har tabt 13 kg siden nytår


kudsk
 Share

Recommended Posts

Jeg har siden nytår tabt 13 kg udelukkende ved at droppe alt det sød og øl og kun spise til jeg var mæt. Jeg er 171 cm høj og vejer nu 72,5 kg - vil ikke tabe mig for hurtigt.

tror jeg den sidste måned har spist for få måltider om dagen - evt droppet frokost og måske kun fået æbler i løbet af dagen.

morgenmad - stor postion havregryn med mælk og sukker.

Aftensmad er pasta, spaghetti, hakket oksekød, tun , pitatabrød og salat og ligne .

Hvordan kommer jeg nu i gang med at leve på sund vis så jeg ikke begynder at tage på når jeg begynder at  spise normalt - hvor jeg må drikke en øl i weekenden og få en is ind i mellem med måde ?

er bange for at jeg har fået sænket mit stiofskifte pga kost forandringer ....gode råd modtages.

Har gået nogel ture på 5 og 10 og optil 15 km ellers ingen idræt

[email protected]

Link to comment
Share on other sites

Dit næste mål er at komme op på nogle flere måltider. I princippet kan du spise samme mængde mad som nu, men bare fordelt på flere måltider - dette alene vil sætte gang i dit stofskifte igen. Det er er aldrig sundt at gå forlænge uden af få tilført energi og anden næring. Forsøg at komme op på 5 - 6 måltider i løbet af dagen.

Jeg har selv tabt ca. 8 kg siden nytår (180 og nu på ca. 90) og det primært på at skære ned på mængden af føde jeg indtager - en meget vigtig del er, at jeg har skåret meget ned på mad om aftenen og det jeg spiser om aftenen er primært meget proteinrigt/fedtfattigt (ofte via kosttilskud) og ikke så mange kulhydrater.

Jeg kan se at du er tun spiser, dette er en alle tiders kilde til proteiner - lave evt. en sandwich som du kan tage med til de forskellige måltider, behøver ikke at være så stor. Husk også at drikke masser af vand - det er både med til at mindske sult fornemmelserne og samtidig bliver der 'skyllet' godt ud.

Mht. til øl o.lign. skal du huske, at alkohol indeholder ligeså mange kalorier som fedt....husk også at få motioneret - det er her du får forbrændt mest....

God fornøjelse.:bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Kudsk

Ang. dit stofskifte så er der to ting du skal tænke på:

- Hvad du forbrænder ved at dyrke diverse aktiviteter.

- Dit hvilestofskifte.

Det du forbrænder ved aktivitet er umiddelbart nemt at gøre noget ved, du skal bare lave noget mere!! cykle istedet for bussen/bilen, trappen istedet for elevatoren osv.

Ens hvilestofskifte er faktisk ligeså nemt at gøre noget ved. Det handler om flere måltider som Kramme nævner og vigtigst af alt Muskelmasse, eller rettere sagt aktiv muskelmasse.

Derfor er mit råd til dig: Styrketræning kombineret med en aktiv livsstil.

vh

Jesper

Link to comment
Share on other sites

Hej kudsk

Velkommen til MOL.

Du er havnet det helt rigtige sted. MOL er - ganske ubeskedent sagt - uden sammenligning, det bedste websted i Danmark for god, sober og seriøs chat om BB, motion og diæt.

Okay, det er jo et ret omfattende råd du søger. Lad os se hvad vi kan klare !

Dit stofskifte er 99 % sikkert blevet nedsat grundet (for) lavt energiindtag og indtagelse af for få måltider. Det er jo ikke så godt, men ingen grund til panik. Selv uden at gøre noget specielt, vil dit stofskifte rimeligt hurtigt komme op på normalen, når du igen spiser "normalt". (skal vi sige indenfor 1-2 måneder).

Derfor nu til de mere generelle råd.

Du må skelne mellem de tre følgende råd, hvoraf det første er en konstatering og de to sidste gode råd.

1. Vægt

Verden er så simpelt indrettet at:

- energiindtag < energiforbrug betyder vægttab (hvor vægttabet alt efter fødeindtag og motion kan være enhver tænkelig kombination af fedt, protein (muskler), kulhydrat og vand)

- energiindtag = energiforbrug betyder at vægten holdes

- energiindtag > energiforbrug betyder vægtforøgelse (hvor vægtforøgelsen alt efter fødeindtag og motion kan være enhver tænkelig kombination af fedt, protein (muskler), kulhydrat og vand)

Der er intet hokuspokus her. En vedvarende vægtfastholdelse kan kun holdes hvis energiindtag = energiforbrug

2. Fødeindtag

En normal aktiv person skal ca. have 0,8 g protein pr. kropsvægt i kg pr. dag. Men proteiner er svære at få fat på (med mindre man decideret indtager sine proteiner gennem proteintilskud). Selv kød, som anses for at være proteinrig, indeholder kun ca. 20 % protein. Skal dit proteinbehov kun dækkes ved kødindtag (ikke specielt anbefalelsesværdigt), skal du altså spise ca. 4 g kød pr. kropsvægt i kg pr. dag

Samlet fedtindtag i løbet af dagen skal være lavt, skal vi sige 10-20 g pr. dag

Resten af din diæt skal være kulhydrater. Husk at der forskel på simple og komplekse kulhydrater. Langt hovedparten af dit kulhydratindtag skal være komplekse kulhydrater. Komplekse kulhydrater sikre energi i længst mulig tid for et givet energiindtag. For at lære mere om komplekse kulhydrater læs f.eks mit indlæg i følgende tråd: http://www.motion-online.dk/cgi-bin....;t=1728

Husk at drikke rigeligt: 2-4 l pr. dag og helst vand eller mineralvand

Som beskrevet af andre ovenfor: Del dit fødeindtag op i min 6 måltider pr. dag. Dette er sundest, giver dig energi hele dagen igennem og forhindre stofskifteudsving

3. Motion

Vigtigheden af motion kan ikke overvurderes. Såvel BB som cardio er noget ALLE mennesker burde dyrke dagligt til ugentligt. Ikke kun er det sundt og forebygger en masse af nutidssamfundets mange skavanker og fristelse, det giver også en hverdag med mere energi fysisk og psykisk. Og endeligt er BB og cardio meget centrale punkter vedrøredne en vedvarende vægtfastholdelse.

Du siger du ikke dyrker motion ud over nogle ture på 5, 10 og 15 km. Det er helt okay. Start i det små. Gå efter et mål, med min. 2-3 gange motion pr. uge. Sæt langsomt træningsintensiteten op. Op til hvad? Tjaa, til det højest mulige, der er sådan set ikke nogen grænse. Samtidig med dette skal du i det små begynde med BB. Begynd med basisøvelser (se MOL's hovedside) min. 1-2 om ugen og gerne 3 gange om ugen.

Det lyder måske som et voldsomt program. Tjaa, men sådan er det altså, hvis man vil leve sundest muligt. :)

Men husk: Ligegyldigt i hvor dårlig form man er, hvor overvægtig man er og (næsten) hvor gammel man er, så kan man altid nå frem til en sund tilværelse - man skal blot begynde i det små og i det tempo der passer een, langsomt intensiverer den sunde livsstil.

Endeligt: Med hensyn til øl, slik, junkfood, alkohol mm., selvfølgelig kan du indtage disse fødevarer en gang imellem. Det må bare aldrig være i nærheden af at være GRUNDLAGET for dit fødeindtag. Og husk principielt set, så er indtag af ovenstående fødevarer sådan set noget, der kommer til at erstatte det ernæringsmæssigt fornuftige fødeindtag, så ideelt set skal det hele brændes af gennem motion. :)

Med venlig hilsen

jarvig13

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share