Børn og styrketræning

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.
born-og-styrketraening
Er vægttræning for børn godt eller skidt? Vi afliver et par myter.

Børn og styrketræning er et kontroversielt emne, som ofte blive forsimplet til konklusionen: “kun træning med egen kropsvægt”. Dette er en forsimpling, der ikke har bund i saglige argumenter og som i visse sammenhænge er direkte uheldig.Nedenfor vender vi nogle af de myter der hersker omkring børn og styrketræning. Med “børn” menes i det følgende børn og unge i alderen 8-15 år.

“Træning med vægte hæmmer børns vækst”
Der er absolut intet belæg for denne påstand. Der er hverken en fysiologisk argumentation eller direkte undersøgelser der antyder nogen sammenhæng. Undersøgelser på eliteidrætsbørn generelt viser, at dem der træner mest og evt. også er fokuserede på kropsvægten kan forsinke deres vækstspurt lidt, men i den sidste ende opnår de præcist den forventede højde.

“Træning med vægte skader knoglerne”
Tværtimod. Belastninger øger knoglernes styrke og undersøgelser på juniorvægtløftere viser at de har højere knogletæthed end andre idrætsaktive og i særdeleshed sammenlignet med inaktive.

“Vægttræning ødelægger knoglernes vækstzoner”
Alle idrætsbelastninger kan potentielt give skader på knoglernes vækstzoner – de såkaldte epifyseskiver. Det er dog ikke de tunge kontrollerede belastninger der er farlige, men derimod de akutte skader – typisk frakturer (knoglebrud) som kan give blivende skader. Frakturer optræder yderst sjældent som følge af børns vægttræning, men ses derimod hyppigt i forbindelse med kontaktidrætsgrene som f.eks. fodbold.

“Vægttræning overbelaster senetilhæftningerne”
Dette er et reelt problem, men som deles med andre idrætsgrene. Visse børn er i vækstperioderne specielt udsat for overbelastning ved senetilhæftningerne for de store muskler. Et typisk eksempel er patellasenens tilhæftning på skinnebenet. Hos alle børn der vokser og træner er det fornuftigt at være opmærksom på ømhed og hævelse ved senetilhæftninger.

“Styrketræning giver alt for høje belastninger”
Styrketræning giver ikke højere belastninger end musklerne selv producerer. Sammenligner man med de belastninger barnekroppen udsættes for i andre idrætsgrene som f.eks. gymnastik eller fodbold, så vil belastningerne i disse være højere end ved vægttræning. Tag f.eks. en gymnast der laver et kraftspring eller et kæmpesving i ringene. Belastningen her overstiger markant kropsvægten pga. af de kraftige retningsændringer.

“Styrketræning giver for ensidige belastninger”
Det er en potentiel risiko hvis børn bliver overladt til at træne på egen hånd eller med en uskolet instruktør. Med en veluddannet træner er der til gengæld ingen grænser for den alsidighed der kan anvendes.

“Styrketræning er usundt for børn”
Tværtimod. Styrketræning virker forebyggende på en lang række af de livsstilssygdomme der nu og i fremtiden vil hærge danskerne. Et barn der styrketræner er langt sundere end et inaktivt barn.

Er der da slet ingen problemer?
Der er potentielt masser af problemer, men pointen er, at de ikke adskiller sig fra dem der er ved de fleste andre idrætsudfoldelser. Specielt kan ryg og knæ være udsatte. Børn kan være spontane og ukontrollerede i deres bevægelser og en skæv bevægelse under belastning kan indebære en risiko. Kyndig vejledning er alfa omega ved al børnetræning. De almindelige fitnesscentre er slet ikke indrettede til at tage imod børn, men det ændrer ikke ved at træningsformen sagtens kan være hensigtsmæssig. Klubber der hører under Dansk Vægtløftningsforbund har masser af god tradition for børnetræning.

Hvorfor ikke bare holde fast i “kun egen kropsvægt”
For det første fordi det ikke giver mening. Kropsvægt vil i nogle tilfælde være en belastning langt over maksimalkapaciteten og i andre tilfælde en meget let belastning. For det andet giver det indtryk af at børn ikke må røre ved vægte, hvilket er uhensigtsmæssigt. Specielt fordi træningsformen appellerer til en gruppe af børn som kan have svært ved at gøre sig i andre idrætsgrene. Overvægtige børn er ofte ret stærke og vil derfor let få succesoplevelser ved vægttræning. Der er ikke mange idrætsgrene der appellerer til overvægtige børn og netop derfor er det uansvarligt at lave et skræmmebillede.

Hvilke retningslinier kan man så sætte for børns vægttræning?
1. Som udgangspunkt skal børn ikke træne med vægte der er tungere end at de kan løftes 8-15 gange.
2. I starten kan der trænes 8-15 gentagelser med vægte der sagtens kunne være løftet flere gange.
3. Efterhånden som et grundlæggende styrke- og teknikfundament etableres kan der arbejdes tættere til udmattelse i hvert sæt. Eksempelvis 12 gentagelser med en vægt der maksimalt kan løftes 12-15 gange.
4. Træning med flere end 15 gentagelser har den ulempe, at det generelt er en kedelig og demotiverende måde at træne på.
5. Der skal satses på alsidighed. En bred vifte af forskellige øvelser skal anvendes. Som udgangspunkt anvendes øvelser der involverer flere led i samme bevægelse.
6. Der kan anvendes vægte, kropsvægt og andre redskaber til styrketræningen. Det er ikke redskabet der er kritisk, men derimod måden det anvendes på.

Det ideelle er naturligvis hvis styrketræningen kombineres med anden idræt, men i tilfældet med overvægtige eller inaktive børn skal man huske på at det er uendeligt meget bedre at de laver styrketræning end at de slet ikke lave noget.

Det altafgørende er finde de aktivitetsformer, der kan motivere det enkelte barn uden støj fra gamle fordomme.

God træning!

Diskutér evt. denne artikel her!

Referencer:

The Effects of Different Resistance Training Protocols on Muscular Strength and Endurance Development in Children

AMERICAN ACADEMY OF PEDIATRICS:
Strength Training by Children and Adolescents

Bone mineral density in elite junior Olympic weightlifters.
Conroy BP, Kraemer WJ, Maresh CM, Fleck SJ, Stone MH, Fry AC, Miller PD, Dalsky GP.
Med Sci Sports Exerc. 1993 Oct;25(10):1103-9.

Body proportions, body composition and pubertal development of children in competitive sports.
Damsgaard R, Bencke J, Matthiesen G, Petersen JH, Muller J.
Scand J Med Sci Sports. 2001 Feb;11(1):54-60.

Is prepubertal growth adversely affected by sport?
Damsgaard R, Bencke J, Matthiesen G, Petersen JH, Muller J.
Med Sci Sports Exerc. 2000 Oct;32(10):1698-703.

Growth and development of male gymnasts, swimmers, soccer and tennis players: a longitudinal study.
Baxter-Jones AD, Helms P, Maffulli N, Baines-Preece JC, Preece M.
Ann Hum Biol. 1995 Sep-Oct;22(5):381-94.

Strength training and nutritional supplement use in adolescents.
Metzl JD.
Curr Opin Pediatr. 1999 Aug;11(4):292-6.

Designing Resistance Training Programs. 3rd ed (Chapter 10). Fleck & Kraemer. Human Kinetics 2004.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

Kommentarer

  1. Hej Mogens

    Nu er det svært at se, hvornår de forskellige indlæg er skrevet, men derfor skal du da have et ordentligt svar alligevel.
    Så længe du laver øvelserne rigtigt, kan det ikke skade. Hvis du træner med 15 gentagelser som max nu, kan du jo sætte lidt mere vægt på, så du kan tage 10-12 gentagelser (gange 3 med 1 minuts pause imellem!). Når du så igen kan tage 15 gentagelser, sætter du mere vægt på.

    Mvh

    Jonas Johansen
    – Idrætsforsker

  2. Jeg er uddannet træner i vægtløftning. Der er fri træning hver mandag og onsdag med kyndig vejledning. Kl. 16:30 – 18:30 i AK Dan. Magleparken 50, 2750 Ballerup.

    Alle børn, unge og voksne er velkommen.

  3. jeg har læst din artikel. jeg er nok ikke helt enig, men det kommer meget an på hvem du mener, der er børn.
    principielt mener jeg ikke styrketræning bør være andet end leg der indøver bevægelserne indtil børnene er omkring 15 år.
    Alene det at sætte et barn på 10 år til at gøre noget, der skal gentages 15 gange for at være tilladeligt, er da demotiverende.
    Til gengæld er det nok rigtigt, at hvis de kan gentage øvelsen 15 gange er en del af de sen-skader der optræder i undersøgelser fra 90’erne ikke udtalte.
    derudover mener jeg det er en dårlig pointe at det er bedre for fede børn at træne styrektræning end slet ikke at træne. man kan i hvert fald ikke bruge den til at frikende styrketræning for normale børn.

  4. Hej.

    Jeg ville bare spørge om i kunne nævne nogle gode motionsråd fra børn til 12 – 15 årig.
    Det ville jeg blive meget glad for, hvis i kunne
    svare inden Febuar.

    Hilsen Anonym 😛

  5. Jeg, har læst artiklen og den giver da et håb.

    Jeg har spørgsmål som jeg rigtig gerne vil have svar på, det er noget som påvirker min dag da jeg er bange for at jeg allerede har smadret min krop. Jeg begyndte ca at træne da jeg var 12-13 år gammel og gik lidt af mok med det da det blev til en hobby. Jeg har opnådet nogle rimeliig store musker, og det gjore jeg rimelig hurtigt.

    Mit spørgsmål er om jeg har overtrænet eller om det er normalt da jeg gik i puberteten som 11-12årige og alle mænd i min fars familie er bredde af normal bygning.

    Jeg er nu snart 16 år gamle og har ikke trænet i ÅR ( og der har da også været pause, det er ikke alle måneder jeg har trænet lige meget.

    Det jeg er bange for er om jeg allerede har sikret mig kæmpe skader når jeg bliver voksen. jeg er 1.64 cm høj. Min mor er 1.50 og min far er vist 1.73 så jeg ligger inde for den højde jeg kan få: jeg kunne blive alt fra 1.60 – 1.75 men jeg gik jo hurtigt i puberteten hvilket min far ikke gjore så jeg har vist arvet min mors vækst ( hvem ved) det er ikke så meget min højde jeg bekymere mig om, det er mere om jeg har sikret mig skader for livet ved at træne intenst i et halvt år – et år??

    /Den deprimerede…. ..

  6. Hør jeg begyndte min styrke træning som 14 årig.
    jeg lavede pushups med mange forskellige variationer så jeg fik mere markerede muskler. til alle det er dumt at bruge vægte på 80 kg til bænkpres brug istedet 10 kun.. ikk?! ej men lyt til mig hører i!!

  7. Det kan give dig extreme skader hvis du kun kan lave 8 gentagelser som tidligere nævnt skal du bare sætte noget mere vægt på så du kan lave 10-12 og når du så kan lave 15 igen sætter du bare mere vægt på

  8. hej! Jeg er nu 14 år og har styrketrænet siden jeg var 12 år og jeg ville bare spørge om styrketræning kan ødelægge musklernes vækstzone, please har brug for et svar.

  9. jeg er snart 15 jeg er meget lav af min alder og jeg styrke træner skal jeg forsætte med det eller skal jeg stoppe ?

  10. hey drenge rolig det sker ikk noget hvis i træner måske ikk når i er 12 men 14 og op efter er fint men i skal hukse hele tiden at lave øvelserne rigtigt eller kan det skade musklernes vækstzone men ha’ altid en ven eller familie medlem til at hjælpe;-) og husk hele tiden lave svære øvelser så i udbygger muskler;-)

  11. hej jeg er en dreng på 15 år
    jeg tager 70kg i bænk 3 gange 8 og en masse andet
    er det usundt for mig på nogen måde
    med venlig hilsen niklas

  12. … hej jeg er en dreng på 14 år og køre med 15 gentagelser og med 5-6 kg. og ville høre om jeg ville skade mig selv med at gå lidt højere op i vægt og stadig med 15 gentagelser??

    VH !!Anonym!!

  13. Jeg er 15 år og er lige begyndt at træne. Jeg træner i et fitnesscenter 3 gange om ugen, med en dags pause imellem. Jeg er lige begyndt og køre med 10 gentagelser og jeg kan kun lige tage de 10. Er dette dumt ville jeg kunne få skader ved det?

  14. Jeg er en dreng på 14 år.
    ville gerne vide om, hvis jeg nu begynder med at træne med håndvægte, ville det skade min højde, altser ville jeg kommer til at vokse mindre end jeg måske ville havde vokse før?

  15. Okay. Alle de spørgsmål der er blevet stillet af unge fra 12-14 år herinde gav mig faktisk et lille grin 🙂
    – ikke ondt ment, for jeg er selv 15! – og jeg forstår godt hvor ivrige i er efter at få opbyggede jeres muskler til det helt store og stærke, men i skal huske på div. ting.
    1. For at opnå bedst træning, så SPIS VARIERET og drik massere af mælk, køb en spand kreatin eller noget aminosyre (bestemt ikke doping) – tværtimod.
    Hvis i gerne vil opbygge jeres muskler på den bedste måde, så lav et træningsprogram over hvad i gerne vil træne. Men i skal huske at i skal have det hele med!
    For hvis man går fuld igang med triceps og biceps, og kun træner dét. Så ender du ud som en forvokset mus med små ben, og ingen overkrops’ muskler.
    – Hvis nogen af jer skulle gå hen og blive interreseret i at snyde sig frem til et bedre resultat, så GLEM DET! For der er ingen måde at snyde sine muskler på, rent ud sagt går f.eks Steroider ind i musklen og pumper den op, og hvis i synes det er fedt så gå ind og læs om de dødsfald og bivirkninger der kommer på det. “Jeg skal ikke lyde voksen eller fornuftig, men jeg taler af ren erfaring, jeg har selv taget anabole steroider da jeg var 13 år, og på ingen måde hjalp det mig, udover et dunkende hjerte og en tur på hospitalet med en opsvulmet arm.” Hvis i ikke har den fulde tålmodighed til træningen, så kan i købe enten noget kreatin eller noget aminosyre, det er et naturligt kosttilskud der går ind igennem din insulin kirtel og videre ned til din blodgennemførse l og giver dig ekstra muskel uddholdenhed. “større resultat”
    Men lav et træningsprogram over alt hvad der forfindes af muskler på jeres krop, så i ikke kommer til at ligne en halvgnasket Arnold Schwartzieneger 🙂

    – Mads – Håber i kunne bruge det til noget fornuftigt 🙂

  16. Og nej. I ødelægger ikke jeres vækst på træning, i kan risikere at “HÆMME” den. Men ikke stoppe eller ødelægge den.

  17. Mads.
    Jeg må sige at meget af det du siger slet ikke er sandt. Kreatin og aminosyrer er på ingen måde naturlige kosttilskud. Det er rigtig at man skal spise varieret for at opnå god effekt af træning, og for langt de fleste er det nok at spise den mad de får til dagligt. Sørg for at spise en god morgenmad, da din krop har været foruden næring hele natten. Spis mellemmåltider som feks frugt/grønt og selvfølgelig frokost og aftensmad. Det er vigtigt når i skal i gang med træning at få en snak med en kyndig vejleder i jeres center, der kan hjælpe jer hen imod jeres mål. Styrketræning har så mange gode kvaliteter så længe det bliver udført teknisk korrekt, varieret og velbalanceret mellem for og bagside. I ønskes god vind, og der er ikke nogen som helst evidens for at styrketræning hæmmer vækst. Specielt ikke når det bare er for motionens skyld så bare rolig.

  18. hej er en knægt på 16 år. har trænet et halvt års tid. træner alle mine muskler og træner et 3 splits program som jeg kører 6 gange om ugen. æder 5 store måltider om dagen og en protein shake efter træning. men efter jeg går meget op i min biceps træning har jeg fået en skade i begge underarme som hedder seneskedehindeb etændelse.. eller noget i den stil. er grunden til jeg får skader i knogler fordi 6 gange om ugen er for meget som 16 årig og man stadíg er i vokse alderen. skal man først kører 6 dages program som 20 årig og måske 4 gange om ugen som 16 årig?

  19. Hej Frank. Det lyder som om du har nogle gode træninger. Problemet med seneskedehindeb etændelse kan komme af mange forskellige årsager. En årsag kan være at dine muskler er langt hurtigere til at tilpasse sig træningen end dine sener. Dvs musklerne vokser og bliver stærkere, men senere følger ikke med i samme tempo og kan derfor blive overbelastet. Få evt en fysioterapeut til at kigge på det, og forklar hvordan det er kommet. Han/Hun vil kunne give dig gode råd i forhold til din fremtidige træning. Du er dog nød til at skrue ned for de øvelser der fremkalder smerte, så vævet har tid til lige at komme sig.

  20. okay det vil jeg gøre så. jeg tog en pause på 3 uger fra alt min træning. og da jeg kom tilbage havde jeg self svært ved at tage det jeg plejer. men får kun ondt når jeg træner bicepts når jeg løfter stænger. der er intet når jeg løfter håndvægte. og havde stadig ondt efter de der 3 uger.

  21. jeg mener at børn under 16år ALDRIG skulle kunne sætte deres fødder i et fitness center!!! de kan træner i klubberne hvor der hele tiden er en voksen som ved noget om hvad de laver! når de så begynder omkring de 16år skal det være med hjælp fra træner og starte roligt 2-3gange pr uge med et let program også roligt sætte det op! bare min mening

    1. jeg vil gerne be dig og at lade være med at sig din mening sådan fordi det er rentfaktisk sundt for et barn at styrketræne mer end du egentlig tror

  22. jeg vil gerne høre om to ting 1 hvorfor skal man være 15 får at gå i fitness og 2. hvor meget må jeg løfte som maks vis jeg er179,5 høj og vejer 72,1 kg

    1. hvis du er 12 og vejer 64 og du er under 178cm i højde så burde du være noget kræftig bygget, men det er helt fint men husk at lave andre ting og ikke bare træne med håndvægte det ville også være godt for en 12 årig at have god kondi.

  23. jeg har løbet og løbet og har kun tab mig 4 gr. men jeg er stig stolt 🙂 og jeg vil blive ved for jeg løber med min vinde. hun er nemlig god at løbe med 🙂

    1. hvis du gerne vil tabe dig skal du nok ikke kun tænke på at løbe men meget på hvad du spiser du skal ikke spise for meget af noget fordi du vil ikke have for meget fedt eller muskler fordi så taber du dig ikke

  24. Hej . Jeg en dreng på 22 år . Jeg begyndt at træne i en meget ung alder , skulle liige at træne i et ungt alder , har det nogen påvirkninger på kroppen . Altså mest højden . Har bare fået at vide a mine venner at træne for meget , ville det gør en lav , det noget jeg har gået a tænkt længe over .

  25. Hej. Jeg er en dreng på 15 år og er meget i tvivl om styketræning er sundt når man er i voksealderen. Det er meget forskelligt hvad der står rundt omkring. F.eks står det i min 9. klasses biologibog at det kan skade ledene når man stadig er i voksealderen.

      1. Hej. Nej der er ikke noget galt med at du træner når du er femten år, jeg startede da jeg var 12.
        Det er en myte med at du vokser lidt mindre når du træner du vokser stadig fulde højde 🙂

  26. hej jeg er 13 år og styrketræner 30-45 min om dagen 5-6 dage om ugen og jeg er begyndt at drikke en lille smule protein drik er det meget dumt?

    1. nej det er ikke dumt at begynde at drikke protein pulver men begynd nu ikke at forvente det er et tryllemidel der gør dine muskler størrer efter de 5 første gange
      men noget andet der kan være dumt nu ved jeg ikke hvad du laver når du træner men hvis du gerne vil have god/store muskler skal du træner fx (mandag og tirsdag holde en hviledag om onsdagen og så træne torsdag og fredag igen) og så ikke træne lørdag og søndag men lave andre ting som fodbold eller løb selvom at løb er dumt når man styrketræner

      noget andet der måske kan hjælpe dig prøv at find et træning program inde på bodybuilding.dk eller com de er mange professonelle der inde som med glæde vil hjælpe dig lige et fif mere træn 2 muskel grupper afgangen 1 store og 1 lidt mindre det giver bedre resultater som fx ben og bryst

  27. Hey jeg er 15, snart 16, tager 15kg’s håndvægte,,, 10 gentagelser, men hvor mange sæt er bedst? 😉

    1. nej det er ikke dumt at du styrketræner men hvis du gerne vil have at dine muskler er mere synlige skulle du måske tabe dig først fordi når du først er begyndt på at styrketræne vil du ikke begynde at tabe dig fordi så risikere du at miste muskler men hvis du gør det omvendt så spis en masse protein og skær ned på kulhydrat og fedt og bliv ved med at træne og hvis du tænker på at det er usundt at indtage for meget protein og at det skader nyeren så er det ligegyldigt fordi du pisser det bare ud og desuden hvem gider at leve et liv til 90

  28. Hej jeg er en dreng på 14 knap 15 og styrketrænnet i 2 år nu og løfter 6-20 kg vejer 51 og er 176cm høj er det sundt ??? 🙂

    1. Hej hans. Jeg er 13 år 179 cm og vejer 57 kg. Jeg har styrke trænet i et år nu og kan cirka tage det samme som dig, jeg tror du BURDE veje mere end 51 kg, men jeg er jo ikke læge. Jeg ikke det er helt normalt!

  29. det lyder ret fedt nok er jeg ung men det ser fedt ud det her og jeg tror at jeg vil se nærmer på den her hjemme side den ser ok fed ud i mine øjne men vi ses

  30. Hej er en dreng på 14 år 175 cm høj og vejer 75 kg (er overvægtig) er det sundt hvis jeg styrketræner

  31. Hej jeg hedder Jonas jeg er 14 år gammel og vejer ca. 48-50 kilo og jeg vil spørge om det fint at jeg styrke træner 2 gange om ugen. Kommer der skader når jeg bliver ældre eller bliver jeg lavere, jeg vil virkelig gerne have et svar ?

  32. Man skal bare passe på med Squat med tunge vægte, da det presser ens led og man kan få evt. skader.

    Undskyld for dårlig dansk brugte translate.

  33. jeg er 15 år, jeg træner med to hånds vægte, de vejer 30 kg hver. Er det for meget? jeg tager 40 på hver arm.

  34. Hej jeg er 15 år og ca. 175cm høj.
    Jeg løfter f eks 50kg 3*10 gange i bænkpres?
    Er det okay eller er det for meget? “Eller for lidt”

  35. Hej jeg en dreng på 13 knap 14. Jeg kunne godt tænke mig at vide om det er en god idé at jeg styrketræner da jeg ikke er begyndt endnu. Jeg er ca 156 cm høj og vejer 52 kg

  36. Hej. Jeg er en drenge på 14. Jeg er 1.80 cm og jeg veer 60 kg. hvor meget ville I an female at jeg højst løfter?

  37. Hej jeg er en dreng på 12 år jeg er 174 cm og vejer 61 kg
    Jeg træner men er bang for at jeg ikke vokser mere

  38. Hej, jeg er en dreng på 15 år. Jeg har tænkt meget om beg skulle begynde i fitness, men er bange for at jeg måske hæmmet noget ved at gøre det.. Man hører jo mange myter omkring børn og træning. BTW, jeg er 180 og vejer 68 kg. Bogen som har tips til at skaffe hurtige resultater? Og skal jeg ændre min kost? Jeg spiser temmeligt sundt, dov er der selfølgelig plads til snolder.

  39. Hej jeg er en dreng på 12 år.
    Jeg vejer 35 kg og er 155 høj.
    Jeg har dog six-pack bare ikke en specielt trænet en.
    Nogen tips til hvordan jeg får mere fedt på kroppen på en fodboldbane så jeg ikke er den der bliver skubbet væk hver gang.

  40. hej jeg er 16 er 180cm jeg vejer 81kilo er ret stolt det tog mig 1,5 år om at blive ok stor 😀 så træn træn træn…….inge n energidrik mere proteinshake osv sundt mad tidligt i seng og tidligt op det virker……… . det giver GUNS

  41. Jeg er 12 år og ville gerne finde et lille fitness sted så jeg kan få trænet mine spaghetti arme;) Men jeg kan ikke finde noget sted tæt på hvor jeg bor…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *