Udholdenhedsidræt vs. muskelmasse


Guest Slettet_020112
 Share

Recommended Posts

Lige et spørgsmål/oplæg til debat:

Hvordan har I (dem der dyrker udholdenhedsidræt - fx triathlon, langdistance løb, cykling osv) det med forholdet mellem muskelmasse og præstation??

Større muskelmasse kræver selvfølgelig mere energi under arbejde. Derfor er det jo ikke optimalt, for en triathlet at være bygget som en bodybuilder.

I dag kom jeg så til at tænke på: Hvordan er forholdet så mellem muskelmasse og fedt?

Hvis man fx har to personer, som vejer det samme, men den ene har markant større muskler og tilsvarende lavere fedt%

Vil det være nødvendigvis være ham med den største muskelmasse som vil have de bedste forudsætninger?? Jeg mener - fedt kræver vel ikke så meget ilt som muskler under arbejde?

Alligevel siger min fornuft mig, at det ville være bedre med bøfferne? :)

Håber i forstår hvad fanden jeg mener??!

Link to comment
Share on other sites

"Hvordan har I (dem der dyrker udholdenhedsidræt - fx triathlon, langdistance løb, cykling osv) det med forholdet mellem muskelmasse og præstation??

Vil det være nødvendigvis være ham med den største muskelmasse som vil have de bedste forudsætninger?? Jeg mener - fedt kræver vel ikke så meget ilt som muskler under arbejde?

Alligevel siger min fornuft mig, at det ville være bedre med bøfferne?

Håber i forstår hvad fanden jeg mener??!"

Jep - jeg gør i hvert fald :)

Seriøst...- den er faktisk lidt svær at svare på...

Jeg vil mene at det kommer an på HVAD du mener med udholdenhedsidræt...

Jeg kan tale ud fra min sport: cykelsport.

Under cykling har man GENERELT ikke brug for stor styrke (undtagelsen er stående start i et lavt gear - men så er vi jo allerede væk fra udholdenhedssport :-) )

Og du har ret: store muskler kræver mere ilt - men større muskelmasse giver også en større anaerob kapacitet: altså du vil have en bedre evne til VIRKELIG at træde mange watt over et kort tidsrum - hvilket er en god evne at have.

Kører rytteren opad i et jævnt tempo - altså typisk en lang stigning/bjerg - vil det være den absolutte vægt som er vigtigst. Ved korte bakker vil det være en fordel med en god anaerob kapacitet (altså store muskler) og også en del styrke i overkroppen til at "hive" i styret med.

Fedtet vil være "i vejen" hvis det er tale om meget varme forhold hvor fedtet vil gøre det mere besværligt at komme af med varmen.

Hvis vi taler om rigtigt "fed" vil det kunne give problemer med at sidde korrekt på cyklen (tænk: "dunken" er i vejen :) )

Store ryttere (altså også med større muskler) vil som regel have en større styrke - og kan dermed lettere træde et tungt gear med en forholdsvis lav kadance: men det gør dem ikke nødvendigvis hurtigere, da der er flere faktorer som spiller ind.

-

Ved langdistanceløb vil JEG mene at det stort set handler om at være så tynd som muligt (selvfølgelig vil der være en nedre grænse, hvor kroppen er FOR udhungret og præstationen dermed går ned)

-

Triathlon har jeg ikke den store erfaring med - men vil umiddelbart mene at det vil være mest hensigtsmæssigt at have en lille muskelmasse - da der INTET behov er for at arbejde anaerobt.

Link to comment
Share on other sites

Fast legs --> Great, så var der da en som bed på emnet!

Du er åbenbart godt inde i cykelsporten, og jeg kan godt følge dine betragtninger. Fandt i øvrigt en artikel om Lance Armstrongs styrke træning. Interessant læsning synes jeg. Link

Ved langdistanceløb ser jeg det også, som en helt klar fordel bare at være en skinny motherf***** :lol:

En artikel om vægttræning og triathlon: Link

Jeg tænkte på, hvordan jeg selv ville ha det i ekstrem udholdenhedsidræt. Det er klart, at jeg har mere muskelmasse end optimalt. Udfra "use it or loose it" teorien ville det nok alligevel tilpasse sig i den sidste ende. Grunde til mit spørgsmål, var egentlig bare lidt tanker jeg havde omkring det.

Selvom jeg har mere muskelmasse, vejer jeg nok ikke meget mere end fx mange motionist maratonløbere. Jeg kunne måske max gå ca 3-4% ned i fedt%... Så tænkte jeg på om det så kunne betale sig at gøre (bare en smule) ud af at beholde muskelmassen - eller om det ville være en ulempe i forhold til folk som måske vejede det samme, men med mindre muskelmasse?

Edited by DBM
Link to comment
Share on other sites

Muskel/fedt-forholdet for udholdenhedsmænd, er ret spændende.

Mange har en forholdsvis høj fedt%, selvom de er tynde som siv, da det bare er manglen på muskelmasse, der giver de tynde sugerør-med-buk.

Det er svært at sige hvad der er bedst, for det kommer mere an på kroppen øvrige fysiske talenter.

Jeg er iøvrigt i gang med et "eksperiment" på området med semi-professionelle cykelrytter Rasmus Fjorside. Jeg har målt hans fedt% og vægt nu her til sæsonstart, hvor formen er god, og vil måle dem igen, når han er helt på toppen til DM, og igen under vinterpausen, hvor formen er forholdsvis lav.

Jeg er meget spændt på, om fedt%en falder eller stiger frem til DM, for der ryger nok et par kilo, men spørgsmålet er hvordan forholdet mellem muskeltabet og fedttabet vil være.

:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser også frem til dine resultater Fist!!

Min egen erfaring : Kroppen har sin egen ideele fedt%, hvor den fungerer optimalt.

Dette varierer nok fra person til person, men jeg er ikke i tvivl om at det er MEGET dumt at have en FOR LAV fedtprocent - idet det simpelthen nedsætter præstationsevnen.

"Jeg kunne måske max gå ca 3-4% ned i fedt%... Så tænkte jeg på om det så kunne betale sig at gøre (bare en smule) ud af at beholde muskelmassen - eller om det ville være en ulempe i forhold til folk som måske vejede det samme, men med mindre muskelmasse? "

DBM: Jeg ville koncentrere mig om at træne så specifikt som muligt til den udholdenhedsidræt du ønsker at forbedre dig i. Over en længere tidsperiode vil din krop så ændre sig mod mindre muskelmasse. Glem ideen om at få din fedtprocent yderligere ned - hvis du maks. kan pine den 3-4 % ned, er det IKKE værd at ofre resurcer på: Du får langt MERE ud af at focusere på veltilrettelagt træning.

Link to comment
Share on other sites

Min egen erfaring : Kroppen har sin egen ideele fedt%, hvor den fungerer optimalt.

Dette varierer nok fra person til person, men jeg er ikke i tvivl om at det er MEGET dumt at have en FOR LAV fedtprocent - idet det simpelthen nedsætter præstationsevnen.

Det er også min erfaring!! Min krop opfører sig indimellem MEGET underlig når fedt% bliver for lav. Udover nedsat præstationsevne, får jeg lyst til at spise nogle unormalt store mængder af ting, jeg normalt IKKE ville røre med en ildtang! <_<
DBM: Jeg ville koncentrere mig om at træne så specifikt som muligt til den udholdenhedsidræt du ønsker at forbedre dig i. Over en længere tidsperiode vil din krop så ændre sig mod mindre muskelmasse. Glem ideen om at få din fedtprocent yderligere ned - hvis du maks. kan pine den 3-4 % ned, er det IKKE værd at ofre resurcer på: Du får langt MERE ud af at focusere på veltilrettelagt træning.

Hvis/når det bliver aktuelt vil det også klart være min fremgangsmåde. Det er min klare overbevisning, at der er mange andre og bedre parametre der kan skrues på før fedt%!

Synes bare det var et interessant emne og blev bare lidt nysgerrig omkring muskelmasse og udholdenhedspræstation. Fandt på et tidspunkt en gut, (han havde vist nok været med i det der øde-ø-gejl på tv3) som havde gennemført en ironman med en go potion muskelmasse - kan desværre ikke finde linket, men det er altså ikke umuligt - omend ikke optimalt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke se det interessante i sammenligningen imellem fedt og muskelmasse, det er jo 2 forskellige problemstillinger.

Hvad angår fedt må målet være at ramme den optimale fedtprocent afhængig af de personlige fisiologiske forudsætninger man har. Hverken mere eller mindre. For al udholdenhedsidræt hvor kroppen flyttes er overføldig fedt en ulempe (i større eller mindre grad selvfølgelig).

Diskussionen vedrørende muskelmasse er derimod mere interessant, da den optimale mængde og fordeling må afhænge af idrætsgrene, de personlige fysiologiske forudsætninger og målsætningen (fx. cykling sprinter, bjergkørsel, enkeltstart etc.).

Det er imidlertid ikke muskelmassen, men muskelstyrken der i varriende grad kan være nødvendig i udholdenhedsidræt, idet hurtighed, skridtlængde, høj gearing etc. etc. kræver igen en vis/stor muskelstyrke. Derfor fokuseres der i styrketræningen på styrke og ikke muskelmasse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share