Sukker (slik)


Madsten
 Share

Recommended Posts

Jeg går op i at spise sundt og motionere - men jeg har et problem. Selvfølgelig prøver jeg så vidt ik at spise slik eller alt for meget sukker - men hvis jeg ikke har fået noget slik i et stykke tid, så begynder jeg at føle en kraftig trang til slik, kage e.l.

Hvis jeg så køber en pose slik, så kan jeg ikke som mange andre kun spise halvdelen og gemme resten - jeg bliver nød til at spise det hele.

Jeg vil meget gerne af med den trang eller afhængighed - men hvordan gør man? Tager man en kold tyrker, eller hvad forslår i? Fordi jeg vil da gerne være i stand til at spise en smule slik til en film, uden at blive helt afhængig igen...

Grunden til denne store bekymring, er at jeg gerne vil tabe mig og komme i form igen - er begyndt at svømme og styrketræne igen... Jeg vil gerne have min fedt % ned, så jeg bliver mere markeret. :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg har før i tiden slugt uendelige mængder af slik. Da jeg besluttede mig for at smide nogle kilo igen, tog jeg en kold tyrker. Jeg havde tidligere forsøgt men var faldet i igen med et stort dump. Jeg tog mig sammen og holdt diæten, hvilket medførte at jeg var afvænnet efter 2-3 måneder.

I dag kan jeg sagtens spise noget slik, kage eller is uden at falde i. Det er ligesom jeg har fået et normalt forhold til sukker :)

Nogle er afvænnet efter 14 dage, andre skal bruge flere måneder som jeg. Det handler nok om hvor afhængig man har været tidligere.

Jeg synes forøvrigt det er helt i orden at sammenligne sukker med stoffer, da sukkeret ligesom fx. hash for mange mennesker er det eneste lyspunkt i løbet af en dag. Det er jo også vildt svært at komme af med, kropper skriger efter sit daglige skud sukker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender godt til dit problem!!

Der kan være flere grunde til det, og flere måder at afhjælpe det på. Når man lever sundt, dyrker motion og gerne vil have en lav fedt% nytter det selvfølgelig ikke noget at kaste slik og kager i hovedet hver dag.

Det får man især lyst til hvis man er på en streng diæt, har en lav fedt% (uden at være naturligt genetisk disponeret for det) eller er på en total crash-diæt (= dum idé)

Det kaldes også "cravings", og har været diskuteret her på MOL før. Der har blandt andet været en hel tråd, hvor folk ka få afløb for deres fustrationer, når de savner kanelgifler eller vingummibamser.

For mig selv er det værst på hviledage!! (motion er på en eller anden underlig måde appetitnedsættende) Egentlig troede jeg det kun var mig der havde det sådan, men Brian Holm har også beskrevet hvordan han på hviledage kunne voldtage et køleskab.

Kender det sgu godt - man står bare og glor ind i et køleskab.

"Ivan Hansen" her fra MOL har fortalt, hvordan han de første par gange han stillede op i BB kunne tømme et køleskab for ALT - inkl. flåede tomater :w00t:

Når man først kommer igang kan det sgu være svært at stoppe igen....

Der er flere måder at afhjælpe det på:

Lad være med at forsøg at modstå cravings. Tillad dig selv at spise fx chokolade indtil din craving er væk. Kender dog godt problemet, og er selv vildt dårlig til det. Kosten kører perfekt, og man vil ikke snyde ved at spise usundt.

Især ikke når man som mig, ikke fatter folk der kan nøjes med et lille stykke chokolade - næh, så snupper man hele pladen!! :tongue:

Når man endelig spiser noget, bliver det ofte alt for meget. Det kan altså hjælpes ved ikke at nægte sig selv lidt lækkert. Bagefter går man tilbage til at spise sundt igen!!

Jeg kan anbefale dig at læse Clarence Bass artikler omkring kost: Link

Læs generelt om hans tilgang til kost og ISÆR om cravings. fx denner her artikel: Link

Du kan evt. bestille hans bøger. De er faktisk ok! Nogle ting er jeg ikke helt enige med ham i, (blandt andet nogle af hans træningsmetoder) men de er i hvert fald ok til motivation!

Planlagte "snydedage" - Kan fungere som reefed-dage. Laush her fra boardet er vist ret godt inde i den slags - Et citat fra ham:

Det kan være en hjælp at lave ædeflip-dage ind imellem på en lav-kalorie diæt. Der sker det at dit leptin-niveau falder under en diæt og efter et vist stykke tid sørger din biokemi for at du for en uimodståelig trang til at æde - ikke bare en portion, men spise som om du ikke ville få mad længe.

Der er forskel på sult og det som du oplever, nemlig hunger.

Sult er styret af nogle andre hormoner end hunger (og sult er meget nemmere at "styre") og for at få hunger følelsen væk skal dit leptin niveau stabiliseres.

Det kan gøres ved at have refeed dage som du sådan set også har. Mit råd er bare at du skal sørge for primært at indtage kulhydrater/protein og et minimalt fedtindtag. Det er nemlig glucose-fluxet i cellerne (dvs hvor meget glucose der ryger ind i cellerne) der har størst indflydelse på leptin-niveauet. Jo større glucose-flux des større leptin-respons. Og større leptin respons giver mindsket hunger, og stabiliserer stofskifte hormon niveauet og mange andre positive ting.

Prøv at lave refeed dagene på en træningsdag da du så udnytter den anabolske respons alle kalorierne giver. Hvis du sørger for at holde et minimalt fedtindtag skal du ikke bekymre dig om at tage fedt på, på en sådan refeed dag. Det meste bliver lagret i musklerne og leveren og noget bliver omdannet til varme.

Søg evt. på "reefed" og "leptin" - en interessant artikel om leptin: Link

Ellers er de "almindelige" råd altid gode.

- Spis mange måltider fordelt over hele dagen. På den måde holder du sulten fra døren!

- Lad være med at købe noget du ikke vil spise. Et godt tip er IKKE at handle når du er sulten :lol:

Accepter at det ikke er alle som fra naturens side render rundt med en patologisk lav fedt% året rundt!!

Lad være med at ha' alt for dårlig samvittighed hvis du "ryger i"! Det er surt, men planlagte snydedage hjælper på samvittigheden! Hvis du har lyst til lidt rødvin, øl, chokolade, slik så husk at leve livet :)

Tro mig... jeg har spist ting som du ikke ville fatte var muligt!! :blink: Det er især når man undervurderer ens kcalforbrug gennem længere tid med hård træning! Sørg for du spiser nok!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg lider også af at have en sød tand... :lol:

Åbner jeg noget skal det spises, det skulle jo nødigt blive dårligt...

Vi havde en vane med at spise slik efter midagsmaden på arbejdet, men har lavet en aftale og stoppe det. Sukkerfrie ting var ok, så jeg købte en pakke mint pastiller og spiste en havl pakke første dag.... :( det er ikke lykken...

Det er et problem jeg også kæmper med, men må leve med det...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere haft det på samme måde, denne gang har jeg det dog ikke så meget, det er mere kulhydrater generelt, jeg er på proteinkur, og hvis jeg drikker for meget cola light kan det komme, havde det i forgårs, men det var efter rugbrød, og juice, så det spiste jeg så, og nød det :) og i ny og næh kommer trangen til en is, og så køber jeg en, og nyder den vildt.

så det kan være du skulle prøve med noget frugt i stedet, bare for at få noget sundere sukker indenbors, og ellers kan man få sukkerfrit slik, ved de har det i biografer, og det smager vildt godt :)

Camilla

Link to comment
Share on other sites

Synes DBM giver nogen gode råd. Jeg selv har også svært ved at kun spise 4 stykker lakridskonfekt og gemme resten. Jeg lader på forhånd være med at have sådanne ting i huset når jeg ved trangen kan komme.

Prøv at gå 6 dage uden sukker/slik og så giv dig selv lov til at indtage hvad du har lyst til (næsten) den 7 dag som optimalt er en træningsdag. På den måde har man noget "at se frem til" og kan bedre styre trangen.

Link to comment
Share on other sites

JokerX -> Der er forskel på diæt og livsstil!!

Ahh, folk er så bange for ordene "slankekur" og "diæt"

Jeg er efterhånden ved at være lidt træt af de store ord som "livsstilsændring".

Man har vel lov at kalde det hvad man vil, i mit tilfælde er det en diæt jeg har sat mig selv på.

Link to comment
Share on other sites

Ahh, folk er så bange for ordene "slankekur" og "diæt"

Jeg er efterhånden ved at være lidt træt af de store ord som "livsstilsændring".

Man har vel lov at kalde det hvad man vil, i mit tilfælde er det en diæt jeg har sat mig selv på.

Du misforstår pointen!

Der er forskel på "bare" at spise sundt/sundere og så fx følge en diæt - fx op til en konkurrence. Ellers skulle spise "rent" ifm. hårdt fysisk arbejde. Spørg bare Jan Ullrich :lol:

Bevarres, det er da fint, at du er holdt op med at spise slik hver dag, men det er ligesom ikke det der er spørgsmålet. (som jeg læser det)

Du er selvfølgelig velkommen, til kalde det hvad du vil :)

Edited by DBM
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share