Spise før eller efter træning


lise
 Share

Recommended Posts

hejsa

Jeg er begyndt at træne igen efter at jeg har fået min søn(som er et ca 1 år(totalt dovent af mig, I know))

Nå men jeg skal starte i skole igen her til feb. på sundheds og idrætslinien på pædagogseminariet i Århus. Jeg vil gerne være i nogenlunde god form når jeg starter.

Jeg går til spinningm aerobic og skal starte med styrketræning i dag(får lagt program)

Hvordan får jeg det kombineret med kost. Altså jeg spiser efter alle de sunde foreskrifter osv, men det er ikke der jeg er i tvivl.

Det jeg mener det er, at de hold(spinning osv) jeg kan tage, er efter 18 om aftenen. De ligger typisk mellem 18 og 20.

Jeg hader at træne og hoppe rundt på fyldt mave, så derfor spiser jeg ikke aftensmad før træning, men plejer at gøre det når jeg kommer hjem.

MEN er det ikke dumt? Jeg synes bare ikke jeghar mulighed for at gøre anderledes.....

Ødelægger det mit forsøg på vægttab?

Håber I kan hjælpe

Link to comment
Share on other sites

hej lise,

Jeg hader at træne og hoppe rundt på fyldt mave, så derfor spiser jeg ikke aftensmad før træning, men plejer at gøre det når jeg kommer hjem.

MEN er det ikke dumt? Jeg synes bare ikke jeghar mulighed for at gøre anderledes.....

Ødelægger det mit forsøg på vægttab?

Umiddelbart nej - ifølge den gængse opfattelse så betyder det ikke alverden for hvornår du indtager din kost, sålænge du bare på daglig basis, er i underskud i forhold til dit energi-forbrug.

Det kan dog betyde lidt for din >træningsindsats< hvis du ikke sørger for at have indtaget nok inden træning.

Personligt rykker jeg om på det jeg indtager efter træning (aftensmad) - således at jeg indtager de mest energirige måltider før træning når jeg er på diæt - og kun har et mildt aftensmåltid - det virker for mig, men er højst sandsynlig ikke videnskabeligt bevis, hvorfor du ikke rigtig kan bruge det til noget.

/Fittsmoker

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

Hej Lise,

Velkommen til MOL :) . Det bedste er nok hvis du opretter i online logbog. Der er de fleste inde hver dag, og du får den største respons. Ellers vil jeg foreslå dig at du spørger b_skaal og Cilius, de er nok de bedste at starte med.

Held og lykke med det.

Niske

Link to comment
Share on other sites

Hejsa Lise og velkommen til MOL!

Er det et nytårsforsæt vi er ude i her? :)

Jeg er begyndt at træne igen efter at jeg har fået min søn(som er et ca 1 år(totalt dovent af mig, I know))
Det bedste ville faktisk være hvis du var gået i gang med at træne umiddelbart efter fødslen (så snart tingene har sat sig på plads inden i). Det skyldes at du i amme perioden fra naturens side har en hormon produktion der optimerer fedtforbrændingen. Ved godt at du ikke kan bruge den viden til noget nu, men der er jo altid anden omgang. ;)
Jeg hader at træne og hoppe rundt på fyldt mave, så derfor spiser jeg ikke aftensmad før træning, men plejer at gøre det når jeg kommer hjem.

MEN er det ikke dumt? Jeg synes bare ikke jeghar mulighed for at gøre anderledes.....

Ødelægger det mit forsøg på vægttab?

Det tager at stykke tid for kroppen at fordøje maden. Derfor får du ikke noget ud af at spise lige før træningen. Desuden vi træningen trække blodet fra "maven" og ud i musklerne, hvilket nedsætter fordøjelsen yderligere. Der er derfor ikke nogen grund til at spise en time til halvanden inden træning (Det kan ved meget lang træning være nødvendig at spise, men så længe du ikke træner mere end et par timer skulle det ikke være nødvendigt). Dertil skal det siges, at det selvfølgelig heller ikke hjælper hvis du overhovedet ingen energi har. Snup et let måltid i løbet af eftermiddagen og det skulle være fint.

Med hensyn til vægttab så er det afgørende din energibalance. Spiser du mere end du forbrænder så tager du på og spiser du minere taber du dig. Derfor har det i det henseende ikke noget at sige om du spiser før/efter. MEN... Efter træningen vil du have brugt dele af dine sukkerdepoter og nedbrudt musklerne. Kroppen har brug for kulhydrater til at fylde sukkerdepoterne og protein til genopbygning af musklerne (+ vitaminer, mineraler mm). Derfor er det MEGET vigtigt at du får noget at spise efter træning. Selv på en diæt er det ikke det måltid du skal bekymre dig om hvorvidt det sætter sig på sidebenene. Din forbrænding er nemlig på sit højeste efter træningen og meget af energien går som sagt på at genfylde dine depoter. Vil derfor sige at det er HELDIGT at din dag er struktureret på denne måde.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

ok.....nu har jeg vist lidt mere styr på det.....

Grunden til at jeg ikke har trænet, eller det vil sige jeg gik i gang igen, men jeg kunne ikke holde til det. Jeg havde fået en del sting som tog noget tid om at hele........

Nå men nu er jeg fit for fight og er allerede komme ti bedre form. Det med at være i kalorieunderskud, de tkender jeg godt til. Det var bare mere måltidstidspunktet jeg ikke helt fattede. Men jeg tror jeg har mere styr på det nu(forhåbentlig)

TAK :)

Link to comment
Share on other sites

Det bedste ville faktisk være hvis du var gået i gang med at træne umiddelbart efter fødslen (så snart tingene har sat sig på plads inden i). Det skyldes at du i amme perioden fra naturens side har en hormon produktion der optimerer fedtforbrændingen. Ved godt at du ikke kan bruge den viden til noget nu, men der er jo altid anden omgang. ;)

Denne påstand kunne jeg godt bruge nogle referencer til??

Denne påstand kunne jeg godt bruge nogle referencer til??

Link to comment
Share on other sites

Ups det var sku værre. Har det ikke pt. sorry. Er dog 100 på at jeg en gang har læst det. Prøv at lave en google søgning på emnet hvis du er interesseret.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Det er korrekt nok.....

Jeg har det i en af mine fysiologi bøger et eller andet sted....

(hvis jeg får tid en af dagene skal jeg finde det!!)

... og faktisk så optimeres fedttabbet fra hofte og balderegionen også i den periode... så nogle kvinder har mulighed for at blive smallere end de hidtil har været...

Det bunder ud i at adipocyterne i denne region har en type receptorer der er responsive overfor et hormon der udskillelses når man ammer, og omvendt når man er gravid har en større tilbøjelighed til at lagre fedt!!!

Dette hænger også godt sammen med at nogle af de prof. fitness-piger opnår de bedste symmetri point efter en fødsel - da de får en meget flottere og mere fast underkrop!!!

Link to comment
Share on other sites

Ups det var sku værre. Har det ikke pt. sorry. Er dog 100 på at jeg en gang har læst det. Prøv at lave en google søgning på emnet hvis du er interesseret.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Det er korrekt nok.....

Jeg har det i en af mine fysiologi bøger et eller andet sted....

(hvis jeg får tid en af dagene skal jeg finde det!!)

... og faktisk så optimeres fedttabbet fra hofte og balderegionen også i den periode... så nogle kvinder har mulighed for at blive smallere end de hidtil har været...

Det bunder ud i at adipocyterne i denne region har en type receptorer der er responsive overfor et hormon der udskillelses når man ammer, og omvendt når man er gravid har en større tilbøjelighed til at lagre fedt!!!

Dette hænger også godt sammen med at nogle af de prof. fitness-piger opnår de bedste symmetri point efter en fødsel - da de får en meget flottere og mere fast underkrop!!!

Såmænd ikke fordi jeg ikke tror på nogen af jer.....

Men kunne godt tænke mig, hvis der var nogen, der rent faktisk vidste noget om det - kunne oversætte det angel har skrevet af fra sin bog, da jeg gerne vil have et forklaring på det og ikke bare en masse latinske ord.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

jeg fik at vide dengang jeg havde født at jeg ikek måtte begynde før jeg havde været til 8 ugers tjek hos lægen. Han skulle nemlig tjekke om det hele var på plads. ;)

Og derefter kunne jge så i gang. Men jeg havde fået nogle sting som tog lang tid om at hele, så spinning var ikke lige optimalt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share