sune18

Medlemmer
  • Content count

    152
  • Joined

  • Last visited

About sune18

  • Rank
    Medlem
  • Birthday 04/11/1984

Contact Methods

Profile Information

  • Køn
    Mand
  • Sted
    København
  1. Diskussion om stofskifte

    Trækker lige en gammel tråd frem, men jeg sidder med en bachelor opgave omhandlende vægttab. Jeg har brug for at finde noget litteratur omkring BMR og hvordan dette kan påvirkes ved at ændre i fordelingen af muskel- kontra fedtvæv, altså hvordan man ved at lave fysisk aktivitet (øge muskelmasse) også kan øge BMR - someone??
  2. Jeg er klar over Vo2 max både relativ og absolut. Hvad vil i sige fordele og ulemper er ved de to forskellige tal? Lad os antage at jeg har en iltoptgelse på 4900ml/min og et kondital på 48,7 - hvad siger dette så om min arbejdsevne i henholdsvis vægtbærende sportsgrene og ikke vægtbærende. Det jeg mener er om man kan sige, at jeg har en større arbejdsevne i en ikke kropsvægtbærende sportsgren fremfor en vægtbærende - eks. jeg vil performe bedre i cykel på fladvej end løb på fladvej? Kom meget gerne med links til litteratur, gerne på dansk.
  3. Cykle på Kos - grækenland

    Som beskrivelsen siger vil jeg høre om nogen har erfaringer med at cykle racer på Kos? Overvejer lidt at tage cyklen med derned, såfremt det er godt terræn og vejene er til det... Håber nogen har erfaringer derfra?
  4. Blodsukker og blodtryk?

    I hvilken grad hænger eksempelvis et lavt blodsukker sammen med ens blodtryk?? Tænker hvis man er ekstrem og ikke spiser stort set noget, kan dette have indflydelse på ens blodtryk eller er det 2 forskellige ting, som intet har med hinandne at gøre??
  5. Lænderyg

    Kan godt være det bare er mig, men taget i betragtning at du skal til at begynde med at træne, ville jeg ikke umiddelbart kaste mig ud i dødløft lige pt... Start med at lave back extensions eller find en "maskine" og få oparbejdet noget muskelkraft, inden du går igang med frie øvelser, som kræver en del teknik, især dødløft.
  6. Gode spinningstruktører i Fitness World?

    Der er mange rigtig gode instruktører i Fitness World. Bl.a. er instruktøren fra det tidligere svar super god! Og meget populær på Vesterbro! Jeg har det sidste år kørt med på mange spinningtimer, AKA BodyBike, i Fitness World og der er mange instruktører, som jeg mener er meget kompetente! www.fullcourt.dkMy link
  7. Kostfibre - transittid

    @ Stubbe Har du mulighed for at uddybe hvilke forhold der skal gøre sig gældende for om transittiden enten forkortes eller forlænges i tyndtarmen? Hvordan kan det være at transittiden i ventriklen forlænges? Umiddelbart vil jeg mene den forkortes i alle dele af kroppens "fordøjelsessystemer", men er som sagt ikke professor og vil derfor meget gerne have en forklaring. Har fosøgt at Google det, men har ikke lige umiddeelbart kunne finde nogen nærmere forklaring.
  8. Kostfibre - transittid

    Jeg sidder netop og diskuterer kostfibre med en studiekammerat. Ved indtagelse af kostfibre hvad gør sig så gældende? Opstiller nogle forskellige udsagn i meget genre må kommentere på. - Hvis fiberindtaget øges - øges ligeldes fødens tid i tarmen. - Hvis firberindtagaet øges absorberes flere næringsstoffer. Kom gerne med flere uddybende kommentarer og tanker omkring kostfibre?
  9. Træner det et par gange om ugen er min plan - alt efter hvordan min øvrige træning kommer til at se ud.. Tja opvarmning er stadig noget jeg går og er igang med at finde ud af.. Ja jeg vil ned i vægt. Hvad bygger du din udtalelse på at fedtforbrændingen højere efter 45 min? Efter min mening har tiden intet at sige i forhold til min kredsløbstræning - det er intensitet og tid der sammen afgør mit forbrug af kalorier og derved i sidste ende min frobrænding af fedt. Jeg kunne vælge at køre styrkeprogrammet, men så skulle jeg ligge ekstra pauser ind imellem de forskellige øvelser for at kunne løfte noget. Det samme gør sig gældende for intervaltræningen. Meningen er jo netop at presse musklerne når jeg er presset på pulsen. Jeg er ikke interesseret i hvad der er nemmest men hvad der er mest givtigt på kortest muligt tid.
  10. Det har jo intet med at gøre pauserne imellem mine træningsdage kortere eller lignende, det har noget med at presse mig selv til det maksimale i den enkelte træning. Min træning er jo bare en "mild" gang boksetræning, crossfit eller lignende hvor man for alvor er presset både på vejrtrækningen og muskeludholdenheden..
  11. Gode overvejelser mugge.. Med hensyn til pause (styrketræning) imellem intervallerne tror jeg umiddelbart ikke at det skader udbyttet af min intervaltræning nævneværdigt? Med hensyn til skadesrisiko vil den nok i mindre grad være påvirket i negativ retning - dog tror jeg ikke det er noget vildt. Jeg er aldrig blevet skadet af løb og syntes generelt jeg er ret god til at afkode min krop. I dagens træning følte jeg mig ihvertfald klar til alle intervallerne både fysisk og psykisk - nok endda i højere grad psykisk end jeg ville have gjort ved normal intervaltræning. HVad vil jeg have ud af det på styrketræningssiden? Ja jeg forventer ikke at jeg hverken vokser eller bliver ekstremt stærk af det. Dog forventer jeg at mine muskler i højere grad bliver i stand til at arbejde hårdere/mere optimalt under pres (læs. med høj puls) end ved konventionel muskeltræning. Endvidere syntes jeg det er interessant at se hvor meget man kan nå på kortest mulig tid - forstået på den måde at jeg i dagens træning har nået både en omgang interval træning som måske normalt ville tage 50 minutter. Derudover har jeg også fået presset mine muskler ekstremt hårdt. Jeg prøver meget denne træning af fordi jeg gerne vil presse mig selv mest muligt på kredsløbet og øge mine musklers evne til at arbejde med mindre ilt og restitution end normalt. Giver det mening?
  12. Kørte det første gang i dag. Tidsrammen blev holdt 100%. Træningen blev som følger: 5 løbeintervaller af (1 min 8 km/t og 4 min 13 km/t) Styrkeøvelser: 1) Armbøjninger 75 repetitioner. 2) Rows 100 reps med 40kg. 3) Mave situps 105 repetitioner. 4) Skulder siddende Rnold presses uden ryglæn 70 repetioner med 12kg dumbells. 5) Dødløft 60 repetitioner med 60kg. Som skrevet i det originale indlæg blev løbeintervallerne og styrkeøvelsere kørt skiftevis med 1 minuts pause - udelukkende for at kunne nå at komme fra løbebånd til den pågældende øvelse og tilbage. Næste gang satser jeg på at løbeintervallerne skal være lidt hårdere end i dag. Bliver enten 13.5 km/t eller 14 km/t. Ligeledes vil jeg selvfølgelig forsøge at sætte nye rekorder i styrkeøvelserne - med det i mende vil vægten i de pågældende øvelser blive bibeholdt. På længere sigt vil jeg satse på at køre forskellige øvelser fra gang til gang og måske kun have i retning af 2 træninger med samme øvelser. Endvidere vil jeg på længere sigt sætte kg op i de pågældende øvelser for derved at undgå stagnering.
  13. Bump bump - ingen der har noget at sige om programmet??
  14. Jeg sidder og gør mig lidt tanker om et nyt program jeg godt kunne tænke mig at prøve af. Baggrunden for at prøve dette program er at komprimere tingene, udnytte pauser, få lavet interval træning og presse kroppen til det maksimale.. Min baggrund/generelle træning i øvrigt: Jeg er for tiden i en fase hvor jeg er på vej ned i vægt. Dette gøres bl.a. ved løb, boksetræning og spinning. Derudover fokuserer jeg selvfølgelig meget på kosten. Udover min konditionstræning forsøger jeg at få lavet styrketræning ca. 4 gange om ugen primært for at bevare muskelmasse og styrke. PÅ det seneste er jeg blevet meget bidt af tanken ideen om funktionel styrketræning, syretræning og generelt presse kroppen på måder jeg ikke har prøvet før ved konventionel styrketræning. På baggrund af ovenstående går jeg med ideen om at lave et program som jeg kan lave på præcis 1 time, hvor jeg får trænet hele kroppen rent muskelmæssigt og samtidig får lavet hård interval træning. Jeg har dog ikke prøvet noget lignende før og vil derfor gerne have en masse råd med på vejen både udfra egne erfaringer, generel videnskab og hvad i ellers har at byde ind med. Jeg forestille mig programmet kommer til at indeholde en 6-8 minutters grundig opvarmning af hele kroppen hvorefter jeg vil være klar til at kunne køre på i alle muskler og led. Derefter hedder den: 5 min. løb (1 min roligt efterfulgt af 4 min på max) - 1 min. pause 5 min. max. reps. armbøjninger/bænkpres med ca. 60 max. 1 min pause 5 min. løb (1 min roligt efterfulgt af 4 min på max) - 1 min pause 5 min rygøvelse max reps. evt. dødløft - 1 min. pause 5 min. løb (1 min roligt efterfulgt af 4 min på max) - 1 min pause 5 min. skulderøvelse max. reps. forestiller mig en øvelse som stående Arnold presses eller lignende der stiller krav til balance. 1 min. pause 5 min. løb (1 min roligt efterfulgt af 4 min på max) - 1 min pause 5 min. rygøvelse max. reps. evt. pullup eller tilsvarende. 5 min. løb (1 min roligt efterfulgt af 4 min på max) - 1 min pause 5 min. armøvelser max. repetitioner biceps/triceps. Generelt kan det siges om intervallerne at de skal være lige hårde. Eksemeplvis 1 minut på 8/kmt efterfulgt af 4 minutter på 14/kmt. I styrketræningsøvelserne står det mig frit for hvor mange repetitioner jeg vil køre af gangen. Målet er dog for alle øvelser at tage så mange repetitioner som overhovedet muligt over en periode på 5 minutter. Pausen på det ene minut ville jeg egentlig gerne have undgået. Jeg ser mig dog nødsaget til at inddrage denne for at ensrette det og samtidig have muligheden for at komme fra løbebånd til vægttræningsøvelse. Jeg forestiller mig jeg vil køre programmet 1-2 gange ugentligt og forsøge at slå rekord hver gang både med hensyn til løbet og antal repitioner i de forskelllige øvelser. Udover dette vil jeg så ligge noget fullbody træning ind alt efter hvad der passer til mit ugeprogram. Hvordan syntes i ideen lyder og tror i det vil være givtigt for mig og på hvilke områder? Jeg er meget åben overfor forslag til øvelser, ændring af intervaller eller andet. Det eneste jeg umiddelbart har en ide om er, at jeg i starten helst vil undgå chins og dips, da jeg stadig er for tung til at kunne give den rigtig gas med disse 2 øvelser. Håber på en masse input:)
  15. Spinning events?

    Sidder og søger efter spinning events indenfor landets grænser. Tænker på 24-timers spinning, marathon spin og lignende arrangementer.. Hvis folk ved noget så meld gerne ud, da jeg ikke lige kan finde noget via google..