Dysp

Medlemmer
  • Content count

    1,021
  • Joined

  • Last visited

About Dysp

  • Rank
    Medlem

Profile Information

  • Køn
    Mand
  1. Skal bruge nogle : Vidste du at .. (om kost)

    Vidste du, at Oxaloacetate og Acetyl-CoA går sammen og danner Citric Acid, som første led i Krebs Cyklus? Nå, ikke? Det er egentlig også pisse ligegyldigt, medmindre du er biokemiker.
  2. En "hypotetisk" case

    Hun vil formegentlig med tiden stoppe med at få menstruation, så hendes knogler kommer også til at svækkes. Hun vil desuden være i en farezonen for at udvikle en alvorlig spiseforstyrrelse.
  3. Med et så omfattende rygproblem, foreslår jeg, at du stiller dette spørgsmål til en læge eller en fysioterapeut.
  4. Troede jeg havde tabt mig men...

    Du tager fejl.
  5. 168cm, 52kg... Meen...

    Hmm; det kan også godt være overskydende hud. Men, som det er nævnt, synes jeg, at du skal forsøge at opbygge noget muskelmasse. Det kan måske afhjælpe dig dit problem.
  6. er det normalt ?

    Få det undersøgt.
  7. Mollerup mod Challenge Aarhus

    Yderst tragisk. Selvom jeg ikke kendte Mollerup fra andet end MOL, så har jeg været ved at knibe en tåre flere gange over jeres historier og kommentarer. Ikke for at grave op i noget, men hvad døde han af? En hjertesygdom? Hvil i fred, Mollerup.
  8. Insulin

    Personlige analyser er også sjove; jeg ved heller ikke nok om regulering og de endokrine systemer til at kunne give bare en middel vurdering. Jeg er desværre kun god til fundamental anatomi og fysiologi. Min opfattelse er dog, at proteinsyntese jo netop er hele nøglen til hypertrofi, som du også siger - men, at regulering af aktiviteten af denne, jo netop er reguleret af anabolske steroider o.lign. Sekretionen af disse steroider er vel regulerede af diverse ting, som fx energioverskud eller -underskud. Ved at bruge anabolske steroider, bypasses 'kontrollen' af reguleringen, hvilket medfører markant forøgelse af proteinsyntese uafhængigt af energitilstand. Fordi kroppen er i energiunderskud i en periode, betyder det jo ikke, at der ikke reelt er energi tilstede som deponering i adipøst væv, samt intramuskulært og i leveren. Og hvor aminosyrerne skal komme fra, kan jeg forestille mig, at det går udover organer eller væv, som ikke er påvirket af anabolske steroider. Er disse tanker helt hen i vejret?
  9. Insulin

    Er det da ikke teoretisk muligt ved et misbrug af anabolske steroider, at opleve muskelhypertrofi i energiunderskud? Det tror jeg da næsten, at det er; men så på bekostning af andre systemer. Fx taber man jo både fedt og tager på i muskelmasse, når man misbruger steroider. Dette var ikke en konstatering, snarere et spørgsmål og en forundring. Hvad tænker du?
  10. Troede jeg havde tabt mig men...

    Jeg tror faktisk lidt, at du undervurderer manglende motions rolle i livsstilssygdomme senere i livet. Mennesket er, om noget, ikke bygget til ikke at få pulsen op. At en person går meget, betyder ikke, at personen er aktiv i den forstand, som jeg taler om. Det er decideret usundt ikke at få pulsen op. Hvis du er uenig, så kig på de problemer der præger den vestlige verden - problemer der primært forårsages af dårlige motions- og kostvaner.
  11. Troede jeg havde tabt mig men...

    Manglende kredsløbstræning er et potentielt helbredsproblem, ikke bare et "problem iht vægttab". Manglende motion (her menes der puls op) medfører adskillige livsstilssygdomme, hvor kræft og hjertekredsløbssygdomme er de 'værste' og dem der dræber flest, årligt. Jeg mener, at det er 17 % (jeg kan virkelig ikke huske procenten, men det er deromkring) af kræfttilfælde i Europa, som kunne afværges, hvis folk dyrkede moderat, jævnlig motion. Styrketræning hjælper måske lidt på led, muskulatur og knogler, men giver ikke det store i sundhedsøjemed sammenlignet med kredsløbstræning.
  12. Troede jeg havde tabt mig men...

    Man kan godt tabe sig uden motion, det ved jeg sgu godt. Men jeg pointerer blot, at hun aldrig nogensinde når en vedholdt og tilfreds kropsbygning uden motion. Jeg har set det et utal af gange og min kære moder er et pragteksemplar. Hun spiser virkelig sundt og kontrolleret. Min far er hjertepatient og min mor har fået et gok i hovedet omkring kolesterol, så hun har VIRKELIG styr på hvad de gamle spiser herhjemme. Min far begyndte at motionere regelmæssigt, min mor er inaktiv udover på hendes arbejde. Min mor er stadigvæk hvad jeg vil betegne som 'tyk' og min far er slank som en ål i en alder af 57. De spiser det samme og min mor spiser væsentligt mindre end min far. Det er godt nok kun et erfaringseksempel, så lad os tage en teoretisk synsvinkel: Hvad sker der, når hun går fra et markant kalorieoverskud til et markant kalorieunderskud fra den ene dag til den anden? Det er dét, som hun og mange andre gør, når de skal tabe sig. Især kvinder er af den opfattelse, at de helst skal sulte før 'det hjælper'. På denne måde ryger en ordenlig omgang muskelmasse i respons på det markante underskud. Kroppen går i semi-faste. Hvordan påvirker dette fedtdepoterne? Bliver de stille og roligt mindre? Det ved jeg ikke. Jeg tror ikke, at det er så simpelt. Man taber sig ikke bare i fedt, fordi man spiser ingenting. Man taber alt muligt og kroppen responderer iht overlevelse, ikke i henhold til at gøre personen smuk. Min pointe er, at et vægttab nok i teorien er muligt kun med kostændringer, men at det kræver utrolig meget kontrol for ikke at kaste kroppen ud i overlevelsestilstand, hvor der sker underlige ting. Jeg har læst papers om mus, som døde af sult, fede. En smartere og meget mere holdbar metode er at dyrke motion. Ikke nok med, at gør dig sundere (hvilket en kostregulering iht. diæt bestemt ikke gør), gør dig bedre stillet psykisk og opbygger muskelmasse (hvilket er med til at give et slankt look), så taber du dig også markant hurtigere og 'bedre' af det. Et overvejet motionsprogram muliggør, at man kan spise mere og ikke behøver at kontrollere ethvert måltid nærmest sygeligt til mindste detalje. Min foreslag er derfor at dyrke motion primært, og at fokusere sekundært på kosten. Der skal selvfølgelig være kontrol med kosten, men lad være med at gøre det til primærmotoren i livsstilsændringen. Spis sundt, men spis ikke sygeligt.
  13. Troede jeg havde tabt mig men...

    Okay, okay... Der er en række kritikpunkter her, som jeg synes du skal kraftigt overveje. 1. Vægten du bruger, er tydeligvis ikke præcis. Du fortæller, at du vejer dig på en fremmed vægt og om aftenen. Hvor meget har du spist den dag? Hvis du har spist 1½-2 kg mad før du er steget op på vægten, så vejer du naturligvis dét mere. Har du været 'overhydreret'? Hvilken vægt sammenligner du dig med? En anden gang, hvor du vejede dig på en anden vægt, om morgenen, hvor du er lettere dehydreret og måske efter du har været på toilettet? Min pointe er, at du ikke kan regne med, at du vejer dét, som den viser dig. Hvis du gerne vil finde ud af hvad du vejer, så vej dig hver morgen efter toiletbesøg i en uge og tage gennemsnittet (på den samme vægt, vel og mærke). 2. Du kan have taget på; især i væske. Nu ved jeg ikke hvor længe du har trænet og hvor god du har været til at overholde det; men hvis du øger dine kulhydratdepoter med 1 gram, tager du yderligere 3 gram vand på. Derudover kan du have taget reel muskelmasse på, fået en smule mere blod eller noget tredje. Du kan snildt have taget lidt på og sammen med ovenstående usikkerhed, så kan det godt virke som en overordenligt vægtforøgelse. Men, hvordan ser det så ud? Din kost er fin. Hvis du nu bare kunne lade være med at 'synde/snyde', så har du faktisk en meget god kostplan. Pas på med at kontrollere din kost for meget (du skal ikke kontrollere den meget mere end du gør, så bliver det et helved/en kæmpe belastning i hverdagen). Der hvor du har et problem, er din motion. Jeg tror, at det er her du halter. Du snakker om stair-master-2000 og 'lidt styrketræning hist og her'. Har du overvejet at løbe? Yoga? Det er sgu da ikke motion. Det er velvære. Dét du skal gøre, det er, at du skal til at løbe, svømme, cykle og eventuelt styrketræne lidt mere optimeret. Du skal sørge for, at du lærer en lille smule om hvordan man gør det ene og det andet. Få dig en svømmeinstruktør, så du lærer at svømme rigtigt; udfordr dig selv med et løbeprogram, som du skal følge og hvor du skal forbedre dig, så du ikke 'bare lige løber lidt nu her; det er nok godt nok' - er du seriøs nok, så træn til marathon; få dig et ordenligt styrketræningsprogram, hvor du kommer væk fra maskinerne og over til frivægtene - alt andet er spild af tid - og få en instruktør til at vise dig squat, bænkpres, skulderpres etc., så du kan træne semi-tungt, så det rent faktisk har en effekt. Alt i alt, så synes jeg du skal tage dig selv i de mentale testikler og kom igang med noget ordenligt motion. Du får aldrig en krop som du ønsker kun ved hjælp af kostregulering; det er simpelthen umuligt. Lær at elske motion, så lærer du dels at elske din krop, dels at elske din fremgang.
  14. Sodavand

    Nice, så blev jeg dét klogere :)
  15. Sodavand

    "Boblerne" kommer af kulsyre, som er med til at sænke pH-værdien. Så jeg tror ikke det hjælper på dine tænder at drikke danskvand. Det skal dog siges, at der også er fosforsyre i cola, men det ved jeg ikke om der også er i danskvand.