6 måltider om dagen


San
 Share

Recommended Posts

Det er en gammel myte.

Men ja, en proteinshake kan sagtens tælle med som et måltid.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvilket er en myte? At flere måltider øger forbrændingen?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor anbefales 6 måltider?

<{POST_SNAPBACK}>

Fordi det er det mest sexede?

Almindeligvis anbefales det at spise hyppigt for konstant at have aminosyrer til rådighed for muskeltilvæksten.

Aner bare ikke hvorfor det lige er 6gange om dagen, eller hver 3'die time som ofte anbefales: Jo højere proteinmængde der indtages jo længere tid tager det før det hele er fordøjet, derudover vil fedt også gøre optaget af proteinet optages langsommere. Så man kan bare spise en ordentlig røvfuld protein på en gang og så skulle man være sikret lang tid frem.

Der er også teorier frem om at et mere stabilt blodsukker (lettere at opretholde med hyppigere måltider) vil sikre optimal forbrænding i løbet af dagen, jeg ved ikke hvor validt den antagelse er.

Link to comment
Share on other sites

hej

Jeg kan kun tale for mig selv her

hvis jeg spiser mellem 6 og 7 måltider om dagen kan jeg holde mit blodsukker så stabilt at jeg ikke får vilde sukker ædeflip om eftermiddagen

så jeg stemmer på 6 gange om dagen :bigsmile:

Duenn

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor anbefales 6 måltider?
Der er lavet undersøgelser som -Anders- vist kan finde frem, der skulle vise at der ikke rigtig var nogen forskel at spore ved at spise eks. 3 måltider kontra 6+ måltider.
Aner bare ikke hvorfor det lige er 6gange om dagen, eller hver 3'die time som ofte anbefales:

Grunden til at tallet 6 kommer frem hænger jo nok sammen med at det passer med at man spiser hele tiden i sit vågne liv, altså hver 2 1/2 - 3 time døgnet igennem - hvorfor man siger 2-3 timer passer jo meget godt med den tid der går fra man har indtaget et måltid til at den umiddelbare mæthedsfornemmelse/fyldte fornemmelse er forsvundet.

I praksis er der klare fordele ved at vænne sig til at spise såmange måltider - under bulk gør det det lidt mere lempeligt at få al den mad ned ved at dele det udover mange måltider, og under cutning hvor jeg virkelig mener det kommer til sin ret, gør det at man hele tiden holder sulten for døren - man er aldrig rigtig mæt, men man når heller ikke til en decideret craving-sult.

Så under cutning er det der hvor det virkelig rykker og bør anbefales, og gør det meget nemmere at cutte på denne måde. Derudover oplever man et helt andet velvære / energiniveau på 6+ måltider (jeg bruger normalt 8) - dette kan måske skyldes at der ikke er dramatiske udsving i blodsukkeret ?

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Der er lavet undersøgelser som -Anders- vist kan finde frem, der skulle vise at der ikke rigtig var nogen forskel at spore ved at spise eks. 3 måltider kontra 6+ måltider.

Der er muligvis nogle forskelle i bloodwork etc, men altså hvis kalorieindtaget er ens, ses der ikke forskel på vægttabet :)

Link to comment
Share on other sites

Det er en gammel myte.

Men ja, en proteinshake kan sagtens tælle med som et måltid.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvilket er en myte? At flere måltider øger forbrændingen?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm, intetsigende svar :blink:

Kunne du ikke uddybe dit svar? Evt. med kilde?

Anyway, jeg har selv fundet en kilde frem.

Kilde

IFORM.DK

Spis dig til et øget stofskifte

Der findes mange måder at øge stofskiftet på - du kan motionere, sluge piller eller rende nøgen rundt ude i kulden, men en af de bedste måder er faktisk at spise!

Slankekure sætter deres spor på kroppen

Stofskiftet bliver lavere, så du lægger dig lidt mere ud efter hver kur.

Læs her, hvordan du bryder cirklen og taber dig vedvarende - uden at gå sulten i seng.

Gentagne mislykkede slankekure går ikke ubemærket hen over kroppen. Hver gang man genvinder den gamle uønskede vægt, er man faktisk blevet relativt federe, end man var før vægttabet. Det skyldes, at man under en slankekur taber både fedt- og muskelvæv, mens man primært tager fedt på, når vægten stiger igen. Kroppen indeholder derfor procentvis mere fedt og mindre muskelmasse efter en forfejlet slankekur.

Det får stofskiftet til at falde. Der er nemlig stor forskel på energiforbrændingen i muskel- og fedtvæv. I muskelvævet er forbrændingen høj - musklerne skal jo bruges til at bevæge sig med og til at holde kroppen aktiv. I fedtvævet derimod er aktiviteten indstillet på et minimum. Det er kun en lagerplads, hvis fornemste opgave er at opbevare energien - ikke bruge den.

Er sammensætningen af kroppen blevet mere fed efter en mislykket slankekur, får man lettere ved at tage på. Man må spise tilsvarende mindre end før kuren for blot at holde den gamle vægt, fordi stofskiftet er faldet. Da appetitten imidlertid er uændret, tager man hurtigt på igen - denne gang blot lidt mere, så man nu vejer mere, end man gjorde før kuren.

Gentages diverse slankekure år efter år, kan man på den måde ende med at veje adskillige kilo ekstra og have et så lavt stofskifte, at man blot skal tænke på chokolade for at tage på. Evnen til at skelne mellem appetit og sult kan også være blevet ødelagt. Det havde været sundere aldrig at være gået på kur.

Det kan godt lade sig gøre at rette op på stofskiftet og tabe sig vedvarende i vægt - også selvom kroppen har gennemlevet adskillige mislykkede slankekure. Men det kræver, at man ændrer sine kostvaner:

Proteiner giver øget stofskifte

Omkring 10 pct. af dit daglige energiforbrug stammer fra dit fødeindtag. At optage, omdanne, fordøje og/eller deponere kulhydrat, fedt, protein og alkohol er energikrævende processer, der resulterer i, at stofskiftet øges, fra måltidet begynder og 3 til 12 timer efter, afhængigt af måltidets energiindhold og sammensætning.

Det er især fordøjelsen af protein, der er særdeles energikrævende. Her går hele 25 % af energien til spilde, hvorimod du kun spilder 5 % på at fordøje kulhydrater og 1 % på at fordøje fedt.

Ud over at øge stofskiftet har forskere dokumenteret, at protein, gram for gram, mætter langt bedre end kulhydrat, fedt og alkohol, fordi proteinernes små byggesten, aminosyrerne, under fordøjelsen påvirker udskillelsen af forskellige hormoner, som virker på de appetitregulerende centre i hjernen.

Resultatet er, at du hurtigt føler mætheden melde sig, og derfor, hvis du lytter til kroppens signaler, stopper med at spise, inden du har indtaget mere energi, end din krop har behov for.

Kulhydrater mætter

Ud over proteinerne har især kulhydraterne betydning for din mæthed. Det skyldes, at et dalende blodsukker forårsaget af tømte kulhydratdepoter pr. automatik vil give dig lyst til at spise noget sødt. Sørger du for hele tiden at holde blodsukkeret stabilt, vil sliktrangen ikke melde sig særlig ofte. Bedst til at stabilisere blodsukkeret er kulhydrater af den grove type, der går hånd i hånd med en masse kostfibre. Det omfatter blandt andet fuldkornsrugbrød, fuldkornspasta, brune ris og grove grønsager, der fordøjes og optages relativt langsomt. Det betyder, at de ikke fremprovokerer voldsomt store blodsukkerudsving.

Efter at have spist et måltid mad stiger stofskiftet som følge af fordøjelsesprocesserne. Hvor meget det stiger, afhænger af madens mængde og sammensætning. Det har vist sig, at stofskiftet stiger særligt meget, hvis maden indeholder mange kulhydrater, og der indtages langt flere kalorier, end man har brug for. Det forårsager en såkaldt ekstra luksusforbrænding, som skyldes, at kulhydrat aktiverer det nervesystem, som sammen med skjoldbruskkirtlen styrer forbrændingen i kroppen.

Spiser man et overskud af energi i form af kulhydrater, kan det øge kroppens energiforbrug med op til 40 procent i 24 timer. Fedt derimod forårsager ingen ekstra forbrænding ud over den obligatoriske, der er forbundet med fordøjelsen.

Hold igen med kaffe, når du indtager sukker

Kulhydraterne i sukkerslik, franskbrød og marmelade m.m.optages hurtigt. Derfor stiger blodsukkeret kraftigt i minutterne efter indtagelsen, ofte efterfulgt af et endnu kraftigere dyk, der gør, at du hurtigt bliver sulten igen.

Effekten forværres, hvis du drikker kaffe i forbindelse med sukkerindtaget, for den øger mængden af insulin i blodet, et hormon, der forhindrer blodsukkeret i at stige, ud over hvad kroppen kan tåle.

Insulinudskillelsen som følge af sukkerindtaget kombineret med kaffe kan resultere i, at blodsukkeret tager et utroligt kraftigt dyk, der i værste fald kan få dig til at besvime, men normalt "kun" øger trangen til at spise noget sødt, så hurtigt som overhovedet muligt!

Men inden du hælder kaffen i håndvasken, skal du lige vide, at koffein indtaget i moderate mængder, og gerne i forbindelse med et solidt måltid, kan have positiv indflydelse på vægttabet ved at øge stofskiftet. Indtaget i større mængder og gennem længere tid vil effekten dog forsvinde, fordi kroppen vænner sig til stoffet, og derfor får du mest ud af at skifte mellem perioder, hvor du drikker et par kopper kaffe om dagen, og perioder, hvor du helt undgår den. Det samme gælder for andre koffeinholdige drikke som for eksempel cola og te. Ud over de koffeinholdige drikke kan også stærke krydderier øge forbrændingen. Frem for alt stærk chili formår at øge forbrændingen ret kraftigt, og det er da også årsagen til, at sveden springer ud af alle porer, når du sætter tænderne i den djævelske frugt!

Det gælder dog for krydderierne som for koffeindrikkene, at kroppen ved et regelmæssigt, stort indtag bliver immun over for stoffet, og derfor skal du ikke forvente, at kiloene rasler af kroppen, bare fordi du spiser 8-10 chilifrugter om dagen.

Dvs. ptpoul at det man læser i IFORM også er en myte?

Ja det ville da være rart at vide ihvertfald...

Link to comment
Share on other sites

SAN:

Dvs. ptpoul at det man læser i IFORM også er en myte?

Ja det ville da være rart at vide ihvertfald...

Det er jeg overbevist han vil sige ja til - IFORM's kvalitet som sandhedsvidne er meget meget svingende, for at sige det mildt det er rystende hvad de kan finde på at skrive nogle gange - sjældent er der dog gode artikler iblandt.

OT - dette her de skriver her, hvad er det de mener med kaffen ? er det korrekt der skulle være et problem ved at indtage koffein + sukker på samme tid ? oder was ? (stakkels coca cola drikkere).

Insulinudskillelsen som følge af sukkerindtaget kombineret med kaffe kan resultere i, at blodsukkeret tager et utroligt kraftigt dyk, der i værste fald kan få dig til at besvime, men normalt "kun" øger trangen til at spise noget sødt, så hurtigt som overhovedet muligt!
Link to comment
Share on other sites

SAN:

Dvs. ptpoul at det man læser i IFORM også er en myte?

Ja det ville da være rart at vide ihvertfald...

Det er jeg overbevist han vil sige ja til - IFORM's kvalitet som sandhedsvidne er meget meget svingende, for at sige det mildt det er rystende hvad de kan finde på at skrive nogle gange - sjældent er der dog gode artikler iblandt.

OT - dette her de skriver her, hvad er det de mener med kaffen ? er det korrekt der skulle være et problem ved at indtage koffein + sukker på samme tid ? oder was ? (stakkels coca cola drikkere).

Insulinudskillelsen som følge af sukkerindtaget kombineret med kaffe kan resultere i, at blodsukkeret tager et utroligt kraftigt dyk, der i værste fald kan få dig til at besvime, men normalt "kun" øger trangen til at spise noget sødt, så hurtigt som overhovedet muligt!

<{POST_SNAPBACK}>

Så hvis jeg nøjes med at spise et kæmpe måltid een gang dagligt, så vil det være det samme som at spise 3 eller 6 dagligt?

Det lyder da underligt...

Men okay.

Jeg synes bare det lyder fornuftigt at flere måltider på een dag sætter stofskiftet op idet man hele tiden holder arbejde i kroppen, mens ved et måltid er der ikke så meget arbejde at gøre.

Det vil være fedt ihvertfald at få det her på det rene, for jeg er da helt forvirret nu.

:w00t:

Link to comment
Share on other sites

Måltidsfrekvens

Antallet af måltider har ikke betydning for, hvor meget man taber sig (Verboeket-van de Venne 1993a; Verboeket-van de Venne 1993b; Bellisle 1997; Iwao 1996; Taylor 2001). Dog ser det ud til at være fornuftigt, at indtage 5-7 måltider om dagen, når man skal tabe sig. Dette er der flere grunde til. Ved 5-6 måltider om dagen, er der en mindre nedbrydning af muskelvæv end ved 1-2 måltid (Iwao 1996), dog ikke i alle studier (Verboeket-van de Venne 1993b). Hos personer som indtager flere måltider om dagen er der rapporteret en mindre sultfølelse igennem dagen, hvilket mindsker risikoen for at bryde ens diæt. Hvor meget antallet af måltider har at sige for personer med et ligevægtsindtag er mere usikkert.

Fra min artikel om vægttab
Link to comment
Share on other sites

Måltidsfrekvens

Antallet af måltider har ikke betydning for, hvor meget man taber sig (Verboeket-van de Venne 1993a; Verboeket-van de Venne 1993b; Bellisle 1997; Iwao 1996; Taylor 2001). Dog ser det ud til at være fornuftigt, at indtage 5-7 måltider om dagen, når man skal tabe sig. Dette er der flere grunde til. Ved 5-6 måltider om dagen, er der en mindre nedbrydning af muskelvæv end ved 1-2 måltid (Iwao 1996), dog ikke i alle studier (Verboeket-van de Venne 1993b). Hos personer som indtager flere måltider om dagen er der rapporteret en mindre sultfølelse igennem dagen, hvilket mindsker risikoen for at bryde ens diæt. Hvor meget antallet af måltider har at sige for personer med et ligevægtsindtag er mere usikkert.

Fra min artikel om vægttab

<{POST_SNAPBACK}>

Tak stubbe - yderst brugbart! :4thumbup:

Pinligt jeg ikke fandt den selv...

Edited by San
Link to comment
Share on other sites

i form, W&F og andre motions/slanke/fitnessblade i danmark og udlandet er fyldt med en masse ubrugeligt og fejlbehæftet crap. Selv i artiklerne skrevet af universitetsuddannede og lign..

Hvis man er forvirret over de indlæg der er kommet i denne tråd er det fordi de er i modstrid med ens tidligere fejlbehæftede antagelser.

Alle spørgsmålene ville kunne besvares via en smule læsning/søgning på siden. Men er gode da det er almindelige udbredte myter :smile:

Mvh Polle

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share