Energifordelingen


shaze
 Share

Recommended Posts

Hvad er den optimale energifordeling, hvis man skal tabe sig?

Så vidt jeg kan forstå, er det med en nogenlunde jævn protein/kulhydratfordeling og så væsentligt mindre fedt - evt. 40-40-20? Men hvad siger I?

Jeg har store problemer med at få min kost til at passe, får alt for lidt protein og alt for meget kulhydrat, så nogle tips er også velkomne. Forsøger at få blandet nogle stegte æggehvider i maden, men det er tilsyneladende ikke nok - hvad er gode, proteinholdige, fedtfattige måltider??

På forhånd tak for hjælpen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Frokost:Tun og hytteost blandet med lidt krydderier, evt lidt stærk sennep. Masser af grøntsager til.

Eller en salat med en masse parmaskinke(pil fedtkanterne fra) og et hårdkogt æg eller to og måske lidt ristede pinjekerner (de er dog ret fede selvom det er det gode fedt) Du kan jo evt pille æggeblommerne fra og nøjes med hviden.

Morgenmad: Fx ylette eller cheasys A38. Spiser det selv med lidt hjemmelavet müsli på toppen

Til Aften: Magert kød eller fisk med fx ovnbagte grøntsager (spring rodfrugter og kartofler over da de indeholder ret mange kulhydrater)

Det var da et par forslag

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Muligvis er det individuelt, hvad den optimale energifordeling er. Vigtigt er det at føle sig mæt og få nok af alle tre næringssubstrater. Man kan sagtens ligge over 20% i fedt, sålænge man er i kcal-underskud - fedt er nødvendigt for fedttab, men mætter dog ikke så godt.

Jeg kører fint med fedttab og bevarer muskelmassen, når jeg ligger i omegnen 25-50-25 til 30-40-30 (jeg har ikke prøvet så meget andet, hvorfor lave om på noget der virker) :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvad er den optimale energifordeling, hvis man skal tabe sig?

....hvad er gode, proteinholdige, fedtfattige måltider??

Jeg tror ikke at der findes en optimal energifordeling. Det drejer sig udelukkende om kcal. underskud.

Alle former for kød er proteinholdigt, også fugl og fisk. Lad være med at tænke i specielt "fedtfattige" måltider. Tænk i kcal. fattige måltider.

At rodfrugter er kcal.holdige er ikke rigtigt. Grønsager ligger omkring 20 og rodfrugter omkring 35. Kartofler er dog en undtagelse med godt 80. Så grav du bare løs i jorden efter dit næste måltid. :laugh:

Hvis du leder efter noget virkelig nemt: torskerogn på dåse. Kun 90 kcal.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share