Bedste weight gainer guide – Hvilken type weight gainer skal du vælge?

Som navnet siger er weight gainer et kosttilskud, der skal hjælpe med øge vægt – naturligvis kun mager muskelvægt, ikke fedt.

Weight gainer er for dig som ønsker at tage på i vægt og muskler

At tage på i vægt lyder som en let opgave at gøre, men for at kun vinde mager masse, som betyder muskelmasse, er det faktisk i nogle tilfælde langt hårdere end at tabe sig. For at gøre musklerne større er det nødvendigt at stresse dem, hvilket betyder modstandsvægttræning, og at fodre dem, hvilket betyder proteiner og energi.

For at beskytte musklerne fra katabolisme (nedbrydning af muskler – musklers proteiner nedbrydes til aminosyrer), under og efter træning, er det afgørende at have en ordentlig fødeindtagelse, med rette mængde og forhold mellem makro- og mikronæringsstoffer. Det her Weight gainer kommer ind i billedet.

Få større muskler med weight gainer

For at få muskler, er 2 ting afgørende – rette mængde næringsstoffer (proteiner og energi) og træning.

Hypertrofi er muskelvækst i størrelse ikke celleantal. For at initiere vækst, skal musklen stresses. Vægt modstandstræning er en af de mest stimulerende former for træning for muskel hypertrofi.

Muskel vækst i størrelse betyder, at muskler vil tilføje flere proteiner i deres celler. Musklers celler er primært bygget af proteiner – 2 vigtigste proteiner myosin og actin. For at kunne tilføje flere proteiner vil musklerne have brug for flere proteiner, der skal fås fra kost eller kosttilskud.

Større mængder af proteiner er ikke nok. For at integrere yderligere aminosyrer i nye proteiner inde i musklernes celler, er der også brug for energi. For at producere energi, behøver cellerne vitaminer og mineraler. Alt dette fører til konklusionen, at den bedste måde at få muskler på, er at have fuldstændigt styr på makro- og mikroernæringen.

Bedste weight gainer på det danske marked

Hvad er weight gainer (Hvad består weight gainer af?)

Weight gainer har et højt kalorieindhold og efterligninger et komplet måltid. Afhængigt af gainer, kan der i kun 2 eller 3 skefulde af gainerpulver være mere end 500 kalorier, hvilket er mængden af kalorier for et helt måltid.

Weight gainer kosttilskud indeholder alle makro og det meste af mikronæringsstofferne, proteiner, kulhydrater, fedt, vitaminer og mineraler. Mængden af næringsstoffer varierer afhængigt af mærke. Der er en konstant forskning på dette område for at finde bedste forhold mellem næringsstoffer.

Hvem skal tage weight gainer?

De fleste fordele fra weight gainer er hos bodybuildere. Deres behov for proteiner og kalorier er meget højere end behovene hos almindelige mennesker, og selv de fleste atleter har ikke brug for så mange ekstra kalorier eller proteiner dagligt.

Nogle atleter kan drage fordel af gainer, når det er vigtigt at beskytte mager kropsmasse (muskler) for at holde musklerne store og stærke, og ikke få noget yderligere fedtstof. Langvarig fysisk aktivitet i nogle sportsgrene, kan føre til nedbrydning af muskler, hvis der ikke er nok energi – nedbrydning af muskler kan give kroppen energi.

Anoreksi er en alvorlig psykisk tilstand, hvor folk ikke er i stand til eller nægter at spise, og de mister en masse vægt – fedt og muskler. Under de værste perioder, er det ikke let for anorektiske mennesker at spise, især er det svært at indtage ordentlige mængder mad, så i samme tilfælde kan gainer hjælpe, da de kan tages som en drink – shakes. Normalt behandles anoreksi af læger, så anbefaling af at indtage gainer bør komme fra en medicinsk diætist.

Når du rejser, kan folk, der har en streng diæt bruge gainer, når de ikke er i stand til at få / forberede et ordentligt måltid, for at vide nøjagtige mængder af ernæring og kalorier.

Ofte stillede spørgsmål om weight gainer

Hvad er forskellen på weight gainer og proteinpulver?

Forskellen på disse 2 produkter er den at Protienpulver indeholder langt mere protein end weight gainer. Weight gainer har så i stedet langt flere kulhydrater da formålet med weight gainer jo er at tage på i vægt.

Hvad gør weight gainer?

Det som det gør er at give dig de nødvendige kulhydrater og kalorier som du har brug for at tage på. Du kan se weight gainer som en måltids erstatning, hvis du ønsker at tage på i vægt.

Er weight gainer godt/sundt?

Ja, det er fint hvis den plan er at tage på i vægt, altså indtage flere kulhydrater. Hvis du ønsker at tabe dig, så skal du holde dig fra det.

Hvor meget weight gainer om dagen?

Det afhænger meget hvad du ønsker i forhold til din vægt. Dog mener vi at det er bedre at spise mere ’’rigtig’’ mad end at spise meget weight gainer.

Kan weight gainer bliver for gammelt?

Det hurtige svar er: Ja det kan det godt. Det lidt længere svar er: Men det kan holde langt længere end hvad der står på holdbarhedsdatoen. Så længe pulveret ikke har været i kontakt med væske og er blevet opbevaret optimalt kan det holde i mange år.

Hvornår tager man weight gainer? (Hvor skal weight gainer indtages)

Det er ikke vigtigt hvornår du drikker din weight gainer, da alle undersøgelser peger mod at indtagelses tidspunktet er irrelevant. Dog vælger de fleste af tage der weight gainer lige efter træning for at stabilisere dit blodsukker.

Nogle weight gainer har tilføjet kreatin 

Kreatin fosfat er kemisk, mandig opbevaret i skeletmuskulatur (meget lille mængde i lever, hjerne, testikler), der anvendes som hurtig genopretning af energi molekylet ATP.

ATP adenosin trifosfat er det vigtigste “energimolekyle” i levende væsener. Ved at realisere et fosfat (der er 3 fosfat atomer bundet til hinanden) udløser dette molekyle energi. Når ATP frigive et P bliver det ADP (adenosindifosfat – nu er det DI, hvilket betyder 2 ikke 3) Det skal tilbagebetales for at kunne udløst igen og give energi igen. Desværre er det ikke let bare at tage det tilbage, der blev udløst, så et andet molekyle vil give dets P (fosfat) til ADP (adenosindifosfat – nu er det DI, hvilket betyder 2 ikke 3). Dette andet molekyle, donor af P er kreatinfosfat. Inde i kroppen har lagret kreatin meget begrænset udbud, så det der skal anvendes som kilde til fosfat er kun muligt under fysisk aktivitet, der varer i kort tid, op til 60 sekunder – anaerobe aktiviteter (uden mulighed for musklerne at anvende oxygen).

Næsten alle undersøgelser, selv for 80 år siden, viste at kreatin kan hjælpe med muskelvækst og også for at øge ydeevnen af atleter i eksplosive, hurtige sportsgrene som sprint, hop (alle aktiviteter, der har brug for hurtig energi og udføres uden brug af ilt ved musklerne). * Der er ingen dokumentation for, at kreatin er gavnligt hos udholdenhedsatleter.

Afslutningsvis kan weight gainer, hvis de anvendes korrekt og med forståelse af formålet, hjælpe med øgning af magre muskler, og kan beskytte musklerne fra katabolisme og hjælpe med at forbedre ydeevnen i nogle sportsgrene.

Alligevel bør der holdes øje med, at gainer har høje mængder af kalorier, og hvis det ikke anvendes korrekt, kan det føre til fedtøgning. Også høje mængde af protein og kreatin kan føre til problemer med nyrer og / eller lever så der bør være forholdsregler hos mennesker, der har nogen form for lever- eller nyreproblemer, eller i tilfælde af længere tids brug, anbefales regelmæssige konsultationer (læger, blodprøver).

Det hurtige svar er: Ja det kan det godt. Det lidt længere svar er: Men det kan holde langt længere end hvad der står på holdbarhedsdatoen. Så længe pulveret ikke har været i kontakt med væske og er blevet opbevaret optimalt kan det holde i mange år.

Har du spørgsmål angående weight gainer? Så skriv i kommentar feltet herunder

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.
Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *