hjemmetræning, nybegynder!


zhai
 Share

Recommended Posts

Hej! Jeg har småtrænet i et stykke tid, men vil nu gerne til at gøre noget mere ved det. Jeg er nybegynder, og har brug for at blive peget i den rigtige retning! Det skal være noget der kan gøres som hjemmetræning da jeg ved at jeg ikke på nuværende tidspunkt vil kunne tage mig sammen til at tage på et center.

Jeg er ret slank, dog med en smule markering allerede.

Mine ønsker:

- At få en flot, markeret overkrop. Ikke vildt store muskler, men de skal være godt markerede. Det billede der var tættest på dette, som jeg kunne finde:

http://forum.bodybuilding.com/photo/showph...to=2580&cat=503

(er der nogen der kender sider med billeder af rigtig flotte overkroppe?)

- At blive bredere, det ser nærmest ud som om jeg har pigehofter fordi min mave går så meget ind i mine sider.

- "Flade", kantede brystmuskler, jeg synes det ser forfædeligt ud når de bliver "høje".

Lige nu laver jeg:

- Armbøjninger på knoerne, er ved at skifte til at lave på én arm.

- Hævninger med armene i en rib jeg har sat på min væg (med biceps-siden).

- Mavebøjninger af flere forskellige slags. Skrå, almindelige, og med ben-løft.

- Træning af brystmuskler med håndvægte.

- Træning af rygmuskler med den klassiske man altid laver i idræt, og også hvor man "løfter over skrå".

Kosten er ikke et problem, det har jeg sat mig meget ind i.

Håber der er nogen der gider tage sig tid til at guide mig! Jeg har overvejet om jeg skal anskaffe mig en stang, jeg skal i hvert fald have noget mere belastning til mine håndvægte, de er på 9kg hver. Men jeg har ikke plads til en bænk.

Link to comment
Share on other sites

Dine ønsker:

Muskler vokser ikke var ingenting til kæmpestore på no-time, så med dit med bør du stadig træne efter maksimal muskelvækst, selvfølgelig med minimal øgning af fedtmassen samtidig. Det er svært at bruge det billede til noget, når vi ikke ved hvor du står henne.

(er der nogen der kender sider med billeder af rigtig flotte overkroppe?)
Det er jo mildt sagt meget subjektivt hvad man synes er flot, og det kan meget vel være at de kroppe du ser op til slet ikke er mulige at opnå med din kropsbygning og dine gener.

Det er meget svært at blive bred om livet uden at blive tyk, hvis man ikke er bred i forvejen. Til gengæld skulle det gerne blive meget pænere proportioner hvis du får noget masse på ryggen og skuldre til at give bredde.

"flade, kantede brystmuskler" må du meget gerne give et eksempel på. Jeg tror overvejende det handler om at have den "rigtige" form på musklen, hvis er genetik bestemt ift dine vedhæftninger og en i øvrigt meget lav fedtprocent. Som sagt før bliver dine muskler ikke kæmpestore sådan lige med det samme.

Her kan du se et program, du kan lave hjemme med meget få midler.

Her er en hel tråd med forslag til seriøs træning uden udstyr eller med meget begrænset udstyr.

Det skal være noget der kan gøres som hjemmetræning da jeg ved at jeg ikke på nuværende tidspunkt vil kunne tage mig sammen til at tage på et center.

Jeg kan ikke lade være med at læse dette som et tegn på manglende motivation.

Har du gjort op med dig selv hvad du vil gøre for at nå dine mål, hvordan du vil prioritere træning ift alt det andet du sikkert skal have tid til?

Mht dit eget udstyr, så vil jeg faktisk sige at et par større og justerbare håndvægte er vigtigere end en stang, men den kan også være særdeles nyttig.

Jeg finder det ret imponerende, at du tilsyneladende ved alt der er at vide om kost, men det er måske bare mig :wink:

Så er du vel også med på, at det er ikke træningen i sig selv, der gør dig større. I første omgang må byggeklodserne for kroppen være tilstede i form at tilstrækkelige mængder mad (det er ikke nok at det er sundt). Dernæst skal træningen så sørge for at denne ekstra energi primært sætter sig i form at mere muskelmasse.

Link to comment
Share on other sites

Dine ønsker:

Muskler vokser ikke var ingenting til kæmpestore på no-time, så med dit med bør du stadig træne efter maksimal muskelvækst, selvfølgelig med minimal øgning af fedtmassen samtidig. Det er svært at bruge det billede til noget, når vi ikke ved hvor du står henne.

Ja, det kan jeg godt se. Jeg fik lige taget et par billeder:

http://www.templar.dk/files/1.jpg

http://www.templar.dk/files/2.jpg

http://www.templar.dk/files/3.jpg

http://www.templar.dk/files/4.jpg

http://www.templar.dk/files/5.jpg

Det er jo mildt sagt meget subjektivt hvad man synes er flot, og det kan meget vel være at de kroppe du ser op til slet ikke er mulige at opnå med din kropsbygning og dine gener.
Tjah, så bare så tæt på som jeg nu kan komme :)
Det er meget svært at blive bred om livet uden at blive tyk, hvis man ikke er bred i forvejen. Til gengæld skulle det gerne blive meget pænere proportioner hvis du får noget masse på ryggen og skuldre til at give bredde.

Det lyder godt, det vil jeg helt klart tage med.

"flade, kantede brystmuskler" må du meget gerne give et eksempel på. Jeg tror overvejende det handler om at have den "rigtige" form på musklen, hvis er genetik bestemt ift dine vedhæftninger og en i øvrigt meget lav fedtprocent. Som sagt før bliver dine muskler ikke kæmpestore sådan lige med det samme.
Lidt ligesom det her:

http://forum.bodybuilding.com/photo/showph...o=17976&cat=503

Og bare rolig jeg forventer heller ikke enorm vækst med det samme. Det skal være et program som jeg kan lave og udbygge i mange år.

Her kan du se et program, du kan lave hjemme med meget få midler.

Her er en hel tråd med forslag til seriøs træning uden udstyr eller med meget begrænset udstyr.

Ser rigtig godt ud!

Jeg kan ikke lade være med at læse dette som et tegn på manglende motivation.

Har du gjort op med dig selv hvad du vil gøre for at nå dine mål, hvordan du vil prioritere træning ift alt det andet du sikkert skal have tid til?

Træningen skal være en permanent del af mit liv, og er det allerede i mindre grad nu. Prioriteringen har hidtil ikke været noget problem, da jeg sjældent har haft ret mange aftener om ugen bundet. Er der nogle væsentlige ting man skal være klar over i den sammenhæng?
Jeg finder det ret imponerende, at du tilsyneladende ved alt der er at vide om kost, men det er måske bare mig :wink:

Så er du vel også med på, at det er ikke træningen i sig selv, der gør dig større. I første omgang må byggeklodserne for kroppen være tilstede i form at tilstrækkelige mængder mad (det er ikke nok at det er sundt). Dernæst skal træningen så sørge for at denne ekstra energi primært sætter sig i form at mere muskelmasse.

Jeg ved selvfølgelig heller ikke alt hvad der er at vide om kost, men jeg spiser proteinpulver, vitaminpiller, essentielle fedtsyrer, og en masse sund mad. Jeg tænker at jeg helst vil se om ikke det vil fungere fint hvis jeg bare sætter mængden i vejret, og hvis det ikke gør, må jeg ændre noget. Synes du at det er en alt for naiv holdning? ;)

Edited by zhai
Link to comment
Share on other sites

Det kan vist siges ret kort :wink:

SPIIIIIIIIIIS :smile:

Det billede du har postet af ham med bandanaen, er det sådan de skal de ud eller ikke skal se ud? Når du siger "flade" brystmuskler så tænker jeg sådan lidt i stil med svømmere, og det med kanterne er som sagt et spørgsmål om hvor vedhæftningerne præcis sidder og hvor lav din fedtprocent er.

Træningen skal være en permanent del af mit liv, og er det allerede i mindre grad nu. Prioriteringen har hidtil ikke været noget problem, da jeg sjældent har haft ret mange aftener om ugen bundet. Er der nogle væsentlige ting man skal være klar over i den sammenhæng?
Tjaa, vel ikke andet end at dine resultater er et udtryk for din prioritering mht kostplanlægning, træning, restitution og den slags.
Jeg ved selvfølgelig heller ikke alt hvad der er at vide om kost, men jeg spiser proteinpulver, vitaminpiller, essentielle fedtsyrer, og en masse sund mad. Jeg tænker at jeg helst vil se om ikke det vil fungere fint hvis jeg bare sætter mængden i vejret, og hvis det ikke gør, må jeg ændre noget. Synes du at det er en alt for naiv holdning? ;)

Nej, det synes jeg ikke, og hvis du ellers har styr på hvad nogenlunde sund mad er, så er det et godt udgangspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Det er ca. sådan som ham med bandanaen de skal se ud, dog helst lidt mere markeret. Om de så bliver formet helt præcis som jeg ønsker, er ikke helt så vigtigt, blot træningen ikke leder mig en anden vej. Giver det mening? ;)

Som sagt, lige nu har jeg følgende øvelser:

- Armbøjninger

- Mavebøjninger, flere forskellige måder

- Armhævninger i rib

- Rygøvelser, 2 slags

- Brystøvelser med håndvægt

Og så regner jeg i hvert fald med at tilføje følgende øvelser fra linket du gav mig:

- Skulderpres

- Skulderøvelse

- Skulder-nakke øvelse

Og så lave 2 sæt.

Ser det fornuftigt ud ift. mine ønsker? Og jeg ville umiddelbart bare lave gentagelser indtil jeg ikke kan mere, men har fået et indtryk af at det ikke altid er hensigtsmæssigt. Kan du hjælpe mig lidt dér også? Hvordan skal man helst lave brystøvelsen, skal man prøve at belaste de forskellige dele af musklerne eller er det fint med bare at træne dem "i midten"? (rigtig mange tak for hjælpen forresten :)

Link to comment
Share on other sites

Det er ca. sådan som ham med bandanaen de skal se ud, dog helst lidt mere markeret. Om de så bliver formet helt præcis som jeg ønsker, er ikke helt så vigtigt, blot træningen ikke leder mig en anden vej. Giver det mening? ;)

Nej, det giver ikke helt mening... :wink: Der er meget lidt du kan gøre for hvordan dine muskler kommer til at se ud. De "knapper" du kan stille på er størrelsen og fedtlaget. Resten er en sag mellem dig og dine forældre. :cool:

M.h.t. til din træning er jeg ret sikker på at du ikke når dine mål med hjemmetræning. Med mindre altså du har et ordenligt udrustet hjemme gym. Har du ikke mulighed for at træne i center/klub overhoved?

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Okay. Størrelse af muskler, og fedtlagets tykkelse, skal helst være så tæt på billederne på denne side som jeg nu kan komme:

billeder fra men's health

Hvorfor vil jeg ikke nå målene med hjemmetræning? Hvis jeg nu køber rigeligt med skiver til håndvægtene, og ellers spiser hensigtsmæssigt og meget, hvad vil så være grunden til at det ikke vil virke?

Link to comment
Share on other sites

Tænk ikke så meget over dine "drømme-mål". Du kommer ikke i en situation hvor du med et har de HELT forkerte muskler i en helt forkert størrelse.... :wink:

M.h.t hjemme træningen vil jeg give dig ret i at det godt KAN fungere. Der skal bare en del grej til (justerbare vægte, stænger evt. en bænk). Hvis du har det er der selvfølgelig ikke noget problem i forhold til at træne i center.

Men held og lykke med det! Spis og træn og så spis noget mere! :devil:

Rommel

Edited by Rommel
Link to comment
Share on other sites

Læs "Fundamenttræning for begyndere" af Thomas Jagd inde på getbig.dk.

Læs derefter Incognitos pinned træningsartikler under træning inde på bodyhouse.dk

Så er du nogenlunde med hvad angår begyndertræning og de grundlæggende begreber.

Rommel

Edited by Rommel
Link to comment
Share on other sites

Det lyder godt! Og justérbare vægte skal jeg have fat i, nogen der ved hvor man kan få sådanne, som er gode og billige på samme tid? :)

Hvor mange gange om ugen bør jeg træne? Og skal antallet af gange ændres hen ad vejen?

Haraldnyborg plejer de at have nogle rimelig billige vægte, og har prøvet dem. En af mine kammerater købte dem af en eller anden grund, men de virker ganske fint.

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner også hjemme og det kan sagtens lade sig gøre som Rommel skriver, det kræver bare det rette udstyr.

Jeg har et 140kg. vægtsæt og nu bestiller jeg så også et squat stativ og en Hammer bænk til cirka samlet pris: 2900kr,- (stativ og bænk)

http://www.fitnessgruppen.dk/default.asp?f...31&pfgnr=313062

http://www.fitnessgruppen.dk/default.asp?f...31&pfgnr=313051

Så mangler jeg lige 2 bukke som sikkerhedsaflægning (cirka 160kr,-), og så kan jeg ellers max'e out i både squat og bænkpres. Det er bare neet'! :tongue::superman:

Vægtsættet er dette: http://www.fitnessgruppen.dk/default.asp?f...34&pfgnr=343191

Jeg valgte 30mm da jeg synes det virkede bedst for mig. Og dette har jeg absolute ikke fortrudt!

Så alt i alt:

Vægtsæt: 1799

Stativ: 1299

Bænk: 1599

Bukke: 160

Ialt: 4857kr,-

Men start ud med et vægtsæt, start med et som mit - som minimum. Jeg ville undgå de vægtsæt hos Harald Nyborg osv, hvis du bare er en smule seriøs med din træning vokser du dig hurtigt væk fra de små begyndersæt.

Håber det kunne hjælpe dig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner også hjemme og det kan sagtens lade sig gøre som Rommel skriver, det kræver bare det rette udstyr.

Jeg har et 140kg. vægtsæt og nu bestiller jeg så også et squat stativ og en Hammer bænk til cirka samlet pris: 2900kr,- (stativ og bænk)

Så mangler jeg lige 2 bukke som sikkerhedsaflægning (cirka 160kr,-), og så kan jeg ellers max'e out i både squat og bænkpres.

Hej SSdk,

jeg har nøjagtig samme Hammer udstyr herhjemme og er rigtig tilfreds med det (købte dog også Hammer træktårnet da jeg "næsten" fik smidt det i nakken :smile: ).

Men de bukke du nævner... Er det nogen bestemte nogen du har kig på ? Kan de justeres i højden ?

Link to comment
Share on other sites

Hej SSdk,

jeg har nøjagtig samme Hammer udstyr herhjemme og er rigtig tilfreds med det (købte dog også Hammer træktårnet da jeg "næsten" fik smidt det i nakken :smile: ).

Men de bukke du nævner... Er det nogen bestemte nogen du har kig på ? Kan de justeres i højden ?

Hej. Har lige fået sat mit Hammer squat stativ og bænk op, dejligt!11 :w00t: Tager billeder i morgen :cool:

Det er bare almindelige savbukke, arbejdsbukke, malerbukke eller hvad de nu hedder :)

Koster typisk mellem 160kr,- til 200kr,- i Råd&Dåd, Silvan, Jem&Fix osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share