Tal for vandbinding i musklerne


Tjalfen
 Share

Recommended Posts

ok,det her lader til at være et vigtigt spg - alle vil vide det :)

Jeg har desværre heller ikke fundet tallet nogen steder, men man kan "sjusse" sig frem til et ca.-tal.

Lige gyldigt, hvor meget kreatin, man spiser, er den øvre grænse 150mmol/kg tør muskelmasse.

Vi går ud fra, at alle celler formentligt kommer til at indeholde samme mængde og at startniveauet er ca. 100mmol/kg tør masse.

et alm. menneske indeholder ca. 60kg cellerig masse, hvoraf ca. 70% er vand. Altså er den tørre masse ca. 18kg.

Så man ophober altså max. 18*50mmol=900mmol creatin.

hvilket bliver 209g/mol*0,9mol=188g

Sammen med creatinen ophober man også andre salte, så kroppen ikke bliver elektrisk ladet.

Det er også 0,9mol.

Altså ophober man ialt 1,8mol. Man ophober så vand nok til, at kropsvæskerne har samme konc., som havde før man startede(295mosmolar). Så mængden er:

1800/295=6,1liter(kg)

Men som sagt er disse tal meget upræcise.

Det der kan ændre resultatet:

-anden kreatin-startkoncentration(jeg har gættet).

-anden kropsstørrelse(jeg har taget en alm. mand).

-regnefejl(andre må meget gerne rette mig :) )

-antagelsesfejl(det kunne der nok også være - ideer??)

Jeg synes selv, at 6 liter lyder af utroligt meget.

188g kreatin lyder faktisk også af meget - er der nogen, der kender tallet?

Link to comment
Share on other sites

Det interessante er vel, at forskellige individer har forskelligt udgangspunkt med hensyn til kreatinmængde i kroppen. Personligt ændre min vægt sig ikke meget når jeg tager kreatin, højst et enkelt kg, og jeg vejer i forvejen over 90kg. Nu er jeg også en sulten mand, så min krop er muligvis "mættet" med kreatin via det almindelige kost indtag :)

Link to comment
Share on other sites

Casper:::

Kanon, det ville være lækkert.

Det lyder af meget lidt: 3,3 gram/1 gram kreatin.

Mange snakker om at man får et "pumpet" look af kreatin, men hvis disse tal er reigtige, kan det da ikke være et ret "pumpet" look man får.

Grunden til at jeg så gerne vil vide det er, at jeg godt vil kunne regne min "rene" vægtforøgelse ud når jeg starter på kreatinkur om ca. 1 uges tid. Når jeg nu samtidig spiser som en hest samt spiser WG, vil vandet i kroppen fra kreatinet snyde mig til at tro at jeg tager mere på i vægt end jeg egentlig gør.

Vandet fra kreatinen forsvinder jo efter endt kur så vidt jeg har forstået..... :p

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share