Hvor meget tager man på


T-OB
 Share

Recommended Posts

Hvis jeg har fået dækket mit energibehov og jeg alligevel indtager yderliger 100 gram, hvor meget tager jeg da på, hvis det henholdsvis er 100 gram kartofler og 100 gram chokolade?

Jeg er bevidst om energiforskellen i de to produkter, men har det betydning når mit energibehov på forhånd er dækket?

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig tager du på.... og selvfølgelig har det betydning hvor mange kcal ekstra...

7000 kcal svarer til et kg kropsfedt, da dit energi behov allerede er dækket må vi gå ud fra at alt sammen går til fedtopbygning (kan ikke gennemskue udfra din post om du træner)

Så er det bare at tjekke kcal indhold i begge og gange og divuiderer lidt og så har du svaret....

Hygge

Link to comment
Share on other sites

jeg alligevel indtager yderliger 100 gram, hvor meget tager jeg da på, hvis det henholdsvis er 100 gram kartofler og 100 gram chokolade?

Hvad vejer mest: 100 gram kartofler eller 100 gram chokolade? Interessant observation men det er måleenheden det er galt med. Kartoflerne indeholder 330 Kj og chokoladen indeholder 2300 Kj.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg har fået dækket mit energibehov og jeg alligevel indtager yderliger 100 gram, hvor meget tager jeg da på, hvis det henholdsvis er 100 gram kartofler og 100 gram chokolade?

Jeg er bevidst om energiforskellen i de to produkter, men har det betydning når mit energibehov på forhånd er dækket?

Netop som du nævner er der stor kaloriemæssig forskel mellem de to produkter. Ud af de 100g kartoffel vil en forholdsvis lille procent af mængden være næringsstoffer (resten er vand m.m.)

Hvis vi ser lidt firkantet på det. Du har nået ligevægtsindtaget og antager derfor alt efterfølgende energioverskud sætter sig som fedt/muskelmasse (det antages der ikke forbruges energi på lagring). Så er det jo bare kigge på hvor mange gram af de respektive næringsstoffer der er i produktet. Jeg har desværre ikke lige tallene ved hånden men det kunne eksempelvis være:

100g kartoffel: 11g kulhydrat, 2g protein, 0,5g fedt.

100g chokolade: 53g kulhydrat, 4g protein, 25g fedt.

Igen med meget firkantet udregning (og teoretisk antagelser) vil du altså tage 12,5g på ved at spise 100g kartoffel og 82g ved at spise 100g chokolade.

/TCat

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share