Indkøbsliste til Diæt


sune18
 Share

Recommended Posts

Kunne godt tænke mig hvis vi fik lavet en indkøbsliste til diæt eller blot en generel sund kost. Denne indkøbsliste skulle fortrinsvis gerne indholde produkter med et lavt GI, højt protein indhold, mange fibre, sund fedt og lignende egenskaber der kendetegner den sunde og alsidige diætkost.

Grunden til dette indlæg er, at jeg syntes man i hverdagen til tider kan savne inspiration til kosten, især under diæt hvor man ikke kan tillade sig det store.

Jeg vil forsøge at lave nogle forskellige kategorier, som vi så hver især kan lægge de fødevarer/drikkevarer vi hver især finder attraktive ind under. Denne liste skal så blot kopieres i jeres indlæg, også lægger man bare sine egne ideer ind under den passende kategori eller tilføjer en, hvis dette måtte være nødvendigt.

Håber folk bakker op om ideen, så vi alle kan få lidt inspiration til den til tider kedelige kosthverdag. I kan evt tilføje i parantes hvorfor i mener, at netop denne vare tiltaler jer og hvad i bruger den til.

Meningen er ikke at man skal komme med specifikke produktnavne, medmindre dette er nødvendigt for at kunne finde frem til varen, så man kan komme til at købe den - eks kan tilføjes i parantes (kan kun købes i ....)

Proteinrige fødevarer:

Tun

Kylling

Kalkun

Hakket kød 10-12% (skulle være den procent der i forhold til prisen giver det laveste fedtindhold i forhold til prisen. Har desværre ikke lige en reference).

Div køb med lavt fedtindhold.

Fromage Frais 0,5%

Hytteost (Helst cheasy med lavt fedtindhold)

Div protien pulver (valle,mælke, kassein, soja osv.)

Rejer

Ost med lavt fedtindhold (har ikke set andre end cheasy, men den er nu ikke noget at råbe hurra for)

Smørreost (Nettos letvægter er rigtig god, kan desværre ikke lige huske den nøjagtige fedtprocent)

Grøntsager:

Broccoli

Blomkål

Bønner

Carrots (De smager kanon i diverse gryderetter)

Løg

Peberfrugt (hmm skulle måske under frugt??)

Frugt:

Æble

Pære

Vandmelon

Lave GI kulhydratvarer eller andre kulhydratvarer med gode egenskaber:

Havregryn

Kryderier:

Chili

Paprika

Oregano

Peber

Karry

Hvidløg

Til den søde tand:

Light sodavand

Sukkerfrit slik

Drikkevarer:

Light sodavan igen igen!

Skummetmælk

Diverse:

Sødemiddel

Har ikke skrevet alt hvad jeg kunne komme i tanke om, dette er blot en start, så håber folk vil bidrage til listen.

Husk kun at kopiere listen i jeres indlæg, og undgå for mange overflødige kommentarer - Dette er blot så vi gør det mest muligt overskueligt.

Link to comment
Share on other sites

Det ser faktisk ret godt ud med et par rettelser .. sukkerfrit slik underholder sødemidler som både kan give dirre men narrer også kroppen til at tro at det er sukker hvilket gør at din krop reagerer på det som sukker :blink:

Min hoved regel under mine tab af 33kg har været at hvis der er mere end 0.5% fedt i (Undtagen oliven olie, mandler og fed fisk) eller indeholder sukker skal det ikke indtages. Det skal dog siges at kroppen tager ikke skade af en cola light i ny og næ.

Og hvis det kniber med den søde tand er melon og rosiner ganske udemærkede . Og som krydderier skal du ikke være så bange for at bruge en røvfuld af dem .. det gør det blot mere spændende :bigsmile:

En ting jeg savner er fedt stoffer. Her kan jeg bidrage med:

Olivenolie

Nødder/mandler (Uden salt)

Hørfrøolie

Det var blot mine 25 øre

Link to comment
Share on other sites

at hvis der er mere end 0.5% fedt i, eller indeholder sukker skal det ikke indtages.

Kan man leve af skummetmælk? :blink:

Max 0,5% fedtindhold udelukker alt andet end nogle få typer grøntsager.

Jep jeg fortæller blot hvordan jeg har kørt min kur, ikke at andre skal følge mit eksembel :bigsmile: men ja skummemælk er slet ikke så ringe endda og hvem spiser for mange grønsager når det er protein man vil have B)

Link to comment
Share on other sites

Det ser faktisk ret godt ud med et par rettelser .. sukkerfrit slik underholder sødemidler som både kan give dirre men narrer også kroppen til at tro at det er sukker hvilket gør at din krop reagerer på det som sukker

Den vil jeg godt lige have forklaret nærmere.

Mig bekendt har man lavet forsøg med kunstige sødemidler, for at se om folk spiste mere når de fik kunstige sødemidler i deres kost. Det var ikke tilfældet.

Var det det du mente?

Det eneste som bliver narret er vel smagsløgene :)

Tommelfingerregler og sunde fødevarer kan være meget fint til en diæt, og det vil helt sikkert også virke for nogen, men det er ingen garanti.

Link to comment
Share on other sites

Det ser faktisk ret godt ud med et par rettelser .. sukkerfrit slik underholder sødemidler som både kan give dirre men narrer også kroppen til at tro at det er sukker hvilket gør at din krop reagerer på det som sukker

Den vil jeg godt lige have forklaret nærmere.

Mig bekendt har man lavet forsøg med kunstige sødemidler, for at se om folk spiste mere når de fik kunstige sødemidler i deres kost. Det var ikke tilfældet.

Var det det du mente?

Det eneste som bliver narret er vel smagsløgene :)

Tommelfingerregler og sunde fødevarer kan være meget fint til en diæt, og det vil helt sikkert også virke for nogen, men det er ingen garanti.

Der er nogle sødemidler der er energivene....

Blev selv snyt da jeg købte, nogle sukkerfri gajoller. Det sødemidel de bruger er der kcal i..

Hvorfor de bruger det???? Ja det er sku for dumt.

Pas på det findes også i andre typer slik med energi.

Se her

Hvis det var det PaaKur mente :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share