Kondital

Normalbefolkning – Mænd:

Alder
Meget Lavt
Lavt
Middel
Højt
Meget Højt
5-14
< 38
39-43
44-51
52-56
> 57
15-19
< 43
44-48
49-56
57-61
> 62
20-29
< 38
39-43
44-51
52-56
> 57
30-39
< 34
35-39
40-47
48-51
> 52
40-49
< 30
31-35
36-43
44-47
> 48
50-59
< 25
26-31
32-39
40-43
> 44
60-69
< 21
22-26
27-35
36-39
> 40
70-
<19
20-24
25-32
33-37
>38

 

Normalbefolkning – Kvinder:

Alder
Meget Lavt
Lavt
Middel
Højt
Meget Højt
5-14
< 34
35-39
40-47
48-51
> 52
15-29
< 28
29-34
35-43
44-48
> 49
30-39
< 27
28-33
34-41
42-47
> 48
40-49
< 25
26-31
32-40
41-45
> 46
50-64
< 21
22-28
29-36
37-41
> 42
65-
<19
20-26
27-34
35-39
>40

 

Topidrætsfolk i konditionskrævende idrætsgrene har som regel over 70. De allerhøjeste der er målt ligger i 90’erne. Hvis du regner dig selv for konditions-idrætsmand i verdensklasse bør du vurdere dig selv ud fra nedenstående tabel:

Verdensklasseatleter (løb, cykling, roning, langrend etc.):

Meget Lavt
Lavt
Middel
Højt
Meget Højt
Mænd
< 60
60-70
70-80
80-90
> 90
Kvinder
< 50
50-58
58-64
64-72
> 72

 

Husk at konditallet udregnes ved at man dividerer den maksimale iltoptagelse med kropsvægten. For at opnå et højt kondital gælder det derfor om at træne sin iltoptagelse og holde kropsvægten nede.

Konditallet er desværre ikke helt retfærdigt ift. til personer med forskellig kropsstørrelse. Store personer har sværere ved at opnå et højt kondital end små personer. Hvis man skal skal lave en sammenligning, der er mere retfærdig, skal man udregne “et kondital”, hvor man dividerer iltoptagelsen med kropsvægten opløftet med eksponenten 0,73 (). Denne måde at beregne det på er dog kun brugt i forbindelse med forskning. Hvis du skal vurdere konditallet for en overvægtig person, bør du kigge på artiklen “Retfærdig vurdering af overvægtiges kondition

Læs mere om iltoptagelse og forskellige tests her.

Suund.dk

Dette program til kvinder fokusere både på kost og motion. Programmet er lavet af nogle utrolig kompetente mennesker og får en klar anbefaling her fra.

Alle trænings øvelserne i dette program et vist via video og lavet til at du kan træne hjemme i stuen.

OBS. Hvis du vælger sølvpakken får du også tilknyttet en kostvejleder som følger dig i 8 uger, hvilket er ret afgørende for om du får succes med dit vægttab.

Læs om programmet her

Referencer:
De to øverste tabeller er lavet af en af vor tids største idrætsfysiologer, Per-Olof Åstrand og hans kone Irma. De oprindelige tabeller er suppleret med nyere danske data på børn og unge.

Astrand I. Aerobic work capacity in men and women with special reference to age. Acta Physiol Scand Suppl. 1960;49(169):1-92. (s. 83)

Similar Posts

118 Comments

  1. Hvor har i fået det med “retfærdigt” kondital fra, ifølge den formel bliver mit kondital 213,8ml/kg/min, hvilket jo placerer mig som verdens absolut bedste.
    Således:
    mit V(o2)max=4,3 L/min
    jeg vejer 61 kg (61^0,73=20,1)
    4,3L/min/(61kg^0,73)=0,21388 L/kg/min og når vi omskriver bliver det til et kondital på over 200!! (regn selv efter)

  2. Jeg synes det er meget godt man har et kondital, men hvordan finder man ud af hvad et godt kondital er!!! VED I DET??????

  3. //lea
    tjek tabellen her på siden den giver et godt billede af hvad der er et godt kondital.
    Og hvis du i dit spørgsmål hentyder til hvordan tabellen er blevet til, så mener jeg at huske, at man blot tager et gennemsnit af danskernes kondital, og vedtager denne værdi som “normal”. dvs at “normal i dk sagtens kan ligge over “normal” i fx usa

  4. //Rasmus
    Dit kondital er 70,49, Hvilket også er utroligt højt. Formlen hedder optaget mL O2 pr min / Kilo legemsvægt.

  5. //segato
    Min kommentar var til denne sides forslag til et “retfærdigt kondital”:
    “Konditallet er desværre ikke helt retfærdigt ift. til personer med forskellig kropsstørrelse. Store personer har sværere ved at opnå et højt kondital end små personer. Hvis man skal skal lave en sammenligning, der er mere retfærdig, skal man udregne “et kondital”, hvor man dividerer iltoptagelsen med kropsvægten opløftet med eksponenten 0,73 ().”
    Det er dette jeg kommenterer på, jeg ved skam godt hvad konditallets definition er, men ellers tak for rosen ang. mit kondital 😉

  6. HEJ!
    Jag undrar lite över referenserna till konditionstabel lerna. Finns det ngn möjlighet att hitta dem någon stans?

    Med vänliga hälsningar
    Jenny Nilsson

  7. Jeg er fysioterapeut og kører rundt med en sundhedsbus hvor jeg tester borgere på gaden så jeg mangler et skema over ældre borgere de er op til 90 år. Hvordan tester man bedst børn er det watt max testen eller en step test eller hvad?
    Hvor langs ned i kadancen må de komme ved testen og skal de starte på 60 omdrenjninger som på 1 punkts testen.
    Venlig hilsen Marianne Stannum 🙂

  8. Kender I nogle metoder til at teste kondital på evt. en crosstrainer eller en kondicykel? Jeg døjer med overbelastning i det ene knæ og søger derfor en alternativ medtode til løb.

    Jeg har overført jeres intervaltræning sprogrammer til kondicykel til crosstrainer (jeg kan hurtigere få pulsen op på en crosstrainer end en cykel) og det funker meget godt. Så jeg tænkte, om I havde en medtode til at teste kondien på – evt. via watt eller lignende …

    Mvh. Rune

  9. Hej.

    Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan man regner sin iltoptagelse ud? skal man have et specielt udstyr til at måle det.

  10. hej det er en mega god side…
    men jeg ville gerne vide hvordan man selv regner sit kondital ud… jeg går kun i 7. så hvis du kunne forklare det så jeg kan forstå det ville det være perfekt!