Beleriand_K

Medlemmer
  • Content count

    1,437
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Beleriand_K last won the day on July 6 2018

Beleriand_K had the most liked content!

About Beleriand_K

  • Rank
    Peace, Love and Understanding

Profile Information

  • Køn
    Mand

Recent Profile Visitors

1,847 profile views
  • mdk

  1. Mig og Fru Bænkpres

    I de sidste to uger er bænkprestræningen gået ganske godt. Jeg træner altid fem sæt, og i dem er det bl.a. blevet til: 14 - 10 - 9 - 9 - 8 med 90 kg 8 - 5 - 6 - 5 - 5 med 100 kg (målet er at lave 10 reps med 100 kg, og det er bestemt indenfor rækkevidde) 12 - 10 - 8 - 8 - 8 med 42½ kg håndvægtene Og så en single med 120 kg, som var en næsten-tangering af min ti år gamle personlige bænkpresrekord på 125 kg. Jeg kan egentlig ikke længere bænkpresse tungt af hensyn til mine slidte skuldre, men nogle gange skal den gamle cirkushest altså lige have lov til at smage savsmuldet igen Jeg var lidt overrasket over, at jeg stadig kunne gå så tæt på min gamle top, men det var en god oplevelse. Når man efterhånden er fyldt 53 år er det en succes i sig selv at fastholde den styrke, man havde for ti år siden. Så jeg snupper nok lige ti år mere.
  2. Mig og Fru Bænkpres

    DAGBOG fra en eftermiddag med bænkpres Der er nogen ting, man bare ikke kan lægge fra sig. For nogen er det rygning. For andre er det alkohol. For mig er det bænkpres. Jeg har aldrig været noget styrketalent, og efter at have løftet vægte i Aalborg Styrkeløfterklub i 20 år er mine skuldre efterhånden slidte. Så erfaringen fortæller mig, at når jeg efter en skadesperiode endnu engang har arbejdet mig op til løft omkring 120kg, så venter nye skader lige om hjørnet. Konsekvensen er, at jeg med 99% sikkerhed aldrig kommer til at øge mit personligt bedste resultat i bænkpres, som var 125kg for 10 år siden. Målet om at forbedre sin personlige rekord eksisterer altså ikke længere. Så hvorfor bliver jeg ved? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at de gange jeg pga. skader ikke har kunnet bænkpresse, så har jeg et stykke tid været glad for andre øvelser. Men det er ligesom ikke rigtig det samme. Det er ikke "rigtigt". Så lige så snart jeg har kunnet bænkpresse igen, er jeg vendt tilbage til bænken. Selv nu hvor jeg må erkende, at jeg har nået "gammelmandsniveauet", hvor de personlige rekorder opgives, og det bare handler om at holde sig i gang, finder jeg på nye bænkpresprogrammer, som giver en eller anden oplevelse af fremgang. Fokus på Workload fremfor Intensitet Eftersom jeg ikke længere kan træne på intensitet (tung vægt), træner jeg i stedet med fokus på workload (mængden af løftede kilo), og det giver mystisk nok også en form for succesoplevelse. Det kom jeg til at tænke på igår eftermiddag, hvor jeg mutters alene i AaSK bænkpressede 50 gentagelser fordelt over 5 sæt med 87,5kg. (11-11-10-9-9). Bænkpres med 87,5kg var tidligere kun en opvarmningsvægt for mig, men eftersom jeg nu træner for workload er det der jeg p.t. befinder mig. Lørdagens træning gav en workload på 4375kg på en halv times tid, og det var da tilfredsstillende. Men 87,5kg er altså stadig kun 87,5kg, så på turen hjem tænkte jeg over, hvorfor jeg var så glad for det resultat? Jeg var egentlig ikke særlig oplagt, da jeg kom ind i klubben, og det øde klublokale forbedrede ikke stemningen. Men da jeg først kom ned på bænken overtog bænkpresset på en eller anden måde opmærksomheden. Det første sæt gik bedre end forventet, og så var jeg spændt på, om der ville komme en nedtur i andet sæt. Det gjorde der ikke, og så var tredje sæt jo spændende. Det gik også fint, og med 32 gentagelser i hus kunne jeg pludselig se de 50 gentagelser i horisonten, som ifølge programmet ville give mig lov til at hæve vægten til 90kg næste gang. Eftersom jeg kun lavede 51 gentagelser med 85kg for en uge siden føltes det ikke helt realistisk, men på den anden side var det ikke umuligt. Så hvorfor ikke gå efter det? Fjerde sæt lavede jeg ni gentagelser, og det var for så vidt i orden. Men det krævede at jeg lavede det samme i femte sæt for at nå op på de 50 gentagelser sammenlagt, og eftersom jeg nu begyndte at være ret slidt var det ikke specielt sandsynligt. Men nu var jeg kommet så langt, og så ville det være uudholdeligt at køre hjem uden at have gjort forsøget. Så jeg startede femte sæt med målsætningen om at lave det umulige. Eller i det mindste give alt hvad jeg havde i mig i forsøget. Og det gjorde jeg så. Den niende gentagelse i femte sæt var virkelig på grænsen. Jeg var helt som forventet brændt ud efter ottende gentagelse, men der var ikke noget valg. Vægtstangen skulle op en gang til, og det kom den under råb og skrig i et tomt lokale, og der var intet tilbage i tanken, da armene til sidst var strakt, og jeg kunne lægge vægtstangen tilbage i stativet. De 50 gentagelser med 87,5kg var i hus et par måneder før jeg havde regnet med det. Så kunne jeg cykle hjem fra klubben i højt humør. Men hvorfor? Mit forhold til Fru Bænkpres Jeg havde løftet vægtstangen en masse gange, men med en ret lav vægt. Der var ingen i klubben på det tidspunkt, og hvis der havde været det, ville ingen have bemærket en halvgammel mand, som lå og hyggede sig med 87,5kg i et bænkpresstativ. Alligevel var det en succes for mig. For efter at have bænkpresset hele mit liv er det som om Fru Bænkpres og jeg har et eller andet sammen. Noget som ikke er afhængig af hvad andre mener. Noget som stadig er der, selvom omgivelserne, tiderne, miljøet osv. ændrer sig. Vi har været sammen lige siden jeg var en spinkel knægt på 55kg i Form & Figur, og vi er stadig sammen. Selvom der er gået 40 år, og vægten i mellemtiden er steget til 106kg. Til sin tid må jeg finde et plejehjem, hvor de har et bænkpresstativ som man kan spændes fast til, så jeg ikke falder ned, og hvor vægtstangen er lavet af let balsatræ og vægtskiverne af skumgummi. Så kan jeg 2-3 gange om ugen gå ned i træningssalen og bænkpresse. De gange, hvor jeg ikke falder i søvn på bænken, kan jeg lave personlige rekorder i programmer jeg selv har fundet på. Så kan jeg gå op på værelset og stolt fortælle min kone, at jeg lige har bænkpresset tre gentagelser med 2,5kg, så jeg er stadig i god form
  3. Mig og Fru Bænkpres

    Afslutning på 10. Runde af Wendlers 5/3/1 Torsdag, den 19. juni 2014 Military Press 12 x 30 9 x 40 6 x 45 5 x 52½ 3 x 60 3 x 67½ BP Floor 3 x 10 x 82½ (missed sidste rep i sidste sæt) Romaskine 3 x 10 x 115 Mandag, den 23. juni 2014 Bænkpres 12 x 55 9 x 70 6 x 85 5 x 95 3 x 107½ 1 x 120 DB Row 3 x 10 x 32½ MP Floorpress 3 x 10 x 50 (missed sidste rep i sidste sæt) Vægt: 101,7 kg
  4. Mig og Fru Bænkpres

    9. Runde af Wendlers 5/3/1 Torsdag, den 22. maj 2014 Military Press 12 x 30 9 x 40 6 x 45 5 x 55 3 x 60 5 x 65 Pull Down 3 x 10 x 80 BP Floor 3 x 10 x 82½ Romaskine 3 x 10 x 115 Mandag, den 26. maj 2014 Bænkpres 12 x 55 9 x 70 6 x 85 5 x 95 3 x 105 2 x 117½ DB Row 3 x 10 x 30 (hæves til 32½ næste gang) MP Floorpress 3 x 10 x 47½ (hæves til 50 næste gang) Vægt: 101,4 kg Det var så 9. runde i Wendlers 5/3/1, som de seneste seks måneder har været en overvældende succes. I bænkpres er jeg gået fra 3 x 107,5 til 3 x 115, og sådan som den første rep med 117½ kg føltes i dag, er der ingen tvivl om, at jeg allerede i dag kan bænkpresse 120 kg, som indtil videre er mit mål for 2014. Jeg holder mig dog til programmet, så med mindre jeg bliver skadet, når jeg målet om tre uger, hvor 10. runde af Wendlers 5/3/1 afsluttes. Derefter bliver næste mål en tangering af mit PR på 125 kg fra 2008. Jeg er allerede meget tæt på, og det føles rigtig rigtig RIGTIG godt at træne på den her måde.
  5. Mig og Fru Bænkpres

    Mandag, den 24. marts 2014 Military Press 12 x 30 9 x 35 6 x 40 3 x 45 3 x 50 7 x 57½ Pull Down: 3 x 10 x 75 BP Floorpress: 3 x 10 x 75 Romaskine: 3 x 10 x 110 Vægt: 101,1 kg Torsdag, den 27. marts 2014 Bænkpres 12 x 55 9 x 65 6 x 80 3 x 85 3 x 95 5 x 107½ DB Row: 3 x 10 x 30 (hævet fra 27½ kg sidste gang) MP "Floorpress": 3 x 10 x 40 (hævet fra 35 kg sidste gang) Vægt: 100,2 kg Bedste teoretiske max pr. runde Bænkpres 114 14 nov 2013 - 25 nov 2013 117 28 nov 2013 - 12 dec 2013 116 16 dec 2013 - 02 jan 2014 117 06 jan 2014 - 22 jan 2014 119 26 jan 2014 - 12 feb 2014 121 17 feb 2014 - 14 mar 2014 20 mar 2014 - 121 1. træning 120 2. træning 3. træning Military Press 58 11 nov 2013 - 21 nov 2013 61 25 nov 2013 - 09 dec 2013 63 12 dec 2013 - 02 jan 2014 64 06 jan 2014 - 22 jan 2014 65 26 jan 2014 - 12 feb 2014 66 17 feb 2014 - 10 mar 2014 17 mar 2014 - 64 1. træning 67 2. træning 3. træning
  6. Mig og Fru Bænkpres

    Torsdag, den 20. marts 2014 Jeg er fuldstændig lamslået over, hvor godt det går for tiden! I dag havde jeg regnet med at bænkpresse 6 x 102½, men efter den syvende gentagelse kunne jeg mærke, at der var kræfter til mere, så jeg fik også den ottende rep op. Det var meget uventet, og netop muligheden for at udnytte en sådan uventet styrke er et af de helt afgørende punkter i Wendlers 5/3/1, som ikke låser træningen fast på et bestemt antal reps, uanset hvor stærk eller svag man er den pågældende dag. Her træner man til grænsen. Uanset hvor den så ligger i dag. At der virkelig har været klar fremgang illustreres af, at jeg i sidste runde (en runde løber over tre uger) bænkpressede 8 x 100 i rundens første træning. I runden der før var det 8 x 97½ i rundens første træning, og endnu en runde længere tilbage var det 9 x 95. Det var vist omtrent på det tidspunkt jeg begyndte at overveje, om det her Wendler 5/3/1 nu også var egnet til bænkpres, da jeg ikke rigtig havde fået noget ud af det i løbet af de første par måneder . I dag må jeg bare overgive mig 100 % til Wendler, som både resultatmæssigt og mht. succesoplevelser og glæden ved at træne, leverer noget af det bedste jeg har oplevet i de efterhånden 16 år, jeg har trænet i AaSK. Bænkpres 12 x 55 9 x 65 6 x 75 5 x 80 5 x 90 8 x 102½ DB Row 3 x 10 x 27½ MP "Floorpress" i stativ 3 x 10 x 35 (hæves til 40 kg næste gang) Romaskine 3 x 10 x 110 (hævet fra 105 kg) Vægt: 99,7 kg Bedste teoretiske max pr. runde Bænkpres 114 14 nov 2013 - 25 nov 2013 117 28 nov 2013 - 12 dec 2013 116 16 dec 2013 - 02 jan 2014 117 06 jan 2014 - 22 jan 2014 119 26 jan 2014 - 12 feb 2014 121 17 feb 2014 - 14 mar 2014 20 mar 2014 - 121 1. træning 2. træning 3. træning Military Press 58 11 nov 2013 - 21 nov 2013 61 25 nov 2013 - 09 dec 2013 63 12 dec 2013 - 02 jan 2014 64 06 jan 2014 - 22 jan 2014 65 26 jan 2014 - 12 feb 2014 66 17 feb 2014 - 10 mar 2014 17 mar 2014 - 64 1. træning 2. træning 3. træning
  7. Mig og Fru Bænkpres

    Mandag, den 17. marts 2014 Military Press 12 x 30 9 x 35 6 x 40 5 x 40 5 x 47½ 10 x 52½ Pull Down 3 x 10 x 75 (hævet fra 70 sidste gang) BP Floorpress 3 x 10 x 75 Romaskine 3 x 10 x 105 Vægt: 101,0 kg Bedste teoretiske max pr. runde Bænkpres 114 14 nov 2013 - 25 nov 2013 117 28 nov 2013 - 12 dec 2013 116 16 dec 2013 - 02 jan 2014 117 06 jan 2014 - 22 jan 2014 119 26 jan 2014 - 12 feb 2014 121 17 feb 2014 - 14 mar 2014 Military Press 58 11 nov 2013 - 21 nov 2013 61 25 nov 2013 - 09 dec 2013 63 12 dec 2013 - 02 jan 2014 64 06 jan 2014 - 22 jan 2014 65 26 jan 2014 - 12 feb 2014 66 17 feb 2014 - 10 mar 2014 17 mar 2014 - 64 1. træning 2. træning 3. træning
  8. Mig og Fru Bænkpres

    Fredag, den 14. marts 2014 Bænkpres 12 x 50 9 x 65 6 x 80 5 x 90 3 x 100 4 x 110 (Det er vist ny PR på 110 kg) Det var ret overraskende at jeg kunne lave fire gentagelser med 110 kg. Og selvom der ikke var kræfter til en femte gentagelse, var den fjerde rep på ingen måde et grænseoverskridende løft. Skønt Hermed sluttede også sjette runde af Wendlers 5/3/1 for bænkpres, og det kunne ikke være gået bedre. I forrige træning hævede jeg det teoretiske max til 120 kg, og dagens træning løfter dette yderligere til 121 kg. Helt fantastisk DB Row 3 x 10 x 27½ (hævet fra 25 sidste gang) Vægt: 100,1 kg Bedste teoretiske max pr. runde Bænkpres 114 14 nov 2013 - 25 nov 2013 117 28 nov 2013 - 12 dec 2013 116 16 dec 2013 - 02 jan 2014 117 06 jan 2014 - 22 jan 2014 119 26 jan 2014 - 12 feb 2014 121 17 feb 2014 - 14 mar 2014 Military Press 58 11 nov 2013 - 21 nov 2013 61 25 nov 2013 - 09 dec 2013 63 12 dec 2013 - 02 jan 2014 64 06 jan 2014 - 22 jan 2014 65 26 jan 2014 - 12 feb 2014 66 17 feb 2014 - 10 mar 2014
  9. Vejen tilbage til stærke ben og nogenlunde stærke bryster

    Tillykke med det gode resultat. Wendlers 5/3/1 er fantastisk! Held og lykke ved stævnet.
  10. Mig og Fru Bænkpres

    Mandag, den 10. marts 2014 Military Press 12 x 25 9 x 35 6 x 40 5 x 45 3 x 52½ 6 x 57½ Med 6 x 57½ nåede jeg et teoretisk max på 66 kg, og dermed lykkedes det for sjette runde i træk at øge mit teoretiske max i MP. Pull Down 3 x 10 x 70 Floorpress 3 x 10 x 75 Romaskine 3 x 10 x 105 Bedste teoretiske max pr. runde Bænkpres 114 14 nov 2013 - 25 nov 2013 117 28 nov 2013 - 12 dec 2013 116 16 dec 2013 - 02 jan 2014 117 06 jan 2014 - 22 jan 2014 119 26 jan 2014 - 12 feb 2014 17 feb 2014 - 118 1. træning 120 2. træning 3. træning Military Press 58 11 nov 2013 - 21 nov 2013 61 25 nov 2013 - 09 dec 2013 63 12 dec 2013 - 02 jan 2014 64 06 jan 2014 - 22 jan 2014 65 26 jan 2014 - 12 feb 2014 66 17 feb 2014 - 10 mar 2014
  11. På vegne af Det Hemmelige Broderskab af Tallenes Magiske Kraft tildeler jeg dig hermed en advarsel for illoyal opførsel for at afsløre en af vores dybeste hemmeligheder. Heldigvis afslørede du ikke den allerstørste hemmelighed (du ved, den med at man ikke må sige bænkpres, men kun den numerologisk korrekte betegnelse Blipbåthuttelihutpres, som giver det maximale fokuseringstal og dermed styrke som syv okser, fem kameler og en vingummibamse), for så ville det have været nødvendigt at indstille dig til eksklusion.
  12. Mig og Fru Bænkpres

    Torsdag, den 6. marts 2014 Efter en lidt langsom start begynder Wendlers 5/3/1 nu også at give resultater i bænkpres. Før jeg begyndte på Wendlers 5/3/1 var det længe siden, jeg sidst havde sat PR i noget, og selvom det endnu ikke er 1RM PR, så er det en god fornemmelse at lave seks gentagelser med en vægt, som jeg indtil nu kun har kunnet lave fem gentagelser med. Den oplevelse af succes er en vigtig parameter i Wendlers 5/3/1, og der har han ramt helt rigtigt. Bænkpres 12 x 50 9 x 65 6 x 80 3 x 85 3 x 95 6 x 105 NY PR på 105 kg! DB Row 3 x 10 x 25 DB MP 1 x 10 x 25 (Jeg droppede de sidste to sæt på et signal fra min stadig ømme skulder) Floorpres 3 x 10 x 75 Bedste teoretiske max pr. runde Bænkpres 114 14 nov 2013 - 25 nov 2013 117 28 nov 2013 - 12 dec 2013 116 16 dec 2013 - 02 jan 2014 117 06 jan 2014 - 22 jan 2014 119 26 jan 2014 - 12 feb 2014 17 feb 2014 - 118 1. træning 120 2. træning 3. træning Military Press 58 11 nov 2013 - 21 nov 2013 61 25 nov 2013 - 09 dec 2013 63 12 dec 2013 - 02 jan 2014 64 06 jan 2014 - 22 jan 2014 65 26 jan 2014 - 12 feb 2014 17 feb 2014 - 63 1. træning 65 2. træning 3. træning
  13. Mig og Fru Bænkpres

    Mandag, den 3. marts 2014 Military Press 12 x 25 9 x 35 6 x 40 3 x 42½ 3 x 47½ 8 x 55 Pull Down 3 x 10 x 70 DB BP 2 x 10 x 37½ (min skulder begyndte at gøre ondt igen i slutningen af andet sæt, så jeg droppede det tredje sæt) Romaskine 3 x 10 x 105 Vægt: 100,6 kg Bedste teoretiske max pr. runde Bænkpres 114 14 nov 2013 - 25 nov 2013 117 28 nov 2013 - 12 dec 2013 116 16 dec 2013 - 02 jan 2014 117 06 jan 2014 - 22 jan 2014 119 26 jan 2014 - 12 feb 2014 17 feb 2014 - 118 1. træning 2. træning 3. træning Military Press 58 11 nov 2013 - 21 nov 2013 61 25 nov 2013 - 09 dec 2013 63 12 dec 2013 - 02 jan 2014 64 06 jan 2014 - 22 jan 2014 65 26 jan 2014 - 12 feb 2014 17 feb 2014 - 63 1. træning 65 2. træning 3. træning
  14. Imponerende rekordliste. Hun er væsentligt stærkere end mig i både squat og dødløft. Ikke at det siger så meget, men alligevel... Og så er hun tilmed køn. Goderne er godt nok ulige fordelt her i verden .
  15. Mig og Fru Bænkpres

    Mandag, den 23. februar 2014 Dødløft 12 x 60 9 x 75 6 x 90 5 x 100 5 x 110 5 x 120 Min skulder føltes ikke helt i orden i dag, så for ikke at forværre en potentiel skade valgte jeg at droppe den planlagte MP- og bænkprestræning. I stedet blev det til lidt dødløft efter to måneders pause. Pausen skyldtes, at jeg gennem 2013 fik en stadig mindre bevægelighed i højre hofte med stigende smerter ved rotationsbevægelser i hofteleddet. Af frygt for at forværre en eventuel slidgigt i hoften droppede jeg til sidst dødløft, indtil jeg havde fået afklaret, hvad der egentlig var galt, og det ved jeg nu. En røntgenfotografering har nu vist, at der desværre er tale om slidgigt, men heldigvis kun i lettere grad. Jeg er nu startet ved en fysioterapeut, som siger at ved den rigtige træning, kan min hofte holde i mindst ti år mere, før en operation bliver aktuel, og det er jo rart at høre. Hun siger også, at dødløft ikke vil forværre tilstanden, så nu vil jeg igen til at have dødløft som en del af mit træningsprogram.