt til at fokusere på samtidig med at du skal holde balancen. Dette kunne eksempelvis være at tage en bold og kaste op på en væg for så at gribe den igen. Denne øvelse er med at sørge for at det med at have en god balance blive en automatik, da din hjerne skal fokusere på bolden hvis du ønsker at gribe den igen. At det blive en automatik er rigtig vigtigt, da vi sjælendt går og tænker på at holde balance til hverdag.