Podagra (urinsyregigt)


Jones
 Share

Recommended Posts

Da jeg vågnede imorges var jeg utroligt øm lige unden min højre storetå, ikke sådan øm hele tiden men øm hvis jeg trykkede på på stedet og øm hvis jeg bøjede min storetå i ydrepostioner. Jeg har influenza for tiden, dog er jeg næsten rask.

Da jeg synes det var meget mærkeligt startede jeg med at søge info om emnet og fandt dette på netdoktor. netdoktor

Umiddelbart synes jeg det passer meget godt på mine symptomer, dog er mit led ikke rødt og synes heller ikke det er hævet, i hvert fald kun en smule så.

Er det nogen som ved mere om denne sygdom og evt. har haft erfaringer med den?

Bør jeg søge læge?

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Min far har haft det, og han havde så ondt at han næsten ikke kunne gå. Han sagde at det føltes somom den var forstuvet.

I min basisbog i medicin står der at det normalt forekommer hos 40-50 årige mænd og er relateret til overvægt, forhøjet blodtryk og åreforkalkning

Lyder umiddelbart ikke meget sandsynligt for en veltrænet ung mand i mine ører.

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Min far har haft det, og han havde så ondt at han næsten ikke kunne gå. Han sagde at det føltes somom den var forstuvet.

I min basisbog i medicin står der at det normalt forekommer hos 40-50 årige mænd og er relateret til overvægt, forhøjet blodtryk og åreforkalkning

Lyder umiddelbart ikke meget sandsynligt for en veltrænet ung mand i mine ører.

-Camilla

Tak for svaret.

Jeg læste også godt det med at det mest var midaldrene mænd der fik det, men der stod samtidig at det godt kunne forekomme ved yngre også.

Udover symptomerne er der nogen ting som kunne indikere at der kunne være tale om Urinsyregigt, synes jeg.:

Jeg spiser meget protein og har gjort det i lang tid, ca 300g om dagen.

Jeg har lige været syg.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret.

Jeg læste også godt det med at det mest var midaldrene mænd der fik det, men der stod samtidig at det godt kunne forekomme ved yngre også.

Udover symptomerne er der nogen ting som kunne indikere at der kunne være tale om Urinsyregigt, synes jeg.:

Jeg spiser meget protein og har gjort det i lang tid, ca 300g om dagen.

Jeg har lige været syg.

Hmm, måske skulle du så bare gå til lægen under alle omstændigheder?

Link to comment
Share on other sites

Det er usandsynligt at en mand i din alder får urinsyregigt, desuden er det ganske normalt med ledesmerter i forbindelse med nyligt overstået sygdom. Synes ikke der er nogen grund til umiddelbart at søge læge, i stedet bør du se tiden an.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Ja det er nok det smarteste, jeg bestiller tid imorgen. Men det er vel ikke sådan at det SKAL være akut, det gør vel ikke noget hvis jeg først kan få en tid om nogen dage?

Nej, sikkert ikke. Men hvis det er podagra går det i sig selv igen inden for et par uger så lad være at vente for længe hvis du vil være sikker på diagnosen

Link to comment
Share on other sites

Det er usandsynligt at en mand i din alder får urinsyregigt, desuden er det ganske normalt med ledesmerter i forbindelse med nyligt overstået sygdom. Synes ikke der er nogen grund til umiddelbart at søge læge, i stedet bør du se tiden an.

Tak for svaret.

Men hvis vi nu antager at jeg imod forventning har fået denne sygdom, kan det så ikke være farligt og skadeligt at gå rundt med uden at få behandling?

Hvis ja, tror jeg nemlig at jeg søger læge for at være på den sikre side, men hvis nej vil jeg bare vente og se tiden an, da jeg læste at der vil komme nye udbrud, hvis jeg er ramt af urinsyregigt. Dermed kan jeg bare vente og få behandling til den tid, hvis det ikke er farligt at gå rundt med i lidt tid.

Link to comment
Share on other sites

Nej, sikkert ikke. Men hvis det er podagra går det i sig selv igen inden for et par uger så lad være at vente for længe hvis du vil være sikker på diagnosen

Ok jeg tænker lige over det igen, men hvis det som I mener ik er farligt at gå rundt med, tror jeg måske lige jeg ser tiden an. Kommer der så et udbryd mere, ryger jeg til lægen med det samme.

Takker for hjælpen til jeg begge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte at tage til lægen alligevel, mest for at få en afklaring så jeg ikke skulle spekulere mere. Det viste sig heldigvis at det ikke var Podegra. :smile:

Min tå var ikke væsket, glat og rød som ved Podegra, men bare hævet ved ledet. Lægen sagde med det samme det ikke var Podegra og spurgte om jeg var begyndt at løbe eller gå mere på det sidste. Så måtte jeg jo fortælle at jeg for ca en uge siden er startet med at løbe/powerwalke i forbindelse med min diæt. Så jeg skal ud og investere i nogen nye løbesko i stedet for, min gamle løbesko og denne hårde frosne jord er ikke nogen god kombination. :tongue:

Jeg undrer mig bare lidt over at det kom over en nat, hvor jeg dagen før ikke havde powerwalket da jeg lå syg. Desuden undrer det mig lidt at det kun er i en enkelt tå på den ene fod, men jeg går måske lidt skævt, mine ben er nemlig ik lige lange.

Nogen kommentarer til lægens diagnose, synes det er lidt mærkeligt? Eller det er måske bare mig som er hypokonder.

Link to comment
Share on other sites

Tåen er svag! Æ leee...Den ka ik følge med resten.. Smid den af! :devil:

- Prøv evt. at smutte i Løberen nede i Århus efter nogle ordentlige løbesko... :superman:

Haha dit stive barn, det her er en seriøs tråd :tongue: Så selvom du har bestået din jura eksamen og har fejret det med adskillige øl idag, så hold lige kammertonen :laugh:

Ej jeg vil lige tjekke den butik for nogen nye løbesko, vi kan jo tage derned sammen snart. Du skal vel også have nogen hvis du skulle løbe det marathon på dagsformen..? :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Haha dit stive barn, det her er en seriøs tråd :tongue: Så selvom du har bestået din jura eksamen og har fejret det med adskillige øl idag, så hold lige kammertonen :laugh:

Ej jeg vil lige tjekke den butik for nogen nye løbesko, vi kan jo tage derned sammen snart. Du skal vel også have nogen hvis du skulle løbe det marathon på dagsformen..? :w00t:

:beerchug: Sorry...bevæger mig mod spam i diverse logbøger og OT igen.. :tongue:

Ja...den er jeg da klar på buddy... :4thumbup:

Haha...marathon på grundform er det nu.. :superman: Men det har jeg jo gjort...så ikke udfordring i.. :cooldance::laugh:

:4drunk:

Link to comment
Share on other sites

:beerchug: Sorry...bevæger mig mod spam i diverse logbøger og OT igen.. :tongue:

Ja...den er jeg da klar på buddy... :4thumbup:

Haha...marathon på grundform er det nu.. :superman: Men det har jeg jo gjort...så ikke udfordring i.. :cooldance::laugh:

:4drunk:

Haha ja men din grundform hvad løb angår er jo lig med ingen.. :laugh: Men griner dengang på højskolen hvor du vandt over hele marathon holdet, som havde trænet så længe og var så smarte at høre på. :laugh: Svend var godt nok hellere ik videre begejstret over at se hele sit hold besejret at en som slet ik var med til løbetræningen. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Haha ja men din grundform hvad løb angår er jo lig med ingen.. :laugh:

Præcis min pointe.. :tongue:

Men griner dengang på højskolen hvor du vandt over hele marathon holdet, som

havde trænet så længe og var så smarte at høre på. :laugh: Svend var godt nok hellere ik videre begejstret over at se hele sit hold besejret at en som slet ik var med til løbetræningen. :4thumbup:

Ja...og de havde droppet alkoholen op til.. :nonono: Har de ikke hørt om test boost? :blink: Det er da det man skal basere sin træning på.. :cool::laugh:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Jeg valgte at tage til lægen alligevel, mest for at få en afklaring så jeg ikke skulle spekulere mere. Det viste sig heldigvis at det ikke var Podegra. :smile:

Min tå var ikke væsket, glat og rød som ved Podegra, men bare hævet ved ledet. Lægen sagde med det samme det ikke var Podegra og spurgte om jeg var begyndt at løbe eller gå mere på det sidste. Så måtte jeg jo fortælle at jeg for ca en uge siden er startet med at løbe/powerwalke i forbindelse med min diæt. Så jeg skal ud og investere i nogen nye løbesko i stedet for, min gamle løbesko og denne hårde frosne jord er ikke nogen god kombination. :tongue:

Jeg undrer mig bare lidt over at det kom over en nat, hvor jeg dagen før ikke havde powerwalket da jeg lå syg. Desuden undrer det mig lidt at det kun er i en enkelt tå på den ene fod, men jeg går måske lidt skævt, mine ben er nemlig ik lige lange.

Nogen kommentarer til lægens diagnose, synes det er lidt mærkeligt? Eller det er måske bare mig som er hypokonder.

Jeg synes normalt ikke man skal betvivle lægers diagnoser og spille klogere end dem. Men i dette tilfælde har jeg nu lyst alligevel.

For jeg, der selv har haft flere podagra-anfald, mener bestemt, at lægens hurtige afvisning af af podagra i dit tilfælde kan være noget overilet. For tåen behøver ikke nødvendigvis være væsket, glat og rød, for at der er tale om podagra. Det var min heller ikke ved de første tre anfald jeg havde, men ved det fjerde, som jeg havde fornylig, kom disse symptomer også.

Jeg har ikke været ved læge denne gang, men i stedet selv sat mig på en noget skrap diæt, uden kød og alkohol de næste tre måneder. Et af resultaterne er i hvert fald helt sikkert, nemlig at de overflødige kilo rasler af!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Jeg hiver lige en gammel tråd frem.

Jeg har fået konstateret Podagra i tåen og får medicin for det og smerten er praktisk talt væk (eller måske bedøvet af medicinen?) og hævelsen er kraftigt mindsket. Dog har jeg endnu ikke fuldt bevægelighed i min tå, når jeg bukker den, så alt hævelsen er nok ikke væk.

Før jeg fik ondt var jeg kommet godt igang med at løbe og det vil jeg gerne snart igang med igen. Hvornår kan jeg genoptage dette? Burde have spurgt lægen, men glemte det.

Link to comment
Share on other sites

Et klassisk svar et jo, når det ikke gør ondt mere. Men med smertestillende medicin kan det sikkert være svært at bedømme.

Ja det er jo lige det. I morgen skal jeg ikke tage piller mere. Så ser jeg om smerterne er væk i weekenden - hvis de er det, så prøver jeg at lunte en lille tur.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share