Aagaard1000

Medlemmer
  • Content count

    17
  • Joined

  • Last visited

  1. Bø Ultramarathon

    Hej alle. Jeg håber det er i orden, at jeg lige laver lidt reklame for mit ultraløb Bø Ultramarathon, som løber af stabelen d. 15. juni i Bø (Telemark, Norge), hvor jeg bor. "Jeg kan lige så godt afsløre det med det samme: Dette bliver et utroligt hårdt løb! Runden er cirka 45 kilometer (90 km. ved to gennemløb) og går over fjeld, vådområder og dybe skove. Ruten, der har omkring 2400 højdemeter per runde, består næsten udelukkende af tekniske trails, hvor man virkelig må være opmærksom på hvor man placerer fødderne. Der vil derfor være udfordringer at finde for selv de mest garvede ultraløbere! De kommercielle interesser er skruet helt ned og fokus ligger på den rene naturoplevelse i ødemarken. Der vil derfor være et deltagerloft på maksimum 50 deltagere og løbet arrangeres på en sådan måde at deltagerne må kunne tage ansvar for sig selv, samt være stort set selvforsynende undervejs. Bø Ultramarathon er blevet godkendt som kvalifikationsløb til Utratrail du Mont Blanc. Hvis man gennemfører 90 kilometer-distancen, får man tre point, som gælder til alle distancer ved The North Face Ultra Trail du Mont Blanc. Al deltagelse i løbet foregår på eget ansvar. Ruten går gennem ganske øde områder og mobildækningen varierer meget, så man må tage nogle forholdsregler i forhold til udstyr. Officiel liste med obligatorisk udstyr kommer senere." http://boultra.wordpress.com/ Håber at se nogle jer ved startstregen! Mvh. Anders.
  2. HR-bælte måler forkert i begyndelsen

    Nej, det gør jeg ikke. Det må jeg lige prøve. Mange tak!
  3. HR-bælte måler forkert i begyndelsen

    Hej! Jeg har det problem med mit Suunto Ambit + HR-bælte, at det stort set altid giver mig forkerte data i starten af min workout. Når jeg begynder på min løbetur, viser uret konstant omkring puls 190 selvom jeg bestemt ikke ligger over 150. Efter 5-10 minutter begynder det dog at fungere korrekt. Er der nogen som har et bud på, hvad dette problem kan skyldes? Eksempel: http://www.movescount.com/moves/move9526450 Mvh. Anders.
  4. Endomondo's kilometertider

    Mange tak for svaret! Det giver jo rigtig god mening Jeg skulle bare have lyttet lidt bedre efter i matematikundervisningen.
  5. Endomondo's kilometertider

    Hej! Jeg har de seneste par uger leget lidt med programmet Endomondo og en ting jeg undrer mig lidt over, er de kilometertider programmet angiver. F.eks. i dag har jeg været ude og løbe cirka 14 kilometer på 1t og 15min. Jeg har ikke brugt GPS-tracker, men har indtastet informationerne i Endomondo. Den giver mig en gennemsnitshastighed på 5:21 min/km. Hvis jeg selv prøver at regne på det får jeg: 75/14 = 5,35 min/km Er der en ting jeg overser eller er der en fejl i Endomondo? Mvh. Anders. Se siden her: http://www.endomondo.com/workouts/29831408
  6. Fra vandring til løb

    Hej Alle. Jeg er lige kommet hjem fra en lidt længere vandretur. Jeg har sammen med en kammerat vandret Pacific Crest Trail fra Mexico til Canada. En samlet distance på 4300 kilometer, som vi har tilbagelagt på lidt over 4 måneder. Vi har holdt en gennemsnitsdistance per dag på omkring 35 kilometer og har haft dage hvor vi gik omkring 65 kilometer. Nu vil jeg gerne i gang med noget seriøst løb. Jeg kunne godt tænke mig at blive bedre til at løbe lange distancer. Jeg har overvejet at finde mig et marathon-træningsprogram, men jeg er i tvivl om, om jeg bør tage et program for begyndere, eller et for trænede løbere. Jeg tænker at vandrebevægelsen træner de samme muskler, som man benytter under løb og man får helt sikkert også trænet led og sener. Undervejs på turen var jeg ude at løbe nogle enkelte gange. Blandt andet en 10 kilometers terræntur på 45 minutter, hvilket normalt ville være en ret god tid for mig. Har I nogle gode råd til, hvordan jeg kommer optimalt i gang med at løbe? Mvh. Anders.
  7. Kommenter på min løbestil

    Tak for kommentaren! Du har helt ret mht. hovedet og det er jeg opmærksom på når jeg løber. Øjnene lige frem og hovedet i forlængelse af kroppen. Jeg havde faktisk mit eget kamera med. Jeg ringede bare over til butikken og spurgte om jeg måtte få lov til at låne deres løbebånd, til at lave sådan en film.
  8. Kommenter på min løbestil

    Hej alle! Jeg har den sidste måneds tid arbejdet med at forbedre min løbestil. Jeg har grundet dårlig løbestil og for hårdt heel strike døjet med skinnebensbetændelse de seneste mange år. Efter jeg har skiftet løbestil, mærker jeg ikke noget til det mere. Det er dog tit træls ikke at kunne se sig selv løbe, så man kan se hvilke fejl man eventuelt laver. Derfor har jeg nu prøvet at filme mig selv på løbebånd, for at få lidt feedback på min udvikling. Jeg må indrømme, at jeg er lidt stolt over min udvikling Jeg synes selv at teknikken ser fin ud. Jeg kunne dog godt tænke mig at høre, om I har nogle forslag til hvad jeg kan forbedre. Jeg har lige lagt lidt musik på filmen, for at den ikke bliver for kedelig På forhånd tak! - Anders.
  9. Hej alle! Jeg har et par Nike Air Pegasus +26 i størrelse US 10,5 / EU 44,5 som jeg slet ikke bruger. Jeg købte dem for lige over en måned siden, og har ikke løbet mere end en 3-4 korte ture på løbebånd i dem. De er altså mere eller mindre nye uden nogle tegn på slid. Grunden til at jeg ikke bruger dem er, at jeg har skiftet til en løbestil som denne sko ikke egner sig til. Skoen er helt sort. http://di1-2.shoppingshadow.com/images/pi/cb/c4/ed/91991969-450x450-0-0_Nike+Nike+Men+s+Air+Pegasus+26+Running+Shoe+Nike+M.jpg Nypris: 1000 kr. Giv et bud! Mvh. Anders.
  10. Fra heelstriker til forfodsløber.

    Tak for hjælpen! For lige at give jer alle en lille opdatering: Det hele går super godt Det er ikke meningen at jeg vil bruge mine FiveFingers som primære løbesko. Jeg bruger dem blot, som et værktøj til at forbedre min løbestil. Jeg går i dem til hverdag så længe som jeg kan holde ud, for at styrke mine fødder. Desuden laver jeg grundig udstrækning af læg, skinneben og fødder hver dag. Jeg laver ydermere øvelser for at gøre mine fodled mere fleksible, hvilket er meget vigtigt, når man gerne vil længere frem på foden. Det har, som ventet, givet meget ømme lægmuskler, da man selvfølgelig bruger benene på en lidt anderledes måde. Da jeg, primært fra fodbold, har ret stærke lægmuskler, der er vant til at blive brugt, har jeg dog hurtigt vænnet mig til den nye belastning og ømheden er næsten aftaget fuldstændig. Jeg føler ikke jeg er øm i benene efter løbeture længere. Når jeg løber langt, løber jeg i mine Nike Free. Jeg har fået filmet mig selv på et løbebånd, hvor jeg fokuserede på at løbe korrekt, og jeg har mere eller mindre elimineret mit heel strike fuldstændig. Nu lander jeg på midtfoden, som jeg stilede efter. Mht. skader, har jeg ikke mærket noget. Der har været lidt generel ømhed forskellige steder i underbenet, som stammer fra ømme muskler. Jeg mærker intet til skinnebensbetændelsen. I dag har jeg løbet 6,5 kilometer helt uden problemer. Ganske godt, taget i betragtning af, at jeg tidligere ikke kunne løbe mere end allerhøjst 2 kilometer, før jeg måtte stoppe og gå. Jeg er overbevist om, at denne løbestil er den optimale for mig, og jeg oplever det virkelig som et sandt mirakel så godt som det går
  11. Fra heelstriker til forfodsløber.

    Tjek den her også. Jeg bliver mere og mere overbevist!
  12. Fra heelstriker til forfodsløber.

    Hej! Jeg har døjet med skinnebensbetændelse i rigtig, rigtig, rigtig lang tid. I mit tilfælde skyldes skinnebensbetændelsen den bevægelse man laver, når man heel striker og skinnebensmusklen fører foden opad. Jeg tænker derfor, at jeg nu vil prøve kræfter med at skifte løbestil. Jeg har set en masse instruktionsvideoer omkring forfodsløb på YouTube, men jeg tør næsten ikke gå i gang. Jeg har lige bestilt et par Vibram Five Fingers Classic, som jeg har planer om at bruge til overgangen. Jeg har altid været meget udtalt heel-striker, og jeg har altid døjet med en masse småskader. Jeg tror derfor at forfodsløb må være sagen for mig. Er der nogle ting jeg skal være særligt opmærksom på i forbindelse med denne omvænning? Har du eventuelt nogle fifs, til hvordan jeg kan gribe det an? Mvh. Anders. Tjek evt. den her video, hvis I vil se hvad det er jeg snakker om:
  13. Søger god fysioterapeut i Odense.

    Mange tak for svarene begge to! Jeg tror mit næste skridt er, at tage kontakt til Fysiopunkt. Det lyder som nogle kompetente vejledere.
  14. Søger god fysioterapeut i Odense.

    Hej! Jeg har døjet med skinnebensbetændelse i snart halvandet år. Jeg er 19 år gammel og ellers i forrygende god form, så det irriterer mig meget, at jeg ikke engang kan løbe en tur. Jeg elsker ellers at løbe! Jeg var ved fysioterapeut for nylig. Han indrømmede godt nok, at han ikke var løbeekspert, men jeg synes dog at han virkede rimelig kompetent alligevel. Han fandt i hvert fald ud af, at de løbesko jeg brugte var helt forkerte for mig. Jeg er normalt løbende og skoende havde stor korrektion for pronation. Vi konkluderede derfor, at det måtte være skoenes skyld. Jeg fik nogle styrkeøvelser for skinnebenet jeg skulle lave en uge, købte nogle nye løbesko og så skulle jeg ellers i gang med at løbe igen. Det er jeg så begyndt på i denne uge. I onsdags løb jeg 4 kilometer, hvor jeg godt kunne mærke skinnebensbetændelsen i højre ben, men det var ikke værre end at jeg sagtens kunne løbe på det. I dag (lørdag) skulle jeg løbe 6 kilometer, men blev nødt til at stoppe efter 1,5 kilometer pga. smerten. I følge programmet skulle jeg starte med 10 kilometer om ugen og efter 16 uger slutte på 20 kilometer om ugen. Nu ved jeg snart ikke hvad jeg skal gøre. Jeg synes jeg har prøvet det meste. Kender du en god fysioterapeut med speciale i løb i Odense og omegn? Har du ellers en idé til hvad jeg kan gøre? Mvh. Anders.
  15. Træppetræning i Odense - hvor?

    Hej! Jeg skal på nogle lange vandreture i bjergene på Corsica og i Nordskandinavien til sommer, og kunne godt tænke mig at lave lidt trappetræning for at styrke de muskler man bruger når man vandrer opad. Samtidig vil jeg gerne have lidt puls på. Er der nogle trapper i Odense der er lange nok, til at man kan træne effektivt? Mvh. Anders.