Mine ben syrer til!


Xzebetz
 Share

Recommended Posts

Jeg cykler en del for motionens skyld og lagde mærke til følgende hvilket jeg forundrede mig over:

Jeg har bemærket at mine ben tit syrer til selvom jeg føler jeg kan give den mere gas set udfra min puls. Men det er som om mine ben ikke kan mere, så er mit spørgsmål om jeg tager fejl? Syrer ens ben kun til når man rammer maks puls? For sådan føles det ikke.. Jeg føler tit at mine ben syrer til ved mindre stigninger selvom min puls ligger på 150-160.. Kan man træne sine muskler til at tage længere tid om at syre til eller er dette udelukkende pulsen der "bestemmer" dette?

Håber det gav mening..

Link to comment
Share on other sites

Okay, for at uddybe det en smule mere så en del af spørsgmåler er at om musklerne syrer til i takt med at pulsen så småt stiger?

et firkantet eksempel kunne være:

puls 130 - syringen er minimal

puls 140 - syringen er minimal, men er steget en smule

puls 175 - syringen er maksimal..

hehe, ved ikke hvordan jeg ellers skal forklare det :tongue:

Men undrede mig over det da jeg på min cykel tur de sidste 10 km ville give den maks men kondien ville, benene sagde nej. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg kan sgu ikke helt huske hvordan der er det hænger sammen.... det er et par dage siden jeg har haft idræt på gymnasiet... men jeg tror ikke det har noget med pulsen at gøre men at kroppen har brugt det meste af energien og skal til at spalte noget andet der ikke går så hurtigt... men hold live i den her tråd jeg er langt fra sikker på hvordan det er...

Link to comment
Share on other sites

Syrer ens ben kun til når man rammer maks puls?

Det korte svar er nej.

Taler vi kun om korterevarende ture skyldes det formentlig hovedsageligt at din blodforsyning i benmusklerne (og evt. styrken i benmusklerne) ikke er kapacitetsmæssigt er udviklet tilstrækkeligt til at udnytte iltoptagelsen optimalt.

Traditionelt fokuserer man primært på den maximale iltoptagelse via lungerne (det er også her ud fra konditallet beregnes). Iltoptagelsen er imidlertid en kompliceret proces, hvor der populært sagt kan være mange flaskehalse undervejs lige fra iltoptagelsen i lungerne til iltforbruget i de arbejdende muskler i forbindelse med frigørelse af energi til muskelarbejdet.

Og ja - denne "syregrænse" kan flyttes via træning.

Link to comment
Share on other sites

Man syrer til, når ens gennemsnitlige arbejdsintensitet (energiforbrug) er højere end den mængde energi kroppen kan producerer ved aerob forbrænding (forbrænding hvor ilt indgår i forbrændingsprocessen).

Det afhænger specielt at tre ting.

- intensitet

- ens form

- ens aktuelle energidepotsammensætning

Så nej, syregrænsen er ikke kun afhængig af høj puls, omend en sådan ofte er i spil ved tilsyring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lidt samme problem når jeg løber i fodbold...

Når jeg kan mærke at benene har det hårdt er jeg på ingen måde på grænsen af hvad jeg kan klare puls-/vejrtrækningsmæssigt

Min kortvarige ydeevne er ikke god nok, men jeg kan godt klare en fuld 2 timers træning og bagefter være "frisk"

Hvad skal man gøre ??

Skal måske lige siges at jeg ikke har løbetrænet i 3-4uger, men kun cyklet pga. overbelastning af benene..

Jeg kan på nuværende tidspunkt lige klare 2 timers træning uden at jeg får ondt i benene

Skal jeg bare regne med at det kommer efterhånden som jeg kommer igennem mere fodboldtræning ??

Link to comment
Share on other sites

Nu kan jeg se at jeg har cyklet præcis samme distance som dig, og jeg kan mærke at det giver mest for konditionen at tage lidt kortere ture, hvor den bare får mere gas...

Nu er jeg ikke expert i det her, så det kunne da være rart om nogen af de rigtige atleter kommer på banen og hjælper os amatører der gerne vil træne lidt bedre :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Nu kan jeg se at jeg har cyklet præcis samme distance som dig, og jeg kan mærke at det giver mest for konditionen at tage lidt kortere ture, hvor den bare får mere gas...

Okay, det er også typisk denne distance jeg cykler, ville gerne cykle mere men føler ikke jeg har tiden til at afsætte 3-4 timer til længere ture.. Kun i weekenden.. Men vil give dig ret i at jeg godt kan mærke det i benene hvis man trykker den godt af på de 45 km.. Men syntes også godt om at cykle de længere distancer da det på denne giver godt mht. til at kunne forøge distancen..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share