Bagmanden

Medlemmer
  • Content count

    739
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    29

Everything posted by Bagmanden

  1. cykling

    Som moig foreslår: Køb en brugt Garmin 705 måske?
  2. Orienteringsløb, KBH/Nordsjælland?

    Der er flere steder med faste poster: http://www.findveji.dk/ og http://www.orientering.dk/farum-ok/dk/karussel/ostliste.asp Det er god spas :)
  3. Svømmeprogrammer

    Kan det her bruges? http://swimplan.com/ Der er også en Facebook-side: https://www.facebook.com/pages/Sv%C3%B8mmeprogrammer/171526669529202 og nogle triklubber har også deres programmer på nettet. http://www.otk.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=124&Itemid=88
  4. Motta's Log - Tri, Træning og snart tredive...

    Hey, Næste gang er det ikke mig til at være Dr. Driver, og så vil jeg dælme med ind og flashe puny form og sløje tri-guns på Zef! Godt en måned mere, så er tri-sæsonen OFF. Hold kæden stram og løbeskoene varme.
  5. Ironman med roning?

    Det er korrekt at der er lavet forskellige versioner af triathlon. Det meste er dog vist opstået som alternativer i "off-season" perioden. Så det bruges som træningspas at skifte svømning ud med ergometer-roning eller lave tri indendørs. Du har også ret i at der findes en version med "roning": http://en.wikipedia.org/wiki/Quadrathlon Det er nogle år siden jeg så det i UK.
  6. Racercykel

    Hej, Til det budget bliver det nok lidt for dyrt at købe løsdele/stumper og bygge selv. Køb du en standard Giant, sidste års model af Cervelo eller lign. med Shimano 105 eller måske Ultegra. Så kan du skifte delene ud når de bliver slidt, hvis du synes landevej er sagen. Alternativt bruge cyklen til trænings-/vinterracer når du får bygget drømme konkurrence-lågen. Cykler er jo personligt udstyr og der er hele tiden noget andet man også liiiige har lyst til at prøve. Det stopper ikke ved den første cykel :). Vi ses derude!
  7. Billig/gratis software til at lave spinning CDer

    MixMesiter Express fås til 70USD. Mit bud er, at du kommer til at bruge mere tid på at lede efter SW og fedte rundt. Måske du kan køre et par timer "gratis" for centeret og få dem til at købe det hjem til dig. Så er det 400 ikke skatteplagede kr = et par timers arbejde. Det er vel OK, selv over for skattefar?
  8. Forskellige løbesko

    Argumentet ligger normalt 2 steder. 1) Flere modeller - så slidet/påvirkningen af kroppen ikke er præcis det samme hver gang du løber 2) Der er påstande der siger, at støddæmpningen i skoen (den gel der bruges) er 48 timer om at "rette sig ud". Dvs. løber du flere dage i rap - så når skoen ikke "at komme sig" mellem træningerne. Taget i betragtning af din løbe-mængde så er ovenstående nok ikke det, der skal bekymre dig så meget. Men derfor kan det jo være rart nok at have lidt at skifte i mellem. F.eks. lave en blød opstart, når du tager nye sko i brug (altså glidende udfaser de gamle og løbere flere og flere km i de nye). Der til kan du naturligvis altid have sko til forskelligt terræn, vejr-forhold, underlag og konkurrence-sko mm.
  9. Cykeltest (lactat, iltoptagelse etc)

    FitnessDK i Valby har et center, der er lavet i samarbejde med TeamDK. De laver test både på løbebånd og cykel (med maske, måling af ind-/udånding). Hæmatocrit tror jeg ikke super interessant, da den måling påvirkes ganske nemt alt efter hvor vel-/dehydreret du er. Jeg mener du kan få den hos din læge eller løbe et lille test-sæt selv.
  10. Vild puls ved spinning!

    Hej, Når du kommer i bedre løbeform - så vil du kunne løbe hurtigere ved samme puls. Så på en måde kan du vel godt sige, at du træner din puls lavere. F.eks. Ole kageform - puls 180 løber 5min/km = 12km/t Ole godform - puls 180 løber 4min/km = 15km/t
  11. Hvordan træner jeg mest effektivt på en crosstrainer

    Spock: Triathlon-landsholdet bruger også crosstrainer som erstatning for løb ved skader. Så helt ved siden af er det nok ikke :) Hvis man savner inspiration til intervaller til CT så spørg evt. spinning-instruktørerne. De har sikkert gode ideer. Jeg bruger gerne nogle "franske intervaller" lige dele roligt og hårdt arbejde f.eks. 30sek roligt - 30 sek max gas! Gentaget eks. 10 gange. Det kan naturligvis også være 1min - 1min osv. helt op til 3min/3min. Andre sjove er Tabata-intervaller: 20sek max - 10 sek. hvile gentaget 8 gange = ca. 4min. så 2-4min roligt og en tur eller 3 :) Du kan også køre 1,5min roligt + 30 sek max gas gentaget 6 gange = 12min (eller 2min roligt så bliver det 15min). Husk lidt opvarmning og "afjog". Fyr den AF!
  12. Forslag til pulsur til spinning

    Hej, Jeg mener bestemt Garmins 405 kan det du ønsker. Den har 3 "displays" hvor du på hver kan sætte 1-3 data-felter efter eget ønske. Så der kan du få puls og %-af max, hvis du ønsker det. Jeg mener du i Polar kan sætte dine displays til at vise 3 datafelter på f.eks. RS800. Så mon ikke du kan tilsvarende med RS400-modellen. Som de andre skriver så er %-af max ikke specielt interessant. Din max-puls er ikke afhængig af din form og derfor ikke retvisende at træne efter. Andre siger %-af pulsreserve, men den er heller ikke retvisende. Her indgår din hvile puls i funktionen og den vil ofte falde når din form bliver bedre. Der kan dog laves udregninger, der viser at pulsreserve heller ikke er retvisende. Din syregrænse (eller AT) vil ændre sig som følge af din form og derfor bør du træne efter din syregrænse/AT. Men det var jo ikke det du spurgte om :) Som træner er det næsten umuligt (eller mindre seriøst) at snakke om træningsprogrammer udfra max-puls (både i spinning og løB). Jeg ved godt at nogen spinning-instruktører tror noget ganske andet (men jeg tvivler på at alle på holdet er i nøjagtigt samme form). Er du i tvivl presser du den sikkert ikke hårdt nok ;) Husk at der er en forsinkelse på pulsen ved løb - så løber du (korte) intervaller er km-tiden faktisk bedre at løbe efter (f.eks. din AT/Syregrænse km-tid). Men du spurgte du heller ikke om :).......selvom emnet er ganske interessant.
  13. Puls-ur

    Du har ret mht. Polar - ProTrainer installeres på PCen og er et rigtig godt værktøj. Langt bedre end Garmins. Polars hjemmeside software er ikke imponerende (følger med de "billigere" ure). Garmin har også 2 muligheder, hvoraf Training Center er til PCen. Ingen af dem er dog specielt gode analyse-værktøjer. Vælger du Garmin og vil gå i dybden med "teknikken", så brug Sportstracks eller noget andet.
  14. Overvejer enkeltstarts cykel men er det rigtig?

    Enkeltstarts-kværn er fine legesager - men bør ikke være den eneste cykel du har. 1) Styreegenskaber er anderledes (mere træge) - hjulafstand, vindmodstand (sidevind) og geometri ifht. alm. racer 2) Nogen triathlon og nogen motions-cykelløb mv. må du ikke benytte "bar-end skiftere" 3) Vægt - aerodynamik kan koste på vægten (bl.a. hjul) f.eks. hvis du vil køre på kuperet ruter. En god ide kan være en alm. racer og så montere en clip-on tri-bøjle. Du kan evt. købe et lækkert sæt "konkurrence-hjul" med høje profiler. På den måde kan du bruge din racer til cykelløb, kuperet terræn/blæst og enkeltstart/tri. F.eks. på Lanzarote IM og Hawaii kører profferne på andre cykler end helt flade og hurtige ruter. La Marmotte og andre stigninger sydpå er ikke sjovt på en enkeltstarter.
  15. Svømmetræning uden vand i ørerne?

    Hmm ja nemt er det jo nok ikke :) Tænkte på noget ala: http://www.badedyr.dk/shopexd.asp?id=337 evt. i kombination med en voks-kugle du så ikke kommer helt ind i øret. Om en trænings-elastik kan bindes om hovedet som pandebånd og holde vandtæt, skal jeg ikke kunne sige. Men de fås da i længder på et par meter, så er det bare at klippe af som nødvendigt. http://shop.denintelligentekrop.dk/product.asp?product=39 Ellers ring til Svømmespecialisten og hør om de kan et trick. Vi ses derude!
  16. Igang med udendørscykling!

    Nu magter jeg næsten ikke hvis vi skal til at diskutere alle påstående i ovenstående indlæg. Du kan sikkert komme mad-olie på kæden og det vil virke fint. WD40 virker i en snæver vending. Mit argument går på, at WD40 ikke betragtes som smøremiddel (kun en meget lille del af WD40 er smøremiddel). Det tiltrækker skidt og nedbrydes hurtigt (generelle påstande). Det bruges bl.a. til at fjerne fedt og vil trække ind i f.eks. lejer og "æde"/fjerne fedt. WD40 kaldes også "water displacemet spray". Der findes så mange andre og bedre smøremidler - så hvorfor ikke bare bruge dem?
  17. Igang med udendørscykling!

    Nu skal vi ikke gøre dette til en diskussion af dækindlæg. Som du skriver er tanken fin med indlæg, risikoen er måske mindre. Jeg har prøvet at punktere med indlæg, så risikoen er tilstede. I dag findes der dæk med "indbygget" dæk-indlæg. En løsning jeg synes er bedre for begyndere. Det er ikke helt nemt at stå i regnvejr med kolde fingre og bokse slange og dækindlæg på plads. Men jeg synes bestemt at dæk-indlæg bør fremgå af listen. Godt punkt.
  18. ny til cykling... gjordt det rigtige?

    Hej og velkommen til cykelsporten :) Det er en fantastisk verden med rigtige mange dejlige oplevelser. Især hvis man undgår at lave alt for mange "begynder-fejl" ;) 1) Din cykel er fin nok. De fleste vil nok mene den ligger i den "billige" ende af skalaen. Der sidder så vidt jeg lige kan se en 8-speed geargruppe på fra Shinamo. Dvs. du har 8 gear bagpå og med 2 klinger foran giver det 16 gear i alt. Det regnes for en lidt ældre teknologi da standarden i dag er 10-speed dvs. 10 tandhjul bagpå og 2-3 klinger foran (= mindst 20 gear). Når det så er sagt så er det ALTID benene der skal gøre arbejdet. Din cykel er fin og for år tilbage kørte de Tour de France på den teknologi du har. Med andre ord: Din cykel er rigelig fin til dit behov! De fleste starter ud på en relativt billig cykel - vil de gerne sporten køber de noget dyrere og bruger det gamle/billige udstyr til "vinter-cykel" (eller regnvejrs-cykel :). A) Du skal have en ordentlig fodpumpe derhjemme - de fås fra et par hundrede kroner og op. Du skal have 7-8 bar i dine dæk. B) Du skal ALTID have ekstra slanger med ud, de fås normalt på tilbud f.eks. som 5 for hundrede. Jeg har gerne en "tire boot" med også. Et lille klistermærke der kan lappe dækket (indvendigt), hvis der skulle komme en flænge i det. C) Du skal altid have et lille multi-tool med ud. Så kan du klare de fleste små-reparationer. Gerne med et tool med "en kæde-splitter". D) Jeg har gerne et "powerlink" med ud. Et lille samle-led til kæden så du kan samle/skille kæden ad med fingrene (husk dit skal være til "8-sp"). E) Du skal have en lille pumpe med - jeg har også gerne CO2-patroner med (16gram patroner og et pumpehoved til dem). En lille beholder med præcis den mængde luft du skal have i dækket. Så tager det få sekunder at pumpe luft i dækket efter en punktering. F) Normalt kan man med lidt teknik skifte slange uden brug af dækjern - indtil du kan det, så husk dækjern! I nødstilfælde kan "grebet" på "stikakslen" til f.eks. forhjul bruges. Meeen husk nu de dækjern :) Hele dynen kan samles i en lille taske bag sadlen - så har du det altid med dig. Pumpen kan sidde under drikkedunken eller i ryglommen. Tag vand/drikkedunk, din mobil og et kreditkort/penge med (evt. sygesikring) + energi/mad hvis du cykler langt - så går det aldrig helt galt. Du skal ikke bruge så meget olie på kæden. Tag et gammelt viskestykke eller en sok og tør kæden grundigt af, rengør også tandhjulene og mellem dem bagpå. Brug vatpinde til at rense mellem inde i kædeledene. Køb en god cykelkæde-olie(voks (ikke WD40 og hvad der ellers findes af sjove ting). Når du smører kæden skal den kun have et tyndt lag som du forsigtigt påfører med en klud/sok (der ikke "fnulre"). 2) Du kan fint cykle om vinteren. Du har et ret stort budget tilbage - så der er fin mulighed for at købe det rigtige tøj. Handsker (bruge evt. en "3-finger" handske + lækker skal-luffe til de våde og kolde dage) og sko-overtræk (i neopren) evt. en varm sål i cykelskoene. En tynd hue under hjelmen (du kører naturligvis med hjelm :). Vind/vandtæt skal-jakke og varme vindtætte tights/overtræksbukser. Så er du fint kørende i alle slags vejr. Jeg er selv mest til at lege på Mountainbike om vinteren. Det er meget lettere at holde varmen inden i skoven. Det er herligt legetøj samt afveksling i træningen. Husk evt. et par briller så du undgår at få grene i øjnene. Der findes forskellige MTB-ruter i skoven - dem kan du finder på Skov&Naturstyrelsens hjemmeside. Motionscykler er ikke vejen frem. Prøv spinning - det er et fint alternativ til alm. cykeltræning og i spinninglokalet finder du Danmarks længste bakker :) Ellers giv den gas med noget løb/orienterings-løb, ro-maskine, squat og hvad du nu ellers synes er sjov alternativ træning. 3) Du kan fint bruge raceren til transport. Det kan være lidt træls, hvis du skal have mange tunge ting i rygsækken og cykle i tung trafik. Jeg selv har en udfordring med at få mit jakkesæt frem og tilbage uden det bliver helt krøllet. Men ellers er det et fint transportmiddel. 4) ALLE cykelrytter tænker konstant på at købe nye cykler! Det er en stor verden og du bliver aldrig helt færdig med at prøve alt det grej du gerne vil. Men du bliver IKKE hurtigere af at købe en ny cykel. Det er bare med at komme ud og få tæsket nogle kilometer, find nogle at træne samme med. Cykling er en social sport, prøv f.eks. din lokale cykelklub. De har helt sikkert et hold på dit niveau! Der findes mange træningsfora, hvor du kan se ture i dit område, holde regnskab med dine kilometer osv. Ellers er der utroligt mange motions-cykelløb du kan tage ud og prøve (også nogen med mange bjerge). Nogle løb er lange, andre korte og der findes endda også enkeltstart og triathlon du kan deltage i - uanset dit niveau. Vi er nogle stykker her fra MOL, der cykler "dogme-ræs" fra Kbh. i ny og næ, her er du også meget velkommen. Keder du dig en dag på nettet og mangler lidt at dagdrømme om, så kan du som motionist både få lov til at køre La Marmotte, Coast-to-coast, Mt. Ventoux, Alpe D'huez, Hallandsåsen, Flanderen Rundt, Cario2cape (Afrika på langs) og alle de andre ting som profferne gør. Google lidt rundt efter det. Kom nu ud og leg. Vi glæder os til at se dig på landevejen!
  19. Svømmetræning med pulsur

    Jeg har brugt mit Polar under IM. En stram tri-top og så sætte et par sikkerhedsnåle gennem pulsrem og tri-top (bagpå). Det hjælper naturligvis en del at have våddragten på til at holde på det hele. Men så har du jo en undskyldning for at købe en "haj-skins-dragt" til indendørs brug ;) Ellers gør som adventureracere - gaffa og sekundlim, det virker på næsten alt!
  20. Tips til spinningprogram

    http://www.cycling-online.com/Programmer
  21. Tyren

    Normalt prales med tiden for 2 runder på Tyren. Gennem tiden er forholdene ændret mht. asfalt og vejbump etc. Vejrlige forhold som temperatur, vindretning og styrke har en hel del at sige når vi taler tider på Tyren. Den "officielle" historik kan ses her: http://triathlon.dk/tyr.htm Jeg mener jeg på en god dag kan køre stabile splits omkring de 17 pr. runde. Det kræver vist ca. 300-335 watt i mit setup. Omkring de 30 min for 2 runder er jo latterligt! :)
  22. Active Magnetic Pro

    Hep, Blot en ide. Jeg googlede din dims og kan se der er en til salg her. Der er svaret på annoncen i juli, så måske den lever endnu. Du kunne prøve at gribe fat i sælger og høre hvad der står på deres adapter/trafo. http://www.trendsales.dk/main.asp?site=vie...nd&status=1
  23. Sovende tæer under spinning

    Jeg plejer at have skoen godt løs i det første stykke og så lidt mere fast oppe ved anklen, så har du luft til tæerne og glider ikke alt for meget rundt i skoen. Du kan få såler fra f.eks. Specialized der har en gel i forfoden for at undgå "hot-spots". Men vent med at investere. Sovende fødder kan forekomme i starten, men forsvinde efterhåndet som du får arbejdet noget mere i cykelsko med "stive" såler. Sidste tricks er at, du husker at træde med flad fod. Nogen træder mere med tå-spidsen nedad (pointy feet - tror jeg det kaldes). Dermed glider du frem i skoen og den vil klemme om din fod. Så flad fod i trådet og prøv evt. i pauserne at vippe lidt med tærerne/knytte dem for afvekslingens skyld.
  24. beregning af kcal tab ved cykling?

    Kan du bruge den her? http://bikecalculator.com/veloMetric.html
  25. Bagmanden og den 3 dobbelte

    ÆV - det var dælme en træls omgang for mig :( Vi var 4 danskere afsted - og jeg var faktisk indstillet på at køre en god tid. Desværre fik jeg diarre i løbet af eftermiddagen og det blev ikke bedre i løbet af cyklingen. Jeg kan absolut ikke anbefale at cykle så mange timer med den slags. Jeg smed en del tid som følge af de mange stop for at komme på WC og til sidst begyndte det at knibe med at forsyne kroppen med energi. Tanken om 3 maratons med racer-mave ville nok ikke gøre mig hurtigere. Jeg valgte derfor at trække mig, så jeg kan nå en anden konkurrence i år. Ikke meget sjov ved at gennemføre med et resultat jeg alligevel ikke ville være tilfreds med. Michael kæmpede bravt og lavede en afsindig flot debut! Helt sikkert et godt talent - han skal bare have nogle flere år i sporten. Tom faldt i søvn på cyklen ned ad en bakke, kørte tværs over vejen, ud over rabatten + cykelstien og videre 10m ind i en have - efter at have kørt igennen et plankeværk! Ambulancen kom tilbage med Tom og den defekte cykel. Mens Tom sov fik vi skiftet til en forgaffel fra min reserve-cykel. Så han kom igang igen og gennemførte. Det er en SJOVT sport! Mogens Steen er en hyggelig jysk herre - i roligt pace og gennem et imponerende flot løb fik han stille og roligt nappet omgangene. Næste år er der VM i Lensahn, hvis nogen skulle føle sig fristet til en hyggelig weekend i det tyske. Dobbelt IM i august i år - anyone?