NinaLund

Medlemmer
  • Content count

    64
  • Joined

  • Last visited

About NinaLund

  • Rank
    Medlem

Profile Information

  • Køn
    Ikke oplyst
  1. Compartment syndrom i lår?

    Det har stået i et par måneder. I starten mærkede jeg kun til det engang imellem, når jeg trænede, men for 3-4 uger siden var det hver gang og jeg oplevede en voldsom træthed i en uges tid. Jeg har holdt benene i ro i ca. 3 uger, hvor jeg kun har kørt i restitution 3-4 gange om ugen i 1-1½ time. Men det bliver ikke bedre. Jeg har været ved fysioteapeut og fået massage nogle gange, jeg har fået noget mod inflamation i musklerne, og så har jeg taget blodprøver for at se om jeg mangler jern eller om jeg ha en infektion - men alt er som det skal være. Jeg lever sundt - efter en kostplan lavet til mig i forhold til min træning. Når jeg cykler en stille tur mærker jeg efter en times tid en lille træthed i lårene. Hvis jeg presser og pulsen kommer lidt op, begynder det at gøre ondt i musklerne. Jeg har et par gange haft en fornemmelse af krampe, når jeg har siddet ned, men det er ved at være væk igen. Giver det et bedre billede af, hvad det kan være?
  2. Compartment syndrom i lår?

    Når jeg cykler til føles det som i hele låret. Men ellers er det hele vejen op, men lidt ud på siden - så ikke helt i midten. Hvis du forstår?!
  3. Compartment syndrom i lår?

    Hej, jeg cykler en del (for meget), og er rendt ind i en "skade" i mine lår. Når jeg træner og får en puls omkring 10 slag under AT, gør det ondt i mine lår og det er som om de trækker sig sammen og ikke vil arbejde. jeg har været ved fysioterapeut for at få massage og har nu holdt mig til aktiv restitution i godt 2 uger, men det er ikke blevet bedre. Fysioterapeuten nævnte compartment syndrom, men efter at have læst om det, er jeg ikke sikker på at det kan være det. Jeg har vægttrænet en del henover vinteren og kørt en del intervaller med en meget lav kadance.Der er ingen tvivl om at jeg har kørt mig selv for hårdt, men forstår ikke, hvorfor det ikke forsvinder ved hvile. Nogen ideer til hvad det kan være? Evt. om kan være det compartment syndrom?
  4. Springerknæ?

    Hej, Er der nogen herinde der har erfaringer med springerknæ i forbindelse med cykling? Jeg er klar over, at det er vigtigt med en høj kadenca, og at cyklen er rigtig indstillet. Men når skaden er kommet, hvordan får man den så bedst og hurtigst væk?
  5. Hvilepuls

    Ja, det kan der være noget om.. Jeg plejer egentlig også at sove omkring 10 timer, men har fået at vide, at det er sundere at sove omkring de 8 timer.. Så altså - "stress" (eller hvad man nu kan kalde det) kan altså betyde, at pulsen kommer lettere op i forbindelse med træning?
  6. Hvilepuls

    Ja, jeg har styr på maxpulsen - og den ligger en del over dem jeg træner med. Men jeg kommer alligevel meget hurtig tæt på min makspuls i forhold til dem.. Jeg tænker egentlig bare om det kan skyldes at jeg overbelaster kroppen eller hvorfor den er sådan? Om hvis man i en periode går med lidt stress samtidig med at træne en del om pulsen så reagerer sådan?
  7. Hvilepuls

    Nej okay! Jeg tænker bare, at når min puls hurtig flyver hurtigere op i 80-90% af max end den plejer, så må der være noget galt? Træthed eller noget? Dem jeg træner med, går der noget længere tid før deres er oppe, når vi f.eks. kører intervaller...
  8. Hvilepuls

    Jo hurtigere pulsen falder, er også et udtryk for ens form, ikk? Hvad betyder det så, når ens puls flyver op ved en træning, hvor den ellers ikke plejer at ligge så høj?
  9. Hvilepuls

    Jeg skriver for at høre, hvad I tænker kan være årsagen og betydningen.. Jeg har en hvilepuls på 42-43, men de sidste uger har det ligget på 52-53. Det skal lige siges at jeg kører MTB. Inden for de sidste uger har jeg sat antallet af km ned og så øget intensiteten i stedet, da jeg skal til konkurrence om en måneds tid. Samtidig er jeg i en eksamensperiode - fornemmer ikke at jeg har for meget at se til, men i dagene optil en eksamen er jeg altid nervøs og "oppe at køre". Jeg får min søvn (8-9 timer) hver dag.. For det første undrer det mig at min puls ligger 10 pulsslag højere, men i forbindelse med træning oplever jeg også, at min puls i løbet af meget kort tid er helt oppe nær maks. Jeg fornemmer ikke sygdomstegn. Hvad tænker I det kan være og hvilken betydning har det for kroppen? Jeg træner i forhold til min puls - så jeg vil vel ikke overbelaste mig selv, på trods af en højere hvilepuls - eller hvad?
  10. et spørgsmål ang. kulhy.

    Jeg har bare læst at man lige efter træning skal indtage vandopløselige kulhydrater.. Og så nogle timer efter skal det være komplekse kuldyrater?
  11. et spørgsmål ang. kulhy.

    Måske det er dig, der ved, hvad vandopløselige kulhydrater er? Altså hvad skal man spise/drikke for at få disse?
  12. Havregrynene mætter da ikke?

    1000 tak for dit lange og rigtig gode svar! Jeg spiser sundt og forholdsvis varieret - har lige en svaghed for kakao, men jeg holder mig fra det til hverdag:) Det er godt nok en svær balance om jeg spiser nok!? Jeg har det sidste havle år taget 2 kg på netop fordi jeg ville sikre mig, at jeg fik nok til at kunne træne optimalt. De kg skal af igen plus ca. 3-4 kg. mere.. Som jeg spiser nu får jeg omkring 2000 kcal dagligt.. Derudover drikker jeg energidrik de dage, hvor den står på interval og banan/energibar på de lange ture.. Jeg forbrænder ifølge mit pulsur 4000 kcal i ugen ved træningen.. Efter at have regnet på det, vil jeg tabe mig ved at gøre det sådan.. Vil du mene, at jeg skal mærke det til træningen, hvis kroppen ikke er fyldt helt op? Jeg mener, jeg ved hvordan det føles, når man går kold. Men kan jeg mærke, om jeg har spist nok? - så kan jeg jo ændre det ud fra det!? Du skriver, at jeg ikke kan fylde mig med kulhydrater lige inden træning. Hvad hvis jeg på mine fridage spiser mindre og så når jeg skal træne i løbet af hele dagen spiser lidt mere? Jeg er bange for ikke at få det optimale ud af træningen, men vil sgu også gerne lige tabe de kg, da jeg ved, at det kan give noget "gratis" tid:-) Jeg vil lige nævne at omkring styrketræningen, der har jeg styr på det! Det er bare kosten der mangler. Måske du vil se på min kost i løbet af en dag? Morgen: 2 dl havregryn med skummetmælk Formiddag: 150-200g gulerødder Middag: 1 stk. rugbrød med 125g. makral, tun eller laks, 200 g. bønner Eftermiddag (inden træning): 2 dl. havregryn med skummetmælk, evt. med en banan eller rosiner i Aftensmad: 150g. kylling eller tun, 200g kartoffel eller pasta, 200g grøntsager Senere: gulerødder eller et stykke frugt Jeg drikker rigeligt med vand i løbet af dagen, og et par kopper te, kan jeg ikke undvære:) Håber du måske kan komme med lidt mere af den gode vejledning:)
  13. Havregrynene mætter da ikke?

    Jeg kører mountainbike, så det ville være rart at have lidt færre kilo, når det stiger:) Men stadigvæk skal jeg spise, så jeg får en optimal træning..
  14. Havregrynene mætter da ikke?

    Det er alligevel en del.. Hvis jeg spiser så meget, vil jeg aldrig tabe mig:) Kan det overhovedet være på én tallerken? :P
  15. Havregrynene mætter da ikke?

    Måske youghurt er vejen frem.. Man kan vel tage lidt havregryn på det i stedet for frugt.. Havregryn er jo en fantastisk spise, som jeg ikke helt kan undvære:)