ALo

Medlemmer
  • Content count

    106
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by ALo

  1. Hej derude Jeg har fulgt Motion Online i nogle år efter hånden og brugte det også selv ifm. med min forberedelse. Det der ofte sker er at der dukker spørgsmål om træning op til JGK/FKP, derfor tænkte jeg om der er interesse for at gå sammen om at lave noget træning og rådgivning i København? Jeg har selv en fortid i Jægerkorpset og læser nu så det giver mig lidt tid til at lave noget i fritiden. Tænker forløbet kunne være noget ala: - Personligt interview og rådgivning - Tilpasning af træningsprogram - Fællesaktivitet 1-2 gange i måneden Det bliver ikke gratis, prisen bliver fastsat efter interessen. Lad mig høre om det har interesse :)
  2. Efter en del år på MOL, er det vidst på tide at jeg også skriver lidt... Jeg prøver med en lidt anderledes logbog. For min egen skyld, men også fordi jeg selv savner information på nettet omkring genoptræning efter diskusprolaps. Ligesom det er med de fleste andre skader og sygdomme er svært at finde succeshistorier. (Det kræver naturligvis at min situation ender lykkeligt, det krydser jeg fingre for at den gør) Logbogen følger min hverdag frem til min operation, gennem operationen og genoptræningen. Mange går rundt med en diskusprolaps uden at være klar over det Jeg håber at bloggen vil være med til at udbrede kendskabet til diskusprolaps. Og at den kan være med til at overbevise andre MOL-brugere til at søge fysioterapeut/læge, hvis i oplever symptomer på en begyndende diskusprolaps, da en decideret prolaps kan undgås med den rette behandling/træning . Læs mere her Min baggrund: 29år,186cm, 82kg, elektroingeniør, arbejder som professionel soldat. Jeg har dyrket styrke og konditionstræning dagligt de sidste 10år. De seneste 2 år har jeg haft mindre rygproblemer. Det hindrede mig ikke i at træne, så jeg tog den lidt med ro og håbede på at det gik væk af sig selv (bagklogt: dumt). I april måned 2009 går det pludselig galt på en almindelig træningsdag, jeg får enorme smerter i lænden, og efterfølgende også højre ben. Diagnosen stilles ved en MR scanning 3 uger senere: Moderat stor diskusprolaps ved nederste ryghvirvel (L5/S1). En hverdag med diskusprolaps I løbet af den første uge efter skaden forsvandt symptonerne næsten for at komme stærkt tilbage. De efterfølgende 3 uger brugte jeg stort set liggende i sengen. Jeg kunne gå rundt i huset i 10-15min men måtte så lægge mig igen. Måltiderne blev indtaget liggende eller slugt på 5 min siddende. I dag er det snart 5 måneder siden det gik galt. - Jeg kan stadig ikke side ned i mere end 5-20min - Jeg kan ikke køre bil - Jeg kan maksimalt gå ture på 300-500m - Kan og må ikke belaste ryggen med løft og lignende Hvilket gør fysisk træning overordentligt svært. Jeg træner dog liggende med håndvægte og skal til at starte på svømning. Behandling Behandlingen er i første omgang konservativ, dvs. at man afventer og behandler for at se om diskusprolapsen går i sig selv, hvilket den gør i de fleste tilælde. Jeg har modtaget fysioterapibehandling af flere omgange. Og tager pt. Gabapentin, Bunol og Pamol dagligt mod bensmerter. Mine erfaringer med disse kommer senere. Derudover har jeg undersøgt mulighederne for "alternativ" behandling primært mod smerterne. Jeg starter den 7/9 med at tage glucosamin, chondroitinsulfat, MSM og fiskeolie. Dette kunne også have en positiv virkning på ophelingen efter operationen.Mere om dette kommer senere. Jeg vil også prøve akupunktur - forslag til andre behandlinger modtages med kys og kram! Da jeg ikke kan træne fokuserer jeg på min kost, man kan ikke sige at jeg indtager ikke et vanvittigt antal kalorier, da jeg jo ligger stille det meste af dagen. :) Men jeg tror at det er vigtigt stadig at give kroppen hvad den har brug for. Jeg vil også i senere indlæg vil gå i detaljer med kosten. 2/9-2009 Jeg er den 31/8-2009 blevet indstillet til en vurdering om hvorvidt jeg skal opereres. Afventer dato/tid for konsultationen. 7/9-2009 Har fået en tid til forundersøgelse. Det bliver den 28/9-2009. 10/9-2009 Undersøgte mulighederne for udvidet frit sygehusvalg. Det viste sig at jeg kunne få operationen udført på privathospital. Jeg har fået en tid til operation den 21/9-2009 24/9-2009 Operation gik super godt, smerterne er væk. :4thumbup: De næste 2 uger tager jeg det stille og roligt. Januar 2010 En smule tilbagefald af en måneds varrighed. Iskiassmerter. Behandlet med udspænding og McKinsey øvelser. Forår 2010 Stille og rolig genoptræning frem mod styrketræning, march og løb. Maj 2010 Nyt tilbagefald, denne gang større end det første. Min opfattelse er at det skyldes for stor irititation af nerven mellem rygvirvlerne, hvor der også er lidt afvæv. Iritationen kommer af meget opspændt rygmuskalatur og for aggressiv brug af McKinsey (xtension). Sommer 2010 Smerterne aftager med McKinsey (extension) og udspænding af rygstrækkerne. Genoptræning genoptaget. Efterår 2010 Det går super med træningen. Er kommet i gang med løb og march.
  3. Løb den første rigtige 5km tur i dag, det var min tidligere sædvanlige tur i terrænet omkring huset. Har ikke løbet turen i næsten 1½ år, det var lidt hårdt vil jeg godt indrømme. :) Der blev gået en 4-5 gange undervejs, benene var syrede til og pulsen over 90%... der er plads til forbedringer. Ellers har den mest stået på styrketræning, har skåret ned på svømningen, for at fokusere på løb og rygsæktræning. Svømmer dog stadig ca. en gang i ugen.
  4. Så blev målet for 500m crawl sgu også nået - det må have været endnu et fesent mål, for min tidligere rekord er slået med godt 30 sekunder. Tiden blev 7:34 min, nyt mål er at nå under 7 min. Nyt kortsigtet mål for 1000m er under 16min - langsigtet mål er under 15 min. Morgenvægt: 78,5kg
  5. Crawl PR i dag... wuhuu :)

    1. Johnas J

      Johnas J

      Hvad blev den så?

  6. Det var sgu et lidt fesent mål for 1000m crawl jeg havde fået sat mig - det blev nået her i dag en uge efter det blev sat. Målet var at nå under under 17min, jeg svømmede i dag - uden særlig anstrengelse på 16:45 - det var egentlig slet ikke meningen af svømme den på en god tid og jeg startede da også langsomt ud, men på 500m kunne jeg godt se at tiden var nogenlunde og armene gode - så den fik lidt gas på de sidste 500m. Den meste fesne personlige rekord nogensinde. Morgen - Svømning: Diverse: 400m 1000m crawl *: 16:45min (PR - se herover) 500m finner 6x50m crawl intervaller 5min i saunaen Eftermiddag : 20m cykel 200-300W DB BP, KB swings, core, mave edit: * hvis der er nogen der er interesseret, så er det i 50m bassin, og udført af en "ikke-svømmer" Pic: eftermiddagssnack: A38 0,5% En håndfuld havregryn 1 banan ½ æble Ristede mandler Honning
  7. Det blive lidt let styrketræning fredag i stedet for svømningen. Incline BP: 4x8-10 @40-50kg Squat: [email protected] Dips: [email protected] Pull-Up: 5x5 Mave/Core/ryg øvelser Kettlebell eksperienter: Swing & Snatch med 8kg - det gik fint, der vil blive smidt et par kettlebell øvelser i programmet fra næste uge. Der bliver slappet af i weekenden, da der har været en lille forværing i fornemmelsen i ballen/benet.
  8. I går stod den på svømning igen - tror snart jeg vil finde på noget nyt. :) Det var et 25m bassin, det synes jeg altså ikke er det sjoveste. Så det blive til lidt teknik, en enkelt 500m og lidt undervandstamtam. 300m teknik + diverse 500m crawl 300m finner 6x25m undervands Ialt: 1250m Morgenvægt: 79,0kg edit: I dag bliver hviledag. I morgen svømning. I weekenden march med 15kg.
  9. I dag: 1 times undervands rugby
  10. Dagens træning Morgen svømning: 500m opvarmning + teknik 500m på tid: 8:02min (PR! Nyt 500m mål: 7:45) 500m med finner 500m crawl: 8:26 (1000m tempo. Nyt 1000m mål: <17:00) 200m afsvøm Ialt 2200m Eftermiddag, styrketræning: 5min løb 5min romaskine Bænk: 5 sæt @ 40-60kg 6-10 reps Squat: [email protected] Dips: [email protected] Pull-ups: [email protected] Mave + ryg I løbet af dagen 8x5 pull-ups
  11. Idag, "march": 5km med 12kg rygsæk i kuperet terræn. Der var ingen problemer, ryg og ben føltes stærke.
  12. Hjælp til vægt-tab.. 185cm og 83 kg mand

    Ja, det er forholdsvis simpelt. Drop de hurtige kulhydrater (dem med højt GI). Prøv med noget havregryn/grød til morgen og rugbrød med magert pålæg. Dyrk en halv til en hel times mortion om dagen og snup et par sunde mellemmåltider. Så vil jeg næsten væde med at du taber dig. :)
  13. Jeg kan godt beskrive dem - men jeg vil råde til at man opsøger en god fysioterapeut for at tilpasse øvelserne til ens eget problem. Især når der er tale om McKinsey øvelserne, som kan gøre skade hvis ens problemer er anderledes end mine. Jeg laver pt. øvelserne 1 gang om dagen, 2-3 gange pr. øvelse. Udstrækning smidighed: 1. Læg på ryggen, bøj benene rotér benene fra side til side til jorden (smidighed i lænden, "motionering" af nerven) 2. Udstrækning af øvre rygmuskler, næsten som ovenstående, benene bliver i jorden overkroppen roteres modsatte vej. 3. Udstrækning af hoftebøjere, liggende på siden. 4. McKinsey: Udstrækning af nedre rygmuskler. På ryggen, benene op til brystet * 5. Udstrækning af iskiasnerven Styrke / udholdenhed: 1. Sideplank, alm. planke i forskellige kombinationer. (Løfte arme og ben, statisk m.m.) 2. Mave bøjninger, 5-10cm løft af hovedet, ben i 90 grader, underben vandret (vigtigt) 3. Rygbøjninger, liggende på maven 4. På knæ med hænderne i jorden, løft af ben/arm til vandret niveau. (på kryds / samme side) På det seneste synes jeg også at stræk har lindret, så jeg har hængt lidt i armene (evt. lavet kropshævninger). Dette var tidligere et klart nogo, da det gjorde smerterne meget værre - men det fungerer altså nu. * Denne øvelse gør hele forskellen lige nu. Tidligere lavede jeg øvelsen "den anden vej", og det hjalp mig af med smerterne i januar. Men var med til at forvære situationen i juni måned, hvor jeg fik tilbagefald. Men det virkede altså tidligere på året. Vær varsom med denne øvelse - jeg laver den rimeligt aggressivt, dvs. jeg ligger i 30sek og trækker benene op, selvom jeg møder modstand - dette kan muligvis forværre din situation hvis du har en prolaps.
  14. Træning tirsdag: Løb/gang 4km Det gik fint, der var lige en snert af ømhed i ballen. Onsdag: Svømning Diverse: 600m 500m crawl: 8:20 min Torsdag: Ikke andet end øvelserne Fredag (idag) svømning: Diverse: 400m 1000m crawl: 17:30min Godt med overskud på de første 500m (9:00min), 80% på sidste 500m (8:30min) Morgenvægt: 79,5kg mål: 78kg Skal lige have smidt de sidste par kg, her mens jeg går og småtræner og vender kroppen til at træne igen. Jeg vil gætte på at der er røget 2-4kg muskler under min "træningspause" på godt 1 år.
  15. Så kom der sgu endelig styr på ryg og ben. Det har været et lidt blandet forår med 2 "tilbagefald", dvs. problemer med arvæv der trykker på nærven. 2. gang var det sgu lidt nederen, men da jeg først fandt ud af at lave de rigtige øvelser, fortog smerterne sig i løbet af 14 dage. Siden sidst har jeg primært trænet svømning, cykling, mine øvelser og let styrketræning. Inden nummer 2 tilbagefald kom jeg så småt i gang med løb og march med rygsæk. Pt. er jeg i fuld gang med svømning, cykling, let styrketræning, kropsvægtøvelser, udspænding og smidighedsøvelser. Træning idag Morgen, svømning: 300m opvarmning 4x50m teknik 1000m crawl 2x100m + 2x50m "interval" 200m afsvømning 10min i varmtvandsbassinet og sauna. ialt: 1600m Eftermiddag, styrketræning Jeg har ligget stille med styrketræning i ca. 2 måneder, er så småt ved at starte op med: Bænk: [email protected] Squat: [email protected] + [email protected] Kropshævninger: [email protected] Dips: 4[email protected] Mave + ryg Glæder mig til at komme i gang med lidt småløb i morgen. :D Edit: svar til Baelum1> Jeg havde sgu ikke lige set dit indlæg i min blog - har ikke været så pokkers meget på blogges de sidste mange måneder. Jeg vil anbefale andre at prøve alt inden en operation, de her arvævssmerter er noget lort!
  16. Pulsur i svømmehal

    Og selvom det er vandtætte til 10m er det ikke sikkert at de kan sende signaler under vand. Det har der kun været ganske få det har kunne indtil videre. (Derfor Suunto bl.a. også har lavet den løsning de har).
  17. Svømme og løbe

    Jeg svømmer som regel sammme dag, inden styrketræning. Jeg svømmer generelt dårligere når jeg lige styrketrænet op til 1 dag inden. Jeg svømmer også på motionsplan, dog gerne 1500-2000m primært crawl. Løb/cykling eller andet, kan du så lave de andre dage.
  18. En sund snack?

    Læs igen hvad han skrev :) Der er 2 portioner i en pose, da den er på 60g. Dvs. der er 300kcal i en pose. http://www.kims-as.dk/index.dsp?page=381
  19. Pulsmåling direkte på pc?

    Suunto har en PC POD der kan det du efterlyser, om andre mærker har lignende produkter ved jeg ikke. Suunto PC POD
  20. Pyha, det er ved at være længe siden bloggen er blevet opdateret. Der har ikke været den store respons på det jeg skrev og alt er gået stort set efter planen, så det må være begrundelserne for den manglende aktivitet. :) Her er en kort update: Generelt er det gået godt siden operationen. Jeg har været lidt slap og haft lidt svært med at få alle muskler, led og sener i gang igen. Har også haft lidt iskias smerter, bevægelighedsøvelser i samarbejde med fys, har hjulpet på disse. Faldt desuden over denne artikel den anden dag, som er virkelig interessant mht. at vælge den rette behandling af sine lændeproblemer!: Diagnostik og behandling af lændesmerter i almen praksis
  21. Den store militærtråd

    Lidt motivation/information. http://omtv2.tv2.dk/index.php?no_cache=1&id=3977
  22. Regneark til løb/cykling/andet

    Kan tilslutte mig brugen af motionsdagbogen. Den kan vidst alt det du efterspørger. Det er rart at have den online, så man altid kan komme til den og ikke smider den væk. :)
  23. SSR/JGK træning

    Godt gået - og god holdning. :)
  24. Træning til SSR

    Du skal til at tage den lidt med ro med din march træning, jeg synes du progression er lige voldsom nok. Fokuser lidt mere på et fornuftigt løbeprogram og løb evt. nogle o-løb og svøm nogle ture. Alt den march træning kan hurtigt ende med skader. Det er svært at få basis til at fungere ed rygsækken, der er flere metoder til at få tingene til at spille sammen. Du kan forsøge at sætte nogle af de tasker du ikke bruger så tit, bag på, så rygsækken kan hvile på dem. Når basis nu sidder under rygsækkens maverem, gælder det om ikke at have magasintasker siddende ved lårene, da du ikke kan knæle ned og de vil måske også skrabe på når du går. Kniven sider bedste i siden af samme årsag. Spaden skal i rygsækken. I ABC-tasken kan du smide en poncho el.lig. som rygsækken kan støtte på (en af de sorte elastikker bruges til at lukke omkring tasken. En ekstra udrustningstaske til ekstra grej, er også god at have. En snor/elatstik gennem alle tasker nederst i øjerne kan spænde basis lidt mere sammen, så de ikke hænger os slasker.
  25. Jægersoldat

    Du skal også overveje din fremtid i forsvaret - hvis det er i Jægerkorpset du vil være ansat er det ikke officer du skal være. Den måde officers uddannelsen vidreuddannelses-system (VUT) er bygget op på, gør at man som officer kun er i den samme stilling i omkring 2 år, så ryger man tilbage på skolebænken eller til en anden enhed. Hvis du gerne vil have en lang karriere i forsvaret og ikke nødvendigvis i Jægerkorpset er officer måske det bedste valg for dig.