Balancebræt træningsprogram

På denne side finder du vores bud på et balancebræt træningsprogram så du kan træne dine led og din balance optimalt. 

Inden du begynder at følge et træningsprogram, er det vigtigt at du føler dig helt tryg ved at stå på balancebrættet. Er det første gang du bruger et balancebræt kan det godt tage noget tid at vænne sig til.

Start roligt op på dit balancebræt træningsprogram

En af de største fejl folk laver noget de starte med at træne på deres balancebræt, er at de springer for hurtigt hen over de basale øvelser og derfor ender med ikke at være helt klar. 

Vi anbefaler at du træner disse 2 øvelser inden du starter på dit balancebræt træningsprogram.

Vip fra side til side – Dette kan virke banalt, men er en rigtig fin start øvelse til at give dig en fornemmelse af at stå på brættet.

Vip frem og tilbage – Dette kan igen godt virke lidt banalt, men dette giver dig en god fornemmelse af din ankelmobilitet. 

Balancebræt træningsprogram – 10 minutter dagligt

Uge 1: 

Start ud med at forsøge at undgå at ramme jorden med kanterne på balancebrættet. 1 min på brættet efterfulgt af 1 minuts pause.

Uge 2:

Samme øvelse, men for hvert minut du er oppe på brættet skal du lave 5 sqauts mens du holder balancer og undgå at kanterne rør gulvet.

Uge 3. 

Samme som uge 2, nu skal du lave 10 squats pr minut.

Uge 4:

Her skal du du stille dig en halv meter fra en væg og tage en tennisbold i hånden. Mens du står på balancebrættet skal du kaste bolden op på væggen og gribe den igen.