ziggymund

Medlemmer
  • Content count

    495
  • Joined

  • Last visited

About ziggymund

  • Rank
    Medlem

Contact Methods

Profile Information

  • Sted
    CPH
  1. Gode træningshjul til tri/racercykel

    Jeg går ud fra, at du er interesseret i hjul med god aerodynamik. Jeg er glad for mine full carbon Reynolds Assault til dæk/slange. Der er en betydelig og mærkbar aerodynamisk effekt ved ca. 37-40 km/t og opefter. Vægten på 1.550 gram er i orden for et hjul med 46 mm fælge. Stivhed, acceleration og komfort sidder lige i skabet (jeg vejer 72-73 Kg). Det er spændt op med standard runde eger af metal fra Sapim eller DT, så skulle uheldet være ude, kan enhver cykelsmed fikse en ny eger. Navene skal rulles til de første 50-100 km - som de fleste andre nav - derefter er de meget letløbende og kræver ingen justering. Reynolds laver variationer med 32 mm og 66 mm fælge. Ligesom de laver en dyrere serie til både lukkede/åbne ringe. Ellers er der jo klassiskeren Cosmic Carbon serien fra Mavic, som også fås i forskellige udgaver, så der er lidt for næsten ethvert budget.
  2. køb af tri-/enkeltstartscykel

    Planet X har vist et show room i Middelfart, hvis du vil tjekke dem nærmere ud. Brug lige 5 minutter på at overveje, om du vil køre lang distance eller kortere, for det betyder lidt for set up'et. På lange distancer har du brug for lidt mere komfort - f.eks. en højere/anderledes bøjle. Planet X er et vildt godt tilbud - kender en der har sådan én, og det er virkelig godt til prisen. Du får er skrabet set up uden noget lir som f.eks. indvendig kabelføring, som næsten er standard i dag. Til gengæld er prisen virkelig konkurrencedygtig. Tjek evt. også Felt. Det er mit indtryk, at man også dér får meget for pengene.
  3. hjul til Racer

    Hjul er utvivlsomt den bedste opgradering, du kan lave mht. performance. Et sæt højprofilshjul er sikkert hvad du har i tankerne. Skal det være full carbon så kig evt. på Reynolds. Profiler på 46 eller 66 mm og så holder du budgettet selv om der ryger kassette og dæk på. Alternativt er Mavic Cosmic Carbon en klassisker. Det er ikke full carbon, men de ruller mindst lige så godt som Reynolds hjulene og holder sig også under 10K inkl. kassette/dæk.
  4. Vægttab samtidig med øgning af hastighed på cykel

    Først og fremmest til lykke med fremgangen :4thumbup: Som mangeårig licensrytter og træner for væddeløbere kan jeg berolige dig med, at et yderligere vægttab kun vil gavne dine præstationer på cyklen. Al overflødig vægt sænker dig i princippet. Ikke kun på bakker men hver gang du skal træde cyklen op i fart efter sving eller andet, så er det "dyrere", hvis der sidder overflødig vægt på dig. Du kan også forbedre dine evner på cyklen ved at træne efter at blive stærkere. Et par helt og aldeles gratis råd er, at du gradvis vænner dig til at køre med en kadence omkring 90 omdrejninger pr. minut (som oftest betyder det at du kører på lille klinge foran), samt at du indlægger nogle intervaller, hvor du giver pænt gas uden at kolde. F.eks. kan du starte med at køre 5-6 minutter med en intensitet, hvor du skal koncentrere dig for at holde farten, og hvor det brænder let i lårene og din vejrtrækning er dyb men dog kontrolleret. Kør 3 intervaller med en pause på halvdelen af intervaltiden. Det skal nok få dig op i fart i løbet af en måned eller to. Er det for let, så kør flere eller længere intervaller, eller træd hårdere
  5. Opstart af løb

    Jeg har kørt væddeløb i mange år og har flere gange forsøgt mig med løb udenfor sæsonen. Det er som regel endt med belastningsskader. Nu har jeg så fundet et program, som jeg følger uden skader (indtil videre). Det virker lidt latterligt skiftesvis at løbe og gå få min. og man bliver på ingen måde fysisk udfordret. Til gengæld er der 0 brok fra led og sener. Jeg løber som regel lige før eller efter min landevejstræning. Run4Fun begynderprogram
  6. Store cykeltrøjer

    I vinters stødte jeg på et par særdeles velvoksne herrer på de kanariske øer, som kørte i Cycling Concepts egen kollektion, som er sort, rød og hvid. Butikken ligger ved Svanemøllen. Det kan være, de har mere af det
  7. Kalorieforbrænding under cykling

    Lækkert med endnu et argument for ikke at investere i den grimmeste, mest klodsede, tunge og i særklasse mest ulirens cykelcomputer, der nogensinde har set dagens lys
  8. Enkeltstartstræning a la cancellare

    Proffernes træningsprogrammer er naturlig nok omgivet af et vist hemmelighedskræmmeri, så regn ikke med at se Cancellaras forberedelser til VM offentliggjort i detaljer. Ifølge Cancellara selv trænede han hårdt hver tredje dag i forberedelsesfasen. Og hårdt er med en intensitet, hvor mælkesyren er til stede i en grad, man ikke lige kan se bort fra. Om der har været tale om scootertræning og hvor lange intervallerne har været, det ved jeg ikke. Normalt er scootertræning ikke noget man bruger ret meget ifm. TT-træning. Et kvalificeret bud på Cancellaras intervallængde er, at de har haft en varighed på op til 30 minutter, og gerne gentaget 2-3 gange med restitutionspause på det tredobbelte af intervallernes længde. Jeg har ikke fantasi til at forestille mig, at træningen har foregået andre steder end på landevejen og selvfølgelig er de intensive pas kørt på TT-maskinen, mens passene med mængdetræning er kørt på landevejsraceren. Når det er sagt, så køres TT meget mere med hovedet, end med benene. Selvfølgelig skal man kunne træde (det kan alle profferne altså), men TT er i særdeleshed en øvelse i at fokusere. Fokusere på at holde intensiteten så højt som muligt hele tiden. Fokusere på at køre ruten optimalt teknisk. Fokusere på at køre de rigtige gear. Fokusere på at holde sin taktik. Og med hensyn til at træde, så går der rygter om, at Cancellara efter sit vægttab de sidste 2 år kan træde ca. 7 watt pr. Kg i en time i træk. Manden vejer omkring 78 Kg, så det må give noget i nærheden 500-550 watt. På en relativ flad TT rute er det absolutte watt-tal mere interessant end det relative watt-tal, og med et sådan output er det ikke så sært, at han vinder næsten alle de tidskørsler, han stiller op i. Og slet ikke når der også tages hensyn til, at der er brugt meget krudt på at optimere hans position og udstyr. Ifølge ham selv havde han f.eks. slet ikke trænet til prologen i Vueltaen i år, som han vandt. Ziggymund
  9. Armstrong gør comeback i tdf

    Og hvorfor hulen er det så lige manden vil udsætte sig selv for den pinsel det er, at træne sig op til det niveau igen? Og risikere at blive mega meget til grin i Europa. Kom med jeres bud, og lad ikke evt. beskyldninger om at det tenderer konspirationsteori afskrække jer :-) Jeg lægger ud. Lance flår rammen frem igen fordi: Det er første led i hans valgkampagne til guvenørvalget i Texas i 2011. Hvem kan overhovedet forestille sig at stemme på en anden kandidat end LA, hvis han har vundet TdF 7+1 gang efter at have været levnet 2-3% chance for at overleve en cancer, der gik fra testiklerne til hjernen? Det får jo Schwarzeneggers bedrifter - inkl. dem indenfor fiktionens verden - til at ligne noget, man sætter folk i flexjob til (no offence). Z :bike:
  10. Armstrong gør comeback i tdf

    Hans tråd var helt igennem fantastisk. Korrekt, han var ingen charmetrold. Men hans lårmuskler og måden han kørte TT på ... damn, rå power og sublim æstetik. Z
  11. Armstrong gør comeback i tdf

    Jeg skal se ham på startstregen, før jeg tror det Manden har jo alt at tabe og ikke ret meget at vinde, og ubegavet kan man ikke ligefrem påstå at han er. Men OK, hvis har har sat sine skejser i kreditmarkedet for boliger, så har vi måske en forklaring Z
  12. Cykling, 1200 km i Himalaya

    Medmindre du har tænkt dig at løbe/bokse dig gennem Himalaya, vil jeg anbefale at du kommer ud og får rullet Det lyder som en dejlig tur, og det er rigtig godt at være forberedt med både stærke ben og torso. Det er ret anstrengende for både ryg og baglår at cykle i bjerge i forhold til fladland. Der er dog ikke for 5 flade ører fornuft i at opbygge en ordentlig omgang muskelmasse på overkroppen, så indret styrketræningen efter det. Det er ganske rigtigt at man kan erstatte langvarig træning på cykel med kortere, mere intensiv, ergometertræning som f.eks. spinning. Men derfra til at droppe langvarig træning helt er der et godt stykke. Jævnlige træningstur på 3-4 timer med pulssnit omkring 75% af max giver rigtig meget træningseffekt, som kan være svær at efterligne på en spinningcykel. Du skal også vænne dig til at sidde på cyklen i længere tid af gangen, så se bare at komme ud på den. God fornøjelse Z
  13. Cykel-coopertest...

    Hvad er det præcis, du vil måle? Hvis du bare vil vide, hvor langt du kan køre på 12 min. er det vel bare at hoppe op på jernhesten og fyre den af på en flad rute en dag, hvor der ikke er så meget vind. Alternativt kan du bruge en god ergometercykel, men de kan være svære at finde. Ellers er det mest maxtest (alt hvad du kan i f.eks. 5 min.), win gate (10-20 sek. sprint) og trappetest (Conconi) man bruger i cykelsporten. Z :-)
  14. Got legs?

    Hey Kermit - medmindre der er helbredsmæssige forhold, der taler for det, så er der altså ingen grund til at træne med så lav intensitet som 70% over en times tid, når du kun træner 3x om ugen. Giv du bare gas og læg dig op i det røde felt (læs: intervaltræning). Hvis du vil have reel fremgang må du enten øge intensiteten eller mængden - og meget gerne begge dele. Home trainer er et helt fantastisk træningsredskab til at lave effektiv træning. Jeg kender ikke dit niveau, men de (ny)begyndere som kommer til klubben, hvor jeg er træner, sætter jeg i betydelig skrappere træning. Og det plejer da at virke ganske godt. Home trainer kørt over 45-60 min. er der ingen grund til at køre sig igennem med et pulssnit på under 80%, medmindre man enten er helt utrænet og derfor ikke kan klare det. Jeg kan anbefale at du prøver med f.eks. 4x6 min. omkring din "syregrænse", altså der hvor det begynder at brænde godt i lårene men er til at holde ud, og hvor du har dyb men kontrolleret vejrtræning. Ziggymund
  15. kalorier og forbræning

    Næ spis du bare 20 min. før træning, hvis det virker for dig. Personligt har jeg heller ingen problemer med at spise op til og under træning (cykling), og jeg har aldrig oplevet, at det har føltes som om det har påvirket min præstationsevne. Derimod fungerer det bedst for mig at spise 2-3 timer før et væddeløb, hvor der er masser af højintensiv action - en banan kan jeg godt klemme ned lige inden start men så heller ikke mere. Det er bedst at have spist i god tid før f.eks. et cykelløb, så maden er godt ude i (og af) systemet. Z