Maretti

Medlemmer
  • Content count

    49
  • Joined

  • Last visited

About Maretti

  • Rank
    Nyt medlem
  • Birthday 08/07/1992

Profile Information

  • Køn
    Mand
  • Sted
    Århus
  1. Er fullbody progressioncyklus overkill?

    Tak for svaret, Nej jeg lavet intet ved siden af. Udover noget cardio med lav intensitet. Jeg har dog haft en knæskade, som først nu er begyndt at være over. Så er meget bevist om, ikke at starte ud for hårdt. PS: Igen, hvis nogen ligger inde med nogle 3 dages fullbody progressioncyklus-programmer (med fokus på styrke), så er i velkommen til at linke dem til mig (har desvære ikke kunne finde nogle i opslaget)
  2. Hej, Jeg skal til at køre Brad Gillingham's cycle han vist har brugt til dødløft. (http://news.bodylab.dk/artikler/2009-3-effektive-progressionscyklusser) Hertil har jeg tænkt mig at lave fullbody 3 gange om ugen, hvor jeg skifter mellem 2 tunge dage og en let i lige uger og i ulige uger tager jeg 2 lette og 1 tung. Jeg har tænkt mig at køre noget i stil med pull ups (med vægt), squat, bænkpres, dødløft, militær pres og noget mave rotation i maskine. Min bekymring er om det bliver overkill når jeg er i uge 8 og kører 85 % af 1RM+2,5kg med 5x3 reps i hver eneste af disse store øvelser? PS: jeg har søgt lidt rundt på google samt MT, men kunne ikke finde noget decideret fullbody (3 gange ugentligt) progressioncyklus træningsprogram. Nogen som ligger inde med et som eventuelt kan bruge til inspiration?
  3. Mål-Udspark

    Jeg er sikker på du ville klare dig fint uden styrketræning (selvom det kan være meget nyttigt) Det er umiddelbart svært at træne tungt og eksplosivt uden vægte. Men som Klausjensen nævner, så er det meste af vejen teknikken der skal arbejdes på. Fx så er jeg sikker på at Bolt ikke skyder ligeså langt som Thomas Sørensen, og der er altså lidt mere eksplosivtiet på Bolt ;). Du kan eventuelt øve dine udspark ved den klassiske lange aflevering (selv en forsvarspiller eller angriber kan have god brug af at kunne skyde langt, så du kan nok finde en partner). Ellers kan du træne det ved at skyde bolden ind i nettet fra forholdsvis tæt hold, selvom du ikke ser hvor langt du skyder, så ville du have en fornemmelse hvorvidt du rammer bolden "rigtigt" eller "forkert". Det vigtigste (som ved så meget andet teknik) er at gentage øvelse mange gange og gerne hver dag.
  4. Mål-Udspark

    Har selv været målmand i Lyseng IF i Århus på 1. holdet, så har lidt erfaring med det :). Det er et mix mellem teknik og at være eksplosiv. For at forbedre din teknik kan din træner måske hjælpe dig, hvis ikke (eller som suplement) kan en uges fodboldskole klart anbefales. Fodboldskolen jeg var på, bestod af 5-7 timers fodbold om dagen med ca. en times "målmands træning" for målmændene. Her fik var tips til udspark (den driller rigtig tit for mange unge målmænd!) og diverse. Selve træningsdelen består selvfølgelig af at spille en masse bold. Styrkedelen skal efter min vurdering bestå af eksplosiv styrketræning, da man som målmand skal lave små ryk (når modstanderen får friløbere), lave høje hop samt skyde og kaste bolden langt. Eksplosivt ville sige 2-5 gentagelser, hvori du skal "eksplodere" når vægten går op og selvfølgelig holde igen ned ad. PS: teknikken er meget simpelt sat op: at ramme bolden rigtigt og få den til at flyve i den rigtige vinkel, således at bolden ikke flyver lige op i luften og derved ikke kommer nogen stedet, og ikke glider hen af banen og bliver stoppet af angriberen. Altså et mix mellem disse. Hvis du ikke har resourerne til fodbold skole kan du evt. skrive ind til diverse fodbold siders brevkasser og se youtube videoer af udspark fra dine farvorit målmænd.
  5. Teori omkring at "stramme op"

    Mange tak, det var også dette jeg gik ud fra. Tak for dit svar.
  6. Hej. Jeg kom forleden til at tænke på udtrykket "mormor arme", og hvordan man kan skilde sig af med dem. Jeg hører ofte folk der spørger: hvilken øvelse skal jeg lave for at slippe af med mine mormor arme? Mit spørgsmål går på: er det styrketræningsdelen som skal hjælpe mest? Eller er det et spørgsmål om at mindste fedtprocenten? Hertil har jeg også et andet spørgsmå: Er der nogen som har forklaringer og eventuelt links til at forklare teorien bag "stramme op", altså hvordan musklerne bliver hårdere (eller gør de?) af styrketræing.
  7. militær træningsprogram. kritik ønskes

    Umedbart virker det mærkeligt at du skal tage sit-ups ud i ét. Du burde måske i stedet tage dem i sæt, som i push up.
  8. Værnepligt's forberedelse

    Jeg har ikke planer om en eliteuddannelse, da mit syn ikke er til det. Men jeg ville helt klart kigge på det her O-Løb. Bronze cirkel er noget som jeg har prøvet før, men at ikke for at teste mig. Hvad er gode tider/antal gange på x tid for bronze cirkel?
  9. Udstrækning før løb/fodbold

    Hej. Jeg har diskuteret lidt med min idræts lære, om vigtigheden af at udtrække før fx løb eller fodbold. Det kommer efter at jeg har læst en artikel som mener at vise at udstræk før løb ikke gør nogen effekt. (http://amtsavisen.dk/fri/udstraekning-foer-loeb-har-ingen-effekt) Min idræts lære, mente at i sportsgrene hvor du havde eksplosive ryk, er det nødvendigt at strække ud før, men ikke nødvendigvis ved fx langdistance løb. Ville gerne vide jeres mening om det, samt hvad det er udstrækningen helt præsis gør? (ud over at øge bevægeligheden, hvilket kan hjælpe til at forebygge skader)
  10. Værnepligt's forberedelse

    Mange tak for alle svarende. Det der navy seals træningsprogram, har jeg godt nok ikke set før (har kun kigget på den anden hvor der er modul 1+2), ser godt ud :). Har jo efterhånden trænet i 4 år, så den eksplosive del er bare for at dække et af par de de øvelser som jeg ønsker at kunne lave og dels fordi jeg altid har været eksplosiv, så det har bare virket naturligt for mig at gøre det (har også før trænet decideret eksplosivt med få gentagelser). Nu nævner du selv, at man kan gøre det ved at tage fx armstrækkere eksplosivt, hvilket også er et af mine spørgsmål som jeg skrev for oven, altså: Bliver man mere eksplosiv ved at gøre armstrækkere (langt fra 80-90%RM, eller hvad det nu er man plejer at sige for eksplosivt træning, og mange gentagelser), kontra at tage dem uden at gøre det eksplosivt? Hvis jeg forstår crossfit rigtigt, så er det meget simpelt at styrketræning, med mange gentagelser og høj puls? (Som du selv siger det - meget simpel udgave :b) Nu ligger jeg desvære inde med en knæ skade lige pt. (pga. overtræning, og da det har været min første "rigtige" skade, har jeg ikke været hurtig nok til at pleje den, desvære!) Så løbe delen venter lidt endnu.
  11. Værnepligt's forberedelse

    Okay mange tak! Ville kigge på linkene senere. Er klar over at de er modsætninger, men ud fra forskellige sports atleter, syntes jeg at de opnår at lave et mix imellem dem. Fx skal boxere være udholdene for at holde alle omgangene, men skal også kunne slå hurtigt (eksplosivt). Så ville er mere interesseret i at vide noget om træning, hvor man evt åbner noget der ville være et mix (hvis jeg er helt væk med det, ang. atleterne, så må i meget gerne rette mig)
  12. Værnepligt's forberedelse

    Da jeg skal ind til værnepligt en gang (og forhåbenligt skal lave karriere inde i hæren) om små 2 år, så ville nu gerne starte på en mere målrettet træning. Jeg har tænkt over hvad man har brug for inde i hæren, og det er dette: Udholdenhed God Kondi Derfor havde jeg tænkt mig at træne noget lign. Fokus på løb med kort-medium distance Set af 3x20 af diverse øvelser med fokus på at styrke min core. I må meget gerne rette mig hvis der er noget som mangler i forhold til at være bedst forberedt (fysisk) til hæren. Jeg har dog et par spørgsmål ang. styrke delen. Da jeg har et ønske om at være eksplosiv og udholden (hvilket burde være muligt, hvis man evt ser på sprintere (cykel)), søger jeg nogle svar på hvordan det bedst opnås (gerne links med læsestof til hvorfor det er, det opnås på den måde). Jeg har umedbart tænkt at jeg ville køre de 3x20, og så køre eksplosivt op. Jeg er dog meget i tvivl om det faktis har den effekt jeg ville have. Hvis det har, så ville jeg også gerne høre jeres mening på, om jeg burde køre hurtigt op og ned, eller holde igen ned af? (eller er det bare et spørgsmål om at kunne gøre øvelsen så hurtigt som muligt, med den rigtige form?) Og i forhold til udholdenhed, så er jeg lidt i tvivl om hvad der ville være bedst: Fyre mere vægt på, eller flere sæt? (fx 5x20 med 20 kilo, i stedet for 3x30 med 30 kilo), hvis der er nogen som har et link med lækkert læsestof til hvordan det hænger sammen, samt et svar på det, så ville det være dejligt! (:
  13. MOL's 10 minute challenges

    10 min pushup challenge ------------------------------------ 478 - 789 (67kg) 422 - Life raider:(88 Kg) 418 - Pioneer (72kg) 289 - artorious (82kg) 281 - MeHateMe (69 kg) 280- Blackmoore 108 kg (Med aktiv nedkøling) 263 - Onkel Troels (102kg) 244 - Kauf (82 kg.) 240 - Augustinus (62kg) 238 - Rygsvømmer (81 kg) sidste 4 blev lidt luskede ;) 226 - DeepCore (89 kg) 225 - Reflect (89 kg) 223 - Gregers TF (94 kg) 220 - Tinapigen (62 kg) 209 - GadeDrengen (86kg) 208 - Waits (70 kg) 202 - Henrik J 201 - Mr. Bulk (85 kg pat til gulv) 200 - Musashi (Clean cut, brystet i jorden på alle reps.) 185 - MaxPower (89kg) 178 - Hoosier (62.7 kg) 176 - MrC (82kg) 171 - Lucas 170 - PatrickGO(66 kg - ned og røre med brystet) 166 - Maretti (75 kg - på knoerne) 162 - Blackice (80kg) 155 - Morten_katow 151 - bRODER (97 kg) 151 - Los (87 kg. brystet i gulvet på alle reps) 133 - J.B (83 kg) 128 - Taninja 119 - JoeA (71 kg alle taget på knoerne) 087 - BBRulez (76 kg, 15 år, og alle taget på knoerne) 070 - izziT (70 kg) 057 - Il principe (112 kg. brysterne i gulvet på alle reps) 10 min chinup challenge (håndfladerne ind imod en selv) --------------------------------------------------------------------------------- 141 - 789 (69kg) 120 - KimP (81 kg) 113 - Pioneer. (71 kg) 108 - Tinapigen (62 kg) 96 - Gregers TF (89 kg) 90 - Augustinus (62 kg) 84 - Kauf (82 kg) 84 - Mr. Bulk (85 kg) 76 - Karakal (83 kg) 68 - MaxPower (89kg) 67 - Los (87 kg) 66 - Dines (75? kg) 61 - Blackmoore (106 kg) 57 - Hoosier (62 kg) 10 min Pullup challenge (håndfladerne VÆK fra en selv) -------------------------------------------------------------------------------- 102 - Gregers TF (91kg) 92 - Tinapigen (62 kg) 87 - Mr. Bulk (85 kg) 81 - Musashi (75kg) 80 - Los (89 kg) 67 - Michael Hebnes (78kg) 50 - Maretti (75 kg) 31 - Hoosier (64 kg) Snatch test (12 kg kettlebell) ---------------------------------------------------- 259 - QueenPearl (66kg) 210 - Rosa-Viola (72kg) 205 - Armoured Female (72 kg) Snatch test (16 kg kettlebell) ------------------------------------- 269 - Musashi (75kg) 150 - QueenPearl (66kg) Secret Service Snatch Test (24 kg kettlebell) --------------------------------------------------------- 225 - Guarden (80 kg) 222 - Musashi (75kg) 210 - Kauf (85 kg) 206 - DBM (78kg) 180 - jsc (fed) 145 - Dochylle (81kg) 144 - Michael Hebnes (78kg) 140 - MaxPower (87kg) 136 - Karakal (83 kg) - var som dead bottom snatch så ved ikke om det passer her... Ultimate Snatch Test (32kg kettlebell) ---------------------------------------------------------- 124 - Guarden 120 - jsc 115 - Musashi 10 minute Kipup challenge -------------------------------------- 70 - MaxPower 23 - 789 10 Minute Dip challenge ----------------------------- 205 - pioneer. (71 kg) 159 - Gregers (96½kg) 154 - Tinapigen (62 kg) 150 - MaxPower (87kg) 124 - MeHateMe (69kg) 114 - MrC (82kg) 102 - Michael Hebnes (78kg) 94 - Guarden (81 kg) (udført i ringe) 88 - Blackmoore (107 kg) 87 - Dolphen (96 kg) 10 min mavebøjnings challenge --------------------------------------- 217 - Augustinus (62kg) 160 - Maretti (75 kg) 10 min sandsæk skulderløft --------------------------------------- 70 - MaxPower (sandsæk vægt 45kg) 40 - therealstud (sandsæk vægt 52kg) 10 min Pistol challenge (total antal reps, lige mange med begge ben) -------------------------------------------------------------------------------------------------- 136 - MaxPower (87kg tror jeg) 50 pull ups med okay form hele vejen igennem... Måske skulle man prøve at snyde lidt på vej ned næste gang :b 160 mavebøjninger 166 push ups - på knoerne (kun til 90 grader)
  14. Six pack hjælp/program

    Hvis dit spørgsmål er, som titlen refere til, hvordan du får markerede mavemuskler, så er det et spørgsmål om fedt procent. Så vidt jeg husker så er det normale, at man begynder at blive markeret ved omkring de 10-12%. Men det er forskelligt fra person til person.
  15. Vejrtræknings øvelser

    Hej. Jeg har et ønske om at forbedre min vejrtrækning i form af et "dybere" åndedræt (som jeg ved opnåes ved fx Tai Chi). Jeg har læst lidt hist og her omkring emnet, og meget tyder på at yoga-vejrtræknings øvelser er en af de bedere muligheder for at træne dette i hjemmet, uden at melde sig til diverse kurser. Jeg ville gerne høre om nogen her har erfaring/viden omkring emnet, eller om nogen kender et godt link med nyttig information? Mvh Maretti