Protein-Hvilket?/Hvor meget?..og til hvad?


Morten28
 Share

Recommended Posts

Kære MO-brugere!

Hvad er forskellen på de forskellige slags proteinpulver?.

Er der forskel på indtagelse, hvis man er cykelrytter imodsætning til en styrketræner ?.

Hvornår på dagen skal proteinen indtages og skal det også indtages på hviledage ?.

Kan I hjælpe med svar på disse spørgsmål?

Link to comment
Share on other sites

Ok...måske skulle jeg omformulere mit spørgsmål:

Hvis min træningsuge ser ud som nedenstående, hvor stor skal min proteinindtagelse være og hvornår skal indtagelsen foregå?

Skal jeg også indtage protein på hviledagen ?

Mandag: 70km udendørs cykling, landevej.

Tirsdag: 2 x spinning, høj intensitet

Onsdag: 45km udendørs cykling, interval, skov.

Torsdag: 2x spinning, interval.

Fredag: Hviledag

Lørdag: 70km udendørs cykling, landevej

Søndag: 1x spinning, interval.

Jeg er 180/84kg.

Nogen gode forslag?

Link to comment
Share on other sites

hvornår skal indtagelsen foregå?
Sørg for at fordel proteinindtagen over hele dagen (og især efter træning), med ca. 3 timers mellemrum. Spis proteinholdig kost, der svarer til at du får ca. 30 g pr. måltid.
protein på hviledagen?

Ja. Du skal også spise proteinholdigt på hviledagen.

hvor stor skal min proteinindtagelse være

En tommelfingerregel siger at man ca. skal have 2g protein pr. kg. kropsvægt ved jævnlig fysisk træning. Men lad vær med at gå for højt op i dette tal.

Link to comment
Share on other sites

okay nu ved jeg godt nok ikke godt nok ikke ret meget om cykling (udover det er nødvendigt når man ikke har penge til en bil ;) ) men jeg kan ikke se hvorfor der skulle være forskel på timingen af proteinindtaget i forhold til styrketræning. Så derfor vil jeg sige tag det lige efter træning sammen med nogle simple kulhydrater (fx druesukker).

Link to comment
Share on other sites

okay nu snakkede jeg kun om proteinpulver, selvfølgelig skal du spise meget protein fordelt på en masse små måltider ud over hele dagen, men disse proteiner kan sagtens komme fra alm mad. Jeg tror dog ikke at det er nødvendigt med helt så mange proteiner som BB'ere indtager.

Link to comment
Share on other sites

hej morten.. jeg ved ikke meget om cykeltræning og konditionstræning så jeg kan ikke sige noget om hvornår du skal indtage hvad. Men de mest populære proteintilskud idag er nok valleproteinen (whey) og weightgaineren.

Valleprotein er ofte forbedret så det optages hurtigere i kroppen, proteinindholden ligger typisk mellem 75-90%. nogle gange er der også iblandet glutamin og diverse sporstoffer.

Gaineren er næsten altid en blanding af protein (ofte valle) og kulhydrater samt vitaminer. Kulhydraterne vil ofte bestå af både simple og komplekse, typisk druesukker og maltodextrin. Hvis det er en avanceret gainer kan der være mange flere ingredienser i.

Men som sagt ved jeg ikke hvad der er bedst i dit tilfælde, dog tror jeg det er vigtigt at du får de salte og mineraler der ofte er i de drikke specielt lavet til kondition. Jcq

Link to comment
Share on other sites

Der er talrige spekulationer omkring kvalitet og indtagelse af protein: Skal/skal ikke, pulver/alm. mad, før/efter træning etc.

Som hovedregel vil jeg sige, at det er grænsende til tåbeligt at købe alle de fine pulvere med firehundrede forskellige additiver - de fleste tilsætninger har ingen effekt og deres eneste bidrag er, at forhandleren kan øge prisen. Det simpleste proteintilskud er en god proteinholdig kost i det daglige, evt. suppleret med lidt ekstra protein i forbindelse med træning.

Cykelfolk har formentlig et lidt lavere behov end vægttræningsfolk, måske 1,4 - 1,7 gram per kg per dag - og det kan man rigeligt få dækket ved almindelig kost. Dagen i dag kommer f.eks nok til at se ud som dette for mit vedkommen (jeg cykler og vægttræner i det daglige, 95 kg kropsvægt):

Morgen: 1 skål yoghurt m. drys + to glas kakaomælk. (~35 gram protein)

Frokost: 1 dåse tun, lidt hytteost, et par skiver kødpålæg på rugbrød (~50 gram protein)

Aftensmad: Lidt kød, lidt pasta/ris (~50-70 gram protein) (lidt svært, da jeg ikke selv laver maden)

Mellemmåltider: Lidt brød, lidt hytteost, lidt kødpålæg, kakaomælk (~25 gram protein)

Altsammen uden at spise svinske mængder mad, men måske nok med lidt fokus på at spise proteinholdige madvarer.

Så mit tip er: Drop proteinpulveret - det er for dyrt! spis noget almindelig mad.

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

mikkel> hvis du regner prisen per antal gram af det tilgængelig protein i maven ud efter tilberedning for forskellige madvare og sammenligner dem med fx. valle er det altså kun tun, pasta, diverse bønner osv der er billigere end valle. Selv hakkekød med 20 procent fedt fra netto er dyrere end valle...

Men du har nok ret i at det ikke kan betale sig at investere i smartass produkter som fx Nitro-tech LOL

Desuden kan man jo time hvornår på dagen man finder det mest hensigtsmæssigt at bruge henholdsvis letoptageligt og komplekst protein.. peace

Link to comment
Share on other sites

Til udholdenhedsatleter vil jeg anbefale:

Spis i alt 2g protein pr. kg kropsvægt om dagen.

Fordel proteinindtaget ud over dagens måltider.

Indtag en protein (whey, 0,4g pr kg kropsvægt) og kulhydrat (maltodextrin/dextrose, 0,8g pr. kg kropsvægt) shake lige efter træning for at maksimere restitutionsprocesserne.

Proteinpulver blandet med energidrik/maltodextrin eller en weightgainer er godt at bruge lige efter træning, da det optages hurtigt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share