MikaelLS

Medlemmer
  • Content count

    236
  • Joined

  • Last visited

About MikaelLS

  • Rank
    Medlem
  • Birthday 12/12/1986

Profile Information

  • Køn
    Mand
  • Sted
    KBH
  • Interesser
    Tung druk
  1. kartoffelmel og sukker i shake vs. glukose/maltodextiner

    Jeg kender udemærket til både Aragorn og fruktose problemer/alarmisme - jeg skrev min kandidatafhandling om det selvsamme. Hvis vi antager at TS følger det sædvanlige råd om efter træning skal indtages 1g kulhydrat/kg kropsvægt og hvis TS(der vejer, skal vi sige 80kg) spiser det som bordsukker, har han, på en gang, indtaget 40g fruktose. Spiser han nogenlunde normalt dansk resten af dagen (dvs 50-100g sukker) kommer han forholdsvis tæt på de doser der er nødvendige for at komme galt afsted. Iøvrigt er der påvist fedtlever ved indtag af en liter sodavand om dagen = 100g sukker = 50g fruktose i et nyligt RCT. Altså, ingen alarmisme her. Bare en nøgtern betragtning om at man med fordel kan undlade at ligefrem målrettet at fylde sig med sukker. Iøvrigt, bananer indeholder noget i stil med 3g fruktose/100g. Fjollet pointe.
  2. kartoffelmel og sukker i shake vs. glukose/maltodextiner

    Overordnet set vil det fra et insulin-synspunkt nok ikke gøre den store forskel fra kartoffelstivelse til matodextrin. Du skal ikke bruge sukker, fordi der er for meget fruktose i og det vil på lang sigt være usundt. Tilgengæld ville jeg være påpasselig med "rå" kartoffelstivelse i den her sammenhæng fordi kartofler indeholder en række proteaseinhbibitorer (stoffer der sænker din fordøjelse af protein) som jeg forestiller mig stadig findes i kartoffelstivelsen (jeg oprensede et par af dem her forleden og de er ret effektive og både syre- og varmestabile.) Jeg syntes du skal tage nogen bananer.
  3. Stenalderkost

    Der er ikke nogen grund til at tro at stenaldermanden ikke spiste nogen kulhydrater, og det er heller ikke det der står i den antropologiske litteratur. Man må gå ud fra at alt hvad der tilnærmelsesvis kunne spises, blev spist og det involverer også forskellige græsser og rodfrugter.
  4. Human Carnivore

    Der er jo befolkninger der reelt set gør (eller gjorde) netop det, såsom eskimoer og andre beboere i kolde egne. Mongolerne erobrede halvdelen af verden i løbet af et par årtier på en diæt af fårekød og en smule hestemælk Derudover er det en fjollet ide.
  5. Motions CrossFit

    Approved:
  6. Tid før hørfrøolie bliver harsk?

    Hvis den er blevet opbevaret korrekt fra den blev produceret til du købte den, vil jeg sige at Durdens skøn lyder meget rimeligt. Det afhængder af en farlig masse ting, - særligt om de har passet på den før de solgte den til dig - men du kan godt til dels jo smage dig frem. Hvis den smager mærkeligt skal den ud. Durden: det gør alt om den er harsk. Der er ikke EPA og slet ikke DHP i hørfrøolie (jeg ved godt du mener DHA ), men der er derimod ALA i. Dit spørgsmål er lidt mærkeligt, fordi oxidationen påvirker fedtsyren så meget at den holder op med at være den oprindelige fedtsyre (og bliver til noget der er relativt giftigt). Jeg tror ikke at det er sådan videre farligt, men det smager ihvertfald ikke godt.
  7. Blended vs. raw?

    Det kan man jo ikke rigtigt sige, i og med at der er rigtig mange forskellige stoffer til stede, og nogen af dem har godt af at ligge mens nogen andre ikke har. F.eks. har vi glucoforanin fra broccoli der bliver til sulforafan via enzymatisk omdannelse, og hvis man vil have en masse af det, er det optimale er at blende sin broccoli og lade den stå et par timer. På den anden side har vi oxidationsproblemet, der kan gå rigtig mange forskellige veje, både til vores fordel og ulempe. Der er ikke noget facit her. Som hovedregel vil jeg dog nok anbefale at spise sit frugt og grønt så friskt som muligt, men sørge for at få det tygget så godt som muligt.
  8. Blended vs. raw?

    Det har du. Mekanisk seperation kan selvfølgelig ikke ødelægge næringstoffer - så ville man jo ødelægge det for sig selv ved at tygge. Tværtimod er det langt lettere at fordøje mad fra små partikler end små. Der er dog lige et aspekt der formentlig er relevant: mange plantestoffer bliver først dannet når enzymer fra et sted bliver blandet med substrater fra et andet, f.eks. når man knuser en celle. Det er bl.a. ret vigtigt indenfor korsblomstfamilien, hvor enzymer fra myrosinasefamilien katalysere dannelsen af gode thiocyanater. På den anden side vil der foregå meget mere oxidation (både med og uden enzymer) efter du har blendet, hvad der jo gerne går ud over vitaminer og polyfenoler. Altså, blend din mad, hvis du syntes det er lettere.
  9. Kød fra køer på græs?

    At smør og mælk er mere gult om sommeren har ikke noget med fedtkompositionen at gøre, men afhænger af indtaget af carotener og sikkert også dyrets (racens) omsætning af det.
  10. Sukrose, fruktose og glucose

    Generelt bør man holde sit fruktoseindtag til det man får gennem frugt og den slags. Et højt (højt som i amerikaner-højt) indtag af fruktose er kædet sammen med en række livstilssygdomme fordi leveren ikke kan tage det. Ikke at raske mænd burde have noget problem, men at spise bordsukker efter træning er der bare ikke en videre god pointe i, medmindre man altså har formået at udtømme sit leverglykogen fuldstændigt undervejs - så har man sgu også fortjent en medalje. Magnum: honning er ikke ren fruktose, men derimod en kraftig opløsning (≈80%) af nogenlunde ligelige mængder fruktose og glukose.
  11. Acai-, aronia- og blåbær 2010

    En af grundene til at de forskellige komponenter ikke optages særlig godt er at de sjældent overhovedet når tarmvæggen, fordi de istedet bliver de metaboliseret af tarmfloraen. Nu nævner i anthocyaninerne, og jeg kan afsløre at de i vid ustrækning bliver til phenoliske syrer.
  12. Vand i kød

    Jeg syntes det typisk smager meget godt. Glem ikke at det langt hen af vejen er forbrugeren der har selekteret for pumpningen. Pumpet kød er typisk billigere end upumpet kød er. Som max siger, så skal du hellere regne kg-prisen på ren kød ud. Sidst jeg lige overslog det, passede det meget fint sammen. Og som sagt, så er der jo ingen tvang i et supermarked. Man er fri til at købe whatever man vil.
  13. Alternativ til fiskeolietabs og vitaminpiller

    Anteus: tak for det, den kigger jeg lige nærmere på i løbet af eftermiddagen. Der står tydeligvis nogen ting jeg ikke har tænkt over. Jan: Såvidt jeg, ved hurtig søgning, kan se, er Lyprinol et udtræk af fedtet fra den musling der, og hovedindholdet er forskellige marine fiskeolier og steroler. Du må meget gerne finde nærmere ud af hvilken fedtsyre der er så speciel
  14. Alternativ til fiskeolietabs og vitaminpiller

    Der er nok mig der tror for godt om folks kostvaner så Du må lige uddybbe for mig hvad du mener med at man kan spise hørfrøolie for at "få den anbefalede mængde omega-3". I min optik er den primære funktion for ALA at blive til DHA og EPA, og evidensen for at ALA skulle kunne noget selvstændigt, især i form af tilskud, er mig bekendt meget dårlig.
  15. Alternativ til fiskeolietabs og vitaminpiller

    inden det hele atter en gang ender med en diskussion af smørhullets faglige metoder, vil jeg rette ind på topic igen: Du kan ikke erstatte fiskeolier med noget. Fiskeolien værdsættes for dets indhold af langkædede omega-3 fede syrer og de får du svært ved at finde andre steder, og slet ikke i planter. Nogen planter har omega-3, men det er nogen underlegne typer, så at sige. Du kan enten spise fed fisk, spise fiskeoliekapsler eller drikke flydende fiskeolie (ikke så slemt hvis der er smag i). Vitaminpiller er ikke strengt nødvendige, hvis du altså spiser godt og varieret. Jeg bruger selv kun fiskeoliekapsler og en 35µg D-vitamin.