Generelt om måling af den maksimale iltoptagelse (kondital)

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.
KonditionstestningOversigt over de forskellige måder hvorpå konditallet kan måles.Konditionstestning

 

Maksimal iltoptagelse
Den maksimale iltoptagelse er et udtryk for hvor mange liter ilt kroppen kan optage pr. minut. Jo mere ilt man kan optage, desto mere arbejde kan man udføre over længere tid. Den maksimale iltoptagelse er derved et udtryk for, hvor stor en “aerob motor” man er udstyret med.

Den maksimale iltoptagelse kan variere fra 2 l/min for utrænede op til over 7 l/min for topatleter.

Konditallet
Konditallet findes ved at tage den maksimale iltoptagelse (i ml/min) og dividere denne med kropsvægten. Konditallet angives i enheden: ml/kg/min.Det hjælper ikke noget med en stor motor, hvis det motoren skal flytte er meget tungt. Konditallet er derfor et godt udtryk for hvor god man er til at transportere sin egen kropsvægt.
Konditallet kan variere fra 20 ml/kg/min for utrænede op til over 90 ml/kg/min for topatleter.

Den rigtige måde at måle det på – direkte måling
Hvis det skal gøres helt nøjagtigt, skal det foregå i et laboratorium, hvor man har mulighed for at analysere udåndingsluftens volumen og indhold af ilt og kuldioxid. Hvis du vil læse mere om “den rigtige test”, så klik her.

De indirekte test
Ved en indirekte test måler man ikke direkte på iltoptagelsen, men anslår den ud fra kendskabet til hvor meget ilt det kræver at udføre et bestemt arbejde. De indirekte tests er naturligvis ikke ligeså gode som en laboratorietest, men fordelen er, at man kan udføre dem uden brug af avanceret udstyr. Indiekte test kan underinddeles i maksimale og submaksimale test.

Ved en submaksimal test udfører man et moderat arbejde og ud fra f.eks. pulsen anslår man hvor meget fysisk arbejde personen sandsynligvis ville kunne udføre. Aastrand-testen er et eksempel på en submaksimal indirekte test.

Ved en maksimal test skal man – som navnet siger – arbejde til maksimal anstrengelse. Arbejdets størrelese kan så omsættes til en anslået iltoptagelse. Eksempler på maksimale test er f.eks. Watt-max testen eller Bruce løbebåndstesten.

De maksimale test er generelt mere pålidelige end de submaksimale.

Du kan finde flere indirekte test i menuen under punktet “Testning“.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

Kommentarer

  1. Hej, vi har en motionscykel, men den angiver ikke i Watt, men med en belastningsknap fr abelastning 2 til 8. Kan vi bruge denne cykel til en konditalstest?? Og hvad svarer de forskellige belastninger til i Watt.
    Tak og hilsen
    Wim brepols.

  2. Nej, den cykel kan ikke bruges til konditalstest. I har brug for en cykel der kan vise watt (kaldes også et ergometer).

  3. Hej Morten Jeg er sundhedsplejers ke og arbejder i Hvidovre kommune med unge i 8.klasse. De kommer i et sundhedseksperi mentarium, hvor de bl.a. får testet deres kondition. Vi er da lige gået igang med at bruge en test du har udviklet: den nye steptest. Den er dejlig illustrativ- de unge følger instruktionen på skærmen. Vanskeligheden kommer, når deres kondital skal beregnes, da skemaet først starter ved 20 år. Ved du hvordan tallene skal være for teenagere? kan skemaet udvides? mvh Birte sundhedsplejers ke i Hvidovre

  4. Hej Morten.

    Jeg har nu forsøgt at udføre nogle af de indirekte konditionstests – både max-tests og sub-max-test – på et konditionshold. Det er mit indtryk at der ikke helt er sammenhæng mellem de forskellige tests: Samme person der udfører samme test to forskellige dage får næsten samme resultat. Samme person der udfører to forskellige test enten samme dag eller to forskellige dage giver vidt forskellige resultater. Der er tale om virkeligt store udsving. Samme person kan i en test have et kondital på 24 (watt-maks på cykel), men have et kondital på 38 (Bruce løbebåndstest). Selvfølgelig er der en vis måleusikkerhed, men jeg synes bare resultaterne afviger mere end forventet. Kan du forklare dette?!?
    Mvh Niels.

  5. Hej Martin.
    Jeg er Idrætsstuderend e på universitetet. Det er korrekt at der kan være stort udsving alt efter hvilken test man laver. Dette kan skyldes at man bruger andre muskler i cykling, sammenlignet med løb. Derudover bruger man også færre muskler i cykling, da dette er en meget isoleret bevægelse. Hvis du skal have dit helt præcise kondital, ville det mest effektive være at gå i et laboratorie. Dog kan du bruge de konditest du har lavet til at undersøge fremgang eller tilbagegang. Og så er det jo også en ganske udmærket indikator for dit kondital. Men brug den samme test.

  6. Hej.

    Vi sidder i øjeblikket og lægger sidste hånd på et humanbiologisk projekt. Vi har selvsamme opfattelse, at der er et stort udsving på test. Således var vi to personer, der havde et udsving 11 i kondital på wattmax testen og steptesten.

    Vi er lidt i tvivl om anaerob træning:
    I en yo-yo test løb jeg et par min på min max puls på 195, men var såmænd ikke syret til i musklerne, jeg kunne bare ikke følge med i tempoet.

    På wattmaxtesten køre jeg på 400 W i en del tid, og stoppede da jeg blev syret til.

    Min spørgsmål:
    Kan man sagtens lave fysisk idræt omkring ens maxpuls UDEN det er anaerob træning, og evt. hvorfor?

  7. Hej Morten!
    Hvad er dine tanker ift. Polar Body Age testerens måde at vurdere konditallet ud fra en persons hvilepuls? Ved du / eller kan du finde ud af, hvilken skala de bruger for at bedømme konditallet ift. alder? Eksempelvis bedømmes mit kondital på 40,0 mig som “elite” for en en 48-årig i polars bedømmelse, hvorimod jeg ligger i “middel”kategor ien i den scala, du publicerer.

  8. Hej alle.

    jeg er igang med en sro opgave, og har taget nogle kilder fra den her side.. jeg er igang med at lave nogle fodnoter, men kan ikke se hvem der har skrevet denne artikel, eller hvornår den er skrevet??
    nogen der ved det? 🙂

  9. Hej

    Jeg tester på en Monark ergomedic 839E tilsluttet en pc. Enkelte testpersoner har brug for en test med endnu lavere udgangspunkt, end 70watt.

    Hvis testen startes ved 30watt og stiger 20watt hvert andet minut, så kan “resultatet” vel ikke tastes direkte ind i omregneren på motion-online??

    Er der et sted på nettet, hvor man selv kan taste stigning i watt og tid ind, således man får resultatet omregnet til kondital

    Mvh
    Steve

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *