Langhede

Medlemmer
  • Content count

    3
  • Joined

  • Last visited

  1. Hjælp til fodbold

    Hej Mohamed Selvfølgelig er du ikke for gammel :-) Jeg har haft fornøjelsen af at være træner for et af kvindeholdene (alder 18 til ca. 28) i min gamle fodboldklub. Der dukkede mange op, der aldrig før havde spillet bold og blandt dem, der lagde en indsats i det, var der mange, der gjorde bemærkelsesværdige fremskridt :o) Det skader aldrig at øve sig i at jonglere + lave skudtræning, men jeg ville nok gribe det an på en lidt anden måde. Fysikken lyder jo til at være på plads, så først og fremmest ville jeg fokusere på at få helt basale ting som indersidetæmninger og pasninger på plads. Det optimale ville være, hvis du kan finde en, der kan demonstrere det korrekt for dig (gerne en der har et trænerkursus, hvis muligt). En meget meget stor del af en fodboldkamp består af pasninger! Det er et faktum, der ikke kan understreges for meget :-) Dernæst er det vigtigt at få styr på, hvordan man placerer sig og løber på en fodboldbane. Det er lidt besværligt at forklare på skrift, men det drejer sig eksempelvis om, at gøre sig selv spilbar når ens medspillere har bolden (dvs. ikke "gemme sig" bag en modstander) og sørge for at dække rigtigt op når modstanderne har bolden (som udgangspunkt er det altid smart at placere sig mellem din direkte modspiller og eget mål ;-)) Efterhånden som tæmninger, pasninger og placeringsevnen begynder at komme på plads, så kan du se på skud, finter etc. Igen vil jeg anbefale, at du finder en, der kan instruere dig i de forskellige former for skud, så du får dem lært korrekt fra starten af. Du kan evt. se om der er et fodboldhold i nærheden, hvor du kan få lov at træne med. Jeg er klar over, at det kan være svært at komme som ny, især når du ikke har spillet så meget før, men det er jo forsøget værd. 7-mandsfodbold kan være en god start, da man der generelt får mange boldberøringer og ikke skal koncentrere sig om off side :o) DBU har, så vidt jeg husker, også nogle træningsvideoer på deres hjemmeside, som du måske kan få lidt ud af at se :o) Det absolut vigtigste er, at du er indstillet på at lytte og på at lære. Selv fodboldspillere, der har spillet bold siden de var små kan lære noget. Det er faktisk min erfaring, at der render mange rundt i de lavere rækker og tror at de er nogen pokkers gode fodboldspillere, men faktisk ikke formår at lave en korrekt indersidetæmning (det er især på herresiden at jeg har lagt mærke til dette - tror det har noget at gøre med en misforstået forventning om, at alle fyre automatisk kan spille fodbold, så det er "flovt" at indrømme, at man kan lære). Held og lykke med projektet. Håber at du kan bruge mine input :-) /Anders
  2. Vedligeholdelse af spinningcykel

    Halløj! Jeg har for nylig anskaffet mig en spinningcykel af mærket FitnessBike. I den forbindelse ville jeg lige høre om der er nogen som har nogle gode fifs i forhold til vedligeholdelse? Af en eller anden grund medfulgte der ikke nogen vedligeholdelsesmanual eller lignende, hvilket jeg selvfølgelig skal have fulgt op på der hvor jeg købte den, men tænkte der måske var nogen herinde der har nogle erfaringer med en fitnessbike? Det er særligt omkring hvor meget svinghjulet skal smøres. På forhånd tak!
  3. Skal bruge noget til mine knæ

    Hvorvidt knævarmere er en god eller dårlig ide, vil jeg ikke blande mig i. MEN synes så afgjort du skal få efterset din teknik! Tag til en af de mange gratis prøvetimer og spørg en instruktør. Eller (måske endnu bedre) konsulter en fysioterapeut. Hvor på knæene er det mere præcist det gør ondt? Har du fået vrid i, eller slag på knæeene? Jeg er efterhånden blevet (forholdsvis ) klog af skade. Grunden til at jeg vil anbefale en fysioterapeut, er at de til tider ser ting som selv læger ikke lægger mærke til. Jeg fik således scannet mit højre knæ 2 gange for hhv. 2 og 3 år siden uden at lægerne (som vel at mærke arbejdede på Idrætsklinikken i Århus) kunne finde ud af hvad der var galt. Først derefter blev jeg sendt ind til en fysioterapeut. Det tog hende ca 5 minutter at konstatere at problemet var misforhold mellem musklerne omkring knæet. Held og lykke med det