Protein nok uden pulver?


Stryger2
 Share

Recommended Posts

Nu sad jeg lige og regnede lidt på www.kalorietabel.dk

Har jo mange steder læst at man ikke behøver proteinpulver hvis bare man indtager en fornuftig kost.

Samtidig synes jeg at være kommet frem til en tommefingerregel for dagsbehovet af protein der hedder 2g protein pr kg kropsvægt.

Hvis man skal have tilført 210g om dagen (min vægt*2) kan jeg ikke finde nogen diæt der kommer derop uden man når op på sygeligt mange kcal.

Et eksempel:

Fødevarer

Gram mad Proteinindhold g Kcal i alt.

Kylling 200 40 114

Havregryn 200 26 720

Brød 400 32 944

Ærter 400 20 140

Mathilde 500 17,5 305

Kartofler 1000 20 1100

Skummetmælk 500 17,5 175

3200 173 3498

EDIT: Skemaet passer af h... til, men bottom line er at med ovennævnte får jeg 173 gram protein og 3500 kcal.

Selv hvis jeg åd 400 gram brød, 1 kg kartofler, 400 g grønt og 200g kød i løbet af en dag kommer man ikke op på den proteinmængde som der er behov for.

Jeg har i lang tid ikke rigtigt haft nogen gains ret størrelsesmæssigt, og har heller ikke brugt proteinpulver så jeg begynder at spørge mig selv om ikke det er proteinmangel som er problemet. Ovennævnte eksempel svarer rimelig godt til hvad jeg får på en god dag, men oftest ligger jeg noget under det.

Er der nogen herfra som har regnet på det og fundet diæter hvor man får protein nok uden for mange kcal? Så ville det være fedt lige at se hvordan i sammensætter det.

I mellemtiden tror jeg vidst lige jeg skal ud og kigge efter lidt proteinpulver :4mewantfood:

Edited by Baloo
Link to comment
Share on other sites

Det er da ikke svært at sammensætte en diæt, hvor du både for nok protein (~ 2 g/kg kropsvægt) og ikke indtager ukrontrolerbart meget energi. :icecream:

En de vigtigste fordele ved proteinpulver er dog, at de ofte er meget hurtigoptagelige proteiner, hvilket jo er essentielt efter træning. :icecream:

Link to comment
Share on other sites

Det er da ikke svært at sammensætte en diæt, hvor du både for nok protein (~ 2 g/kg kropsvægt) og ikke indtager ukrontrolerbart meget energi. :icecream:

En de vigtigste fordele ved proteinpulver er dog, at de ofte er meget hurtigoptagelige proteiner, hvilket jo er essentielt efter træning. :icecream:

<{POST_SNAPBACK}>

Som sagt har jeg nu svært ved at finde noget som lige banker det i vejret. Selvfølgelig kan man æde en h.. masse tun, men så er der problemer med tungmetaller.

Link to comment
Share on other sites

Generelt må man sige, at det kan vel i teorien godt lade sig gøre at skrue en diæt sammen, som giver 2 gr. protein pr. kilo kropsvægt, men det er ikke nemt og kosten bliver nemt kedelig. Derudover er der andre problemer, som f.eks. dem, du nævner med æg (kolestorol) og tun (tungmetaller). Det er aldrig nogen god ide at indtage enorme mængder af nogen enkeltfødevare. Derfor er proteinpulver en god ide, hvis man gerne vil holde et højt indtag af protein. På den måde kan man spise en fornuftig, varieret kost og bruge proteinpulveret til at holde proteinindtaget der, hvor man vil have det.

Bon Appetit.

:4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Fistadantilus:

Jo, det er rigtigt, men det er primært de 2 dåser tun der tæller opad der, og så er vi i gang med tungmetal snakken.

Cookie:

Kartoflerne var et eksempel på hvor meget der skal ind for at få bragt proteinmængden op.

Jeg giver jer 100% ret i at det ikke er umuligt at få det ind uden pulver. Men som det også nævnes i tråden, så er man nødt til at være ret bevidst om hvad der kommer indenbords for at nå op på det.

Og selvom jeg holder mig til en god og varieret kostplan, så vil der helt sikkert være dag hvor jeg ikke er i nærheden af de 200g protein.

I hvert fald røg jeg på nettet og bestilte 4 kg protein i går aftes, så om en 3 måneders tid (er det ikke ca hvor længe 4 kg holder?) kan jeg jo så udtale mig om hvorvidt jeg i forvejen fik nok protein i kosten. Hvis ikke det her pulver (har aldrig prøvet prot pulver før) giver en effekt har jeg da i hvert fald ikke tænkt mig at bruge flere penge på det.

Link to comment
Share on other sites

Har jo mange steder læst at man ikke behøver proteinpulver hvis bare man indtager en fornuftig kost.

I teorien er det også korrekt. I praksis kræver det dog en hel del planlægning af kosten - spørgsmålet er om de fleste er indstillet på det.

Optimalt er det at indtage sine proteinkilder løbende over hele dagen - selv spiser jeg på disse tidspunkter : 7.30 - 10.30 - 13.00 - 16.00 - 19.00 - 21.00 - 23.30 ialt hvad der svarer til syv måltider. Det kræver en del forberedelse (bare at pakke det ind i sølvpapir :laugh: ) og planlægning : der skal indkøbes kød, det skal steges og deles op i portioner - minimum dagen før ellers opstår der gerne altid lige noget andet som bevirker at hele planen skrider.

Man skal nok gøre sig klar på om man er villig til at investere tiden i et sådant projekt og om det passer ind i hverdagen.

Der er ingen tvivl om at det ville være lettere at udskifte nogle af måltiderne med en shake, da den bare skal blandes op med lidt vand el. mælk. Problemet her er bare at en shake ikke mætter specielt længe i f.eks forhold til 100g kylling og man kan så få lyst til at spise yderlige, hvilket straffes når kalorierne regnes sammen.

Selv benytter jeg et mix af ovenstående dvs. pulver om morgen og efter træning grundet fordelen ved optagelsestiden men kun som supplement til alm. mad.

Selvsagt skal der hele tiden skæves til det samlet kalorieindtag - proteinkilderne burde hovedsageligt være magert kød : kylling, tun, kalkun osv. samt æggehvider i begrænset omfang (hehe - siger luft i maven nogen noget ?!) altså produkter, hvor kylhydratsindholdet er lavt. Mælkeprodukter er selvølgelig også en god kilde til kvalitetsprotein men pas på kulhydraterne - 1 liter pr. dag er min egen grænse.

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Du har lavet et eksempel hvor du spiser et kg kartofler... så bliver det sq svært at cutte og få nok prots..

Men jeg mener også det er muligt uden pulver...

Kan lige nævne et pat ting mere:

Fromage Frais

Kvark

KøøøøD!!!

Ris er vist nok også bedre end kartofler hvis du skal have noget til dine prots....

Hygge

Link to comment
Share on other sites

Glem heller ikke de mange gode proteinkilder, der er i de fleste fisk.(Og så er det jo bare sundt :smile: )

Følgende listede lægestuderende Claus B op i sin tid her på MOL, som værende gode protein kilder. Citat:

I øvrigt synes jeg, at www.kalorietabel.dk er et kanon link, hvor man kan finde mange gode kilder til protein.

ja, eller fisk og alt godt fra havet!

specielt er følg. energifattige(men med masser af proteiner):

aborre, blæksprutte, bækforel, havkat(koteletfisk), hornfisk, hummer, krabber, muslinger, pighvarre, rejer, rødspøtte, sej, skrubbe, søtunge, torsk(ikke torskelever!, tun(stegt som tunsteaks smager det helt anderledes), ørred, østers(hvis det skal være )

ok, det havde måske været hurtigere at nævne dem, du bør undgå

Edited by The Tiger
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes umiddelbart det er ok nemt at smide 2g protein i sækken uden brug af pulver!

Godt med pålæg på brødet og et par liter mælk i løbet af dagen. Til aften napper man noget magert kød og så er den sgu ved at være der! :4mewantfood:

Intet problem! Jeg æder rundt regnet 225 g prots om dagen. :cooldance:

Baloo-> Bliver det ikke dyrt i længden hvis du skal drikke op til flere shakes om dagen?

Link to comment
Share on other sites

Fistadantilus:

Jo, det er rigtigt, men det er primært de 2 dåser tun der tæller opad der, og så er vi i gang med tungmetal snakken.

Bare lige en side note.. Der er ikke risiko for at få tungmetaller i dåsetun, da den tun man bruger til det er nogle små tun. Det er kun hvis man køber hos fiskemanden e.l. hvor det er store tun. Gider ikke finde links.. Men snakken har været oppe før, så prøv at søg hvis du vil have kilde...

Link to comment
Share on other sites

Fistadantilus:

Jo, det er rigtigt, men det er primært de 2 dåser tun der tæller opad der, og så er vi i gang med tungmetal snakken.

Bare lige en side note.. Der er ikke risiko for at få tungmetaller i dåsetun, da den tun man bruger til det er nogle små tun. Det er kun hvis man køber hos fiskemanden e.l. hvor det er store tun. Gider ikke finde links.. Men snakken har været oppe før, så prøv at søg hvis du vil have kilde...

<{POST_SNAPBACK}>

hvis nogle finder dokumentation på dette må de gerne lige smide et link her :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share